שאלת צבעים

שאלת צבעים

ממה עושים צבעים ? אלו שצובעים איתם ככה שיתנו את הצבע הרצוי. נדמה לי שקראתי פעם שעושים אותם מהחומרים שמחזירים או בולעים גלים מסוימים וככה העין רואה את הצבעים.
 

Henryf

New member
הצבעים כעיקרון

כעיקרון כל אורך גל מסוים של גל אלקטרומגנטי (בתחום הניראה) יוצר אצל האדם תחושה של צבע מסוים. כאשר האדם רואה "ירוק" פרושו: 1. רק גל באורך גל המתאים לצבע ירוק הוחזר מהאוביקט הניצפה. או 2. כל אורכי הגל, למעט צבע אחד (הצבע המשלים) הוחזרו, וכולם יחד יוצרים תחושה של ירוק. כדי לגרום לאוביקט להיות צבוע בצבע מסוים, שתי השיטות לעיל תתכננה. עירבוב של צבעים מסוימים יחד, יוצר אצל האדם תחושה של צבע מסוים אחר, למשל עירבוב של כחול + צהוב יגרום לאדם תחושה של ירוק. בצורה כזו ניתן לחלק את כל הצבעים שבעולם ל-3 צבעים בסיסיים, שבעזרתם ניתן לקבל כל צבע אחר. סט אחד של צבעי ייסוד כאלה הינו האדום, ירוק, כחול, או בשפה מקצועית RGB (ע"ש הצבעים באנגלית). בוודאי כמתכנת ידועה לך הפונקציה RGB שבה הפרמטר הראשון הינו כמות האדום (בד"כ מ-0 עד 255), הפרמטר השני יהיה הירוק והשלישי יהיה הכחול. למשל (RGB(80,30,40 יהיה צבע חום. במדפסות דיו העיקרון הינו שהדיו משמש כפילטר לצבע, מוזרק על נייר לבן, ולכן אם הפילטר (הדיו) מעביר את כל הצבעים חוץ מהצבע של הפילטר עצמו, הרי תתקבל הרגשה של הצבע המשלים. לכן מקובל במדפסות דיו להשתמש בצבעים המשלימים לצבעי הייסוד (שגם הם יסודיים), והם הסיאן, מגנטה, וצהוב הנקרת שיטת CYB, בשיטה זו (CYB(175,225,215 נותנת אותו צבע חום.
 

*GormE*

New member
ואי

זה כל כך מרתק, במיוחד כי אני מתעסקת הרבה בצבע וציור יש לך עוד דברים להוסיף על הצבעים???? על נגטיב, למשל אבל למה צבעי היסוד הם כחול, אדום וירוק ולא אדום כחול וצהוב?
 

UrbanDK

New member
קצת תשובות:

יש שני סוגים של צבעים: "חיבוריים" ו"חיסוריים". בכל אחד מהם צבעי היסוד שונים: - "חיבוריים" - צבעי היסוד הם אדום, ירוק וכחול. למשל במסך מחשב, אם תרטיבי אותו, תראי נקודות אדומות, ירוקות וכחולות (מה שנקרא RGB). זה נקרא צבע "חיבורי" - כלומר כל צבע מורכב משילוב של כמה אלומות אור שמוקרנות ביחד. במצב כזה, הצבע הלבן הוא תוצאה של כל שלושת הצבעים מוקרנים ביחד. - "חיסוריים" - הצבעים שאיתם צובעים, וכאן צבעי היסוד הם אדום, צהוב וכחול. כאן, הצבע נוצר על ידי שילוב של צבעים. למשל, הצבע הכחול מחזיר רק את הצבע הכחול (כלומר את האור באורך הגל הכחול), ובולע את שאר הצבעים, וככה גם אדום וצהוב. בצביעה כזו הצבע נוצר על-ידי שילוב של כמה צבעים ביחד, אולם שלושת הצבעים ביחד יתנו את הצבע שחור, מכיוון שהם יבלעו את כל אורכי-הגל, ולכן כלום לא יחזור לעין. באופן כללי, כאשר האור מוקרן, הצבעים נוצרים על ידי "חיבור", וכאשר האור חוזר ממשטח כלשהו, הצבעים נוצרים על-ידי "חיסור". אם אני לא טועה...
 

