מביאה ברכה
New member
שבוע טוב ,,, הלכה יומית
ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה לפורטונה דהן בת חנה הי"ו הוקדש ע"י שי ביטון הדפסת המאמר אשה חכמה בתורה בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקינה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן הרב עובדיה יוסף שליט"א כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא לה בשמה, משום שטעם הדבר שחייב אדם בכבוד רבו, מבואר במשנה במסכת בבא מציעא (לג.) מפני שמביאו לחיי העולם הבא, והוא הדין אם כן לגבי תלמידה שמורתה שמחנכת אותה בתורה למוסר וצניעות, מביאתה לחיי העולם הבא. ואף על פי שהמורה מקבלת על כך שכר לפרנסתה, אין בכך כלום, כי מה שהתלמיד מחוייב בכבוד רבו, אינו מצד שרבו קיים מצוה כשלימד אותו, אלא משום שלימדו דרכי תורתינו הקדושה, ועשה עמו טובה להביאו לחיי העולם הבא, ולכן אין הדבר תלוי בכוונת הרב בעת שלימדו אם הוא בכדי לקבל שכר על כך, או לקיים מצות לימוד תורה. והוא הדין לגבי מורה, שכל שהיא מביאתה לחיי העולם הבא, חייבת בכבודה. כתב הגאון רבי חזקיה די סילוה (בעל "פרי חדש") שפשוט שיש חיוב לקום מפני אשה חכמה בתורה, כדין החיוב לקום מפני איש תלמיד חכם, ואף על פי שהאשה אינה מצווה לעסוק בתורה (אלא בהלכות הנדרשות לקיום מצוות התורה השייכות לה) ואם היא עסקה בתורה עד שנעשית חכמה כתלמיד חכם, אין לה על כך שכר כל כך כמו האיש, שהרי היא אינה מצווה לעסוק בתורה, מכל מקום סוף סוף הרי היא חכמה בתורה ולכן חובה לכבדה מצד התורה שבה. שהרי כבודה הוא כבוד התורה. וכן כתבו כמה מגדולי הפוסקים, וכך היא דעת מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א. והוסיף עוד, שאם היא אשה בעלת מעשים, שמשפיעה על נשים אחרות להדריכן בטהרת המשפחה וכשרות ושבת, וכדומה, אפילו אם אינה חכמה כל כך בתורה כמו תלמיד חכם, מכל מקום חובה לכבדה, וכמו שמבואר במסכת קדושין (לג שבעל מעשים צריך לקום מפניו, ופירשו הגאונים, שבעל מעשים הוא אדם טוב עין בצדקה ובצרכי ציבור ובמדות טובות, שאף על פי שאינו מופלג בחכמה חייבים לנהוג בו כבוד ולקום מפניו וכמו שפסק מרן בשולחן ערוך יו"ד סי' רמד. והוא הדין לגבי אשה בעלת מעשים. ולכן יש לקום מפניה כמו שביארנו. (ולגבי אשה שהיא חכמה בתורה, ראוי להזכיר שהיו כמה נשים שהיו חכמות גדולות בתורה, ולדוגמא בתשובות מהר"י מולין מובאות כמה תשובות מהרבנית לאה שהפליאה להראות חכמתה. ואין כאן מקום להאריך.) הדפסת המאמר
ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה לפורטונה דהן בת חנה הי"ו הוקדש ע"י שי ביטון הדפסת המאמר אשה חכמה בתורה בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקינה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן הרב עובדיה יוסף שליט"א כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא לה בשמה, משום שטעם הדבר שחייב אדם בכבוד רבו, מבואר במשנה במסכת בבא מציעא (לג.) מפני שמביאו לחיי העולם הבא, והוא הדין אם כן לגבי תלמידה שמורתה שמחנכת אותה בתורה למוסר וצניעות, מביאתה לחיי העולם הבא. ואף על פי שהמורה מקבלת על כך שכר לפרנסתה, אין בכך כלום, כי מה שהתלמיד מחוייב בכבוד רבו, אינו מצד שרבו קיים מצוה כשלימד אותו, אלא משום שלימדו דרכי תורתינו הקדושה, ועשה עמו טובה להביאו לחיי העולם הבא, ולכן אין הדבר תלוי בכוונת הרב בעת שלימדו אם הוא בכדי לקבל שכר על כך, או לקיים מצות לימוד תורה. והוא הדין לגבי מורה, שכל שהיא מביאתה לחיי העולם הבא, חייבת בכבודה. כתב הגאון רבי חזקיה די סילוה (בעל "פרי חדש") שפשוט שיש חיוב לקום מפני אשה חכמה בתורה, כדין החיוב לקום מפני איש תלמיד חכם, ואף על פי שהאשה אינה מצווה לעסוק בתורה (אלא בהלכות הנדרשות לקיום מצוות התורה השייכות לה) ואם היא עסקה בתורה עד שנעשית חכמה כתלמיד חכם, אין לה על כך שכר כל כך כמו האיש, שהרי היא אינה מצווה לעסוק בתורה, מכל מקום סוף סוף הרי היא חכמה בתורה ולכן חובה לכבדה מצד התורה שבה. שהרי כבודה הוא כבוד התורה. וכן כתבו כמה מגדולי הפוסקים, וכך היא דעת מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א. והוסיף עוד, שאם היא אשה בעלת מעשים, שמשפיעה על נשים אחרות להדריכן בטהרת המשפחה וכשרות ושבת, וכדומה, אפילו אם אינה חכמה כל כך בתורה כמו תלמיד חכם, מכל מקום חובה לכבדה, וכמו שמבואר במסכת קדושין (לג שבעל מעשים צריך לקום מפניו, ופירשו הגאונים, שבעל מעשים הוא אדם טוב עין בצדקה ובצרכי ציבור ובמדות טובות, שאף על פי שאינו מופלג בחכמה חייבים לנהוג בו כבוד ולקום מפניו וכמו שפסק מרן בשולחן ערוך יו"ד סי' רמד. והוא הדין לגבי אשה בעלת מעשים. ולכן יש לקום מפניה כמו שביארנו. (ולגבי אשה שהיא חכמה בתורה, ראוי להזכיר שהיו כמה נשים שהיו חכמות גדולות בתורה, ולדוגמא בתשובות מהר"י מולין מובאות כמה תשובות מהרבנית לאה שהפליאה להראות חכמתה. ואין כאן מקום להאריך.) הדפסת המאמר