שבת - מלכה - כלה - מדוע נקראה כן ?

דוד YY

New member
שבת - מלכה - כלה - מדוע נקראה כן ?

שבת נקראה 'כלה' - כך נקראית בפיוט 'לכה דודי' - מדוע ? 'שבת המלכה' - כמדומני ביטוי מזהר - מדוע נקראת מלכה ? תדוה מראש למשיבים .
 

דוד YY

New member
נראה לי שאני עומד להסתבך בזה ...

כמדומני שפעם הסברת 'שכינה' - שורש נשמת עם ישראל, ועכשיו אתה כותב שהשבת נמשלה לשכינה ! או שאתה מתכוון רק 'נמשלה' , אבל מה המשמעות של זה אם היא לא השכינה ממש. ולמה הכוונה הכלה של הקב"ה ?
 
לא נורא, אין הביישן למד

אין סתירה בין שני הדברים, כי השבת זה שבת והשכינה זה השכינה כל אחד בפני עצמו, והשבת רק נמשלה לשכינה מבחינת הקדושה שלה, שבאה מעולם אצילות - עץ החיים, שהם גם המקור של השבת ושל השכינה. לגבי הכלה של הקב"ה, הכוונה שהקב"ה נקרא המשפיע והנותן של השפע העליון, והשכינה שהיא שורש נשמות ישראל היא המקבלת של השפע העליון, והחיבור בניהם למטרת נתינה וקבלת השפע דומה בשורשו הרוחני לחיבור בין החתן והכלה ביום חתונתם, ולכן השכינה נקראת גם הכלה של הקב"ה.
 

דוד YY

New member
זה עוד אני יכול להבין .....

שכינה - שורש נשמת ישראל - נמשלה לכלה לקב"ה - משל לחיבור נתינה וקבלת השפע מהקב"ה . אבל שבת, מהי ? וכי היא ישות בפני עצמה - משהו מקביל לשורש נשמת עם ישראל ? ואיזה חיבור יכול להיות (במשל) בין השבת לקב"ה ?
 
שבת

השבת זה מצב רוחני שבו כל העולמות (כולל עולם עשיה שאנו נמצאים בו) מתעלים באופן אוטומטי לעולם אצילות למטרת חיבור עם קבלת השפע הרוחני של הקב"ה, ולכן החיבור הרוחני שלנו עם השפע של הקב"ה בשבת נמשל לשכינה שמתחברת עם בעלה (הקב"ה). ראה מאמר 'בירור העולמות' בחב"דפדיה: "עיקר התיקונים של העולמות נעשית על ידי מלכות דאצילות הנקראת בשם שכינה, היורדת לעולמות בי"ע להחיותם. ומבואר כי התורה והמצוות שאדם עושה בעולם הזה מתקנים את העולמות ונכללים במלכות דאצילות בבחינת תיקון שם ב"ן, וזהו התיקון הראשון הנעשה במשך ימות החול. ובשבת מתעלה מלכות דאצילות למקורה בעולם האצילות, ומתתקנת על ידי זעיר אנפין בבחינת תיקון שם מ"ה."
 
למעלה