Henryf

New member
למה צבעי היסוד הם כחול, אדום וירוק

מבנה העין: בעין יש רטינה המכילה 3 סוגי תאים קוניים, כאשר כל תא רגיש לצבע אחר- אדום, ירוק וכחול. ולכן, כל צבע שאדם מסוגל תאורטית לראות מורכב מתערובת שלושת הצבעים הללו. ישנם מספר שיטות של עירבובי צבעים אולם במחשבים משתמשים ב-2 שיטות עיקריות: עירבוב צבעים ע"י הוספתם הבסיס לשיטה זו הוא שאם מערבבים את שלושת הצבעים הייסודיים מקבלים את הצבע הלבן. זהו תהליך הקורה כאשר הגלים של הצבעים המעורבבים ניכנסים ישירות לתוך עין האדם, מבלי להיות מוחזרים מגוף כלשהוא. אז, למשל, הצבע הצהוב יווצר כאשר גל אדום יתערבב עם גל ירוק. תהליך זה קורה למשל במסכי מחשב (או טלויזיה). עירבוב צבעים ע"י הפחתתם הצבעים נוצרים מהצבעים היסודיים סיאן, מגנטה, וצהוב ע"י תהליך של סינון, או הפחתה של צבעים. כאשר גל אור פוגע באוביקט מסוים, הרי איזשהוא צבע נבלע ע"י האוביקט, ולכן האור המוחזר מהאוביקט והמגיע לעין הינו האור המקורי פחות צבע האור שאותו בלע האוביקט. בהדפסה, הצבע הלבן נוצר ע"י הנייר הלבן, כלומר כאשר אנו רוצים לקבל הדפסה של גוף לבן אנו מעוניינים לא להדפיס כלל אף צבע באיזור הזה. (בניגוד לשיטת תוספת הצבעים) כאשר אנו רוצים להדפיס צבע שחור (שבשיטת החיבור פרושו אף צבע) הרי בשיטת החיסור אנו צריכים להדפיס את כל הצבעים כך שהם יסננו את כל האור המוחזר מהנייר, ושום אור לא יחזור מנקודה מסוימת זו על הנייר אל תוך עיניינו ולכן יראה לנו כשחור. כדי שנראה למשל הדפסה אדומה, בשיטת החיסור, אנו צריכים להחסיר (לסנן) מהאור והנייר הלבן את הצבעים מגנטה וצהוב, וכך שארית האור שתעבור דרך מסננים אלה תראה לעין האדם כאדום. שים לב, שיטת ההפחתה עובדת כאשר הצבע פועל כמסנן, משמע, דיו שהצבע הלבן (כל הצבעים) עובר דרכו, והצבע מסנן חלק ממנו. הצבע (הדיו) במקרה זה הוא שקוף, הוא מסנן חלק מהצבעים והוא מעביר חלק אחר מהצבעים. לא כך המצב, למשל, בציור בצבעי שמן, הצבע אינו שקוף, והצבע נקבע ע"י עיקרון חיבור צבעים. בחיים הממשיים העניינים יכולים להסתבך כאשר צבעים מסוימים הינם שקופים, אחרים אטומים, וחלקם קצת שקופים וקצת אטומים. סיבוך נוסף הינו שהאור המקורי לעיתים נדירות הינו לבן, ובד"כ אינו מכיל את כל הצבעים, ולא בכמויות שוות. כדי לפשט את העניין עד כמה שאפשר, הייתי ממליץ לך להתחיל לחלום בשחור-לבן בצבע חום. לחלום מותר, לא כן?
 

2_be

New member
../images/Emo45.gif ווחוץ מזה...

א. אתר נחמד מאוד העוסק בצבעים (ישר מהמועדפים שלי..
) יש פה. ועוד אחד מעניין יש כאן. ב. האם מותר לאחד את מה שכתבתם (UrbanDK ו- Henryf ) למאמר אחד שיוכנס למאמרים?
 

*GormE*

New member
מאמרים זה סבבה

חלק ממה שאתם מספרים פה כבר ידוע לי מתוך חוש של התנסות בצבעי מים (שם באמת יש את העיקרון של הפחתה על מנת לקבל צבע בהיר) ולחילופין בצבעי שמן אבל מעולם לא ניתחתי את זה כך ממש מרתק
 

UrbanDK

New member
../images/Emo140.gif ../images/Emo51.gif אבל נראה לי שמה שהוא

כתב הרבה יותר מקיף וממצה משלי (שלי זה סתם מה שזכרתי מפיזיקה לפני שנתיים - רואים ששלו נובע מהרבה יותר ידע...
). אני אשמח לקרדיט, אבל לא נראה לי שבמקרה הזה לא מגיע לי...
 

arye9

New member
RGB

לפני תקופת המחשבים, השתמשתי בשלשת הצבעים אדום כחול צהוב כצבעי יסוד. ודי התפלאתי כשגיליתי את ה RGB.
 

Henryf

New member
רשות הרבים.

אין ביידע שום זכויות יוצרים, והכל ברשות הרבים, ובכיף.
 
למעלה