שאלתי בפורום של דתיים ..

אבקל

New member
שאלתי בפורום של דתיים ..

אני ישראלי חילוני. שאלתי בפורום של דתיים שאלה די קטנה והשיבו לי בשאלה .
לכן אני מנסה כאן לשאול בתקווה שיענו לי בתשובה..
אני שאלתי : מי מברך את מי .? הדתיים את אלוהים .או אלוהים את הדתיים ..
ושאלתי גם .: אם הצלחת יהודי באה מאלוהים . מהיכן מגיעה הצלחת נוצרי .?
 

אופירA

New member
מנהל
שאלה אינה מנותקת מהכוונה שלה

לכן אינך יכול לצפות לתשובה על שאלה, כאשר אתה מביא אותה בלי הקשר לכוונה שלה, בלי להסביר אותה ולתת דוגמאות למה אתה מתכוון.
וכיוון ששאלת בלי להסביר ובלי לתאר את הכוונה - אי אפשר לתת לך תשובה.
לדוגמה: לא ברור לי למה אתה מתכוון כשאתה אומר "לברך". להגיד את נוסח ברכות הנהנין הראשונות? לומר את הברכות בתפילה?. וגם לא למה אתה מתכוון כשאתה אומר "אלוקים מברך את הדתיים". ברור שאין כוונתך שהוא עומד עם הכהנים בתפילה, מתכסה בטלית ומברך את עם ישראל. אז למה כן הכוונה שלך?

גם מה הכוונה "הצלחת יהודי". ומה פירוש ההתניה הזו לגבי הצלחת הנוצרי (ומהי בכלל הצלחתו), באמירה ש"הצלחת יהודי באה מאלוקים". מה המשמעות של התנאי הזה בשאלתך?

כלומר, אם אני שואלת אותך שאלה שהיא חלק משיח פנימי שלי שאינך יודע אותו, או שיש בה מונחים מקצועיים שאינך מכיר - אתה לא יודע לענות לשאלה שלי באמת.
 

אבקל

New member
אני מנסה להבין יותר ..

ראשית אמרו לי אם אינך יודע או מבין רצוי לשאול .אז אני שואל בכמה מקומות
בתקווה להבין קצת יותר . למען הפישוט.אני מנצל את ידיעתי שאנשים באים לכותל גם לתפילה וגם לשים פיתקאות ולבקש בקשות ..
חלק מבקשים בריאות ..חלק מבקשים הצלחה במשחק או בבחינה ..
וחלק מבקשים הצלחה בקידום מיקצועי ..אני מכיר קצין בצהל שביקש קידום בצהל . כל פעם שקיבל דרגה יותר גבוהה היה משוכנע שבקשתו ניתקבלה מהאל .
אבל היו לו חברים שעלו בדרגה גם ללא בקשה מהאל וחלקם לא יהודי .
אז מי עזר ללא יהודים לעלות בדרגה .??
 

אופירA

New member
מנהל
ברור שצריך לשאול מה שאתה לא מבין ומה שלא ברור

ובאותה מידה ברור שצריך להנגיש ולהסביר ולהבהיר את השאלה לנשאל.
כי הנשאל אינו יודע את מהלך נפשך ואת מחשבותיך, לכן השאלה לא יכולה להישאר במשפט, מבלי להסביר את הקשרה ואת כוונתה.

כעת אני בכלל לא מבינה מה הקשר בין ה"פישוט" שעשית כרגע לבין השאלות שבהודעה הראשית. אז אני מתעלמת מהן, באשר הן נהיו עוד יותר לא ברורות.
אבל אענה לך על הסיפור של האנשים שביקשו בקשות מהקב"ה בכותל (למה בכותל? אין צורך דווקא בכותל. אבל שם כנראה הם הרגישו רצון חזק יותר לבקש).

התשובה היא שהקב"ה מנהל את העולם, לפי שהוא בראו ורק הוא יודע לנהל אותו. ומאחר שבראו הוא מקיימו, ולכן שום דבר לא קורה בעולם מאליו, בלי קשר לבורא ולתכלית הבריאה. הכל עושה הקב"ה, והאנשים לא יכולים לעשות כלום בלי רצונו. גם לא לאכול ולשתות וגם לא ללכת לשירותים. הכל מצליח רק ממנו ומרצונו.
אז כל מה שהתרחש אצל יהודים ולא יהודים ודתיים ולא דתיים ובע"ח וגרגרי עפר - הכל זה רצון ה' ונעשה בהשגחתו המלאה. נקודה.

