שביעות רצון מתחבורה ציבורית בערים הגדולות

עפ''י ממצאי הסקר מבין 4 הערים הגדולות, תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע. תושבי חיפה הם המרוצים ביותר מהתחבורה הציבורית בעירם.
אומנם הסקר לא מפרט אבל לדעתי הסיבות לכך שחיפה מובילה היא 2 תחנות מרכזיות, מרכזית המפרץ ומרכזית חוף כרמל. המקשרות היטב בין כל אמצעי התחבורה (אוטובוס, רכבת, מטרונית ורכבלית). זמינות מסוימת של תחבורה בשבת גם אם לא בכל הקווים והאזורים בעיר, פיזור נוח של תחנות רכבת בצפון, מרכז ומערב העיר, הרבה קווים חדשים שנפתחו בשנים האחרונות ששיפרו את הקישוריות בין האזורים השונים ורמת שירות דיי טובה של המפעיל העיקרי בעיר, אגד.

ציון נכשל: מחצית מהתושבים אינם מרוצים מהתחבורה הציבורית בישראל (msn.com)
 

Ccyclist

Well-known member
עפ''י ממצאי הסקר מבין 4 הערים הגדולות, תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע. תושבי חיפה הם המרוצים ביותר מהתחבורה הציבורית בעירם.
אומנם הסקר לא מפרט אבל לדעתי הסיבות לכך שחיפה מובילה היא 2 תחנות מרכזיות, מרכזית המפרץ ומרכזית חוף כרמל. המקשרות היטב בין כל אמצעי התחבורה (אוטובוס, רכבת, מטרונית ורכבלית). זמינות מסוימת של תחבורה בשבת גם אם לא בכל הקווים והאזורים בעיר, פיזור נוח של תחנות רכבת בצפון, מרכז ומערב העיר, הרבה קווים חדשים שנפתחו בשנים האחרונות ששיפרו את הקישוריות בין האזורים השונים ורמת שירות דיי טובה של המפעיל העיקרי בעיר, אגד.

ציון נכשל: מחצית מהתושבים אינם מרוצים מהתחבורה הציבורית בישראל (msn.com)

ההשוואה לאירופה על בסיס אוטובוסים בלבד אינה נכונה. באירופה המערכת הראשית בערים היא לרוב מסילתית - מטרו או רק"ל עירוניים בתדירות גבוהה או רכבת פרברית בתדירות מופחתת, לרוב עם מספר תחנות בתחום העיר וקיבולת גבוהה. האוטובוסים הם מערכת משלימה.

שביעות הרצון בחיפה מאד מפתיעה לאור העובדה שתושבי העיר בפורום רואים במטרונית "אוטובוס של הקריות" שאינו משרת את תושבי העיר. פיצול התחנות המרכזיות בעיר קטנה כמו חיפה די שלילי בעיניי משום שהוא מחבל ביכולתה להיות מרכז החלפה אזורי. מנהרות יוקנעם והכרמל מאפשרות אמנם לעקוף אותה (במחיר קווים בינעירוניים נוספים על חשבון מרכזיותה של חיפה בצפון) אבל אישית אם הייתי צריך להחליף אוטובוסים אזוריים / בינעירוניים בעיר בסדר הגודל של חיפה הייתי מתאכזב מאד לגלות שאני צריך לעשות נסיעה עירונית פנימית כי החליטו שלא תהיה תחנה מרכזית אחת. אודה שהעלייה לגן האם בכרמלית בסוכות השנה היתה תענוג, אם כי חבל שצריך לנסוע תחנת מטרונית אחת אליה מתחנת הרכבת חיפה מרכז השמונה.
 
ההשוואה לאירופה על בסיס אוטובוסים בלבד אינה נכונה. באירופה המערכת הראשית בערים היא לרוב מסילתית - מטרו או רק"ל עירוניים בתדירות גבוהה או רכבת פרברית בתדירות מופחתת, לרוב עם מספר תחנות בתחום העיר וקיבולת גבוהה. האוטובוסים הם מערכת משלימה.

