שאלות של מתחילה

שאלות של מתחילה

שלום לכולם
מאז ומתמיד אהבתי מוזיקה אבל הייתי עצלנית מספיק כדי לא ללמוד אף כלי באופן יסודי אצל מורה. למדתי מאינטרנט ומעצמי על כלים שיש בבית (גיטרה, חלילית) והתוצאה - בהתאם
. החופש החלטתי לקחת קורס בפסנתר, יותר כדי להיכנס לעולם המוזיקה מאשר ללמוד את הכלי עצמו, אבל כמו שחששתי, אחרי שנים של לימודים מחופפים - אני פשוט לא מצליחה להבין שום דבר מהתיאוריה. בהתחלה ניסיתי להאשים את המורה, אבל זה לא הלך - הבעיה היא בי. אני פשוט לא מצליחה להבין כלום. בשביל מה יש מפתחות ומה זה הרמוניה? מלודיה? קצב? די...דינמיקה?? מה זה בעצם, מה אלה כל המושגים האלה, שעליהם אתם מדברים? איך למדתם אותם, ואיפה אני יכולה ללמוד אותם בפשטות, כדי להמשיך ולהתקדם בעולם המוזיקה? שאלות של מתחילה ממש, אבל עדיף לשאול מאשר לא לדעת. אם יהיו שאלות נוספות בהמשך, אשאל. עד אז תודה ויום נהדר
 

Eyal Ezra

New member
הכוונת יעדים ראשונית

"john middas loves ch ו" שלום, אני שמח על אהבתך למוסיקה ועד מגיל מוקדם ובטוח שאם עוצמת אהבה חזקה כפי שתיארת, תתגברי גם על קושי העצלות שבלמידת העניין. התיאוריה של המוסיקה היא מעין "קיצור דרך" להבנת תהליכים שאותם פגשת מנסיון העבר, מכירה בהווה ואולי אף תלמדי בעתיד. ישנם אלו הכישרוניים במיוחד, שמצליחים להגיע להבנות אלו כבר ובזכות רמת כישרון הנגינה הגבוהה שלהם. אם נחזור אל אל "החניך הממוצע", נגלה כי יהיה עלינו (כמוני וכרבים דומים לי) להשקיע זמן, אנרגיה וכסף ללימוד העניין. כלומר, עלייך לתת תשובה לשאלה: כמה אנרגיה אני מוכנה להשקיע בעבור למידת הנושא ברמה מסויימת וכמה כסף יהיה עלי להשקיע עבור הדבר ? כלומר - יהיה עלייך להגדיר קום כל את המטרה שלך שיכולה להשתנות, שימי לב: - חשוב לי ללמוד ברמה גבוהה מאוד ולכן אני מוכנה להשקיע לא מעט כסף עבור שיעורייפ םרטיים ויחס אישי. - חשוב לי לקיים את את לימודי התיאורייה בעלות נמוכה עד סבירה, גם אם הדבר יעכב במעט או אפילו באופן משמעותי את קצב ורמת ידיעותיי. - חשוב לי להשקיע את מירב מאמצי בלמידת הנושא גם הדבר בא על חשבון זמן בילוי עם חברים בשבתות, שיעור פרטי/חוג על חשבון יציאה לסרט או ים/בריכה/חדר כושר... למעשה, מרגע שתחליטי ותגדירי בפנייך (ובפנינו) באופן ברור מה המטרה שלך, נשמח לכוון אותך לעבר מטרה זו על הצד הטוב ביותר שנוכל. אשמח לשמוע מימך !
 
../images/Emo140.gifצהריים טובים!

אתחיל בתודה ענקית על התשובה המהירה, ועכשיו נעבור לשאלות. האם כדי ללמוד תיאוריה עליי לקחת שיעורים פרטיים נוספים? או בכלל להשקיע כסף מעבר לשיעורי הפסנתר? אין לי בעיה לשבת על התחת וללמוד, להשקיע, יש לי זמן ורצון. לא זו הבעיה, הבעיה היא ככל הנראה ההבנה שלי... אשמח להתחיל בשאלות פשוטות כדי שאכל להתקדם הלאה... סולמות? מפתחות? על שום מה ולמה? או במילים אחרות: בשביל מה אני צריכה לדעת על איזה סולם אני מנגנת, אם זה בדו מז'ור או לה מינור, או כל סולם אחר שאלמד במשך הזמן? אני מתכוונת - בין אם זה בסולם דו מז'ור ובין אן בסול מז'ור, טכנית הקלידים הם אותם קלידים, לא? תשובה כמו "את רצה מהר מדי, את עוד לא צריכה לדעת" לא תתקבל, אני רוצה לדעת גם אם אני לא אמורה לדעת את זה בשלב זה. כמו"כ זיהוי הסולם לפי מה שהבנתי מתבצע לפי שלושת התווים הראשונים ב... מתח פה? סול? איפה? מה? למה? וכמה? ואיך?
אני מניחה שבעוד כמה חודשים, כשאבין את הנושא יותר, אסתכל על השאלות ואצחק על עצמי... עד אז... שיהיה סוף שבוע נהדר. אסיף.
 

