שבוע טוב פורום שאלה

sharkboy1

New member
שבוע טוב פורום שאלה

מה זה מודוסים בדיוק והאם זה נכלל במקצוע תיאוריה או שזה גולש להרמוניה? מה שאני לא צריך
 

urmey

New member
כותבת שוב , כי מקודם הכל נמחק. אוףף

שמות המודוסים לפי סולם דו מז'ור.: דו= יוני רה= דורי מי= פריגי פה= לידי סול= מיקסולידי לה= אאולי סי= לוקרי. יוני הוא המאז'ור המוכר אאולי הוא המינור המוכר פריגי נחשב ל"יהודי" בגלל חצי הטון בין הצליל הראשון לשני. זהו בקצרה. בכל מקרה זוהי התיאוריה. ההרמוניה של המודוסים היא האקורדים שלהם. ונכון. זה חלק מתיאוריה. מקווה שהסברתי ברור.
 
פריגי עם דרגה 3 מוגבהת יהיה יהודי

המרווח האופייני הוא לא החצי טון, אלא הטון וחצי (סקונדה מוגדלת).
 

עדו Idjo

New member
לא תמיד אפשר לשמוע

אופי מסויים של סולם על ידי נגינה סתמית של התווים שלו. קח לדוגמא מינור הרמוני. הוא נפוץ מאוד במוזיקה קלאסית אבל אם תנגן אותו סתם הוא בכלל לא ישמע ככה.
 

sharkboy1

New member
תודה לכל מי שניסה להסביר

אבל אי אפשר להבין, לכל דרגה בסולם דו מג'ור יהיה סולם מיוחד משלו? וככה הוא נקרא? ומה מיוחד ב פריגי איך הוא בנוי?
 

urmey

New member
בדיוק כמו שהסברתי.

על מי. כל סולם מורכב מ 7 צלילים. הטוניקה של פריגי הוא מי. אבל אם תרצה לנגן סולם זה על צליל אחר ספור מרווחים ןבנה אותם על הצליל החדש. פעם השתמשו במודוסים. היום הם לא ממש נפוצים. סתם להשכלה.
 

hotelvamp

New member
תשובה נוספת ובהרחבה

שלום קח דו מג'ור הסולם נגן אותו הלוך ושוב מדו עד דו ובחזרה זה אומר שניגנת מודוס ראשון של סולם דו מגור וזהו המודוס ה"יוני" IONYAN קח את אותו סולם דו מג'ור רק שהפעם תנגן מרה עד רה יענו כמו לאמר סולם דו מג'ור אבל עם שורש או באס רה ניגנת מודוס שני בסולם דו מג'ור וזהו מודוס דורי DORIAN לפי אותו עקרון זה ממשיך מי-3 פריגי PHRIGIAN פה-4-לידי LYDIAN סול-מיקסולידי לה - אאולי סי -לוקרי מכיון שהסולם המקורי הו בנוי מ טון טון חציטון טון טון טון חצי טון אז תוכל לראות שכל מודוס הוא בעצם רצף מסוים של טונים וחצי טונים כך שניתן להגיע למודוס מסוים לפי נוסחא. אבל ברוב מוסדות הלימוד נהוג ללמד הרכבת מודוס לפי יחסו לסולם מזור או מינור טבעי כך שלדוגמא מודוס לידי זה סולם מזורי עם דרגה 4 מוגבהת מודוס דורי זה מינור טבעי עם דרגה 6 מוגבהת וכך הלאה. ודרך אגב משתמשים המון במודוסים באימון על אלתור בג'אז כך שזה לא נכון שאין להם שימוש היום!
 

urmey

New member
אשמח אם תפרט יותר כיצד

משתמשים בהם בג'אז. תודה.
 

hotelvamp

New member
בשמחה

קודם כל בסגנון נגינה שהתפתח בסוף שנות ה 50 בעיקר על ידי MILES DAVIS ושוכלל על ידי JOHN COLTRANE ורבים אחרים, סגנון הנקרא MODAL על שם המילה MODE -מודוס בעברית. בסגנון זה השיר מבוסס על מודוס אחד או יותר, והמאלתר מנסה לייצר את אותו עניין כמו בנגינת הנושא כלומר להשתמש ברה דורי לדוגמא ולהפיק ממנו מלודיות מאפינות ולדוג מתוכו צבעים מענינים, ולא ליצור קדנצה או שימוש בTWO-FIVE ONE . שיר לדוגמא SO WHAT חוץ מזה גם בנגינה של ג'אז "מסורתי" אחת הדרכים לגשת לאלתור היא ניסיון לבטא את המודוסים המאפיינים כל אקורד בפרוגרשן מסוים. כך לדוגמא בTWO FIVE ONE בסולם דו מז'ור ננסה להביע רה דורי על רה מינור, סול מיקסולידי על סול 7 ודו יוני על דו מזור.
 
למעלה