שאלות של מסטרנט לעתיד

manuel calavera

New member
שאלות של מסטרנט לעתיד

שלום לכולם. בשנה הבאה אני כנראה מתחיל ללמוד לתואר שני במדעי המחשב. להתקבל כבר הצלחתי. עכשיו צריך להחליט שזה באמת מה שאני רוצה.
אז איך לבחור תחום התמחות? אני מתלבט בין כמה תחומים קרובים - גרפיקה, עיבוד תמונה, גיאומטריה חישובית וראייה, אבל לא מכיר אף אחד מהם באמת. בתואר הראשון עשיתי קורס אחד בגרפיקה, וכל שאר התחומים פתוחים רק לתלמידי התואר השני, ככה שלא הייתה לי באמת הזדמנות לבדוק ממש במה מדובר. שמעתי אומרים שכדאי לקרוא מאמרים כדי ללמוד קצת על תחום המחקר, וגם על הנישה שמעניינת את המנחים הפוטנציאלים לתזה. ניסיתי לקרוא כמה מאמרים על OCR. הגעתי למסקנה שחסר לי המון רקע כדי להבין אותם. קרוב לוודאי שידרש לי לפחות סמסטר שלם כדי ללמוד את המושגים הבסיסיים בתחום עיבוד תמונה, רשתות נוירונים או מודלים אחרים של למידת מכונה לפני שאוכל להבין באמת את המאמרים. אז איך בכל זאת אני משיג מידע על התחומים הנדונים ומה באמת מעניין אותי? האם זה רעיון טוב לבוא לתואר שני כשאני לא מכיר מספיק את התחומים שמושכים אותי? הייתי אמור ללמוד על סגמנטציות, פרקטלים ואופרטורים מורפולגים בתואר ראשון? זה מותר בכלל ללמוד מבואות בתואר שני? ונגיד שהחלטתי סתם להמר על אחד התחומים. איך אוכל לגשת לפרופסור ולבקש ממנו להנחות אותי? מה אני יכול להציע לו בכלל? ומה עם לדבר עם מסטרנטים ודוקטורנטים שעובדים עם אותו פרופסור ולשאול אותם על אופי המחקר ועל "איך זה לעבוד עם ד'ר X?" למה שמישהו מהם ירצה לדבר איתי אם אני עדיין לא סגור על תחום התמחות בכלל? תודה מראש ומצטער על החפירה הארוכה.
 

aya_bsf

New member
לקפוץ למים

היי.. אמנם איני בתחום שלך..אבל אני דוגלת בקפיצה למים.. לא לחשוב יותר מדי..אלא פשוט לקחת רשימה של איזה 5 פרופ' שמנחים... ולשלוח להם מיילים, להציג את עצמך בכמה מילים, ולשאול האם אפשר להפגש ולשוחח על הנחייה לתזה.. בהצלחה
 

מעיןבר

New member
בהצלחה ../images/Emo140.gif

אני עשיתי תואר ראשון במלונאות ובאתי לתואר שני בתחום ביולוגי (תזונה) עם רקע מינימלי ואפס ידע בעבודת מעבדה. ראשית נדרשתי לשנת השלמות כדי שאוכל להתמודד עם מושגי היסוד. אח"כ פשוט חיפשתי מנחה בתחום שנראה לי מעניין מבלי באמת לדעת איך בכלל עושים תואר שני במעבדה. בסופו של דבר כשהצלחתי להתקשר עם המנחה, הוא נתן לי רשימת נושאים אפשריים ואני קראתי עליהם קצת באינטרנט (תקצירי מאמרים, מאמרים שלמים היה לי קשה עדיין לקרוא) ומה שנראה לי הכי מעניין וחדשני היה הנושא שבחרתי. כשהגעתי למעבדה לימדו אותי הכל מאפס. לא ידעתי איך נראית כוס כימית, מהו פיפטור ואיך עובדים איתו וחישובים בסיסיים של ריכוזים. זה הצריך תקופה של התלמדות שבה די שיקשקתי מפחד בכל פעם שנגעתי במכשיר חדש אבל בסופו של דבר התאקלמתי ועשיתי תואר תוך הנאה מרובה ואף המשכתי עם הנושא ההוא, שבחרתי מבלי לדעת כלום, לדוקטורט (בטוויסט מסויים). מרבית הסטודנטים שמגיעים אלינו ממש לא מכירים את העגה המקצועית ומושגים שעבורי הם היו מושגי יסוד. זה חלק מהתהליך ויהיה בסדר, כשאתה מתחיל את התואר פערי הידע הללו נלקחים בחשבון וידוע שחלק מהתואר מוקדש למעשה ללמידת הנושא ולהתמקצעות. כמו שאמרו - קפוץ למים וגש לשוחח עם המנחים הפוטנציאלים במחלקה אליה התקבלת. בהחלט מקובל גם לדבר עם סטודנטים של המנחה. כדאי גם לנסות ולאתר סטודנטים לשעבר או סטודנטים אצל מנחים אחרים במחלקה שאולי מכירים ויוכלו לשתף ולשפוך אור על היבטים שסטודנט המחוייב למנחה היום לא כל כך ירצה לחשוף. חותמת כמו שפתחתי - בהצלחה
 