שביעות הרצון בחיפה מאד מפתיעה לאור העובדה שתושבי העיר בפורום רואים במטרונית "אוטובוס של הקריות" שאינו משרת את תושבי העיר. פיצול התחנות המרכזיות בעיר קטנה כמו חיפה די שלילי בעיניי משום שהוא מחבל ביכולתה להיות מרכז החלפה אזורי. מנהרות יוקנעם והכרמל מאפשרות אמנם לעקוף אותה (במחיר קווים בינעירוניים נוספים על חשבון מרכזיותה של חיפה בצפון) אבל אישית אם הייתי צריך להחליף אוטובוסים אזוריים / בינעירוניים בעיר בסדר הגודל של חיפה הייתי מתאכזב מאד לגלות שאני צריך לעשות נסיעה עירונית פנימית כי החליטו שלא תהיה תחנה מרכזית אחת. אודה שהעלייה לגן האם בכרמלית בסוכות השנה היתה תענוג, אם כי חבל שצריך לנסוע תחנת מטרונית אחת אליה מתחנת הרכבת חיפה מרכז השמונה.
מההיכרות שלי עם המערכת בחיפה אני דווקא לא מופתע, המערכת אכן עובדת לא רע אם כי כמובן יש מה לשפר. כמה נקודות:

לגבי המטרונית, היא אכן משמשת בעיקר את תושבי הקריות כדי להיכנס פנימה אל חיפה וחזרה. ניתן לראות את זה בנתוני הנוסעים עפ''י תחנות בכל קווי המטרונית. הסיבות לדעתי קשורות למסלול של הקווים, בתוך חיפה היא נוסעת בעיקר בכבישי האורך כגון כביש 4 ומנהרות הכרמל למעט קטעים קצרים בהדר שמקבלים לרב שירות גם מקווים אחרים של אגד. כך שהאטרקטיביות שלה היא בעיקר עבור נוסעי הקריות שמגיעים לתוך חיפה.

לגבי פיצול התחנות, ראשית אם הייתה התחנה המרכזית נשארת בבת גלים כפי שהיה פעם הדבר היה יוצר עומס ופקקים בלתי נסבלים בעיר התחתית ומקשה על הוספת קווים או תדירות. אבל היום גם אין צורך בתחנת החלפה כזו עבור תושבי הצפון. נוסעים המגיעים מהצפון לתוך חיפה ממילא מבצעים החלפה לתחבורה העירונית במרכזית המפרץ, מרבית הנוסעים שמעונינים להמשיך מחיפה דרומה כלל לא צריכים החלפה בחיפה. הם יכולים לעשות את הנסיעה ברכבת, למשל נוסעים מכרמיאל או הגליל עולים על הרכבת ומחליפים באחת התחנות בדרך ויש גם רכבות ישירות. לנוסעים שאין להם רכבת יש לרוב קווי אוטובוס ישירים למרכז, למשל מעפולה, נצרת, נוף הגליל, טבריה, ק''ש ועוד. בקיצור יש אופציות הרבה יותר מהירות מבעבר.

בין הדברים שכן מצדיקים שיפור לטעמי, קישור יותר קווים פנימיים לתחנת רכבת חיפה-מרכז השמונה. כיום רק קו 58 של סופרבוס לכרמל וקווי נצרת יוצאים מתחנה זו. המטרונית ומספר קטן של קווי אגד עוברים לא רחוק. וקווים נוספים שיקשרו את העיר התחתית עם ציר המוריה בכרמל.
 

Ccyclist

Well-known member
מההיכרות שלי עם המערכת בחיפה אני דווקא לא מופתע, המערכת אכן עובדת לא רע אם כי כמובן יש מה לשפר. כמה נקודות:

לגבי המטרונית, היא אכן משמשת בעיקר את תושבי הקריות כדי להיכנס פנימה אל חיפה וחזרה. ניתן לראות את זה בנתוני הנוסעים עפ''י תחנות בכל קווי המטרונית. הסיבות לדעתי קשורות למסלול של הקווים, בתוך חיפה היא נוסעת בעיקר בכבישי האורך כגון כביש 4 ומנהרות הכרמל למעט קטעים קצרים בהדר שמקבלים לרב שירות גם מקווים אחרים של אגד. כך שהאטרקטיביות שלה היא בעיקר עבור נוסעי הקריות שמגיעים לתוך חיפה.

