שאמאניזם תחת פאגאניות

Rain88

New member
שאמאניזם תחת פאגאניות

לאחרונה יצא לי להיחשף רבות לתחום השאשמניזם והפילוסופיה האינדיאנית. עד לא ממזמן, ראיתי את השאמאניזם בתור זרם של הפאגאניות. זה מה שלמדתי מלימודיי הפאגאניים, עד שגיליתי כמה הדבר אינו נכון. שאמאניזם לא יכול להיות זרם בפאגאניות מפניי שהשאמאן הוא תפקיד בקהילה, ולא חלק מדת כלשהי. השאמאן הוא "ייצוג" של הפילוסופיה האינדיאנית, שהיא כלל אינה דת. יש לי שאלה אליכם, לגביי פרדוקס מסויים שאינני מבינה... אצל השאמאנים, זוהי "אמא אדמה". אמא אדמה היא אינה אלה, אלא אם בלבד. אם כדור הארץ. בפאגאניות זוהי אמא אדמה, אך גם האלה. כדיי להיות בעלת התואר 'אלה' (סילחו לי על הניסוח המגושם), עליה להיות מעבר לגבולות כדור הארץ. שכן כך, היא מוגבלת וסותרת את המושג אלוהות (או שמא ההנחה של מוטעית?). אז מהן שתי תפיסות אלו, של אמא אדמה, ומצד שני של אלה. האם אמא אדמה כפי שהיא נתפסת בשאמאניזם היא חלק מן האלה כפי שהיא נתפסת בפאגאניות? וכל הסבר אחר כמובן ייתקבל בברכה... תודה, ורה.
 

Justin Angel

New member
לא מבין את הסתירה

אלה, או אם כבר - כל אלוהות, היא בעלת המאפיינים והתכונות שהמאמין נותן ומחזיק עליה. אם אתה מאמין שאלות מטעם הגדרתה חייבת להיות מנותקת מכדור הארץ, זאת האמונה שלך. אם אתה מאמין שאמא אדמה מטעם הגדרתה היא האם הגדולה של כולנו, זאת האמונה שלך. אם אתה מאמין שארנב הפסחא וסנטה קלאוס באים בלילות ומשאירים לך ממתקים מתחת לכרית, זאת האמונה שלך. אמא אדמה, בשבילי, היא גאיה, האמא הגדולה, ייצוג לא-מוחשי וממשי של הספירה עליה אנו חיים. הספירה היחידה בעלת חיים שמוכרת לנו. אלוהות, בשבילי, היא כל ישות שמימדיה הלא-מוחשיים גדולים ממני, ולכן בין אם מדובר על האל הטוב דאדג'ה או אמא אדמה או פנריר הזאב, כולם אצלי אלים. אמרת שאמא אדמה אין אלה ולכן אינה פאגאנית. אני אומר, שבגלל שאתה תופס את האמא הגדולה בשונה ממני וגם אתה צודק, לכן היא כן חלק מהדתות הפאגאניות. התפיסה האישית שלך של אמא אדמה, היא מה שהופכת את העניין לפאגאני, ולא זה שמישהו אמר "שמאניות חלק מפאגאנטית, ואמא אדמה חלק משאמאנית, אז לבטח אמא אדמה חלק מפאגאניות". אמרת ששאמאניות אינה פאגאנית מכיוון והשאמאן הוא משרת הקהילה. ואם אגיד לך שהדרואיד הקלטי, בדומה לשאמאן האינדיאני, הוא גם "של הכפר", אז האם דרואידים אינם פאגאנים? ואם אגיד לך שהכוהנת הגדולה הוויקאנית היא מנחה של הקוואן, אז האם היא אינה פאגאנית? פאגאניות היא מה שאנו עושים ממנה. אין לה תכונות מוגדרות, אין לה הוויה מסודרת, אין סט ידוע וברור של חוקים, אך יש לה אלפי הגדרות, אלפי דתות החברות בה ומיליוני מאמינים שכל אחד מהם מאמין במשהו שונה. זהו האופי של הפאגאניות. אמונה אישית עומדת במרכז של כל דבר פאגאני, בין אם הוא שמאני, דרואידי, נורדי, יפני או וויקאני. הפרט מחליט מיהם אלוהיו ומהם תכוניתהם ואופיים. הפרט מתוך אמונתו חי את דתו שלו. והתייחסות קצת יותר מתומצתת... אתה אמרת מהו פאגאן לראות עינייך ואמרת ששאמאן לא פאגאן. אתה אמרת מהי האלה לראות עינייך ואמרת שהאלה אינה אמא אדמה. אז אולי כדי שתפתח את עינייך ותגדיר מחדש את המושגים האלו כדי שיתאימו לידע החדש שרכשת. אם דרך אחידה בפאגאניות, אז כיצד יכול להיות שהתפיסה השמאנית סותרת את התפיסה הפאגאנית? ברכות זוהרות לך
 

