מערכי רכבת ומספרי רכבות
מערך הרכבת הוא פשוט ההרכב שלה. במקרה של רכבות נוסעי ברכבת ישראל, הוא מושפע קודם כל מסוג הרכבת - קרונועים, קומותיים, 'מו-דו' או גרורי קטר. לכל סוג כזה יש את ההגבלות, הצרכים והנהלים המשפיעים על הרכבת המערך בזמן שירות נוסעים רגיל - ישנה הגבלה של כמות קרונות הנוסעים שניתן להפעיל עם כל סוג של קרון כח, ישנה הגבלה של אורך הרכבת ושל יכולות הקטר הגורר אותה, ציוד נייד זמין (טיפולים, תיקונים וכיו"ב) ודברים כאלו. הסברים כלליים לגבי הרכבי מערך טיפוסיים ניתן למצוא בעמודי רכבות הנוסעים של האתר 'חדשות הרכבת', ווריאציות כמו 'ראש-זנב' כבר הופיעו בפורום ובאתר 'חדשות הרכבת' מספר פעמים. שאלות נקודתיות אפשר להפנות אלי, כמובן. לגבי מספור רכבות - עקרונית, היה אפשר למספר את הרכבות בצורה אקראית לחלוטין, כל עוד אין סיכוי לבלבל בין שתי רכבות שונות (כלומר, כל עוד ניתן לזהות בבירור כל רכבת). למעשה, משתמשים במספר מוסכמות שנועדו להקל על ההתמצאות וההבדלה בין הרכבות. לדוגמה, ברכבת ישראל, רכבות בכיוון כללי מצפון לדרום ממוספרות במספרים אי-זוגיים ואילו רכבות צפונה במספרים זוגיים, רכבות בקו כפ"ס ממוספרות בסדרה 500 ובסדרה 600 (בהתאם ליעד - הראשונים או בית שמש/ירושלים) וכן הלאה.