וכאן באה שאלה, מדוע הקצין התפלל לה' כל פעם לשם קידומו.
ובכלל, מדוע הקב"ה מצווה על בני העם היהודי להתפלל אליו ולבקש ממנו כל צרכיהם.
ובכלל מדוע הקב"ה ברא את האדם ובחר את העם היהודי?

ובכן, הקב"ה ברא את האדם כדי שיידע את בוראו, ויקבל את השפע של הטוב שאלוקים נותן לבריאה בזכות ידיעתו את האמת האלוקית, ולא בחסד ובאקראי כמו שגרגר חול מקבל.
הקב"ה רוצה שהאדם, ברואו המיוחד, יהיה שותף למנכ"ליותו של הקב"ה על העולם, ולא יהיה עובד קטן חסר דעה בשורות האחרונות של היציע של המגרש שעליו בנוי המפעל. לכן הוא יצא מציאות שלאדם יש בחירה בין טוב לרע (לגרגר אין, גם לחתול אין). על היהודי, שהוא נבחר המיוחדים, יש חובה לבקש כל צרכיו מהבורא ולקיים בנוסף מצוות רבות שציווהו הבורא, כי זה מתחייב מהיותו נבחר בכיר שמבין איך המפעל עובד ומרגיש שייכות להנהלה (לגוי אין הזכות לקרבה מיוחדת להנהלה, מתוך החובה לקיים יותר ציוויים ולקבל יותר אחריות ותפקיד בניהול הבריאה).
כולם יקבלו מה שהם צריכים לקבל. השאלה מה יקבלו ואיך יקבלו.
הגרגר לא משנה לו איך ומה יקבל. תפקידו להיות קיים וזהו. גם החתול בערך אותו כנ"ל. לא חייב אהבה כדי להרגיש מאושר. אדם עם נשמה אלוקית מעוניין לקבל בכבוד, ואת המכסימום שאפשרי, לכן הוא מעוניין בחובות שמוטלות על חברי ההנהלה כדי לקבל את הכבוד והשפע שלהם זוכים המנהלים הכי חשובים במפעל.
לכן הקצין מחליט לחבר עצמו כמה שיותר לידיעה שהקב"ה נותן את כל השפע האלוקי, וככל שאתה יודע את זה יותר טוב, אתה גם מקבל את צרכיך בשפע ועם הרבה אהבה אלוקית. אתה מאושר כמו מנהל בכיר.
נכון שגם החתול מאושר. אבל זה כי הוא חתול במהותו. אם היה לו הזכות להיות מנהל בכיר במהותו, הוא לא היה מאושר בתור חתול.
אולי הקצין לא קיבל חינוך יהודי, ואין לו הזכות לדעת שזו חובה לבקש מהקב"ה את כל צרכיך - חובה שיש ממנה המון זכויות לאושר ולאהבת ה' ולידיעת האמת השלמה. אבל הוא כן יכול להרגיש שזה טוב להתפלל ולבקש מה'. שזה כדאי לו לקבל את הטובה מהקב"ה, מתוך ידיעת הנותן וקשר קבוע אליו, ולא באקראי כמו איזה חתול שנחת עליו בשר טוב השד יודע מאיפה, והוא מבסוט לו.
הוא בוחר להאמין בקב"ה ולדעת אותו כמה שיותר, לבקש ממנו ולהיות מקושר אליו בכל הנוגע לצרכיו. לכן הוא מתפלל ורואה ויודע איך כל צרכיו ניתנים לו מהקב"ה. יש לו בחירה לא להיות חתול שמקבל אבל לא יודע מאיפה ולא יודע שאפשר הרבה יותר טוב מזה.
 

אבקל

New member
אני מודה על התשובה .

ברור שחלק מהתשובה לא הבנתי .אבל זה לא באשמת המשיב ..
אני מנסה להבין את נושא הבקשות ..מכר דתי שלי מספר לי על אלפי דתיים
הבאים לצפת ולמקומות אחרים שם נמצאים קברים של רבנים ..
והבאים מבקשים ועוד יותר ממבקשים .פלוס הדלקת נרות ..מבקשים בריאות
וזיווגים והצלחות בכל התחומים ..ושאלתי : אם האל נותן הכל .מדוע לבקש מרבנים שניפטרו. ואם הבקשות יכולות להישלח מכל מקום .מדוע לבקש ליד קברים ..?? תודה מראש למשיב .
 

