שבירת הכוס בחופה

  • פותח הנושא rush2
  • פורסם בתאריך

rush2

New member
שבירת הכוס בחופה

שלום, ידוע שאומרים לפני שבירת הכוס "אם אשכחך ירושלים- תישכח ימיני.." ולאחר מכן שוברים את הכוס ברגל ימין. לפני כשבוע הייתי בחתונה ולהפתעתי- החתן שבר את הכוס דווקא ברגל שמאל, ולא ראיתי שאף אחד מעיר לו על כך. דווקא אני שמתי לב לכך משום שאני שמאלי ותמיד אני חושב על מה יקרה כשאצתרך (בע"ה) לשבור את הכוס דווקא ברגל ימין החלשה שלי ואפילו חס וחלילה לא להצליח.. אם מותר ברגל שמאל- אז למה אומרים "תישכח ימיני"? אם רק ברגל ימין- אז איך החתן שבר את הכוס ברגל שמאל בחתונה שנכחתי בה מבלי שהרב יעיר לו על כך? ובכלל- מה נהוג כאשר מישהו נכה ברגל ימין / או לחלופין אין לו רגל ימין ומה כאשר אין לו שני רגליים..?
 

tamarhp

New member
שבירת הכוס

שבירת הכוס היא מנהג בלבד ולא חיוב או הלכה. אני לא יודעת אם צריך לשבור דווקא ברגל ימין (לא שמעתי על זה), אבל בכל מקרה בוודאי לא קרה כלום אם שברו ברגל שמאל... ובוודאי שאם מישהו נכה הוא ישבור ברגל שמאל :) מדובר במנהג בלבד!
 
אנחנו היהודים נוהגים לעשות כל מצווה בימין

בדרך כלל מדובר ביד אמנם. כמו שאני מכיר את רז"ל יש תהיה כאן מחלוקת שהרי מי ששמאלי ברגל - רגל שמאל שלו נחשבת/נקראת ימין שלו - כך ע"פ הפשטנים אצל חכמי הקבלה אין דבר כזה אלא ימין זה ימין, שניהם צודקים (לכן אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה) אני מציע להתאמן בשבירת כוסות בימין לפני החתונה (ואל תשתמש בכוס של בירה..)
 
ופשוט

שמנהג הוא לא הלכה ולא צריך לדקדק בו (תאמין לי שהדבר הכי חשוב זה שהבנאדם מתחתן) בסברותי למעלה התבססתי על מחלוקת רז"ל בענין תפילין- האם שמאליים צריכים להניח תפילים ביד שמאל כמו כולם או שיניחו בימין העניין מובא בצורה מדהימה בספרו של הגאון האחרון רבינו יוסף חיים ז"ל ספר "בן איש חי" בהלכות תפילין הנה: (צריך להיות קצת בקיא כדי להבין ובכל זאת) הנחת תש"י בשמאל, שהיא יד כהה ותש כחה, ואיטר יד ימינו אם עושה כל מלאכתו בשמאלו יניח תש"י בשמאלו שהוא ימין כל אדם, ואם שולט בשתי ידיו יניח בשמאל כל אדם, ואם כותב בימינו ושאר כל מעשיו עושה בשמאלו, או כותב בשמאל ושאר מעשיו עושה בימין, יש אומרים שיניח ביד שתש כחה דבעעינן יד כהה, ויש אומרים שהיד שכותב בה היא חשיבה יין לענין זה, ומניח תפילין ביד שכנגדה, משום דסמך הכתוב וקשרתם לוכתבתם מה כתיבה בימין אף קשירה בימין, ומדקשירה בימין מכלל דהנחה על השמאל, דביד שהוא כותב בה צריך לקשור התפילין על יד שכנגדה וכל זה כתוב ומפורש בדברי מרן ז"ל סי' כ"ז סעיף וא"ו יע"ש, אך הרב ש"ץ דף מ' ע"ג כתב שהרב המקובל מהר"י צמח ז"ל בספר זר זהב האריך והרבה בראיות דאיטר יד ימינו אינו רשאי לשנות משאר כל אדם שלא לשנות הסדר העליון ע"ש, והביא דבריו בפ"ת וגם בס' מאיר לארץ ובאמת דברי הרב מהרי"ץ ז"ל נכונים בטעמים ע"פ הסוד וגברא רבא אמר מילתא דמיסתבר טעמיה, על כן העלתי בס"ד בסה"ק מקבציאל דלעולם איטר יד יעשה כסברת מרן ז"ל וכל הפוסקים הפשטנים דס"ל אם עושה כל מלאכתו בשמאל יניח תש"י בשמאלו שהוא ימין כל אדם, ויתפלל בתפילין זה אך אחר התפלה ילבש תפילין בשמאל כל אדם ולא יברך עליהם בשם ומלכות אלא יהרהר שם ומלכות בלבו ויקרא ק"ש בלא ברכות ויכוין לצאת י"ח סברת מהרי"ץ ז"ל, אך זה צריך לעשות שתי תש"י אחד כפי הנחת יד ימין ואחד כפי הנחת יד שמאל דא"א להשתמש באחד לשתי ידים מפני הקשר של היו"ד שלא יצא לחוץ אם יתהפך, ואע"פ ששאלתי על מנהג עה"ק תוב"ב וא"ל שאין מנהגם לחוש לסברת מהרי"ץ ז"ל הנז', עכ"ז אני אומר יר"ש יצא י"ח מצוה זו אליבא דכ"ע כי היא מצוה יקרה, ומה גם דסברה זו מסתבר טעמה ע"פ הסוד, ושם הבאתי דברי הרב חס"ל ז"ל באופן שכתב בסי' כ"ז אות ה' ופקפקתי בדבריו והוא פשוט: ברם אם זה כתוב בימין כל אדם, יש להורות לו בפשיטות שיסמוך בזהה על סברת האומר שהיד הכותב בה היא חשיבה ימין, אע"פ שכל מעשיו עושה באותה שככנגדהה ויניח תפילין בשמאל שהוא שמאל כל אדם, ולה אין צריך להטריחו להניח פעם שנית כפי סברת מאן דפליג, מפני כי בכהאי גוונא שהוא כותב בימין כל אדם גם הפוסקים הפשטנים איכא דס"ל דמהני בהכי דאזלינן בתר הכתיבה, דהיד שכותב בה חשיבה ימין אע"פ שכל מעשיו עושה באותה שכנגדה, ואם גם בזה ירצה להניח פעם שנית לעשות אליבא דכ"ע תבא עליו ברכה:
 
למעלה