שבת פרשת דברים-שבת חזון

yoelnd

New member
משהו לשבס'

משה ויהושע – חמה ולבנה
בפרק א' של החומש נזכרים בכפיפה אחת משה ויהושע , ובפרק ל"ד מסתיים החומש במשה ויהושע. המנהיגות הנוכחת של שני אישים דגולים אלו, מותירה רושם עצום על הקורא המתבונן בתולדות הנהגתם. דואליות מרשימה של רב ותלמידו, רמטכ"ל וסגנו. ממלחמת עמלק בשנה הראשונה ליציאת מצרים (שמות י"ז) ועד לנאומו של יהושע ערב מותו בארץ ישראל (יהושע כ"ג). למתבוננים באירועים המגוונים בהם נזכר יהושע בתורה, ניכר כי יהושע תמך במשה והיווה משלים לאישיותו בתקופת המדבר:
- בוחר אנשים על פי הוראת משה ויוצא כמפקד קרב עמלק.
- מלווה קרוב ומשרתו של משה בעלותו לקבל את התורה (שמות כ"ד), מסייע למשה בפיתוח התורה שבעל-פה באוהל (שמות ל"ג).
- הוא קנאי אדוק לתורת משה ורואה בו צינור בלעדי להשראת שכינה, עד כדי כך שכאשר אלדד ומידד מתנבאים במחנה יהושע מבקש ממשה שיכלא אותם. משה מתנגד להערצה מסוג זה ומלמד את יהושע פרק בפלורליזם וריבוי קולות בהנהגה רוחנית (במדבר י"א).
- בעקבות מסע המרגלים, מסייע יהושע למשה להבין לאשורו את המצב, הכרעתו של יהושע מכריעה גם את כיוון ההתרשמות של משה. למעשה ניתן לומר כי במקרה זה, בנוסף לנציג שבט אפרים, משמש יהושע גם נציגו האישי של משה במשלחת (במדבר י"ג).
וכפי שדמותו של יהושע הייתה כה דומיננטית במנהיגותו של משה, כך דמותו ורוחו של משה ליוו את יהושע בדרכי הנהגתו ובמילוי משימותיו הרוחניות והגשמיות. משה בגופו לא זכה להיכנס לארץ אך נכח בעוצמות האמונה שהשרה על יהושע, ברוח ה"אחריי", באווירה הציונית ובדרך ההנהגה היהודית שסלל עם קום המדינה החדשה. כפי שמעיד ספר יהושע בסיום הכיבושים:
יהושע יא, טו: "כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה עַבְדּוֹ, כֵּן-צִוָּה מֹשֶׁה אֶת-יְהוֹשֻׁעַ; וְכֵן, עָשָׂה יְהוֹשֻׁעַ--לֹא-הֵסִיר דָּבָר, מִכֹּל אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. "
ברית יהושע ומשה חזקה ואיתנה, הם לא סרו זה מזה ברוחם, היוו משענת ביום סגריר וחברותא בימי שגרה.
על קו התפר שבין הנהגת זה בליווי זה להנהגת זה בליווי זה, עומד חומש דברים, הנאמר במהלך חמשת השבועות האחרונים לחייו של משה, מ-א' שבט ועד ז' באדר של שנת הארבעים. למרות שברור לכל שמשה עומד להיאסף אל עמיו והוא מעביר בעוד רגע את השרביט ליהושע, יהושע אינו תופס ולו זעיר מן ההנהגה עד לרגע האחרון ממש. הוא בעמדת המתנה, צנוע, יונק ממידת הענווה של רבו, אולי מתקשה להאמין שרגע הפרידה הפיזי מתקרב. על כך אומר הזוהר הקדוש בפרשת שלח קנז א:
"בוא וראה – משה היה בבחינת החמה ורצה להיכנס לארץ, אמר לו הקב"ה: משה, כשבא אור החמה הרי נכללה הלבנה בתוכו. עתה, שאתה הוא החמה, איך יעמדו יחד החמה והלבנה? הרי הלבנה אינה מאירה אלא בשעה שהחמה נאספת".
החמה קורנת בעוצמות שאור אחר אינו מורגש בשעת זריחתה. על כן ממתינה הלבנה עד שקיעת החמה. כאשר ישקע אורו של משה יזרח באחת אורו של יהושע. אך עדיין נותרו חמישה שבועות של המתנה.
משה, בנאומו הראשון, מזכיר את עובדת מניעת כניסתו לארץ ובנשימה אחת מוסיף את יהושע כמנהיג הידוע זה מכבר כמחליפו. תזכורת זו מייצבת את מנהיגותו של יהושע בקרב העם, המקשיב לנאומו של משה, לא כנאום בחירות אלא כנאום ענייני המסכם עבר עם פנים לעתיד במטרה להכין את השומעים למשימותיהם ולהעצים בעיניהם את מי שגם הם יודעים שהוכשר להיות מנהיגם הבא.
 

