שאלת תם

שאלת תם


האם מרקידים משמיעים ריקודים רק לפי שיקול מקצועי (מה שזה לא אומר), או שיש שיקולים כלכליים ופוליטיים מאחורי העניין? למשל, מי יקבל תמלוגים על ההשמעה, אם בכלל.

אני רוקד כבר שנתיים וחצי, ולא מצליח להבין כיצד יש ריקודים שנלמדים פעם-פעמיים אצל מרקיד מסוים ויותר לא שומעים אותם, בעוד שיש ריקודים שמושמעים פעם אחר פעם אצל הרבה מרקידים, מרגע שעלו לאתר "רוקדים" ועד עצם היום הזה. אני בכוונה לא נותן דוגמאות, כדי שזה לא יתפרש כהתקפה על יוצר מסוים.

אודה על מבוא תמציתי וממצה בנושא.
 

ניר דן

New member
את התואר 'מדריך' יכול לקבל רק מי

שמדיניות החוג שלו (תכנית לימודים ו'פליי-ליסט') נקבעים על סמך קריטריונים מקצועיים-אמנותיים ומתוך שיקול דעתו האישי הבלעדי.
יש הרבה מאוד מרקידים, חלקם מרקידים נהדרים. יש מעט מאוד מדריכים.
על מרקידים מופעלים לחצים רבים הן מצד עמיתיהם לעיסוק - כל מדריך שמחבר ריקוד שואף לכך שעמיתיו יפיצו אותו בחוגים שלהם, והן מצד המבקרים בחוגים, שרואים להיט חדש שנלמד לאחרונה בחוגים השכנים.

המרקידים, שללא מעט מהם הפעלת החוגים היא מקור פרנסה יחיד, נאלצים להתכופף ולעיתים להכנע לחלוטין ללחצים אלה והתוצאה היא 'תחנת רכבת' של ריקודים חדשים שבאים ונעלמים, חלק לא מבוטל מהם מוטב היה אילו לא היה בא לעולם.

סיכום הדברים - במקרים רבים מאוד ההחלטה של מרקיד ללמד ריקוד כלשהו אינה משיקולים מקצועיים-אמנותיים, אלא משיקולים כלכליים וסוציו-פוליטיים.
 

rak dan

New member
יש ארגון המרקידים והיוצרים מאיפה הבאת את המדריך

דן ניר נכבדי, אני מכיר רק שניים מרקיד ויוצר, מאיפה בדיוק הקרצת את המדריך.
אחוקי שלי אם במקרה אינך יודע, היה לנו עד לא מיזמן משו כזה בלתי חוקי בעליל, את ארגון המרקידים והכוריאוגרפים לריקודי עם בישראל ובתפוצות.
ואילו עכשיו זה כבר ראסמי יעאנו, ארגון המרקידים והכוריאוגרפים תאגיד מס' 580570307 נרשם כעמותה בתאריך 9/3/2015. שיהיה לכם במזל טוב כולולולולו.

ה- "מדריך" ככזה זה המצאה אישית שלך ? או שיש לך על זה קבלות, הוכחות ואישורים. שלא תבין אותי לא נכון על העוקם, אני מסכים איתך בכל מאת האחוזים ואפילו יותר מיזה. אכן דרושים לנו בתוקף רב, מדריכים אמיתים לריקודי העם הישראלים. אלא שאלה כבר אזלו מימיזמן מהשוק הפרוע, שמנהל הארגון שאתה חבר נכבד ורשום בו. אפילו לדבריך שלך הכתובים כאן בריש גלי.

אז ניר דן, מה אתה הולך לעשות בשביל מדינה שלי, וקצת גם אני צריך רק דן.
 

brandon6

New member
המסקנה מכל הנאמר לעיל, על ידי קודמיי, היא כי

בזירה הזאת של ריקודי עם יש מסגרת, אבל רופפת,
הכללים לא ממש מחייבים. יש אינטרסים, יש הפעלת לחצים,
ויש ריבוי ריקודים מסיבי.
מה יוצא לכוריאוגרף שמתאמץ לדחוף את הריקוד שלו להרקדות שונות?
ובשביל זה הוא אף מכתת את רגליו מהרקדה להרקדה?
וסוחט מהמרקידים "הסכמה", ללמד את הריקוד שלו?
ולרוב המרקיד נעתר, אך מאונס ולא מבחירה.
 

dudusapir

New member
יש הבדל בין מרקיד למדריך לריקודי עם

מרקיד הוא סוג של די ג'יי, כלומר שם ריקודים ומנחה לדוגמה להרקדות בחופי הים
מדריך זה גם אחד שמלמד לדוגמה - חוג ריקודי עם
לגבי תמלוגים אין ליוצרים/מחברים של ריקודי העם (ואולי טוב שכך) אחרת היו עוד אלפי ריקודים בשנה...
 