Eyal Ezra

New member
סולמות וקצת על מודוסים

ושוב שלום אסיף, אמנם ניתן ללמוד את תיאוריית המוסיקה באופן עצמאי אך אמליץ בחום רב להיות מונחה בנושא על ידי מורה פרטי. כמו כן, אשתדל לתת מענה לבקשתך מבלי להפוך דף זה לספר אלקטרוני. בואי נתייחס אסיף, למערכת הצלילים היותר נפוצה ומוכרת לנו כיום, המערכת הדיאטונית, שכוללת את הצלילים הבאים: דו, דו-דיאז, רה, רה-דיאז, מי, פה, פה-דיאז, סול, סול-דיאז, לה, לה-דיאז, סי. כמו ב"חיים האמיתיים", בהם נוכל לקחת כמה מקלות, להעמיד אותם זה מעל זה (במרווח מסויים) וליצור סולם בעזרתו נרד ממקום מסויים או נעלה אליו, כך גם במוסיקה. אנו מסדרים מספר צלילים הנמצאים בגובה שונה כך שלאחר הסידור אנו מקבלים סולם לפיו עולים או יורדים בגובה הצליל. ושוב כמו ב"חיים האיתיים", לכל שלב בסולם הטיפוס הביתי אין משמעות שונה משלב אחר כך שהתתייחסות אליו כבעל "מעמד" שונה היא בגדר התייחסות תיאורטית בלבד. כלומר, ההתייחסות אל "מעמדו" צליל מסויים בסולם על פני אחר נקבעת תיאורטית בשל הרצון לבטא "התקדמות" (עלייה/ירידה) ל"שלב" (צליל) הבא. דוגמא לסולם "עולה": דו, רה מי, פה , סול, לה, סי, דו (אוקטבה מעל ה"דו" הקודם), רה (אוקטבה מעל ה"רה" הקודם)... וממשיך למעלה. דוגמא ל"סולם" יורד: דו, רה מי, פה , סול, לה, סי, דו (אוקטבה מתחת ל"דו" הקודם), רה (אוקטבה מתחת ל"רה" הקודם)... וממשיך למטה. הייתי שמח לצרף לך קובץ דוגמא מוסיקלית ואפילו את רישום התווים של הסולמות, אך אינני יודע לעשות זאת טכנית עם המחשב. אשמח אם אחד מחברי הפורום יוכל לעזור לי בצירוף קובץ מתוכנת עריכת סאונד ואפילו סריקת "סולם תווים" אם יש לו. אם נדגיש שוב שהתתייחסות שלנו בסולמות הינה עבור מערכת דיאטונית, נקבל "מערכת סולמות דיאטונית". בהסתכלות על מערכת זו, נקבל שניים עשר צלילים המורכבים משבעה צלילי "אוקטבה" (אלו הם הקלידים הלבנים שאותם מכירה מלימודי הפסנתר) וחמישה צלילי "ביניים" (אלו הם הקלידים השחורים). נוכל להתחיל סולם דיאטוני מכל צליל שנבחר (כולל הצלילים בעלי סימני היתק), לדוגמא: סולם עולה (במגמת התקדמות לאוקטבה הגבוהה הבאה): דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי, דו (באוקטבה ה"חדשה"/המוגבהת), רה (באוקטבה ה"חדשה"/המוגבהת)... סולם עולה נוסף: מי, פה#, להb,סי, דו, רה, מי, פה# (באוקטבה ה"חדשה"/המוגבהת), להb (באוקטבה ה"חדשה"/המוגבהת). סולם יורד (במגמת התקדמות לאוקטבה הנמוכה הבאה): דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי, דו (באוקטבה ה"חדשה"/המונמכת), רה (באוקטבה ה"חדשה"/המונמכת)... סולם יורד נוסף: מי, פה#, להb,סי, דו, רה, מי, פה# (באוקטבה ה"חדשה"/המונמכת), להb (באוקטבה ה"חדשה"/המונמכת). ניתן לפתוח באיזה צליל שתרצי ובתנאי שתשמרי על "מהלך כרומאטי" (צורת נגינה המתקדמת במגמת ירידה/או עלייה לכל אורכה). נוהגים לכנות אתה"סולמות" בשם "מודוסים" וכן גם בהתאמה מוחלפים ה"סולמות דיאטוניים" ב"מודוסים דיאטוניים". הנמשך להתאמה זו, מופיעים גם מודוסים עולים ויורדים. במודוס עולה (לעומת סולם "סתמי" אחר שגם כן עולה), הצליל הפותח יהיה גם הצליל הסוגר (באוקטבה המוגבהת). במודוס יורד (לעומת סולם "סתמי" אחר שגם כן יורד), הצליל הפותח יהיה גם הצליל הסוגר (באוקטבה המוקטנת). ובמילים אחרות, המודוס הדיאטוני מתאפיין בצליל הטוניקה המייחד אותו לעומת הסולם הדיאטוני שנבחר באופן סתמי/שרירותי/אקראי. אני מקווה שעד כאן שנחנו עדיין "ביחד" על מנת שלא "אאבד" אותך כבר מהודעה זו. מעבר לכך, אני בטוח שכשתביני את הנושא לא תצחקי על עצמך, אולי חיוך קטן וגם בשבילו לא תצטרכי לחכות כמה חודשים. שבת שלום גם לך אסיף !
 

