שבוע לימודים שני, עדין התרכזות בנושא familie

Noga Lavie

New member
שבוע לימודים שני, עדין התרכזות בנושא familie

(לא, לא טעיתי באיות, כתבתי את המילה משפחה בפלמית)

איני יודעת מה בדיוק אני רוצה לשאול. אני מקווה שאם אתאר את המצב, תוכלו להעלות תובנות שיעזרו לנו.

זיו, כידוע לכם, ילדה ביישנית. היא אינה נהנית למשוך תשומת לב. למירב מזלה, בבית ספרה יש רבים ממוצא מזרח אסייתי, כך שמראה אינו מושך תשומת לב מיוחדת. היא גם אינה הילדה היחידה המאמצת בעל מראה אסייתי עם הורים מערביים, כך שזה גם אינו מושך תשומת לב יתרה. אבל הבעיה שלה היא בהגדרת המילה "יתרה", כי מספיק שמביטים בה חמש שניות נוספות על פני הבטה בילד אחר, והיא כבר נכנסת למצב התגוננות. היא אינה תלמידה מבריקה בביה"ס, אך גם אינה תלמידה נחשלת במיוחד. די ברור שהיא קוראת פחות טוב מילדים אחרים, אך לעניות דעתינו אין זה נובע מחוסר יכולת ללמוד לקרוא, כמו מכך שהיא לא אוהבת להתאמץ עד שהיא לא עומדת עם הגב לקיר. בסוף שנה שעברה הסברנו לה שאם לא תשתפר היא תלך למורה שעוזרת לילדים המתקשים בקריאה, והיא התחילה להשקיע יותר מאמץ בקריאה. אני מניחה שיחד עם תחילת שנת הלימודים, גם הקריאה שלה תשתפר. בשנת הלימודים הקודמת גם ראינו בעיות כלשהן בלימוד חשבון, ואז, בשיחת הסיכום עם המורה, היא הביעה הפתעה בעצמה (המורה, כלומר) מהציון הסופי שזיו השיגה. היא אמרה שכל מה שזיו הייתה צריכה הוא שעץ לימוד אחת שלמה של רוגע והתרכזות, כדי להראות שהיא בעצם יודעת היטב את החומר שנלמד במשך השנה.
המורה הזו גם אחראית השנה על לימודי שפה, כך שאם זיו תצטרך לקבל תגבור, זה יעשה מול מורה שכבר מכירה אותה, שזיו סומכת עליה ושהמורה מודעת לרגישיות של זיו. והחלק הזה הוא בעצם החלק החשוב. זה החלק שחוזר על עצמו כל שנה. בשבוע השני של הלימודים נערכת פגישת היכרות עם מורות השיכבה. זו כבר השנה השלישית בה מזהים את זיו כמי שאינה שמה לב בשיעור למה שנלמד, שאינה מבינה את מה שמורה אמרה בשיעור. כבר שנה שלישית שאני מסבירה שהיא משתפרת עם ההכרות עם המורה. השנה כבר יכולתי לבקש מהמורה לדבר עם המורות של השנים הקודמות, ולתת את הדוגמא של שיעורי שחיה בשנה שעברה. (זיו קיבלה לא-מספיק באמצע שנת הלימודים על שחיה למרבית הפתעתנו. במהלך השנה התחלף המורה הגבר הנוקשה למורה אישה מכילה, וזיו סיימה את שנת הלימודים עם הציון מצויין. למותר לציין שאנו לא ראינו כל שינוי ביכולתה לשחות, מה גם שיכולתה לצלול היא נתון פיזי מובהק, שטוב אצלה לעין ערוך מכל מישהו אחר שאנו מכירים, כולל אנשים שמתמחים בשחיה.) הבעיה היא שאיננו רוצים ליצור לזיו תדמית של מי שזקוקה לטיפול מיוחד. זיו לא תשרוד יחס מיוחד שיעשה בגלוי. זה יותר מדי תשומת לב מבחינתה.
השנה גם התחילה בלימוד נושא משפחה. ניסיתי לברר איתה מה לומדים בכיתה, אך היא מסרבת לשתף פעולה. שיעורי הבית שהילדים מקבלים הביתה הם יותר רשימת מילים להכתבות השבועיות ולוחות כפל וחילוק מאשר ממש שיעורי בית המוכרים לנו כחזרה על מה שנלמד בכיתה. כפועל יוצא מכך, מה שזיו לומדת בכיתה נשאר בכיתה. די ברור שנושא הלימוד *משפחה* הוא הנושא הגרוע ביותר לפתוח את שנת הלימוד מבחינת זיו. היא פשוט אינה מצליחה להתרכז במה שנאמר. המורה הנוכחית, מורה ותיקה שכבר ניתקלה בדורות של תלמידים, מפרשת זאת כליקוי למידה. אנחנו איננו רואים אצל זיו ליקויי למידה, כמו בעיות ריגשיות, שמובילות לקשיי למידה.
אוריל מתכנן להעביר לה בקרוב כמה מבחנים, כדי לראות האם יש לה קשיי לימוד שהוא לא שם לב אליהם עד כה, או קשיים רגשיים בנושא משפחה. מכיוון שזיו אינה נלהבת לכל פעילות חוץ ספרית (עוד בעיית ביישנות וחרדות שלא הצלחנו להתגבר עליהן, אך כל עוד יש לה חברים וחיי חברה איננו מעניקים לזה משקל רב), אנו מעדיפים בשלב הראשון לא להעביר לה אבחון דרך המערכת, אלא לתת לה "לעזור" לאוריאל במחקרים שלו. (זה היתרון כאשר אבא הוא איש מחקר המקושר לאנשי מחקר בחקר המוח, בפסיכולוגיה, בהתפתחות ילדים ויש לו גישה למבחנים מקצועיים ולמי שייעץ לו כיצד להעביר אותם וכיצד לנתח אותם.) כמובן שאם נזהה בעיה ריגשית ברמה מפריעה, לא נשאר עם אבא, אלא נעבור למסלול מקצועי יותר. אבל תחושת הבטן שלנו היא שזיו חווה בעיות רגשיות מסויימות, מקושרות חזק לנושא משפחה, מלוות בבעיות רגילות עבורה ביצירת קשרי אמון עם דמויות חדשות.

