שאלות מהותיות בנוגע לתורה

גלעד ק

New member
שאלות מהותיות בנוגע לתורה

שלום לכולם, אני מחפש שאלות מהותיות ואקטואליות בנוגע לתורה.אשמח אם תוכלו לעזור לי למצוא כאלו שאלות. בתודה מראש גלעד ק
 

פלגיה

New member
אתה מוכן להבהיר את בקשתך?

אם תיתן דוגמה למהי היא בעינך "שאלה מהותית ואקטואלית" נוכל לעזור יותר.
 

גלעד ק

New member
לדוגמא....

איזה השלכות יש למקרה עגל הזהב על העם היהודי כיום? אני מחפש גם שאלות מהותיות שלא חייבות להיות אקטואליות כמו: למה דווקא עשרת הדברות נבחרו להיות הבסיס לברית בין העם לבין ה'?
 

usa2003

New member
לא יודע איך ספרת עד 10

אני ספרתי - מעט פחות כלומר 3 דברות מתוך ה10 מתייחסות לתחום של בין אדם למקום(אמונתי). השאר בין אדם לחברו (חברתי ) 1. אנכי ה' אלוהיך... אמונתי 2. לא יהיה לך... אמונתי 3. לא תשא את שם ה' לשווא... אמונתי 4. זכור את יום השבת... חברתי 5. כבד את אביך ואת אימך... חברתי 6. לא תרצח. חברתי 7. לא תנאף. חברתי 8. לא תגנוב. חברחי 9. לא תענה ברעך עד שקר. חברתי 10. לא תחמוד... כך שב 10 הדברות יש את 2 התחומים .
 

גלעד ק

New member
זה לא סותר את מה שאמרתי...

כל עשרת הדיברות נבחרו להיות הבסיס לברית בין ה' לעם גם הדיברות החברתיות.
 

פלגיה

New member
יום השבת לא בהכרח חברתי

כי בראש ובראשונה שמירת השבת מוכיחה על אמונה בבריאת העולם: אמונתי. כנ"ל כיבוד הורים, כי "שלושה שותפים באדם וכו'"
 

usa2003

New member
אומרים : יום הכיפורים אינו מכפר

על עוונות בין אדם לחברו . כלומר לפני שאתה מתפלל וצם וכוליי... קודם לך תסתדר עם החברים שלך עם הסביבה עם השכנים וכדומה . אם זה יקרה אתה מסודר גם מול בורא עולם . להבנתי עשרת הדברות הם מסר חברתי ביסודו. לבדיקה ממליץ אנוכי לערוך בין כותבי הפורום בדיקה לגבי בקיאותם ב 10 הדיברות הבא נראה אם כולם יודעים את הכל בשליפה מהירה וספונטנית מבלי להציץ בתנ"ך. אני פעם עשיתי בדיקה סטטסטית שכזאת עבור עבודת סטטיסטיקה לבית הספר יצאו לי 2 פילוגים נורמליים שונים של דתיים ושל חילוניים.
 

shushu10

New member
לפעמים שווה גם להציץ בתנ"ך

כי הווכוח מיותר . כתוב בפירוש בשמות כד',ז' - "ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם ויאמרו כל אשר דבר יהוה נעשה ונשמע; ויקח משה את הדם ויזרק על העם ויאמר הנה דם הברית אשר כרת יהוה עמכם על כל הדברים האלה;. נכון שהדברות עוסקות בתחום שבין אדם למקום ובין אדם לחברו - אך הכל ניתן כמקשה אחת, אותה אנו מצווים לקיים. מה הסיבה שהברית הזו מורכבת מהמחוייבות שלנו לאל וגם מהמחוייבות שלנו לאחינו בני האדם ? - כדי שנוכל להמשיך את השרשרת האנושית ולא נחדל להתקיים. וזה מהווה את התנאי הבלעדי, המאפשר לנו לקיים את הברית עם בורא העולם.
 

usa2003

New member
אם קיום 10 הדברות הם תנאי לקיום

פיזי, על לפי דברייך.אז מכאן ולפי ההגיון שלך גם בעלי החיים מקיימות אותן (את 10 הדברות אחרת יכחדו) צריך לזכור שעשרת הדברות ניתנו במעמד הר סיני שהתקיים די הרבה זמן אחרי הולדת האדם הראשון של גן העדן . מכאן המסקנה פשוטה אפשר להמשיך את השרשרת האנושית גם ללא עשרת הדברות . כי עובדתית זה קרה בעידן שלפני מתן תורה . הערה : בבקשה לא לענות את המשפט הנדוש "דרך ארץ קדמה לתורה "
 

shushu10

New member
לפי ההגיון שלי בעלי חיים אינם אמורי

להמשיך את השרשרת האנושית. בעלי החיים אינם יכולים להשמיד את העולם השמדה טוטלית מה שאין כן האדם. מטורף אחד יכול לחסל מליוני בני אדם. ללא ערכי מוסר בסיסיים יש בהחלט סכנת קיום לאדם ואין צורך לכמת את הסכנה הזו לתוך מימד של זמן.. ביסוד התורה מונחת ההנחה שהאדם נוצר כדי לקיים את חוקיה ולנהל את חייו בהתאם לערכים הנזכרים בה. כמובן שניתנה לאדם זכות הבחירה והוא יכול להשתמש בה כרצונו. הברית שמה ערכי יסוד אשר בלעדיהם אדם אינו קרוי אדם. הברית למעשה היא התחייבות בני עמנו כלפי האל לשמור על 10 הכללים האלו ובכך להמשיך את קיומנו הפיזי כעם .
 

shushu10

New member
עוד מלה ...

אתה כותה כי "אפשר להמשיך את השרשרת האנושית גם ללא עשרת הדברות כי עובדתית זה קרה בעידן שלפני מתן תורה" ולא לוקח בחשבון שלמעשה כמעט הושמד העולם כולו בתקופת המבול בגלל ירידה מוסרית וערכית (גם ללא עשרת הדברות - ועוד לפני היותנו לעם) ולולא נחם האל על מעשיו הושארו נח וחבורתו להמשך קיום המין האנושי.
 

masorti

New member
לתיקון לדברייך...

ממה שכתבת משתמע שהאל ניחם על המבול והחליט להשאיר את נוח וחבורתו בחיים. זה כמובן לא נכון. המבול בא מכיון שהאל ניחם על בריאת האדם, וההחלטה להשאיר את נוח ותושבי התיבה התקבלה מראש כחלק מפרצדורת המבול (עובדה שנוח קיבל הוראות לבניית התיבה ולאיסוף החיות עוד לפני המבול).
 

shushu10

New member
התכוונתי לפסוק כא' בפרק ח':

"וירח יהוה את ריח הניחח ויאמר יהוה אל לבו לא אסף לקלל עוד את האדמה בעבור האדם כי יצר לב האדם רע מנעריו ולא אסף עוד להכות את כל חי כאשר עשיתי;" כאן מדובר בהחלט על עשייה ולא על המבול. מצטערת אם זה לא היה ברור.
 

shushu10

New member
החסרתי מלה במשפט האחרון....

צ"ל = לולא נחם האל על מעשיו -לא- הושארו נח וחבורתו להמשך קיום המין האנושי.
 

shushu10

New member
החסרתי מלה במשפט האחרון....

צ"ל = לולא נחם האל על מעשיו -לא- הושארו נח וחבורתו להמשך קיום המין האנושי.
 
למעלה