Rain88

New member
תודה על התשובה קודם כל.

כוונתי לא הייתה שאמא אדמה לא יכולה להיות אלה. לא ניסיתי להביע כאן שום הגדרה סובייקטיבית שלי, אלא את אלה שראיתי בשאמאניות ופאגאניות, כדי לנסות ולהבין ורק אח"כ לבנות את האמונה האישית שלי. אז אין פה מה לדון על ההגדרה האישית שלי, בבקשה. אמא אדמה אינה יכולה להיות אלה לא כי ככה אני אומרת, אלא כי ככה אומר השאמאן. אמא אדמה היא אמא אדמה, והאלוהות בפילוסופיה האינדיאנית מוגדרת כ The great mystery, שאין עוסקים בה כל כך. מתוקף ההגדרה של אמא אדמה כאם בלבד עפ"י השאמאן, והגדרתה כאלה מפי הפאגאן (בין אם כולם ובין אם לאו, לא על זה אני דנה), אני רואה פה סתירה. אותה הייתי רוצה למצוא דרך ליישב.
 

Justin Angel

New member
אני לא עוקב...

מה בדיוק הבעיה? שאמאן כפאגאן כלשהו מגדיר את אמא אדמה בדרך אחת, פאגאן אחר מגדיר את אמא אדמה בדרך אחרת, מה הבעיה פה? יש פאגאנים אומרים שיש אל אחד, יש פאגאנים שאומרים שיש אל ואלה, יש פאגאנים שאומרים 30 אלים שמגינים עליהם בזמן ארוחת ערב בלבד ועוד 50 למקלחת. ההגדרות אומנם לא תואמות אחת את השנייה, אבל ככה זה בפאגאניות, אין אמונה אחידה, הכל עניין אישי. אם פאגאן כלשהו מחזיק באמונה כלשהי שאינה תואמת הגדרה של פאגאן אחר לאותו דבר, זה לא מבטל את היותו של אחד מהם פאגאן. כך שאם שאמאן מחזיק בהגדרה אחת לאמא אדמה שאינה בהכרח חופפת להגדרה של (נגיד) אסאטרואר, שניהם עדיין פאגאנים רק בעלי אמונות שונות. מה בדיוק הבעיה?
 

Rain88

New member
אם יש פאגאנים שטוענים שיש אל אחד,

מהו בעצם הפאגאניזם? האין זו אמונה בריבוי אלים? ה"בעיה" נעוצה בכך, שהשאמאן אינו מגדיר את השאמאניזם כדת בכלל. אלא כדרך חיים בלבד. עם זאת, בכל זאת קיימת אצלו אמא אדמה, בהיותה אם בלבד ובלי כל קשר לדת. בפאגאניזם, אמא אדמה נקשרת ישירות לדת- היא גם אלה. האם, אם כך, אלו שתי תפיסות שונות של המושג 'אמא אדמה'?
 