כל זה מתלווה לכך שבעצם אני עצמי מעולם לא אהבתי ביה"ס, לא הקשבתי בשיעורים והשנים שחולפות לא גורמות לי לאהוב בתי ספר ולימודים פורמליים יותר. לי כנראה היו בעיות קשב אלו או אחרות בגילאי ביה"ס יסודי, אך מכיוון שהייתי ילדה מחוננת, נזקקתי לכל היותר לכעשרים אחוז מתשומת הלב הנדרשת כדי להיות תלמידה טובה, וכדי להיות מזוהה ככזו על ידי מורים (זה גם היה לפני די הרבה שנים, אז אף אחד לא הגדיר ילדים מחוננים כילדי צרכים מיוחדים, למרות שזה נראה לי די מחוייב המציאות). זיו, להבדיל ממני, אינה ילדה מחוננת, והיא זקוקה למלוא תשומת הלב כדי ללמוד. לא אוריאל ולא אני מתעניינים בציונים רישמיים. מעניין אותנו הרבה יותר שזיו תשלוט במיומניות שהיא אמורה לדעת בהתאם לגילה, גם אם השליטה בהן תעשה מחוץ לביה"ס ולא תבוא לידי ביטוי בציונים. אך זיו היא כן ילדה נורמלית שטורחת להשוות עצמה לילדים אחרים בכיתה, וכן מעריכה עצמה על פי דירוגה ביחס לילדים אחרים (דירוג עצמי שלה, כי בינתיים איני רואה שהביה"ס מפרסם לילדים את מצבם הלימודי היחסי).

