שאלות על החוברת מתמטיקה יסודית לגיל הרך 1

שאלות על החוברת מתמטיקה יסודית לגיל הרך 1

בעקבות הגלישה בפורום, רכשתי את החוברת הנ"ל, למי שזוכר הבן שלי בן שנה וחצי ואני לא מתכוונת לעבוד איתו עם החוברת בזמן הקרוב (אני מניחה שאני אגיע אליה לקראת גיל 3), אבל חשוב לי להבין את העקרונות. מהפורום הבנתי שישנה חשיבות גדולה לשפה מדוייקת ונכונה ולכן יש לי מספר שאלות, המתייחסות להסבר המילולי שמציגים לילדים: שיעור 1: האם זו תהיה טעות להשתמש בביטויים "דומה" ו- "זהה"? לדוגמא: אם אני מראה לילד שני דגים שווים ואומרת: שני הדגים זהים בגודלם, זהים בצורה שלהם וזהים בכיוון שלהם ולכן הם שווים. או שעדיף ממש מהתחלה להגיד הם שווים בגודל, שווים בצורה וכו'. מתי כן משתמשים בביטויים "דומה" ו-"זהה"? שיעור 5 - צבעים: א. הייתי רוצה לדעת מה בדיוק מטרת השיעור הזה ואילו צבעים אמורים בדיוק ללמד? ב. באיזה שלב / גיל מלמדים את שמות הצבעים הבהירים: כלומר, כחול בהיר הוא תכלת, ירוק בהיר - ירקרק וכו' האם לכנות גם תכלת - "כחול" או כבר מהתחלה להראות שיש הבדלים בגווני הצבע. למשל, בעמוד 21 רואים חניה בצבע כחול כהה וכחול בהיר (תכלת). ג. מדוע חשוב ללמד ילדים בגילאי 3 לקרוא את שמות הצבעים? שיעור 4 + 7: איך בדיוק מסבירים לילדים את ההבדל בין "גדול", "גבוה" ו -"ארוך"? למשל בית צר וארוך לעומת בית רחב מאוד אך נמוך יותר - איך מסבירים מי הקטן מבין השניים?
 

shira shira

New member
הבהרות לחוברת לגיל הרך

שיעור 1 - הרעיון הוא להעלות למודעות את המושגים שווה ושונה ולגלות איך בודקים זאת: גודל, כיוון, צבע וכד'. דומה - כשקיים דימיון אבל זה לא בדיוק אותו דבר. זהה - בדיוק אותו דבר. ניתן להשתמש בכל המושגים (אם כי "זהה" יותר מורכב בשלב זה), וכמו שכתוב בספר, לקבל את נימוקי הילדים לגבי דימיון ושוני כל עוד הם הגיוניים ובעלי קריטריונים מבחינים כגון גודל, צורה וכיוון. שיעור 4+7 - מבחינה שפתית - גבוה/נמוך מתייחס בעיקר לעצמים מאונכים (עומדים) כמו בית, הר, אדם; ארוך/קצר מתייחס לעצמים מאוזנים (רחוב, נהר) ולאיברי גוף. כמובן שלא כך מלמדים ילדים, אלא על-ידי דוגמאות רבות אותן הם חווים ביום יום - איזה שיער ארוך יש לגלי, הינה הר גבוה, יעל יותר גבוהה ממיכל וכד'. לגבי הדוגמא הספציפית שהצגת בשאלה של הבתים - אין בית גדול יותר או קטן יותר מבחינה אבסולוטית יש בית גבוה יותר, רחב יותר.
 