אופירA

New member
מנהל
לא מבקשים מרבנים שנפטרו, וגם לא מהכותל או מהקבר.

מבקשים מאלוקים (זו הכוונה, לפחות).
אבל קשה מאוד לאדם לבקש בלי הרגשת חיבור לאלוקים והתעוררות רוחנית בתוך ליבו ("שגריר" נשמתו האלוקית).
לכן הרבה בני אדם מוצאים שעוזר להם להתעורר בקרבת קבר של צדיק, באמצעות חווייה של הרגשת חיבור לצדיק ודרך החיבור הזה הרגשת קרבה לאלוקים.
אולי גם מרגישים ביטחון מלבקש מהצדיק שיהיה שליח לבקשה שלהם מאלוקים. אולי מרגישים ביטחון מלבקש מאלוקים שבזכות הצדיק יקבל את בקשתם, כי הצדיק בוודאי ראוי, והם אולי לא ראויים מספיק (לא הגיעו עד הוועד המנהל).
נרות - יש מנהגים וכללים שהם מכירים מהבית, שנהוגים בעדה המסוימת - שאני לא מכירה (כי אני סתומה בדברים האלה ובכלל בכל העניין של קברי צדיקים). גם הם גורמים להם להרגיש חיבור לצדיק/למנהג מהבית/להשתדלות למען הצדיק כדי שבזכות ההשתדלות שלהם הם יהיו עם איזה קשר לזכויות של הצדיק.

זה עניין של ההתעוררות הפנימית של האדם, שמחברת אותו לאלוקים.
כי בן אדם שמבקש ככה סתם בלי התעוררות פנימית, יכול להרגיש כאילו הוא מדקלם דקלום, בלי חיבור לרגש בלב, ואז זה עושה לו רע שהוא לא מרגיש חיבור דרך הלב לאלוקים בזמן הבקשה.
אמנם גם הבקשה בדקלום היא חשובה - כי האדם אומר מילים בשפתיו, והשפתיים הן שליח לרצון שבלב. אבל ברור שבקשה מתוך התעוררות בלב עדיפה יותר.

לי למשל אין שום כישרון בתחום הזה של להתעורר מהכותל או קברי צדיקים ואפילו מבית כנסת. אז דווקא המקומות האלה מרגישים לי רע בגלל שהאנשים האחרים מתעוררים, ואני רק יותר מאבדת חיבור עם עצמי... אז אני מתפללת רק בבית, ובהתאם לכוחות הנפש שלי.
כנראה שהכישרון שלי הוא דווקא במודעות עצמית - כלומר עבודת המידות הפנימיות. ובן אדם צריך להצטיין בעבודה בהתאם לכשרונות שלו. ואולי הסיבות אחרות. באמת אינני יודעת, אני רחוקה מדרגת חברי הוועד המנהל.
 

אבקל

New member
אני שוב מודה ..

מאחר שאני מרגיש שיש לך סבלנות .אני מרשה לעצמי עוד שאלה ברשותך באותו התחום .. איך לדעתך מרגיש אדם מאמין שהגיע במאמץ לקברי צדיק
ועם כל הטכסים והנרות והתרומות לקבצנים הקרובים לקבר .
כאשר ביקש בקשה מסוימת על חתונה או לידה או זיווג או הצלחה עיסקית וקורה בדיוק הפוך ממה שביקש ..אני לא בתחום אבל ניראה לי המבקש הזה
אמור להרגיש דחוי. והוא או בקשתו נידחו ..למרות כלהמאמצים שעשה ..
שמח בוודאי אינו מרגיש . יתכן יכעס עליו או על הצדיק או על האל.
או ירגיש מיואש ..והרי רוב הבקשות לא מתגשמות ..
 

אופירA

New member
מנהל
אני מודה, מניסיון - זו חוויה קשה לנפש.

תלוי באופי ובנתונים של האדם - יכולות להופיע תחושות תסכול, מרמור, אכזבה, רתיעה, תדהמה, חלישות הדעת, פחד, ייאוש, וכל מיני כאבים כאלה ואחרים.

זה המצב. עכשיו השאלה לאן הוא לוקח את הרגשות האלה.
תאר לך שבמפעל הגדול הזה של העובדים שבו כדאי לשאוף לכמה שיותר חובות וזכויות של המנהלים, עובד אחד מהאמצע ניסה לעלות בדרגה, אבל נדחה. בטוח הוא ירגיש התמרמרות, אכזבה או תסכול.
מה כדאי לו לעשות? להתייאש ולעמוד במקום או אפילו לרדת בדרגה כי חבל להתאמץ, או שכדאי לו לנסות פעם אחרת להגיש בקשה לעלייה בדרגה, ואם לא מצליח לו אז לחפש אולי בכיוון שדרוג מקצועי למקום שהוא יותר כשרוני בו ויש לו סיכוי שם לעלות בדרגות במשך הזמן?

