שאלות לגבי הרמבם מורה נבוכים..
אשמח שתעזרו כמיטב יכולתכם.
1. אני חולק על הרמבם שהתכלית האחרונה היא לשיטתו לדעת את השם. לעשות בשביל לדעת. אבל לטעמי לקיים את רצון האל וכך להידמות לו. לדעת בשביל לעשות ולעשות בשביל לעשות. הדעת לשיטתי היא אמצעי ולעולם לא תכלית. לדעת זה נורא אגואיסטי... אנו לא יכולים לעולם לדעת.. ממש לדעת..
2. קשה לי להבין את שלילית התארים של הרמבם. האם הכוונה שלה לשלול רק את האנשה שאנו עושים לאלוקים או שמא לשלול גם כל הגדרה שכלית ודיבור אנושי על אלוקי?
ממה שהבנתי אי אפשר לשיטתו לומר שאלוקים טוב... כי טוב זה מושג אנושי.. אבל לשיטתי זאת כפירה לומר דבר כזה על אלוקים. ברור שאלוקים טוב מטבעו.. פשוט הטוב שהשכל שלנו מבין הוא לא הטוב האלוקי כי לאלוקים יש טוב מיוחד משלו שאילו היינו הוא והשכל שלנו היה השכל שלו ברור שהיינו מבינים את הטוב הזה.. אלוקים הוא טוב.
אם לפי הרמבם אלוקים לא טוב.. ולא רע.. אז מהו?
3.קושיה נוספת לרמבם - אם באמת אי אפשר לומר על אלוקים שום מושג אנושי.. ושום האנשה, אזי אי אפשר לומר על אלוקים שהוא קיים. כי קיים וקיימות זה מושג אנושי מהשכל ושפה שלנו כלפי אלוקים. חי וקיים זה מושגים שמתארים אדם חי וקיים ולא קל חי וקיים.. מכאן שלשיטתו (כפי שאני מבין) אי אפשר לומר על אלוקים שהוא קיים ולא שהוא לא קיים...
השאלה שעולה היא אז הוא קיים או לא קיים?
והבעיה הכי גדולה שלי .. היא אם באמת אי אפשר לומר שהשם קיים אז מדוע הרמבם הביא ראיות רבות לקיומו של אלוקים?
משמע הוא כן חושב שהוא קיים.. ומכאן שהוא מתאר את הקל ומאניש אותו.. אז מה הקטע לומר שאלוקים גם טוב??
לשיטתי , אני לא מבין מה הבעיה לומר שהשם טוב וקיים.
שוב, השם מוסרי .. רק שאנו בשכלנו לא מבינים כי אין לנו תיכולת המלאה להבין זאת. אין אנו יודעים את כל הסיבות ונסיבות.. אבל מטבעו הוא טוב שמטיב.. אז למה הרמבם שולל את זה שהשם הוא טוב ?
שוב התשובה של הרמבם היא שהשם הוא לא טוב ולא רע.. אז מהו השם?
וברור שעיקר הוא המעשה והתכלית היא לקיים ולא לדעת.. קהלת כבר אמר שאין יתרון לחכמה והשם יקח אותה בסוף החיים.. כל מה שאנו לוקחים זה מצוות ומעשים טובים... ויראה..
אם בסופו של דבר הרמבם ממשיך לטעון שאי אפשר לומר על השם כלום
מדוע לשיטתו כן אפשר לומר עליו שהוא קיים? הרי הוא הביא ראיות לקיומו , הכרחי שהוא טוען שהשם קיים בעצמו אפילו.. והנה הוא בעצמו מתאר את הקל..
אני בא לומר דבר אחד..
אין רע לומר שהשם קיים וטוב.. מה כל הקטע של שלילת התארים?
אני מבין את מוגבלותי השכלית .. אבל ברור גם שאני לא מבין זאת.. שהשם קיים וטוב.
אשמח שתעזרו כמיטב יכולתכם.
1. אני חולק על הרמבם שהתכלית האחרונה היא לשיטתו לדעת את השם. לעשות בשביל לדעת. אבל לטעמי לקיים את רצון האל וכך להידמות לו. לדעת בשביל לעשות ולעשות בשביל לעשות. הדעת לשיטתי היא אמצעי ולעולם לא תכלית. לדעת זה נורא אגואיסטי... אנו לא יכולים לעולם לדעת.. ממש לדעת..
2. קשה לי להבין את שלילית התארים של הרמבם. האם הכוונה שלה לשלול רק את האנשה שאנו עושים לאלוקים או שמא לשלול גם כל הגדרה שכלית ודיבור אנושי על אלוקי?
ממה שהבנתי אי אפשר לשיטתו לומר שאלוקים טוב... כי טוב זה מושג אנושי.. אבל לשיטתי זאת כפירה לומר דבר כזה על אלוקים. ברור שאלוקים טוב מטבעו.. פשוט הטוב שהשכל שלנו מבין הוא לא הטוב האלוקי כי לאלוקים יש טוב מיוחד משלו שאילו היינו הוא והשכל שלנו היה השכל שלו ברור שהיינו מבינים את הטוב הזה.. אלוקים הוא טוב.
אם לפי הרמבם אלוקים לא טוב.. ולא רע.. אז מהו?
3.קושיה נוספת לרמבם - אם באמת אי אפשר לומר על אלוקים שום מושג אנושי.. ושום האנשה, אזי אי אפשר לומר על אלוקים שהוא קיים. כי קיים וקיימות זה מושג אנושי מהשכל ושפה שלנו כלפי אלוקים. חי וקיים זה מושגים שמתארים אדם חי וקיים ולא קל חי וקיים.. מכאן שלשיטתו (כפי שאני מבין) אי אפשר לומר על אלוקים שהוא קיים ולא שהוא לא קיים...
השאלה שעולה היא אז הוא קיים או לא קיים?
והבעיה הכי גדולה שלי .. היא אם באמת אי אפשר לומר שהשם קיים אז מדוע הרמבם הביא ראיות רבות לקיומו של אלוקים?
משמע הוא כן חושב שהוא קיים.. ומכאן שהוא מתאר את הקל ומאניש אותו.. אז מה הקטע לומר שאלוקים גם טוב??
לשיטתי , אני לא מבין מה הבעיה לומר שהשם טוב וקיים.
שוב, השם מוסרי .. רק שאנו בשכלנו לא מבינים כי אין לנו תיכולת המלאה להבין זאת. אין אנו יודעים את כל הסיבות ונסיבות.. אבל מטבעו הוא טוב שמטיב.. אז למה הרמבם שולל את זה שהשם הוא טוב ?
שוב התשובה של הרמבם היא שהשם הוא לא טוב ולא רע.. אז מהו השם?
וברור שעיקר הוא המעשה והתכלית היא לקיים ולא לדעת.. קהלת כבר אמר שאין יתרון לחכמה והשם יקח אותה בסוף החיים.. כל מה שאנו לוקחים זה מצוות ומעשים טובים... ויראה..
אם בסופו של דבר הרמבם ממשיך לטעון שאי אפשר לומר על השם כלום
מדוע לשיטתו כן אפשר לומר עליו שהוא קיים? הרי הוא הביא ראיות לקיומו , הכרחי שהוא טוען שהשם קיים בעצמו אפילו.. והנה הוא בעצמו מתאר את הקל..
אני בא לומר דבר אחד..
אין רע לומר שהשם קיים וטוב.. מה כל הקטע של שלילת התארים?
אני מבין את מוגבלותי השכלית .. אבל ברור גם שאני לא מבין זאת.. שהשם קיים וטוב.