Justin Angel

New member
לא מבין מה אתה רוצה

יש אלף תפיסות לכל נושא ונושא בתוך פאגאניות. זה ששני תפיסות לא תואמות זה לא חדשות וזה בטח לא סתירה תהומית, זה פשוט האופי של פאגאניות. "הבעיה" לכאורה ששמאנים מסויימים לא מגדירים את עצמם כדת היא לא באמת בעיה. שמאניזם היא דת. נקודה. שיגידו מה שהם רוצים עד שהפרצוף שלהם יהיה כחול מחוסר אוויר, הם דת. לדת כמושג כללי כן יש הגדרה והם כן נכללים בה. ייתכן ושאמניזם היא לא דת במובן המסורתי של מצוות, אמונה באלוהות ודוקטרינה, אבל היא עדיין דת. "בפאגאניזם, אמא אדמה נקשרת ישירות לדת- היא גם אלה." באמת, למה אף אחד לא שלח לי על זה מזכר שהחליטו שאמא אדמה חייבת להיות אלה בפאגאניות? ואם כבר היו גם צריכים להודיע לי שאמא אדמה חייבת להתקיים בכל דת פאגאנית. אולי אני מחדש לך משהו (ואני מקווה שלא), אבל רוב הדתות הפאגאניות לא מאמינות בקיום של איזה ישות אלוהית גדולה וחמודה בשם "אמא אדמה" או "האמא הגדולה" או "האלה", אז הם בטח שלא מאמינים באיזה הגדרה מפולפלת ומתחכמת כלשהי (כן, היא רק האמא של הכל, אין בזה שום אספקט אלוהי בכלל). אני יודע שאני נשמע טיפה כועס, אבל אני באמת קצת כועס. בשם האלים, תפעיל ת'ראש שלך. יש סתירה, אז מה? הם טוענים משהו, אז מה? יש הגדרה מסובכת קצת, אז מה? כל פאגאן יכול, רשאי, צריך ומעודד ליצור לעצמו הגדרה שונה לנושאים שונים, וזה שיש כאלו שיצרו הגדרה שנראית טיפה לא מקובלת (למרות שאין לי מושג למה אתה חושב שהיא לא מקובלת) זה לא אומר שהם לא פאגאנים. שוב, אין לי מושג מה הבעיה בזה. רוב הדתות הפאגאניות לא מאמינות בשום אלוהות גדולה אחת. רוב הדתות הפאגאניות לא מכירות באיזה אמא קוסמית. אז איך, בשם האלים, הגעת למסקנה שהגדרה של שמאניזם סותרת את ההגדרה שלא קיימת בשאר הדתות הפאגאניות? (כן, אני יודע, רגיעון של הדס)
 

P o M i K i

New member
שמאניזם זה לא דת...

שאמן זה תפקיד בקהילה\כפר\שבט וכו... זה לא משהו אחיד, לא כל השאמנים מאמינים באותה אמונה. השאמן הוא ההילר והמנהיג של הקהילה. נגיד כמו שארי-אל אמר, הדרואידים הם שמאנים, הדת שלהם היא לא שאמניזם אלה הם קלטים.
 

Justin Angel

New member
שמאניזם זה לא דת

הם רק סוגדים ללבנה, מאמינים ברוחות טבע, מבקשים את עזרתן, מאמינים באמא קוסמית, מקיימים טקסים בחגי שמש וירח קבועים, הטקסים נערכים באופן תיאטרלי בוטה שדומה באופן מפתיע לכל טקס נאו-פאגאני, יש אמונה בחיים לאחר המוות, מודעות כלל-יקומית, מערכת לימוד והכשרות לתפקידים בטקסים, אבל חוץ מהדברים הקטנים האלו זה בכלל לא דת. (ראה הודעה של גרסיאלה) אם זה נראה ומריח כמו ברווז, מילא. אגב, מתי הוחלט שהדרואידים היו שמאנים? כי פשוט פעם אחרונה שבדקתי זה נושא לדיון אקדמי ורוחני אינסטנסיבי, ולא איזה עובדה ידועה היטב שהוחלטה על ידי הפומיקי הגדול (
)
 

טלה בר

New member
האדמה כאלוהות

אתה טועה, ג'סטין, בעקבות מחקר מקיף אני יכולה להגיד לך שרוב הדתות כן רואות את אמא אדמה כאלה, ובעיקר, כאלה הקדומה ביותר שבה האמין המין האנושי, אם כל האלים, בני האדם וכל החי על פניה.
 

טלה בר

New member
שמאניות והגדרת האלוהות

מי עשה את השמאן האמריקאי לאלוהים שרק לו נתונות כל ההגדרות? ההנחות שלך מוטעות מיסודן וחסרות איכות ביקורתית בסיסית.
 

