שאלות "על מדע ומוסר" -אופנהיימר ופצצת האטום

newman10

New member
שאלות "על מדע ומוסר" -אופנהיימר ופצצת האטום

"בין מדע לפילוסופיה" , עמ 267.

הראיון נערך בשנת 66' , בה ערך אופנהיימר ( המדען האמריקאי מהמוצא היהודי אשר לקח חלק בפיתוח פצצת האטום) ביקור בישראל, ונפטר כשנה לאחר מכן.

"אם היו לאופנהיימר לב מבין ונפש מרגשת, לא היה זקוק לפצצה האטומית בכדי להגיע ל"תודעת חטא" - דיו היה בעיון במחזור של יום הכיפורים"

עיון במחזור יום הכיפורים עשוי ליצור תודעת חטא רק בקרב האדם המאמין - אשר מבחינתו הערך העליון הוא עול התורה והמצוות, ואותה תודעת חטא היא תודעה של חטא של האדם כלפיי אלוקיו - שוויתי ה' לנגדי תמיד - ולא חטא של האדם כלפי האדם או כלפי המוסר ההומניסטי.

(1) כיצד, אם כן, ליבוביץ' ( של 66' ) טוען שאופנהיימר חסר לב מבין ונטול נפש מרגשת כיוון שעיון במחזור יום הכיפורים לא עורר בקרבו תודעת חטא?

(2) האם משתמע מכך כאילו ול' טוען שלב מבין ונפש מרגשת מובילים את האדם להכרעה בערך התיאסטי? זה כלל וכלל לא סביר. אם כן, מדוע ליבוביץ' כורך את הלב המבין ונפש המרגשת עם הערך הדתי-אמוני?
 

ברנדו11

New member
מדע ומוסר.ואופנהיימר

באופן פרדוכסלי,דוקא ההבנה ״ שלא תרצח״ ואהבת לרעך כמוך אני ה׳ ״ נובעים מהציווי האלוקי(יום כיפורים).ולא מהרציונליזציה של חיי האדם,היא הגרנטי למוסריות האדם.
 

iricky

New member
זו תפיסתו

של האתיאיסט האנטישמי עמנואל קאנט. האל כגרנט של המוסר.
שום דבר אינו יכול לערוב למוסר של בני אדם. דווקא בשם הדת או בשם האל נעשו בהיסטוריה זוועות נוראיות. מלחמת המוסר היא מלחמה נצחית
 

iricky

New member
יש בדברי ל' על אופנהיימר

נימה ביקורתית, ויותר מנימה, שהוא כיהודי, ולאו דוקא כיהודי מאמין, אינו מכיר את האמור במחזור של יום הכיפורים. המחזור כאן הוא בחינת לאו דווקא. לצורך העניין היה אפשר להצביע על התנ"ך, או על התלמוד וכו'. נכון ששם נתפס החטא כחטא לאלהים, אבל אפשר לתפוס אותו גם כחטא לאנושיות או לבני אדם. היהדות אינה מנותקת מן האנושיות.
 
למעלה