רוזהלי

New member
פרשת דברים

yoelnd
ויישר כח
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת דברים


ביאור התורה בשבעים לשון צורך אוניברסלי

פרשת השבוע פותחת את ספר דברים, הנקרא גם משנה תורה, שהוא בבחינת תורה שבעל פה לעומת ארבעת החומשים הקודמים. חומש זה נכתב על ידי משה, בתורת מה שאומר הפסוק: "בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר את התורה הזאת לאמר".

על פסוק זה אומר רש"י : "בשבעים לשון פרשה להם", ונשאלת השאלה מדוע היה צריך משה לפרש לבני ישראל הדוברים כולם בלשון הקודש, את התורה בשבעים לשון?

אלא עלינו להבין שעל עם ישראל מוטל תפקיד אוניברסלי, של הפצת אור ד´ המתגלה בעולם דרך התורה, שאע"פ שנתנה לישראל, הרי היא מיועדת לכתחילה לאנושות כולה. וכן כתוב בפרשת וזאת הברכה: "ד´ מסיני בא וזרח משעיר למו הופיע מהר פארן ואתה מריבבות קודש" ואמרו על זה רז"ל שעבר הקב"ה בין האומות ושאלם הרוצים הם לקבל את התורה, אך היות וסירבו לקבלה ולא נתנה תורה לכלל האנושות, מוטלת על עם ישראל המשימה של הפצת התורה לאנושות, תוך מוכנות ויכולת לענות לשאלות ולהיות מסוגל לתת מענה לעמים בלשונם הם. (לצערנו אנו רואים שבמהלך ההיסתוריה, עמים שבתחילה לא רצו לקבל את התורה, התחילו לרצות ולקבלה, אך בגללשלא רצו לפנות לישראל כדי לקבל תשובות, נולדו הנצרות והאיסלאם, שכפי שמובא בכוזרי, יונקות שתיהן מהיהדות).

ותפקיד זה יכל עם ישראל לבצע רק כשהוא יושב על אדמתו, כי רק אז הוא נמצא בקשר עם כלל האנושות ולא רק עם פן מסויים של האנושות. שהרי יהודי הנמצא בגולה מקושר לאותו הפן של הארץ בה הוא יושב, אך לא מקושר לפן של ארצות אחרות.

ולכן לפני הכניסה לארץ, מבאר משרע"ה את התורה לישראל בשבעים לשון, כך שיהיו לישראל הכלים לענות לאומות העולם בלשונם הם. (אנו למדים מכאן יסוד חשוב ללימוד התורה ובכלל, שמוטלת עלינו החובה למצא את הדרך והלשון שבה יובנו הדברים על ידי מי שאיתו אנו מדברים ולדבר במושגים שלו ולא לדבר איתו במושגים שלא יובנו, או שיובנו בצורה לא נכונה, ועל כך אומרים: "חכמים הזהרו בדבריכם").

ואמנם רק כשיושב ישראל בארצו תוך התנהגות נורמלית הוא יכול לדבר עם האומות בלשונם, כי בארץ נוהגת ההנהגה הטבעית, בעוד במדבר נוהגת הנהגה ניסית. וזאת הסיבה שרצו ישראל קדושים לשלוח מרגלים לתור את הארץ, שהרי אמרו אם אנו נכנסים לארץ ונצטרך לכבשה בהנהגה טבעית, מה טבעי יותר מלשלוח מרגלים לפני בואנו שמה. לכן משה מסכים לדברי העם על אף התנגדותו של הקב"ה. שהרי משה מסביר לדור העומדים להכנס לארץ שהם לא כדור אבותיהם שפעלו בהנהגות נסיות, אלא מדרגתם גבוהה ממדרגתם והם יצטרכו לפעול בהנהגה טבעית. (לכן גם בסוף הפרשה אומר להם משה: "לא תיראום כי ד´ אלקיכם הוא הנלחם לכם" והיינו מצפים לסיומת כמו בקריעת ים סוף של: "ואתם תחרישון" אומר להם משה אמנם ה´ הוא זה שילחם לכם אך אתם אסור לכם לשתוק, אתם צריכים להיות פעילים במלחמה ולא רק להסתמך על שמיא).

ביהמ"ק היה מקום שכזה שהיה צריך להיות בניין לאוניברסליות שיבואו כל בשר להשתחוות לפניו יתברך, אך בעוונותינו חרב הבית. אך מתוך חורבן זה התחילה הגאולה כפי שאומרים לנו רבותינו שביום שנחרב הבית נולד המשיח,לא שנולד ממש, אלא שעצם הגאולה מתחילה בחורבן. וכפי שידוע שהקב"ה בונה עולמות ומחריבן, כי לא יתכן לבניין שיבנה על הבניין הקודם כי אם יהרס, כליל הבניין הקודם וזאת על מנת שיוכלו להתחיל בבניין אלפיים שנות משיח שמגיעות לסיומן בימינו עם תחילת בניין הבית השלישי. . .