טוב, נו, הייתי רצינית כשאמרתי שאין לי מושג מה, או אם, אני שואלת. אני יותר רוצה לשמוע תובנות של אחרים בעלי נסיון. תובנות לזיהוי בעיות, תובנות לטיפול באותן בעיות מבלי לגרום לילדה להרגיש כי אנו חושבים שיש בעיה. כי בשיא הרצינות, ילדה שיכולה הייתה לתרגם בין שתי שפות בסביבות גיל חמש (לא להבין, לתרגם), אינה מי שנראית לנו כבעלת בעיה קוגניטיבית כלשהי. השאלה היא רק כיצד מבהירים זאת לה, וכיצד מאפשרים לה את המרחב הרגשי להתמודד עם מה שמטריד אותה ריגשית מבלי שתחשוש שהיא טיפשה (מה שרק יוסיף לבעיות הרגשיות שלה). ודרך אגב, לא, זה לא עוזר להראות לה שהיא טובה בתחומים מוטוריים ואומנותיים. *היא* לא רואה בכך יתרון, מבחינתה זה סתם נתון חסר חשיבות.
 

KallaGLP

New member
איני מומחית בתחום, אלא רק מביעה את דעתי האישית.

ייתכן מאוד שיש כאן שני מישורים נפרדים של קושי רגשי ושל קושי כזה או אחר בלימודים (חשוב להדגיש שאין בהכרח שום קשר בין קושי או ליקוי למידה לבעיות קוגניטיביות), שאולי גם משפיעים זה על זה ומגבירים זה את זה. אני חושבת שחשוב מאוד לטפל בקושי הרגשי, אך אסור שפחד מקושי רגשי יעמוד בפני אבחון לימודי מקצועי, אם אתם חשים שזה מה שנדרש. ככל שיהיו לזיו יותר כלים להתמודד עם הקושי הלימודי, כך בטחונה העצמי יגבר וזה יעזור בשיפור התחום הרגשי.
השאלה היא (ולי אין תשובה על כך כי איני מכירה את הדינמיקה המשפחתית שלכם, לכן זו רק נקודה למחשבה) אם בעצם זה שאתם (וספציפית אוריאל), כאנשים בעלי ידע בתחום, מנסים לבחון ולאבחן אותה בעצמכם אינה מפעילה באופן בלתי מודע איזשהו לחץ על זיו. האם לא עדיף להוציא את זה מראש מהידיים שלכם ולפנות לגורם מקצועי נייטרלי?
 

Noga Lavie

New member
חשבנו על זה (פניה לגורם זר)

לקיחה שלה לאיבחון חיצוני לנו יערער אותה. גם כך היא מתנגדת לכל פעילות חוץ ספרית, מעבר לבילויים עם חברים. משהו שיצריך הליכה לאיש מקצוע זה או אחר, רק יגרום לה למתח רב יותר, ויקח לה מספר פעמים להשתחרר מול המאבחן/ת, אבל כל פגישה מחדש היא תתמרד מהצורך ללכת לזה.
המבחנים שאוריאל מתכנן עבורה יעשו במתכונת של משחק עם אבא, כדי לעזור לו להכין מבדקים לילדים שבוחנים אותם. משהו שאמור לתת לה תחושת בטחון בכך שהיא נורמלית שעוזרת לאבחן אחרים. אם נראה בעיה כלשהי, ננסה, בשלב השני, לערוך מחדש את המבחנים אבל עם עמית כלשהו של אוריאל (מישהו שיוצג ככזה, כי הוא לא עובד ישירות עם פסיכולוגי ילדים), מה שאמור עדין לשמור אותה בתחומי הבטחון שלה.

רק עכשיו חזרתי מהרצאה בה נאמר, כבדרך אגב בלבד, שבערך בגילאי כיתות ה' מזהים בעיה גדולה של חוסר קריאה בפלנדריה. אני יודעת שמהרגע שזיו החלה כיתה א' אנו מוצפים בכל מיני ניירות מידע על דיסלקסיה ושאר גורמים לבעיות קריאה, כך שזה הפתיע אותי לחלוטין. במיוחד כששותפתי לשולחן הסבירה שהיא עצמה דיסלקטית ולמרות זאת רק בכיתה ו' נשלח בנה לאיבחון האם יש לו בעיה (וכמה מפתיע, יש). אבל בבית ספרה של זיו אני יודעת על ילדים דיסלקטים המקבלים עזרה, ואני מכירה ילדים שנשלחו לאיבחון מטעם בית הספר בכיתתה של זיו, אז יכול להיות שלמרות שזו בעיה פלמית, בית ספרה של זיו מתמודד עם זה אחרת מן המקובל.
 

fatfat

New member
קשה לי להסכים למה שכתבת לא מבחינת

התיאור של המאפיינים של זיו, אלא מבחינת הדרך בה בחרתם לנקוט.

