שאלות של DavidRefaeli

DavidRefaeli

New member
זכריה

האם מקור השם נובע מהשורש זכר במובן לזכור או מהמלה זכר במשמעות בן זכר (male)? האם יש אפשרות לדעת על פי הניקוד?
 

DavidRefaeli

New member
הכדור פילח את גופו

האם הפועל פילח נכון (או מדויק יותר) רק למקרה שבהם נוצרים פלחים נפרדים, ועל כן המשפט שבכותרת אינו מדויק?
אם כן, מהי המילה הנרדפת המתאימה להחליף את הפועל פילח?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
שאלות של DavidRefaeli

היי דוד, אם מצטברות לך כמה שאלות בטווח של יום-יומיים אנא רכז אותן בהודעה אחת או בשרשור אחד (אם כבר פרסמת שאלה אחת, שרשר אליה את הבאה). אם אתה מעריך מראש שיהיו לך כמה שאלות תוכל לפתוח שרשור ייעודי עם כותרת בלבד ולשרשר אליו את שאלותיך בצורה מסודרת, אפשר גם להשתמש באייקון בולט לכל שאלה. אם השרשור כבר התארך או הפסיק לקפוץ (קורה אחרי 72 שעות) פתח חדש, כמובן.
 
לדעתי אם משהו לא הכי מדויק בביטוי "הכדור פילח את גופו" הרי

שזה הכדור (מדויק יותר: הקליע) ולא פילח. "עַד יְפַלח חֵץ כבֵדוֹ" (משלי, ז כ"ג)
 

DavidRefaeli

New member
ידוע לי השימוש הנרחב - השאלה אם השימוש הוא אכן "נכון"

שכן הפועל לפלח מרמז על חלוקה לפלחים, לחלקים שונים. לכן אם קליע או חץ או כל דבר אחר רק מנקב ועושה חור בגוף שלם אך אינו מחלקו, הפועל - לפחות על פי משמעותו היותר עמוקה - כנראה אינו מתאים במיוחד.
 
אם מותר להעלות השערה ללא ביסוס: בן זכר מותיר לך זכר

כך שהמוצא משותף.
ייתכן מאד שטעות בידי.
 

DavidRefaeli

New member
אני חושב שאתה צודק, אבל זה עדיין לא עונה על השאלה

למה המשמעות הספציפית בשם זכריה. למה התכוון המשורר (או ההורים).

לפחות לפי הויקיפדיות והאתרים השונים באנגלית נראה שהכוונה היא לזכרון. אבל ראיתי שבחלק מהאתרים מפרשים את זה כ-"יזכור אותך ה'" ובחלק אחר "זכור את ה'".

לא ראיתי שום מקום שמדבר על זכר (male) למרות שגם זה אפשרי לדעתי (אם מקשרים בין זכר לחזק וכו').
 
ולמה בת לא מותירה זכר הרי צריך שניים לטנגו...

ואם לבן הזה תיוולדנה רק בנות איזה זכר נשאר?

אם זכר ונקבה הפכים הם אז הזכר הסגור/סכור הוא הפך הנקבה הנקובה.
 
ברוב התרבויות שם המשפחה עובר דרך הזכרים. יהודים רצו בן זכר

שיאמר עליהם קדיש ויזכיר את שמם.
יהודים אפילו קראו לבן "הקדיש שלי"
הדעה האישית שלי לא נוגעת כמובן לעניין.
 
זה קצת רחוק

זה קצת רחוק ומופשט, אף על פי שאין דרך לשלול זאת.
סברה מקובלת יותר, גורסת שהמילה "זכר" נגזרת ממילה קדומה לאיבר המין הזכרי או לתכונותיו, כפי שהמילה "נקבה" נגזרת מהמילה "נקב". ואז אם יש קשר לזיכרון הוא עקיף יותר, והוצע שהפועל לזכור נגזר ממילה פיזית, משהו מעין לדקור או לנעוץ או לחדור (המחשבה דוקרת אותך, הזיכרון ננעץ בך וחודר אל תודעתך). כמובן גם לכך אין ראיות ברורות אבל זה תהליך קצת יותר פשוט מההשערה שלך.
 
יש להניח שאתה צודק. מכל מקום במניית הדורות נמנים הזכרים

ויולד אלף את בית.
עד כדי כך שהאימהות של חלק ניכר מאישי המקרא המרכזיים ביותר כלל אינן נזכרות, ואם כן - חלקן נזכרות רק כאשת - ....
האבות נזכרים, כמובן.
המקרה אולי הכי קיצוני הוא שושלת האבות (רק האבות) של יוסף, שהוא לפי גישות מרכזיות בנצרות בכלל לא אביו של ישוע...
אבל אני מניח שבסך הכל הצדק אתך
 
שם משפחה זו המצאה חדשה יחסית

לדעתי המילה בן מתאימה יותר לתיאור זה מאשר מילה המתארת את סיווג המין.
 
קרוב לוודאי שאתה צודק. בעניין שם המשפחה - חד משמעית אתה צודק

מכל מקום, הבן נקרא על שם אביו, ושם המשפחה בשלב מסוים התקבע גם הוא על שם האב.
 
1. על פי סקר קטן שעשיתי באינטרנט - "הכדור פילח את גופו" תקין

2. משמעות הפועל פילח היא רחבה יותר מ"יצר פלחים נפרדים".
מילון רב מילים:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
הסבר מלא למילה פִּלֵּחַ פ' פיעל

(גם: פִּלַּח)
1. א. (כשנאמר על חץ, כדור וכד') ניקב, חדר לאיבר בגוף וחתך אותו.
• החץ פילח את גופו, והוא נפל ארצה מייד.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

מילון ספיר:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
מְפַלֵּחַ1
| טעות \ הערה
1.[תנ] בּוקֵעַ וחותך: צעקות הפצועים מפלחות את האוויר
2.[תנ] (דָבָר חַד) חודר, מבַתֵר: עד יפלַח חץ כבֵדו (משלי ז 23); פגזים פילחו את קירות הבית
3. [תנ] מַפריד לִפלָחים: ויפלַח (את פקועות השדה) אל סיר הנזיד (מלכים ב' ד 39); הנערה פילחה את התפוז לפלחים
4. [עח] חורֵש: המחרשה מפלחת את השדה
5. [תנ] יולֵד, מוציא מֵהרֶחֶם: תכרענה ילדיהן תפלחנה (איוב לט 3)
https://www.milononline.net/do_search.php?Q=%EE%F4%EC%E7
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
לסיכום, הצירוף "הכדור פילח את גופו", לדעתי, תקין ואין צורך למצוא לגביו חלופה לפועל פילח.
 
מהשוואה לשמות אחרים בעלי אותה תבנית: נְתניה, סְעדיה,

גְאליה, גְדליה, נְחמיה, פְתחיה, נראה לי שניתן להסיק שהם נוצרו ע"י חיטוף ההברה הראשונה של הפועל, והוא הדין בשם זכריה - הפועל זכר (ולא השם זכר (היפוכה של נקבה)).
 
וכן מהמשמעות:

זכריה הוא מי שאלוהים זוכר ופוקד אותו (או אולי מי שזוכר את אלוהים).
אין משמעות למין זכר בהקשר זה.
 
למעלה