Eyal Ezra

New member
תיקון טעות שלי - נא לשים לב !

אני לא מצליח לערוך מחדש את ההודעה לאחר פירסומה אבל שמתי לב לטעות שעשיתי. נתתי דוגמאות לסולם עולה ויורד. כיוון שעשיתי Copy-Paste לטקסט מהדוגמא לסולם העולה עבור הדוגמא לסולם היורד, לא שמתי לב שטעיתי שם. על כן הנה התיקון: דוגמא ל"סולם" יורד: דו, סי, לה, סול, פה, מי, רה, דו (אוקטבה מתחת ל"דו" הקודם/הפותח), רה (אוקטבה מתחת ל"רה" הקודם/הפותח)... וממשיך למטה. סליחה על הטעות !
 

Petrus

New member
מאוד לא מדוייק

קודם כל, המערכת הדיאטונית היא מערכת הצלילים הלבנים. את אותה מערכת אפשר "לטרנספז", כלומר, להתחיל אותה מצליל אחר מדו, ולהוסיף סימני היתק בהתאם. אם כן המערכת הדיאטונית ממש לא כוללת את כל 12 הטונים, כפי שצויין בהודעה מעליי. ההתתייחסות למדרגות הסולם כאלה שוות הוא לא נכון, ולא מדובר בתיאוריה בלבד. יש בסולם צלילי יעד (כמו הצליל הראשון של הסולם, היינו צליל הטוניקה), צלילים יציבים יותר ויציבים פחות. לא ברור לי גם מה זה הסולם שבנוי מהצלילים מי, פה#, להb,סי, דו, רה, מי בסולם דיאטוני יש 8 צלילים (בזה יש רק 7), והוא בנוי בצעדים, ובטח ובטח שאין בו קפיצה של טרצה מוקטנת. יותר הגיוני היה לכתוב מי, פה דיאז, סול דיאז, לה, סי, דו דיאז, רה דיאז, מי. צלילים כרומטיים הם צלילים זרים לסולם, ומהלך כרומטי הוא בוודאי לא נגינה בעלייה או בירידה. כשמדברים על מהלך כרומטי מתכוונים בד"כ להתקדמות בחצאי טונים. הסולם הדיאטוני לחלוטין לא נבחר באופן סתמי או שרירותי. לכל סולם יש צליל טוניקה, שזהו צליל הבסיס של הסולם. בנוסף, לסולמות יש טון מוביל, דבר שמחזק עוד יותר את הטוניקה, בעוד שלכל המודוסים (פרט ליוני וללידי) אין טון מוביל לטוניקה.
 

Shards

New member
הסולם שלטענתך אינו ברור

הוא סולם טונים שלמים. למרות שאני אישית הייתי כותב אותו כך: מי פה# סול# לה# סי# דוX. כל שאר הנושאים בהודעה הזו כבר כוסו :) עומרי.
 