קודם כל ההחלטה להסתיר מזיו שאתם סבורים שיש לה קושי כלשהוא פסולה בעיני. זיו אינה "מטומטמת", היא רואה ויודעת שיש תחומים בהם אינה מתפקדת ברמת בני גילה. היא יודעת שהיא לא קוראת ברמה המצופה או שבחשבון יש תחומים שאינה שולטת בהם מספיק טוב. אבל כרגע היא יודעת שזה קיים אצלה אבל לא יודעת להסביר לעצמה למה זה קורה לה וזה יוצר חוסר בטחון, בלבול ואולי אף התפתחות של מחשבות שליליות מוטעות דוגמת "אם אני לא קוראת מספיק טוב סימן שאני טיפשה..." וכו'. זחוץ מזה ברגע שהיא חשה שיש לה קושי אבל הסביבה "לא רואה אותו" כי לא מדברת אתה עליו זה מערער בה את הבטחון ביכולת שלה לסמוך על עצמה. אני מאמינה שצריך לומר לילד את האמת (לא תמיד לפרט ולומר את כל הידוע). מניסיון אני יודעת שברגע שנאמר לילד שרואים שיש לו קושי בתחום מסויים והולכים לפנות לאיש מקצוע שיעשה איתו כל מיני פעילויות שיעזרו לו להכיר אותו (את הילד) טוב יותר ולהבין למה קשה לו ואיך אפשר לעזור לו, (בגילה לא הייתי משתמשת במינוח אבחון כי האבחון הזה שונה מאוד משאר המבחנים שמכירה בבית הספר), אז כמעט בכל במקרים זה מביא לילד תחושת הקלה וניתן לגייס אותו יותר לשתף פעולה באבחון. אם היא רק עוזרת לאבא במחקר שלו, איך אפשר יהיה אחר כך לומר לה שהיא זקוקה לעזרה אם תתגלה בעיה?

דבר נוסף שנראה פסול בעיני זו הבחירה שאוריאל יערוך לה את האבחון הראשוני. מעבר לזה שזה לא אתי ויש מדינות שזה אפילו בניגוד לחוק, זה יוצר מומנטום של הטיית ממצאי האבחון. באבחון מאוד חשוב שהבוחן יהיה אובייקטיבי, ללא היכרות מוקדמת עם הנבדק. חשוב לראות איך הילד מסוגל ליצור קשר ראשונית עם דמות לא מוכרת, איך הוא מסוגל להיפרד מההורה המלווה, כמה זמן לוקח לו לחוש בנוח וכו' וגם אם תעבורנה כמה פגישות עד שזיו תרגיש בטוחה עם המאבחן זה בעצם מידע אינדקטיבי שלא יבוא לידי ביטוי כשהמאבחן הוא האב האהוב. ברגע שאוריאל הוא המאבחן הוא לא יכול להיות אובייקטיבי וזה יטה את התוצאות, בשל היכרותו עם זיו הוא עשוי לחפש אינדיקטורים מסויימים או לפספס אחרים, במיוחד בתחום הרגשי. הורה צריך להיות רק הורה עבור הילד ולא איש מקצוע. וכמו שמורה לא יכול להיות המורה של ילדו כך מאבחן לא יכול לאבחן את ילדו.

התחושה שעלתה אצלי כשקראתי את הפוסט שלך היתה שאתם מגוננים על זיו יתר על המידה ולא סומכים עליה שיש לה כוחות להתמודדות, גם אם ההתמודדות תהיה כרוכה בתחושה של אי נוחות בהתחלה. ומדברים שכתבת בפוסטים אחרים התרשמתי שברגע האמת זיו אכן מצליחה לגייס עצמה ולהתמודד.
 