manuel calavera

New member
תודה על התגובה המעודדת ../images/Emo13.gif

שמחתי לשמוע שאפשר ללמוד טרמינולוגיות חדשות גם בתואר שני ושמח גם שהתצלחת להתאקלם בדיסיפלינה חדשה ונהנות ממנה. לגבי פניה לסטודנטים שעובדים או עבדו עם המנחה - איך עושים את זה? מה סטודנט כזה עשוי להרוויח מכך שהוא מספר לי על שגרת העבודה שלו? איזו מוטיווציה יש לו לדבר איתי בכלל? וגבי הפרופסורים - האם הם יכולים להרוויח מהנחיה משהו מעבר לשורה ברזומה שלהם? מסטרנטים אמורים לתרום משהו למחקר של הפרופסור, או אולי הם נדרשים בעיקר ללמוד את מה שכבר עשו בתחום הצר שמעניין את הפרופסור ולכן מהווים בעיקר נטל עליו? איך זה עובד בעצם?
 

מעיןבר

New member
הרבה שאלות ../images/Emo13.gif

איך פונים לסטודנטים? זה תלוי במקום ובאופי ההתנהלות. אצלינו עובדים במעבדה ולא מסובך להגיע ופשוט לפגוש את האנשים שעובדים במקום ולשוחח איתם. אינטרס? לפעמים סתם נעים לנהל שיחה, יש אנשים שפשוט ישמחו לשתף אותך. אנשים אוהבים לשוחח ולרכל... לגבי המנחים - ראשית, זה חלק מהגדרת התפקייד שלהם. שנית, המחקר שלך מקדם גם את המחקר שלהם, אצלינו המנחים חתומים על כל הפרסומים שיוצאים מהמעבדה שלהם וזה מקדם אותם גם ישירות (לחלוטין בצדק - הם עובדים איתנו, מגייסים את כל התקציב הנחוץ למחקר ושותפים למחקר בהמון מובנים נוספים). הנטיה של מחקר היא להמשיך ולייצר שאלות נוספות ולכן תמיד יש מה להעמיק ולהרחיב בתחום - המחקר שמבצעים הסטודנטים
.
 

manuel calavera

New member
נו, אז מה שנשאר זה באמת לקפוץ למים

ולקוות לא לבלוע יותר מידי כלור בזמן שלומדים לשחות. תודה על העידוד.
 
למנחים בדרך כלל אין מחקר משל עצמם

הם עסוקים בהוראה, אדמיניסטרציה, גיוס כספים, כתיבת מאמרים, יצירת שיתופי פעולה. מעטים מאד הם המנחים שממש יתכנתו, יסנתזו או ינתחו. המחקר שלך, כסטודנט, הוא-הוא המחקר שלהם. המטרה של המנחה היא לקבל ממך תוצאות חדשות, ולכן הוא יעדיף לקבל סטודנט שמסוגל לתת תוצאות. המנחה לרוב מגדיר לך נושא שהוא רוצה לעבוד עליו, בדרך כלל נושא שהוא בקיא בו, שהיו לו סטודנטים בו, שהוא שם דבר (או לפחות חושב עצמו לשם דבר) בתחום. הוא יתן לך חומר קריאה ראשוני, בדרך כלל. סטודנטים: אין להם סיבה לדבר איתך. רובנו, עם זאת, נחמדים, הייתי רוצה לחשוב. היו נכנסים לחדר שלי סטודנטים בתדירות של פעם בשבוע, לפעמים, לשמוע פרטים. לפעמים יש לי יותר זמן, לפעמים פחות. כדאי לשאול האם הם עסוקים, או שזה בסדר שתבוא ביום אחר. כדאי להציע לקנות להם קפה בקפיטריה, שם האוירה גם רגועה יותר, ולהדגיש שמדובר בעשרים דקות שיחה ולא יותר. היו לי גם נודניקים של שעתיים, וזה היה גומר לי יום עבודה שזה כבר לא מצחיק.
 
זה המצב של רוב מי שהולך לתואר שני במדמ"ח

קח סמסטר ראשון, קח קורסים, קרא מאמרים, ותן לעצמך להסגר על מה שמעניין אותך. אתה לא חייב להחליט עכשיו.
 
למעלה