שאלות על העולם הבא

שאלות על העולם הבא

אני מכיר ביהדות מספר תפיסות שונות לגבי החיים שלאחר המוות. א. הצדיקים לגן עדן הרשעים לגיהינום ב. גילגול נשמות. ג. תחיית המתים. השאלות שלי: 1. האם יש הסכמה מה קורה בחיים שלאחר המוות, או שלרבנים שונים דיעות שונות בעניין? 2. האם ואיפה יש איזכורים בתנ"ך לגבי החיים שלאחר המוות? 3. איפה במקורות יש לראשונה איזכור של כל אחת מתפיסות אילו? 4. האם אפשר ליישב תפיסות אילו או שהן סותרות? הערה: אני מבקש להימנע מלענות לי באמצעות העתקת טקסטים מאתרים שונים.
 
הקפצה ../images/Emo105.gif

 

tamarhp

New member
אמממ

1. אני חושבת שבכלליות כן. *חושבת* 2. אם אני זוכרת נכון, יש רמזים שונים - אני לא זוכרת בדיוק, אני אנסה לחפש לך את זה. היה לנו פעם דיון קצר על זה בפורום בנ"ע. 3. כנ"ל. 4. אני לא חושבת שזו סתירה, זה פשוט דרכים שונות לנשמה. יש נשמות שמתגלגלות, ויש נשמות שנכנסות לגן עדן או גיהנום.חיית המתים היא משהו נפרד. אני מקווה שלא סילפתי כלום..
 
מה, זה הכל?

אז מה קורה אחרי המוות על פי התפיסה היהודית? יש פה עוד מישהו שיודע משהו בקשר לזה? מסורתי, אולי אתה? או אולי הייתי צריך לשאול בפורום אחר...
 

פלסטיק

New member
תראה עוד אף אחד לא חזר משם

כדי לספר איך היה אחרי שקיבל את הסיור הגדול בתנ"ך עצמו כמה שאני זוכר לא מובטח שום דבר לאחר המוות ככה שהכל ספקולציות מאוחרות יותר אם תשאל בפורומים אחרים תקבל תשובות כמספר הפורומים (לפחות) וכולן מתוך שכנוע עצמי עמוק
 

masorti

New member
אני לא **יודע** מה יש שם...

לכל היותר אני מכיר חלק ממה שהיהדות אומרת על זה.
 

איתמר770

New member
העולם הבא

אשתדל לעזור לך- 1. לכל הרבנים יש דעה אחת, שבעצם מופיע בגמרא בסנהדרין פרק "חלק". (משום שהפרק מתחיל באנשים שיש להם חלק בעולם הבא, ואנשים שאין להם חלק בעולם הבא). 2. בתורה אין התייחסות ישירה לחיים שלאחר המוות, אולם מתוך הטקסט מובן שיש עולם הבא. דוגמא אחת: כתוב שלתת תרומה, יתנו לאחר שבני ישראל יכנסו לארץ. ואז כתוב שיביאו את התרומה לאהרון הכהן, ואהרון הכהן הרי נפטר לפני הכניסה לארץ ? ולכן המסקנה היא שיש תחיית המתים. 3. פירוט לכל השיטות יש במסכת סנהדרין בפרק "חלק". 4. יש שתי אפשרויות: גן עדן או גיהנום, חלק מהאנשים מקבלים חוזרים לעולם הזה בגלגול נשמות, או להזדמנות שניה, או לקבלת מחילה או כעונש.
 
זה לא הוכחה

"כתוב שיביאו את התרומה לאהרון הכהן, ואהרון הכהן הרי נפטר לפני הכניסה לארץ ? ולכן המסקנה היא שיש תחיית המתים" 1) יתכן שהתורה טעה. 2) אולי זה נכתב לפני החטא העגל שבגללו אהרן לא נכנס לארץ.
 

איתמר770

New member
טוב...

תראה, הכל בא מנקודת המבט של בחור דתי. 1. כבחור דתי אתה מאמין שכל אות בתורה נחשבת, וכל מילה מדוייקת. ואין דבר כזה שנקרא "טעות" בתורה. 2. התאריך הכרונולוגי מתי זה נכתב היה לאחר מות אהרון. אם אתה לא דתי, ממילא אין אפשרות להסביר לך כלום מעבר לכתוב בתורה, וגם זה במידה ותסכים ולא תגיד "במקרה הוא כתב כך". כשהייתי בצבא (קצת לפני שהתחתנתי) היה לי ויכוח עם בחור חילוני, לאחר כשעה. הפסיקה אותנו הפקידה שהייתה שם והקשיבה. ואז היא אמרה לבחור החילוני "לא נראה לך מוזר שכל דבר שהוא (אני) אומר שלא מתאים לך, אז או שהוא משקר או שהוא חריג ?" וזה לימד אותי דבר מאד חשוב. גם החילונים לפעמים תקועים בסטיגמות על הדתיים, וקשה לשנות אותם. וכמובן, שגם לדתיים יש סטיגמות על החילונים וגם את זה קשה לשנות.
 

איתמר770

New member
לא כל הזמן...

הכלל של "אין מוקדם ומאוחר בתורה" לא תופס באופן גורף על פני כל התורה. אלא רק במקום בו יש סתירה בין הכתובים, כמו למשל בספר במדבר בו כתוב על מאורע שהתרחש בשנה השניה לצאת בני ישראל ממצרים, ואחרי מס' פרקים כתוב על משהו שארע בשנה הראשונה לצאת בני ישראל ממצרים. ולכן, זה לא נכון להגיד אוטומטית שאין מוקדם ומאוחר בתורה.
 
שאלות לאיתמר או למי שיכול לענות

לסעיף 3: "יש לו חלק בעולם הבא" (מסכת סנהדרין) זו אמירה מאוד כללית. זה יכול להתפרש כגן עדן/גלגול הנשמה/תחיית המתים. האם הגמרא מסבירה מה פירוש "יש לו/אין לו חלק בעולם הבא? לסעיף 4: אז מה קורה בתחיית המתים? האם אז יורדות הנשמות שנמצאות באותו רגע בגן עדן וגיהינום? האם אחרי תחיית המתים אנשים חיים לנצח? או ממשיכים להזדקן ולמות? עוד שאלות: האם גם לגויים נשארת הנשמה לאחר המוות? האם גם נשמתם עוברת לגן עדן/גיהינום? ומה עם בעלי חיים?
 
למעלה