Noga Lavie

New member
אממ, לא מספרים לה?

מייד כשחזרנו מיום הורים בסוף שנה שעברה הסברנו לה שבעיית הקריאה לא תעלם עם השנים ללא תרגול שלה. שאם היא לא תתרגל, היא תצטרך ללכת לשיעורים מיוחדים, כדי להתגבר על הבעיה. זה היווה את התמריץ (חלקי) לקרוא פרק מספר לפני השינה גם בחופשה. אתמול היא סיימה לקרוא את כל הספר (טוב, בכל זאת בחופשה עיקר העניין הוא להנות, אז היא לא קראה כל ערב וערב), וקיבלה את ערמת הספרים שהיוו את שאר התמריץ. הבעיה, מבחינתי, היא שהיא רוצה את הספרים כרכושה, אך לא מעוניינת לקרוא בהם. היא יודעת היטב שהיא בחלק התחתון בכיתה בהשתלטות על קריאה, אך אנו יודעים גם שאין זו בעיה בלימוד קריאה, אלא בתרגול. כך שזה מובהר לה היטב. ואכן, היא משתפרת ביחס לעצמה. אין לי מושג מה קצב השתפרותה ביחס לאחרים, אך לאור פגישתי עם המורה באספת ההורים, אני גם חוששת שלא אדע. לפחות לא השנה. זו מורה וותיקה, שלכאורה יודעת מה צריך לעשות מול ילדים, אך דרכה לדרבן ילדים היא בדיוק הדרך שתגרום לזיו להתקפד, כך שהמורה תהיה משוכנעת כי זיו אינה יודעת את הנלמד. כבר אתמול זיו אמרה לאוריאל שהמורה אינה חביבה עליה ושהיא קשוחה ולא נחמדה. מול זה, דרך אגב, אנו מקווים שיש לנו טקטיקה. אם היא תתרגל בבית, היא תטעה פחות בכיתה ופחות תצטרך להתעסק עם המורה.

הבעיה הנוכחית אינה בעיית ליקוי לימוד כליקוי לימוד. היא אחת מאותן בעיות רגשיות המוכרות מן העבר, בצירוף נושא לימוד מטריד מבחינת זיו שהתחיל את השנה, בצירוף מורה שמייד זיהתה את "הבעיה". כי כשניגשתי אל המורה בסוף אספת ההורים כדי לברר מה מצבה של זיו בקריאה, היא מייד הסבירה לי שיש לזיו בעיה. בעיית הבנה מכל הבעיות האפשריות. כי כשהיא שואלת את זיו בכיתה, זיו לא יודעת על מה המורה דיברה לפני חמש דקות. ביקשתי ממנה אמנם לדבר עם מורות העבר של זיו כדי שהן תבהרנה לה טוב ממני כי לילדה לוקח זמן לסמוך על מורה חדשה, אך מהכרותי עם זיו, שבועיים אלו הספיקו כדי שהמורה הזו תאבד את אמונה של זיו, ואיני בטוחה אם היא תצליח לרכוש אמון זה אי פעם. אם היא בכלל תנסה כלומר, כי מהכרותי עם סוג כזה של מורות, הן חושבות שטענה לילד רגיש באה מהורים שמתעלמים מכך שילדם טיפש. בלגיה, בנושאים פדגוגים, היא מדינה הנשרכת מאחור, ומורים ותיקים כאן פשוט אינם מתייחסים כלל לנפשו של הילד. זה לא נובע מלחץ רב על המורה, כי בסופו של דבר יש רק 17 ילדים בכיתה, ומתקיימות פעילויות רבות מחוץ לכיתה מול אנשי צוות אחרים. הם מתגאים בהשגים לימודיים של מערכת החינוך הבלגית, שבצורה כללית באמת טובים, אך עם בעיות קריאה מתגלות רק בכיתה ה' (כפי שהתברר לי אתמול בהרצאה שאינה קשורה לבית ספרה של זיו), משהו לקוי במערכת. עד כה היה לנו מזל להתקל במורות שהצליחו להפעיל את זיו בצורה שתתאים לזיו, אך היה ברור כי היום יגיע בו היא תתקל במורה מסוג אחר. היה עדיף שזה יקרה מאוחר ככל האפשר, אך גם זה סוג של לימוד חשוב לחיים - מה עושים מול מורה חסר רגישות עם טקטיקות של מ"כ מול כיתת טירונים.

