שאלות "על מדע ומוסר" -אופנהיימר ופצצת האטום
"בין מדע לפילוסופיה" , עמ 267.
הראיון נערך בשנת 66' , בה ערך אופנהיימר ( המדען האמריקאי מהמוצא היהודי אשר לקח חלק בפיתוח פצצת האטום) ביקור בישראל, ונפטר כשנה לאחר מכן.
"אם היו לאופנהיימר לב מבין ונפש מרגשת, לא היה זקוק לפצצה האטומית בכדי להגיע ל"תודעת חטא" - דיו היה בעיון במחזור של יום הכיפורים"
עיון במחזור יום הכיפורים עשוי ליצור תודעת חטא רק בקרב האדם המאמין - אשר מבחינתו הערך העליון הוא עול התורה והמצוות, ואותה תודעת חטא היא תודעה של חטא של האדם כלפיי אלוקיו - שוויתי ה' לנגדי תמיד - ולא חטא של האדם כלפי האדם או כלפי המוסר ההומניסטי.
(1) כיצד, אם כן, ליבוביץ' ( של 66' ) טוען שאופנהיימר חסר לב מבין ונטול נפש מרגשת כיוון שעיון במחזור יום הכיפורים לא עורר בקרבו תודעת חטא?
(2) האם משתמע מכך כאילו ול' טוען שלב מבין ונפש מרגשת מובילים את האדם להכרעה בערך התיאסטי? זה כלל וכלל לא סביר. אם כן, מדוע ליבוביץ' כורך את הלב המבין ונפש המרגשת עם הערך הדתי-אמוני?
"בין מדע לפילוסופיה" , עמ 267.
הראיון נערך בשנת 66' , בה ערך אופנהיימר ( המדען האמריקאי מהמוצא היהודי אשר לקח חלק בפיתוח פצצת האטום) ביקור בישראל, ונפטר כשנה לאחר מכן.
"אם היו לאופנהיימר לב מבין ונפש מרגשת, לא היה זקוק לפצצה האטומית בכדי להגיע ל"תודעת חטא" - דיו היה בעיון במחזור של יום הכיפורים"
עיון במחזור יום הכיפורים עשוי ליצור תודעת חטא רק בקרב האדם המאמין - אשר מבחינתו הערך העליון הוא עול התורה והמצוות, ואותה תודעת חטא היא תודעה של חטא של האדם כלפיי אלוקיו - שוויתי ה' לנגדי תמיד - ולא חטא של האדם כלפי האדם או כלפי המוסר ההומניסטי.
(1) כיצד, אם כן, ליבוביץ' ( של 66' ) טוען שאופנהיימר חסר לב מבין ונטול נפש מרגשת כיוון שעיון במחזור יום הכיפורים לא עורר בקרבו תודעת חטא?
(2) האם משתמע מכך כאילו ול' טוען שלב מבין ונפש מרגשת מובילים את האדם להכרעה בערך התיאסטי? זה כלל וכלל לא סביר. אם כן, מדוע ליבוביץ' כורך את הלב המבין ונפש המרגשת עם הערך הדתי-אמוני?