אותו דבר המאמין. אם הוא נחוש בדרכו למשימה להגיע כמה שיותר קרוב לוועד המנהל, למרות הקשיים בדרך - הוא מתחזק באמונה שהכל לטובה. שכל מה שבא מהקב"ה הוא לטובתו. הרי ברור לו שהקב"ה רק מיטיב עם בריותיו. אולי ההצלחה העסקית היתה מרחיקה אותו מאמונתו ומציבה לו ניסיונות ומכשולים באמונה. אולי עוד לא הגיע הזמן לחתונה/לפרי בטן, והקב"ה רוצה שיתחזק עוד יותר באמונה וירבה עוד יותר תפילות ובקשות - שיראה יותר נחישות ועקביות. ואולי...
אולי הוא לא יודע מה הסיבה, אבל הוא מבין שהקב"ה ברא את העולם ויודע לשם מה הוא נוצר ומה נשמתו באה לתקן. והקב"ה נאמן עליו שהוא לא עושה טעויות. אז הוא נשאר עם שאלה, ומוכן לחכות לתשובה אפילו אם תגיע רק בעולם הבא. בד"כ השאלה מתפוגגת במשך החיים, כשהוא דבק בדרך האמונה בה'.

שהרי אדם מאמין יודע שכל מה שהוא מקבל מהקב"ה זה ניסים על גבי ניסים כי אין שום דרך הטבע באמת. זה רק דמיון של העולם התחתון. אז לפעמים הוא יראה נס (ניתן לו מבוקשו בדיוק) ולפעמים הוא יקבל ניסיון (אותו שורש מילה) - הטבה מתוך הסתר פנים באופן שנראה כאילו הרעה, אבל כשהוא מתעקש על אמונתו שהכל מהקב"ה הוא לטובה - הוא זוכה להטבה האמיתית שמאחורי ההסתר פנים.

איך אני יודעת את זה? אולי אנשים המציאו את זה כדי להרגיש טוב, כי אמונה בהקב"ה עושה טוב לנפש של הבן אדם?
מסתבר, שאמונה יציבה ואמיתית לא נשענת רק על הוכחות באמצעות ניסים, ולא רק על אינטרסים נפשיים. היא נשענת גם על ידיעה - ידיעת התורה, התבוננות בעולם והבנת האמת האלוקית מתוך מבט ישר ואובייקטיבי - נטול פניות ולא אנוכי. כשמצליבים את כל הידיעות האלה - מקבלים קשרים מהסוג שאי אפשר לערער אותם ואין צורך ב"הוכחות" בשביל לדעת את האמת האלוקית.

לדוגמא - אני יודעת מי ההורים שלי. הידיעה נשענת על כמה תובנות ועובדות שנוכחתי בהם. לא תוכל לשכנע אותי שאלו לא ההורים שלי. אמנם, צריך בדיקת DNA כדי לשכנע אותך בכך, אבל את עצמי אני לא צריכה לשכנע ע"י בדיקה. אני יודעת מספיק ברור גם בלעדיה.

אז כשאתה יודע את התורה, ואת 13 עיקרי האמונה - שביניהם שהקב"ה טוב ומיטיב ורק טוב בא ממנו - אתה לא מתבלבל ולא מתאכזב ולא מתייאש.
ואם אתה לא יודע עדיין או לא יודע מספיק חזק, בוודאי שכדאי לך ללמוד ולדעת עד שיצטלבו כל ידיעותיך לידיעה הברורה.
כי זה מעגל קסמים חיובי כזה - ככל שאני מתעקש להאמין - אני רואה ויודע יותר, ואז יש לי כל הסיבות להאמין ולבטוח גם במה שאני לא יודע.
כמו שברור לי שמדובר בקו ישר אינסופי, כי קיבצתי כמה נקודות אסטרטגיות ביניהן הוא עובר, ונוכחתי שהוא ישר. אז ידוע לי שהוא ישר גם בנקודות האחרות שלו שאני לא רואה, יש לי מספיק הוכחות שהוא ישר נצחי וודאי.
 
למעלה