רמתה הלימודית של זיו אינה גרועה כלל. היא בינונית. זה לכשעצמו לא יוצר אצלה הרגשה שהיא אינה טובה כמו שאר בני גילה. יש טובים ממנה (שהיא מקנאה בהם) אך יש גרועים ממנה (והיא מודעת אליהם). מה שגורם לה להרגיש לא-מוצלחת היא התמודדות עם מורים חסרי רגישות. מולם היא אינה מצליחה לתפקד, כפי שקיבלה ציון נכשל בשחיה בתחילת שנה שעברה מול מורה קשוח (הוא שוב המורה שלה לשחיה השנה, אך אני מקווה שהיא קיבלה בטחון בסוף שנה שעברה שיעביר אותה את תחילת השנה הזו טוב מספיק כדי שהוא יצליח לזהות את יכולותיה).

לאור שיחות המשך עם זיו בימים האחרונים, לא נראה לנו שיהיה טעם רב בבדיקה שאוריאל תיכנן עבורה. נושא המשפחה כבר הפסיק להיות עיקר הבעיה, והמורה עצמה הפכה לבעיה.
 
מורים חסרי רגישות, וחסרי כישרון לגרום לילדים להאמין בעצמם

ומורים שאינם יודעים כיצד לגייס את הילדים למשימות לימודיות תוך האדרת בטחונם העצמי - הם הבעיה בה' הידיעה של מערכת החינוך, לא רק בבלגיה לצערנו.
דווקא ילד שקצת קשה לו צריך מורה שמגייס, שגורם לילד להאמין בעצמו ולאהוב את עצמו. מורה כזה צריך קודם כל ליצור קשר חם ואוהב עם הילד ולחזק את הילד, ורק אחר כך לפנות למשימות הבית ספריות המאתגרות יותר. למשל אחת הטכניקות היא קודם כל לתת לילד הרבה משימות "שקטנות עליו" כדי שיהיה לו במה להצטיין (ציור, יצירה, משימות לימודיות של שנה שעברה) ורק אחר כך בהדרגה לעבור למשימות בהן לילד לא כל כך קל, תוך המון חיזוקים והתלהבות מכל הישג.
מורה בחסד הוא מורה המוכשר קודם כל לזהות את החוזקות של הילד ולהעצים אותן.
חבל שכל כך מעטים המורים האלו במקומותינו...
 

Noga Lavie

New member
היום

חזרות חוברות העבודה בחשבון ולשון הביתה, לשיעורי בית, תיקונים והשגחה של ההורים. עד כה זיו הצליחה למלא את המטלות כמעט ללא טעויות. על אחד העמודים נכתב לה במפורש ZG, שהוא המקבילה לקיצור ט.מ. של טוב מאוד. על פי זיו, לעומת זאת, היה כתוב שם ZEG, שזו מן קריאת יאוש, חוסר אמון ולא משהו בעל מובן חיובי באופן כללי (כלומר זו רק מילה ויש לה פירוש הגיוני, אך בהקשר הזה - זו הפרשנות). זיו פשוט מתרגמת לעצמה את תגובותיה המילוליות של המורה בכיתה, ולא מתרשמת ממחמאות ריקות מתוכן בחוברת. למען האמת, אני מבינה אותה לחלוטין, אחרי שראיתי במחברת הלשון שלה הערה של "למה את כותבת את כל המילים מחוברות?" במקום קודם כל לציין לטובה שלא היו שום שגיאות כתיב, ואז להוסיף שצריך לשמור על רווחים בין המילים.