Dia Leoghann

New member
אלו הן תפיסות שונות

ראשית כל, כדאי להגיד ששאמאניות אינה דווקא אינדיאנית. ה"שמאן" אינו ייצוג של הפילוסופיה האינדיאנית - אולי השמאן האינדיאני הינו כזה, אך ה"שמאניות" בכללה איננה כזו. דרואיד למשל, הוא שמאן לכל דבר, כל דבר שעושה השמאן, עושה גם הדרואיד. (אם תשאלי אותי מה הוא שמאן, אני לא בטוח שהגדרתי תתאים למה שאת למדת או למה שמלמדים טרה ודב או שמאנים אחרים.) בקשר לאמא אדמה - את אומרת שכדי להיות אלה עליה להיות מעבר לגבולות הארץ, ואין זה נכון. לפי רוב התפיסות הפגאניות האלים אינם מעבר לגבולות הארץ, אלא חלק ממנה (ממש כמו אמא אדמה) וככאלה הם גם נתונים בעצמם להשפעת הטבע ותלויים בו.
 

Rain88

New member
מהי אותה הגדרה לדת,

שלא כלולות בה מצוות ואמונה באלוהות? ומי אתה לעמוד מול הפרצוף הכחול של שאמאן ולטעון בפניו שבניגוד לאיך שהוא רואה את דרך החיים שלו, היא דת? לא הבנתי מאיפה נפלה עליך לפתע הסמכות. ובכלל, על סמך מה אתה קובע שהשאמאן הוא פאגאן? אריאל, ראשית כל הקטע הקטן בסוגריים הבהיר לי די הרבה כרגע. וסבעיף אחר.. אתה אומר שהאלים נתונים בעצמם להשפעות הטבע ותלויים בו. האין האלים הם הטבע עצמו? אגב, ברגע שחפיסה אחת של ריגעון של הדס כבר לא מספיקה, יש בהחלט את האפשרות של פשוט להפסיק לענות לי.
 

Rain88

New member
האמת היא

שעד עכשיו כבר הצלחתי לעלות על שורש הבעיה. והוא שנתתי יותר מדיי משמעות לפרט השולי שקרוי מושג. פשוט, כנראה, התעמקתי יותר מדיי בפרטים הקטנים הללו, אבל הפרדוקס כיבייכול נבע רק מהשמות השונים שהוענקו לאמא אדמה בשאמאניזם לעומת הפאגאניזם. עזרתם לי להבין את זה, תודה. ובתקווה שלא גיריתי יותר מדיי את העצבים ג'סטין, שיהיה יום נפלא.
 

graciella

New member
שמאניזם

אני מחזקת את מה שאריאל כתב שמאניזם הנו זרם רחב שהתחיל כנראה בערבות סיביר או אולי למוריה כפי שטרה ודרור מסבירים זאת והם פגאנים כי: הם עובדים עם רוחות טבע מקום מקודש המעגל עורכים טקסי ירח - חדש, מלא ומתמאט הם הילרים של הקהילה הם חיים ונושמים עונות השנה וחוגגים את הסבת'ס וגם לאינדיאנים יש אלי טבע הפילוסופיה שלהם פגאנית לחלוטין!!!! הכל קשור בכל, הארכיטיפים והמיתולוגיה לגבי אלי המלחמה האהבה וים הנחל וכו' חוץ מכל זה תקראי על האינקס, המאיה האסטקים ועוד וגם הם אנדיאנים אני לא ייודעת אם שאלתך באה מהכרותך את הקבוצה של טרה ודרור אם כך הדבר אז תשאלי אותם אם הם חושבים את עצמם פגאנים לגבי האלוהות אריאל הסביר זאת ממש טוב ולפי הבנתי במדויק.
 

Dia Leoghann

New member
מה היא דת?