לגבי פיצול התחנות, ראשית אם הייתה התחנה המרכזית נשארת בבת גלים כפי שהיה פעם הדבר היה יוצר עומס ופקקים בלתי נסבלים בעיר התחתית ומקשה על הוספת קווים או תדירות. אבל היום גם אין צורך בתחנת החלפה כזו עבור תושבי הצפון. נוסעים המגיעים מהצפון לתוך חיפה ממילא מבצעים החלפה לתחבורה העירונית במרכזית המפרץ, מרבית הנוסעים שמעונינים להמשיך מחיפה דרומה כלל לא צריכים החלפה בחיפה. הם יכולים לעשות את הנסיעה ברכבת, למשל נוסעים מכרמיאל או הגליל עולים על הרכבת ומחליפים באחת התחנות בדרך ויש גם רכבות ישירות. לנוסעים שאין להם רכבת יש לרוב קווי אוטובוס ישירים למרכז, למשל מעפולה, נצרת, נוף הגליל, טבריה, ק''ש ועוד. בקיצור יש אופציות הרבה יותר מהירות מבעבר.

בין הדברים שכן מצדיקים שיפור לטעמי, קישור יותר קווים פנימיים לתחנת רכבת חיפה-מרכז השמונה. כיום רק קו 58 של סופרבוס לכרמל וקווי נצרת יוצאים מתחנה זו. המטרונית ומספר קטן של קווי אגד עוברים לא רחוק. וקווים נוספים שיקשרו את העיר התחתית עם ציר המוריה בכרמל.

זה שהצפון עוקף את חיפה מחליש אותה.

במצב הנוכחי אני חושב שמרכזית חוף הכרמל חלשה יותר ממרכזית המפרץ, אז אפשר להגדיר תחנת עצירה באזורה או לפני מנהרות הכרמל בסמוך לה, בגרנד קניון אם זה אפשרי ולסיים את קוויה במרכזית המפרץ. כך נוסע שצריך להגיע מאחד מישובי הגליל לאחד מישובי חוף הכרמל עד זיכרון או חדרה יוכל להחליף בנקודת החלפה אחת בלי התענוג של המטרונית. ממילא שאר מערכת האוטובוסים דרומה וודאי נוסעת ממרכזית המפרץ דרך כביש 6.

מה שתחנת הרכבת חיפה מרכז החנייה צריכה זה חניון תת קרקעי וכיכר עירונית יפה שתוביל למטרונית בלי שהנוסעים יצטרכו לשוטט בין המכוניות.
 
נערך לאחרונה ב:
זה שהצפון עוקף את חיפה מחליש אותה.

במצב הנוכחי אני חושב שמרכזית חוף הכרמל חלשה יותר ממרכזית המפרץ, אז אפשר להגדיר תחנת עצירה באזורה או לפני מנהרות הקרמל בסמוך לה, בגרנד קניון אם זה אפשרי ולסיים את קוויה במרכזית המפרץ. כך נוסע שצריך להגיע מאחד מישובי הגליל לאחד מישובי חוף הכרמל עד זיכרון או חדרה יוכל להחליף בנקודת החלפה אחת בלי התענוג של המטרונית. ממילא שאר מערכת האוטובוסים דרומה וודאי נוסעת ממרכזית המפרץ דרך כביש 6.

מה שתחנת הרכבת חיפה מרכז החנייה צריכה זה חניון תת קרקעי וכיכר עירונית יפה שתוביל למטרונית בלי שהנוסעים יצטרכו לשוטט בין המכוניות.
אכן הפוטנציאל של חיפה לא ממומש עד הסוף ולא רק בתחום התחבורה....וחבל

מרכזית המפרץ אכן יותר דומיננטית גם מבחינת כמויות נוסעים וגם מבחינת כמות הקווים. לא חושב שהרעיון של הארכת הקווים מהדרום עד מרכזית המפרץ דרך מנהרות הכרמל הוא רעיון טוב. תוספת קילומטרז שלא בהכרח תוסיף כמות נוסעים כי אין תחנות בקטע הזה (גם אם תהיה תחנה בגרנד קניון אותם נוסעים יכולים לרדת לחוף), ויצירה של עומס גדול מאוד במרכזית המפרץ שגם כך עמוסה וחסרים בה רציפים פנויים לקבלה של קווים נוספים וכל זה בשביל כמות קטנה יחסית של נוסעים פוטנציאליים.
רב התנועה מיישובי הגליל מעבר לחיפה, היא למרכז הארץ (כלומר אזור תל אביב) ובשביל זה יש רכבת ישירה או עם החלפה באחת מתחנות חיפה. אפשר להגיע ברכבת ולעשות החלפה לאוטובוס בחוף הכרמל גם כן.