תשובה לליבי רון

קודם כל אני מוכרחה לציין שאני מתרשמת שאת עושה עבודה רצינית. השתמשי גם במילה "זהה" וגם "דומה". "דומה" משמש אותנו כאשר לא כל התכונות של הפריטים שווים בכל, אבל יש הרבה תכונות שוות. "זהה" משמש אותנו לשיוויון בכל התכונות. שיעור 1. הדגים "שווים" בגודלם ו"שונים" בכיוונם. הם אינם "זהים" בגודל, כי הגודל הוא רק אחת מתכונותיהם. בנך דומה לך, כי יש לו הרבה תכונות כמותך, הוא אינו זהה לך. שיעור 5.א. צבעים הם חלק מעולמנו. אנחנו תופסים משהו בחושינו, גם בעלי חיים עושים זאת, אבל אצל בני האדם השיום של התופעה מעלה את רמת החשיבה מהתפיסה לרמה השפתית , כלומר, לייצוג של התופעה.בהתחלה הייצוג מתרחש בשפה המדוברת אח"כ נעשה המעבר לכתיבה, למשל, ספרות מייצגות כמות. קודם אנחנו מונים בע"פ אח"כ אנחנו רושמים "ציור" כלשהו והוא מייצג את הכמות. ב. כאשר מלמדים את שמות הצבעים כדאי להזכיר גם גוונים. כך מעלים את כושר ההבחנה וגם את הבסיס לעושר שפתי. המכונית כחולה, חלק מהחנייה כחול בהיר חלקה כחול כהה. כחול בהיר מאוד נקרא: תכלת. כאשר הילד מתחיל לשרבט או לצייר אפשר לומר לו את שמות הצבעים. למשל: עכשיו אני מציירת בתכלת, תן לי את הכחול הכהה, וכו'. ג. יש בעיה עם הבחנת צבעים בגיל 3. יש ילדים רבים (בעיקר בנים) שהם במידה מסוימת עיוורי צבעים והם מתחילים להבחין בהם מאוחר יותר. אפשר לעבוד עם ילדך על הדבקות. כאשר לפניכם פיסות נייר מקומטות וציור. את מבקשת מהילד שידביק את הנייר המתאים למשל, לצורת העלה מתוך ציור שלם. הוא צריך לקחת את הניירות הצבעוניים הירוקים ולהדביקם ע"י הטבלה בדבק (רצוי להכין דבק מקמח ומים) והנחתם בעלה. ניירות אדומים - בפרחים וכו'. נכון שגיל 3 עלול להיות מוקדם מידי , אבל בהחלט כדאי להתחיל בו. אל דאגה, אם בהתחלה תראי שאינו מבחין בצבעים. זה לעיתים מתפתח מאוחר יותר. מה שחשוב כבר בגיל 3 להראות לילד ברמזור את הצבעים ולומר לו: עכשיו הצבע אדום, אסור לחצות את הכביש. עכשיו הצבע ירוק וכו'. חשוב להסב את תשומת ליבו לכך שלצבעים יש תפקיד בחיינו. זה ייקח הרבה שנים עד שהנושא יופנם כנדרש, אבל צריך להתחיל בגיל מוקדם. שיעור 4 + 7. ילד קולט אינטואיטיבית את "גדול" "קטן". הבעיה היא למה בית הוא גבוה ולא ארוך? "גבוה" "נמוך" : מימדים שאנחנו מודדית אנכית לכדור הארץ (לריצפה). "ארוך וקצר": אנחנו מודדים בד"כ מקביל לאדמה או אלכסונית לה. הסולם הוא ארוך, אבל כאשר מציבים אותו אנכית אנחנו אומרים" הוא אינו גבוה מספיק כדי להגיע לכדור". "גדול, קטן" הן מידות כלליות. "ארוך, קצר, גבוה, נמוך" הן מידות אורך. בית צר וארוך לעומת בית רחב ונמוך: אי אפשר להתייחס ל"גדול" ו"קטן" כי במקרה זה ההשוואה היא לגבי נפח הבית, וזה מעבר ליכולת ההבנה של הילד.אפשר להתייחס אך ורק לכל מימד בנפרד. במקרה של הגמד והענק ברור מי הגדול, כי הענק גדול בכל המימדים. אני מוכרחה לומר שנית: ההעמקה שלך מעוררת כבוד. חג שמח
 
תודה רבה ../images/Emo140.gif וגם הערה קטנה לגבי החוברת

החוברת מקסימה, אבל אני חושבת שחסר בה תרגול. למשל בחוברות אחרות שקיימות בשוק, אפשר למצוא מספר עמודים שהמשימה בהם היא למתוח קו בין חפצים שווים בעוד שבחוברת מתמטיקה יסודית יש רק עמוד אחד כזה. אני מניחה שזה ההבדל הגדול בין החוברת הזו לחוברות אחרות שניתן למצוא בשוק, ששם התרגול הוא בדפים בחוברת, בעוד שלפי הבנתי החוברת מתמטיקה יסודית, מעודדת דווקא פעילות עם הילד בעולם הממשי ולא רק על גבי דפים. קראתי כאן שהורים כותבים שהילדים שלהם סיימו את החוברת הזו בתוך שעתיים. אני חושבת שזו באמת לא חוכמה לסיים את החוברת מהר, אלא לתרגל וכמובן שאין ספור אפשרויות תרגול, הבעיה היא שחסרים רעיונות והפעלות לתרגול, כמו הדוגמא המקסימה שהבאת לגבי העבודה עם הצבעים ועם העלים. אולי ניתן דווקא לנצל את הפורום הזה ולפתוח שירשור "פעילויות בהתאם לחוברות מתמטיקה יסודית", שיהיה נעוץ באופן קבוע, כדי שהגולשים כאן יעלו רעיונות לפעילות עם הילדים בהתאם לחוברות.
 
ועוד שאלת המשך קטנה

שאלתי למה חשוב ללמד ילדים בגיל 3 לקרוא (כפי שהם נדרשים בשיעור 5) - הכוונה שלי לא היתה למה חשוב לדעת את שמות הצבעים ולהבחין בהם (זה די ברור לי למה), אלא למה חשוב לדעת לזהות את המילה "כחול" או את המילה "אדום", כלומר למה צריך לקרוא את המילה הזו?
 

shira shira

New member
תשובה קטנה

הכוונה היא לקרוא עם הילדים ולא שהילדים יקראו בעצמם. ילדים בשלב זה מבינים, מקריאת סיפורים ועוד שהמילה הכתובה קיימת ומייצגת מה שנאמר.
 
למעלה