בארוחת הערב, בין תרגול אחד של לוח הכפל למישנהו, הסברנו לזיו שהדרך הטובה ביותר להמנע מהערות של המורה תהיה לתרגל ולשים לב להוראות (הטעויות שהיו לה נבעו מחוסר תשומת לב להוראות). אך אז הזדרזתי להוסיף טיפ מימי בבית ספר - כדי להמנע מיתר תשומת לב, כדאי גם לשרבב טעויות מדי פעם, אחרת זרקור תשומת הלב מופנה בכל עוזו. זו לא עצה שאני גאה בה, אך נראה שהיא מה שזיו זקוקה לו ביחסיה עם המורה הזו.
 
שוב חוזר חוסר הבנה בסיסי של המורה מה מקדם ילדים

מה שמקדם ילדים לדעתי יותר מכל דבר אחר הוא האמונה בעצמם.
ילד צעיר תלוי במבוגרים סביבו להערכתו העצמית (גם אנחנו המבוגרים לעיתים...).
כשנבנה בטחונו העצמי והאמונה ביכולותיו הוא מעיז להתקדם ולחקור עשיות חדשות, לא בטוחות ולא מוכרות.
חבל שהמורה של זיו אינה מבינה זאת. ילד שמתקשה בנושא מסויים והמורה רק מעיר ומקטין, יאבד את בטחונו העצמי וכבר לא יתחשק לו להתנסות באיזורים לא בטוחים וחדשים.
אולי אפשר לדבר עם המורה על הנושא? למשל לבקש ממנה שקודם תשבח כל עבודה של זיו על מה שכן הושג בה, ורק אז תעיר על השגיאות.
האמת שאני יזמתי שיחה דומה עם הגננת של בני על כך שהוא זקוק מאד להרגיש אהוב ומוכל בגן (החדש) בתחילה ושאולי הגננת תיזום הפגנות חיבה אליו כדי שיצא מהשבלול שלו - אך לשוא. אמרה כן כן, ובפועל לא קרה כלום, כמעט ההפך. לדעתי: כי מה שאין לה אין לה, והיא לא מסוגלת להעניק. והיא גם לא מבינה את החשיבות של זה בכלל. למשל, אמרה לי בגאווה שנתנה לו דפי עבודה עצמית והוא ישב מחוץ לחדר הראשי של הגן, בפינה מבודדת ועשה את הדפים. "נהדר": ביקשתי הכלה ואהבה, כמו גם עזרה בשילובו עם שאר הילדים - והיא בתגובה בודדה אותו בפינה אפלה והעמיקה את נטייתו הטבעית להשתבלל ולהתבודד מפחד שיידחה.
חבל.
 

Noga Lavie

New member
מורים הם אנשים, ככל שאר האנשים

יש מביניהם טובים יותר, ויש מביניהם טובים פחות. תפיסה שלי אומרת שילדים לומדים מכל אחד מה שהם צריכים, וממורים פחות טובים הם לומדים איך להסתדר גם עם אנשים שלא יכילו אותם. זה משהו מאוד חשוב ללמידה, כי לא תמיד יכילו אותם. בגילאי הגן זה קשה יותר, אך הרבה לשוחח עם הגננת אין טעם. כי זה לא שהיא לא משתדלת, השתדלותה פשוט אינה בכיוון המוצלח. היא רואה את מלאכתה נעשית כאשר היא מעודדת את יכולתו לעבוד על דפי עבודה בצורה עצמאית טוב מילדים אחרים, ולא רואה את הצורך לקדם אותו דווקא במה שהוא פחות טוב. למען האמת, כנראה עדיף לשוחח איתה מה שפחות, בתקווה שתפסיק להשקיע מאמצים בקידום הילד בדרכים שאינן נראות לך.

אצלנו, אחרי שבועיים לימודים, כבר מתנהלות שיחות בין ההורים על כך שהילדים אינם אוהבים את המורה. אותי זה מרגיע, כי ככה אני יודעת שזיו לא לבדה. אם היא תלמד להתחבר עם ילדים אחרים ולגלות איך מתמודדים כקבוצה מול מורה ביקורתי ולא מכיל - גם זה טוב.
 
למעלה