אגב יש רק 2 קווי אוטובוס ארוכים שיורדים ממרכזית חוף הכרמל דרומה, 910 האיטי לתל אביב דרך כביש החוף ו 947 העוד יותר איטי לפתח תקווה דרך כביש 4
השאר זה קווים אזוריים, כך שאמצעי התחבורה העיקרי דרומה מחיפה הוא הרכבת.
 

EHP12

Well-known member
אכן הפוטנציאל של חיפה לא ממומש עד הסוף ולא רק בתחום התחבורה....וחבל

מרכזית המפרץ אכן יותר דומיננטית גם מבחינת כמויות נוסעים וגם מבחינת כמות הקווים. לא חושב שהרעיון של הארכת הקווים מהדרום עד מרכזית המפרץ דרך מנהרות הכרמל הוא רעיון טוב. תוספת קילומטרז שלא בהכרח תוסיף כמות נוסעים כי אין תחנות בקטע הזה (גם אם תהיה תחנה בגרנד קניון אותם נוסעים יכולים לרדת לחוף), ויצירה של עומס גדול מאוד במרכזית המפרץ שגם כך עמוסה וחסרים בה רציפים פנויים לקבלה של קווים נוספים וכל זה בשביל כמות קטנה יחסית של נוסעים פוטנציאליים.
רב התנועה מיישובי הגליל מעבר לחיפה, היא למרכז הארץ (כלומר אזור תל אביב) ובשביל זה יש רכבת ישירה או עם החלפה באחת מתחנות חיפה. אפשר להגיע ברכבת ולעשות החלפה לאוטובוס בחוף הכרמל גם כן.

אגב יש רק 2 קווי אוטובוס ארוכים שיורדים ממרכזית חוף הכרמל דרומה, 910 האיטי לתל אביב דרך כביש החוף ו 947 העוד יותר איטי לפתח תקווה דרך כביש 4
השאר זה קווים אזוריים, כך שאמצעי התחבורה העיקרי דרומה מחיפה הוא הרכבת.
מרכזית המפרץ עם בעיות קיבולת למרות כל השיפוצים שעברה?

קווים ארוכים מחוף הכרמל יש את 940 לירושלים, ואת 947 לפתח תקווה דרך נתניה (המסלול שונה לפני שנתיים וכיום נוסע דרך כביש 531 ולא דרך בית ליד) יש גם את 921 שאף על פי הקיצור הוא קו ארוך.
 
מרכזית המפרץ עם בעיות קיבולת למרות כל השיפוצים שעברה?

קווים ארוכים מחוף הכרמל יש את 940 לירושלים, ואת 947 לפתח תקווה דרך נתניה (המסלול שונה לפני שנתיים וכיום נוסע דרך כביש 531 ולא דרך בית ליד) יש גם את 921 שאף על פי הקיצור הוא קו ארוך.
נכון שכחתי לציין את 940 ו 921....

לגבי מרכזית המפרץ, השיפוצים הם בעיקר הוספה של תחנת הרכבלית ופתיחת תחנת קו העמק של הרכבת. לא הייתה הגדלה של שטח התחנה מאז שנבנתה התחנה המקורה. אחת הבעיות הגדולות של מרכזית המפרץ היא צוור הבקבוק שנוצר בכניסה / יציאה שבנוייה לדעתי לא נכון בכלל. במקום שהאוטובוסים יצאו ויכנסו בכיוונים שונים, המסלולים שלהם מצטלבים וכך תור של אוטובוסים נכנסים תוקע את היוצאים ולהיפך. 2 דברים נוספים שמגדילים את הבעיה:
1. רציפי ההורדה ממוקמים קרוב מדי לכניסה לתחנה, אוטובוס אחד שעומד לא בצמוד למדרכה תוקע את כל הנכנסים/יוצאים אחריו.
2. קורה הרבה שהמאבטחים בכניסה לא פותחים את המחסום בזמן ואז אוטובוסים נתקעים ברמזור של הצומת הראשית כי המחסום סגור.
כך שכבר היום לא נדיר שבשעות היום לוקח מעל 5-7 דקות לאוטובוס מהרגע שעזב את הרציף ועד שיצא מהתחנה
בחלק מהרציפים קורה שאוטובוס נכנס לרציף רק כ 1-2 דקות לפני היציאה כי הרציף תפוס ע''י קו קודם.
 
למעלה