Eyal Ezra

New member
תודה גם ממני

Petrus שלום, אמנם באיחור קל לא יצא לא יצא לי להביט בתגובות לנושא זה (מפאת חוסר גישה למחשב) אך כעת מלאחר שעשיתי זאת, אני חייב לך גם אני מילת תודה על פירוט וחידוד העניין שהעלית בתגובתך. תודה !
 

dombi7

New member
בשביל מה צריך סולם

אני חושב שניתן להסביר את הסולם כמו יום בחיים שלנו. בבוקר אנחנו יוצאים מהבית, מגיעים למקום העבודה או כל מקום אחר שאנחנו חפצים להגיע אליו, ולאחר מכן אנחנו חוזרים הביתה. היציאה מהבית ולאחריה החזרה הביתה היא בדיוק מהות הסולם ביצירה כלשהיא, בתחילת היצירה אנחנו מתחילים מסולם מסויים, במהלך היצירה אנחנו עוברים דרך כל מיני מקומות הרמוניים, ובסופה חוזרים הביתה. ולדעתי הפילוסופית מאוד, זאת הסיבה שהרבה אנשים לא מסוגלים להתחבר ליצירות חסרות טוניקה וסולם, העובדה שאין להם בסיס בטוח ושהכל עומד ככה באוויר קשה לפעמים לעיכול. אז אם כן ההבנה של הסולם והמערכת הדיאטונית והכרומטית, תעזור לך מאוד להבין יצירות. קשה מאוד להבין מה מלחין עושה ביצירה מסויימת אם לא מבינים את הסולם ואת האפשרויות ההרמוניות שניתנות לעשות. מוזיקה בסופו של דבר זה פשוט שפה, הצלילים הם האותיות או המילים, המלודיה היא המשפט, וההרמוניות הן הפראזות של הספר. אני חושב שכמו כל שפה יש מערכת יחסים בין המילים של משפט מסויים, פשוט צריך ללמוד לדבר מוזיקה. בשביל זה צריך את הידע בסולמות. בשביל זה אי אפשר לדבר את שפת המוזיקה. מפתחות לעומת זאת, לדעתי הוא עניין הרבה יותר טכני. אבל המפתחות עברו המון המון התפתחות במאות השנים. השיטה היא פשוטה : מפתח בעל שם מסויים מסמן איפה ממוקם הצליל של המפתח וממנו מתמקמים שאר הצלילים. כלומר מפתח סול ממקם את הסול באוקטבה הראשונה בשורה מסויימת. (לא תמיד הוא היה כמו היום ממוקם בשורה השנייה מלטה) ומאותו צליל מיקום אחד מעל זה לה, מיקום אחד מתחת זה פה וכו'... הרעיון של המפתחות היה בהתחלה בשביל כל סוג של קול שונה. כלומר בשביל סופרן היה מפתח דו שונה מאשר מפתח דו לזמר טנור או באס. הרעיון היה שהמפתח נמצא על מקום אחר של החמשה, והיה דו באוקטבה אחרת, כך שבשביל לכתוב לאותו/ה זמר/ת יצטרכו כמה שפחות קווי עזר מעל או מתחת לחמשה. היו כמובן גם מפתחות פה וסול (נראה לי שסול הוא ההכי "צעיר" מבין המפתחות אבל אני לא בטוח), ובסופו של דבר התקבלו מפתח סול על השורה השנייה מלמטה בתור המפתח לקול סופרן, ומפתח פה על השורה השנייה מלמעלה בשביל קול באס. אבל עדיין נשארו בשימוש מפתח דו על השורה האמצעית של החמשה בשביל נגני ויולה, ומפתח דו טנור בשביל בסונים וטרומבונים שנמצא על השורה השנייה מלמעלה. זהו אםן יש עוד שאלות אשמח לענות...
 

dombi7

New member
שכחתי להוסיף...

"לדעתי המאוד פילוסופית" שכחתי להוסיף
. (שלא תחשבו שאני מתרברב או משהו) ועוד תיקון קטן "בשביל זה אי אפשר.." = בלי זה אי אפשר.
 
תענוג ../images/Emo9.gif

תענוג לשאול פה שאלות. התשובות מהירות ועוזרות. תודה רבה, וכמו שאמרתי - אלמד, אתרגל, ואחזור עם שאלות נוספות. אתם נהדרים!
 

SHEX

New member
תמיד שמחים לשמוע שאלות ולנסות לעזור../images/Emo95.gif

פעם הבאה אשתדל גם להיות זריז יותר ולהספיק גם לענות
 
למעלה