ניר דן

New member
משמעות המושג 'מדריך' היא 'מוביל דרך'

עוד לא נתקלתי בחוג (שבועי) שבו לא מלמדים.

מדריך הוא לא סתם אחד שמלמד. מדריך הוא אחד שיש לו מדיניות חוג סדורה והיא אינה מוכתבת ע"י גורמים חיצוניים אלא על סמך השיקולים המקצועיים-אומנותיים שלו, ורק על ידם.
'מדיניות חוג' עונה על שתי שאלות - 'איזה' ו'כמה'.

מדריך יכול להיות טוב יותר או טוב פחות, בהתאם לאיכות ההוראה שלו, אבל קודם כל הוא צריך להיות מדריך.
 

קאמי7

New member
גדול המרקידים אלי שטמר מתהפך בקברו "ממרקידי" זמר ים תיכוני

"מדריכי" בוסר שנוספו כפטריות אחר גשם, סירסו את ההרקדה המדהימה, על טהרת שירי הזמר העברי לדורותיו.
.
 
תודה, ואמור נא


"כל מדריך שמחבר ריקוד שואף לכך שעמיתיו יפיצו אותו בחוגים שלהם" - זה רק מטעמי אגו (משמיעים אותי, מכאן שאני חשוב), או שמא כל השמעה כרוכה בתמלוגים, ואז זה גם מטעמים כספיים ?
&nbsp
&nbsp
 

ניר דן

New member
כל מחבר ריקודים שתשאל אותו בעניין

יאמר לך שמדובר בעבודות אומנות. לאומנים יש אגו. הם רוצים לצבור מוניטין וכבוד גם בעיני עמיתיהם וגם בעיני הציבור.
אלא שבעוד שברוב תחומי האומנות מדובר בפרנסתם של האומנים, בתחום ריקודי העם ה'אומן' מקבל במקרה הטוב תהילה והזמנות להדריך במחנות ריקודי עם מסביב לעולם.
אינני יודע האם הצלחה של מרקיד/מדריך כיוצר ריקודים גם תורמת להגדלת מספר המבקרים בחוגים שלו. שווה לבדוק את זה לעומק.
 

rak dan

New member
ניר מדובר בפרויקט עתידני פורץ דרך של אב"מ.

ניר ידידי איתך מתמיד זה תענוג צרוף ואתגר אינטלקטואלי. לעניות דעתי אתה גם הסתבכת ללא כל צורך עם "המדריך" הזה שלך. שאלת התם של שושן פרא היתה ברורה: "האם מרקידים משמיעים ריקודים רק לפי שיקול מקצועי" ואילו אתה פעם נוספת משדך לנו מרקיד/מדריך, שזה מה אומר מבחינתך? באתר של הארגון שלכם, אין הגדרה למושג שלך מדריך לריקודי עם, ואפילו לא למרקיד עם כל המשמעויות.

אולי אינך יודע או לא שמעת, שבמקומות וארגונים מסודרים המכבדים את עצמם, יש אתיקה מקצועית וכללים כתובים, המגדירים את המקצוע, את החובות והזכויות של החברים. ולא כל ארחי פרחי נגיש להתקבל. אפשר רק לנחש את הסיבות הטובות אצלכם, שלא לעסוק בהגדרות מקצועיות. כנראה, שסדר, הגינות, שקיפות, פתיחות וכדומה, מעולם לא התאימו לאופי הפעילות של הארגון הנהלתו וחבריו.

בוא נחזור ל- אב"מ שפרושו = אושיה בלתי מזוהה. שזה המצב הנכון כרגע לדיבור שלך על "מדריך". תראה נכבדי, קל מאוד לזרוק סתם מילים: מרקיד / מדריך / יוצר. במטותא ממך, אנא קח את האתגר שזרקת לכאן, תגדיר ותתאר עבורנו הקוראים הרוקדים, מהו מרקיד ומהו מדריך ומה השוני וההבדל בינהם לדעתך.

קדימה יש לך אחללה פרויקט עתידני, אולי בזכותך יהיו לנו פעם, מדריכים אמיתיים רשומים כארגון. ולא סתם מרקידים שלאחרונה יותר ויותר מחפפים.
 

אליק 31

New member
ניר דן, להערתך, אם מרקיד משדרג את עצמו כמרקיד

במקרה שהוא גם כוריאוגרף -
יש לנו הוכחה שאין קשר בין השניים:
שמעון מרדכי אינו כוריאוגרף
אבל כמרקיד, הוא אחד המובילים באיכות, ברמה, באהדת הקהל, בכבוד שרוחשים לו
 
למעלה