אני לא מכיר את כל הדתות בעולם, אפילו לא חצי ואפילו לא שליש, ולכן אני לא יכול להגיד לך מה היא אותה דת שלא כלולות בה מצוות ואמונה באלוהות. מה שאני כן יודע, שלפי ההגדרות שאני דבק בהן אין חובה שבדת יהיו מצוות. אבל יש חובה בכל דת שתהיה אמונה באלוהות או בכוח רוחני אחר, יהיה זה "הרוח הגדולה" או "אמא אדמה". המילה Religion היא למעשה המילה הלטינית Religio, ובמילונים לטיניים מן התקופה הרומית ההגדרה ל-Religio (כלומר לדת) היא "המעשים שעל אדם לעשות כדי לשמור על מערכת יחסים בין עולם האנושות לעולם האלוהות". אני חושב שזהו בדיוק תפקידו העיקרי של השמאן, ולכן על פי תפיסתי השמאן חי דרך חיים דתית ועבודתו היא דתית. גם ההגדרה המודרנית המקובלת (של סיר אדוארד טיילור) לדת היא "אמונה בקיום ישות על-טבעית ובצורך של בני אדם לקיים עמה יחס הדדי." אני חושב שכל שמאן עומד גם בהגדרה הזו. אני מקבל את שתי ההגדרות הללו, את יכולה לחלוק עליהן! כמו שאמרת לי אין שום סמכות בעיניין. בקשר לאלים - בדיוק, האלים הם חלק מהטבע עצמו, ולכן הם מושפעים ממנו: הם נולדים ומתים, הם רעבים, הם עצובים ושמחים, הם זקוקים לשינה וכו'. ובקשר לחפיסות הרגיעון, אין לי שום בעיה לקיים דיונים מעניינים
אם הייתי רוצה דיונים מטופשים הייתי הולך לפורום מאגיה וכישוף
 

Rain88

New member
קצת כנות עדין לא הרגה אף אחד :)

אני מסכימה איתך שבכל דת צריכה להיות אמונה באלוהות, אבל ברגע שזו אמונה בכח רוחני אחר, זו כבר לדעתי אינה דת. "אמונה בקיום ישות על-טבעית ובצורך של בני אדם לקיים עמה יחס הדדי", כפי שציטטת את וולטר, ו"המעשים שעל אדם לעשות כדי לשמור על מערכת יחסים בין עולם האנושות לעולם האלוהות". שמת לב שבשניהם מדובר בהכרח באלוהות, ולא רק כח רוחני? ותסכים איתי שלא כל כח רוחני זו אלוהות? בשאמאניזם, האינדיאני בכל מקרה, האמונה וה'עבודה' מתרכזת באמא אדמה. ואמא אדמה לא נתפסת כיישות אלוהית, אלא היא "כמו שאמא שלך נתפסת בעינייך" -ציטוט של דוב מטרה ודוב (רק לי זה מעלה אסוציאציה של בוני וקלייד?). עם האלוהות, שנתפסת כמשהו גדול ומופשט יותר (מעבר לכדור הארץ, מעבר לגלקסיה), השאמאן אינו עובד. ולכן הוא לא תואם את אף אחת מן ההגדרות, כפי שאני רואה את זה. ועניין חפיסת הריגעון היה מופנה יותר לג'סטין, שהמליץ אותה יותר לעצמו
 

graciella

New member
המשך...

את מיחסת לדת לפי ההשקפה המונוטאיסטית לעומת חלק מהנאו-פגאניזם איננה דת תיאולוגית, שוב חוזרים לפזמון - פגאניזם אין ספר קדוש, אין מוסד דתי כגון רבנות או כנסיה, המגע עם האלוהות ישיר, הכל קדוש ושמימי, אין נביא, אין גורו לפי טענתך גם הבודהיזם אינה דת כי אין אלוהות ברורה כפי שקיימת במונוטאיזם איך את מגדירה אלוהות או שמימי?
 

Rain88

New member
אין לי כאן כוונה

להגדיר או לטעון טענה, אלא רק להבין את שילוב הדברים. שמעתי שאמאן אומר בבירור שהשאמאניזם אינה דת. לכן ניסיתי להבין את הגישה שלכם שקובעת בהכרח שזה כן. בהודעה שכתבתי לפניי כן אמרתי שהבנתי את יישוב הדברים, שהבעיה היתה נעוצה בסך הכל בהגדרות שונות, אבל כוונה שווה למושג אלוהות ואמא אדמה.
 
למעלה