The truth so help me Om
The truth עוסק בעיתונות כמו ש-Moving pictures עסק בקולנוע. פראצ'ט מספר על ויליאם דה וורד – מעין מודיע חסר יומרות הכותב לקבוצה מצומצמת של אנשים בעלי השפעה על ארועים ומגמות בעיר הגדולה. כשויליאם נתקל בקבוצת גמדים הפותחת עסק דפוס חדש, הוא שוקל את יתרונות השידרוג: יותר עותקים בפחות זמן = יותר כסף בפחות מאמץ. הבעיה היא שויליאם אמנם חסר יומרות, אבל לא חסר עקרונות. כשסדרת מקרים גורמת לוטינארי למנות אותו לאחראי על המדפיסים ותוצרתם, הוא לוקח את העניין ללב וברצינות. הוא פוגש באבסורד הגדול של ההוצאה לאור: המילה הכתובה חשובה, אבל אם אתה לא מוכר מספיק עותקים אתה מפסיד כסף. בשביל למכור מספיק עותקים, אתה צריך לכתוב הרבה. בשביל לכתוב הרבה, אתה צריך לחפש על מה לכתוב. הגמדים הגיעו כדי לעשות כסף (בעצם זהב...) מה שמביא את ויליאם למצוא את עצמו עורך עיתון להמונים. זה כבר רעיון חדש באנק-מורפורק, עד עכשיו מידע היה מצרך לעשירים בלבד. פתאום הרבה אנשים פשוטים רוצים לדעת דברים, פתאום מה שנכתב בעיתון נישא בפי כל, פתאום יש כח חדש בעיר – זכות הציבור לדעת. ופתאום יש מה לספר. תעלומת רצח, מתחרים חסרי פניות, זכויות האזרח, וכוחות השוק סוערים בהרפתקה רב-מינית, רב-מגדרית, ורב-מעמדית. מי יותר חזק – העט או החרב? זה לא הספר הכי טוב של פרצ'ט (לדעתי). מזה כמה ספרים הפסקתי כבר לצחוק בקול רם תוך כדי קריאה. אבל ככל שיוצאים הספרים גוברת ההערכה שלי לפרצ'ט. הוא אוחז בנושא כלשהו ומראה לנו דילמות, מוסכמות, והשלכות שלעיתים קרובות נעלמות מעינינו בהמולת היום יום. הוא מצליח לעשות אותו הדבר עם אישיות של דמויות בספריו. מספר הרבדים המצוי בכל אחד מהספרים הוא עצום, וזויות הראיה המובאות הן לעיתים קרובות מוכרות, ולפעמים לא צפויות. אני כבר לא צוחק, אבל אני עדיין מחייך. ואני תמיד נהנה. תיהנו גם אתם.