שאלות התחלתיות 3

o1d1e1d1

New member
שאלות התחלתיות 3

שלום. אני לא בטוח שזה המקום אבל בכל זאת: הנוצרים, המוסלמים והיהודים מאמינים באותו אל. במה מאמינים הבודהיסטים ? אני מבין שהם עוקבים אחרי "תורתו" של בודהה. אבל להבנתי בודהה לא כיוון בפעולותיו שהוא יהפוך למעין משיח או אל. הוא פעל להבין בעצמו את הדברים בתקופה שבה האמינו ברוחות שמים. מאמיניו שבאו אחריו הגדילו אותו אלפי מונים והפכו מילותיו לדת. אחרי כל זה, מיהו האל של הבודהיסטים ? למי הם מתפללים ? הנוצרים מתפללים לבורא דרך ישו. הבודהיסטים למי דרך בודהה ???
 

justborn

New member
בבודהיזם אין אל

למרות שהבודהיזם לא שולל את הקיום של אל או אלים, שום אל אינו יכול לפי הבודהיזם להושיעה את האדם מהסמסרה.
 

פלגיה

New member
באמת לא כל כך המקום

אבל לפי הבנתי תמצית הבודהיזם הוא שאין אל, וגם לא אלים.
 

יוסי ר1

Active member
הערה קצרה

הערה קצרה: בין הא-ל שהיהודים מאמינים לזה של הנוצרים יש הבדל עקרוני - היהדות מאמינה ביחוד האל ויחידותו, בכך שהוא אחד ואינו נחלק. אליבא דנוצרים, המאמינים בשילוש, הוא נחלק לאב , בן,ורוח קודש.
 

justborn

New member
לא מדויק

הנוצרים שמאמינים בדוגמת השילוש לא מאמינים שהאל מחולק לשלוש אלה שלאל האחד יש 3 פרסונות וכל אחת מהן היא אלוהים בפני עצמו ולא שליש ממנו.
 

פלגיה

New member
הנצרות מונותיאסטית בהגדרה

יש הבדלים אחרים, אבל האל הוא אחד.
 

שוחר1

New member
בנצרות אין יחוד, יש שילוש, אני לא

בטוח שזה עונה על ההגדרה של דת מונותיאסטית. לכן יש הלכה, אם אני לא טועה של הרמב"ם, הנוגעת לאדם שנכנס להתפלל בחורבה , כשיצא גילה שזה כנסיה, חייב, שזה מסגד, פטור. כלומר הרמב"ם ראה בנצרות סוג עבודת אלילים. אם את מחלקת את האל לשלושה, או לחילופין קובעת שהאל מורכב משלוש פרסנות, זה ממש ריבוי אלים, וזוהי בעצם ההגדרה של עובדי אלילים
 

גרי רשף

New member
אינני יודע מה היו נימוקיו של הרמבם

..אך מעבר לשאלה התיאולוגית של משמעות השילוש (אינני מתמצא)- בנצרות (ובעיקר בנצרות הקתולית שהייתה קיימת בימי הרמב"ם) יש שימוש רב בפסלים של ישו הצלוב או של אמו מרים, והפסלים אינם משמשים רק כסמל אלא יש סממנים פטישיסטיים בפולחן (כלומר- סוגדים לעיתים לפסל עצמו ולא למה שהוא מסמל). אצל המוסלמים אין פסלים (נניח- במסגד אין פסל של מוחמד).
 

פלגיה

New member
לדעתי אתה צודק

הבעיה בנצרות היא שילוב הפסלים בפולחן, ולכן היא נכללת בהגדרת עבודה זרה. זה לא קשור לשילוש.
 

justborn

New member
בכנסיה פרוטסטנטית אין פסלים ותמונות

האם מותר להכנס לשם?
 

פלגיה

New member
בדיוק כשכתבתי את התשובה

חשבתי על השאלה הזאת. בזמנו של הרמב"ם לא היתה נצרות פרוטסטנטית, ולכן הוא לא התייחס אליה. אבל באמת מעניין. (חוץ מזה שהסיבה שנכנסים לכנסיה היא בדרך כלל כדי לראות את הפסלים והתמונות. איזו סיבה יש להיכנס בכלל לכנסיה פרוטסטנטית?)
 

אלי ו.

New member
אנחנו באמת ב ../images/Emo32.gif

בנצרות מאמינים שקריסטוס הוא קדמון הוא בנו הביולוגי של האל והוא חלק מהאל בעצמו. כל הנוצרים מאמינים בכך, כולל הפרוטסטנטים ולכן אפשר לטעון שהאמונה שלהם אינה אמונת הייחוד.
 

שוחר1

New member
פלגיה וגרי: איני מבין מה הבעיה לקבל

את העובדה שבנצרות אין את היסוד של יחוד האל, ואני מדבר על הקתוליות, והפלגים העתיקים בנצרות, כגון היוונים אורתודדוכסים, הכנסיה האתיופית, ועוד הרמב"ם במורה נבוכים פרק נ' מתייחס לכך במופרש. לגבי הפרוטסטנטים, איני יודע, שמעתי פעם כי הם מאמינים שישו היה בשר ודם, והביטוי "בן אלוהים" בוא מטאפורי בלבד, והוא המשיח מזרע דוד. אם זה נכון, אז זה בוודאי שונה
 

פלגיה

New member
הבעיה היא עובדתית

להבדיל מדתות עובדות אלילים, המחלקות את השליטה בטבע לכוחות שונים, וכך מתרצות סתירה אפשרית בין כוחות אלה, הנצרות, גם אם מאמינה בשילוש, לא עושה את זה. אין חלק האחראי על ה"טוב" וחלק אחר על ה"רע".אין חלק האחראי על השמים, ואחר על הארץ. הכל אחד (והשאלה אם זה אחד או שלושה היא טכנית. הם שלושה כאחד). זאת ההתקדמות שהביאו לעולם הנצרות והאיסלם.
 

שוחר1

New member
זו לא התקדמות, זו נסיגה. כנראה

אינכם מבינים את המושג "יחוד". שלושה זה אף פעם לא אחד. "השילוש" זהו ריבוי אלים שעבר עריכה, ותו לו. שלושה שהם אחד, או אחד שהם שלושה. זהו רעיון שסותר לחלוטין את רעיון יחוד האל, כפי שמוצג ביהדות. האל הוא יחיד ואחד, ואין כמוהו, והוא אינו מורכב מחלקים. אם ברצונכם להביע דעה אישית, הנוגעת את עמדת היהדות, אין בעיה, זה לגיטימי. רק תודיעו שזו דעתכם האישית.
 

justborn

New member
מה זה מונותאיזם?

אמונה במונותאיזם זו היא אמונה שישנו רק אלוהים אחד ורק רצון אלוהי אחד (כלומר אין מאבקים על השליטה בתוך האלוהית). תשאלו כל נוצרי האם זו היא האמונה שלו והוא יענה בחיוב.
 

שוחר1

New member
ותשאל אותו אם השטן הוא ישות

עצמאית, והוא ישיב לך כן. אם כן יש אצלהם אל המורכב משלושה, הנלחם בישות עצמאית אלוהית אחרת. זה מותואיזם??? לדעתי, על פי כללי הגדרה, בוודאי שלא.
 
למעלה