שבת שלום
 
שבת פרשת דברים-שבת חזון

אז מה קורה השבת
איזה מאכלים תכינו
יש לכם דבר תורה מעניין
אתם רוצים לאחל למישהו שבת שלום
כאן זה המקום. פינת השיר יצאה השבת לחופשה קצרה בגלל תשעת הימים, בעזרת ה' בשבת נחמו היא תחזור.
 
אתם רעבים
אז בואו לספר מה תאכלו בשבת

אצלינו התפריט בהתאם למצב של החצי, שכרגע יכול לאכול רק דברים רכים ופושרים ולכן זה מה שיהיה:
לערב:
חצילים בטחינה.
טחינה.
כבד מדומה.
קבבונים.
אורז צהוב.
קנויה.
שכנראה גם נקנה.
פירות בשבילי.
צהריים:
סלטים מהערב.
חזה הודו ברוטב ברביקיו-מנסה להכין בפעם הראשונה, מקווה שיצליח.
פירה בטטות.
קינוחים מהערב.
סעודה שלישית שהיא גם סעודה שלפני הצום (בשבילי לא בשביל החצי שקיבל הוראה מהרופא לא לצום):
סלטים מהערב ואולי נוסיף גם סלט ירקות וסלט ביצים.
קוגל תפו"א.
אולי עוד משהו אבל, אני לא יודעת מה.
קינוחים מהצהריים ומהערב.
שבת שלום
.
 
פרשת השבוע פרשת דברים וגם שבת חזון

אז גם לי יש דבר תורה שפעם קראתי והוא מוקדש לרפואתו השלמה של החצי שלי: מירון בן נאוה בתוך שאר חולי ישראל.
השבת נקרא את ההפטרה האחרונה בתלתא דפורענותא: הפטרת חזון. ההפטרה בנויה ככה שהיא מתחילה בנבואת זעם של ישעיהו ומסתיימת בדברי נחמה, וזה נרמז בראשי התיבות של המילה חזון:
ח-חציה.
ז-זעם.
ו-וחציה.
נ-נחמה.
שבת שלום ושנזכה ל"ציון במשפט תיפדה ושוביה בצדקה" ולנחמה ולגאולה השלמה.
 

רוזהלי

New member
דבר תורה לתשעה באב / הרב שלומי אלדר

אנחנו עומדים בערב תשעה באב, וככל מועד בלוח השנה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה חובתנו ועבודתנו לקראת היום הזה? באחת מנבואות הפורענות של הנביא ירמיהו, הוא נוקט בביטוי ייחודי (ו' כו'): בַּת עַמִּי חִגְרִי שָׂק וְהִתְפַּלְּשִׁי בָאֵפֶר, אֵבֶל יָחִיד עֲשִׂי לָךְ מִסְפַּד תַּמְרוּרִים.
הביטוי מופיע פעם אחת נוספת בעמוס ח' י'. למה מתכוון הנביא בביטוי 'אֵבֶל יָחִיד עֲשִׂי לָךְ'? הרבה מהמפרשים במקום (רש"י, רד"ק, מצודות) מפרשים שהכוונה שהאבל יהיה כמו שאב מתאבל על בן יחיד, שאז לא נשאר לו דבר, לא עלינו. הסבר אחר כותב המהרש"א (חידושי אגדות גיטין דף נח ע"א), שהצרות יהיו כל כך גדולות, שלאף אומה אחרת לא קרו צרות כאלה, ואם כן, זה יהיה 'אבל יחיד' של עם ישראל, שהוא קשה יותר משום אין בו את הבחינה של "צרת רבים חצי נחמה". המלבי"ם בירמיהו שם כותב פירוש אחר: בת עמי חגרי שק. כל אחד יחגור שק להתאבל, ולא שיתאבלו כולם בכנופייה, רק אבל יחיד עשי לך, כ"א יתאבל ביחידות בביתו.
כלומר, האבל כאן לא יהיה כאשר כולם מכונסים, אלא כל יחיד יתאבל בפני עצמו לבדו. ישנה הלכה כזאת שנוגעת לסעודה מפסקת בערב תשעה באב (שאינה מתקיימת השנה מאחר שערב תשעה באב הוא שבת). כך פסק השולחן ערוך (אורח חיים, הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנב, סעיף ח): יש ליזהר שלא ישבו שלשה לאכול בסעודה המפסקת, כדי שלא יתחייבו בזימון; אלא כל אחד ישב לבדו ויברך לעצמו.
הראשונים למדו את ההלכה הזאת מהפסוק במגילת איכה (ג,כח): יֵשֵׁב בָּדָד וְיִדֹּם כִּי נָטַל עָלָיו.
מהו עניין ההתבודדות באבלות העולה מפסוק זה ומדברי המלבי"ם? הרי חורבן המקדש הוא אסון לאומי, לא פרטי, ואם כן, אדרבה, לכאורה האבלות עליו צריכה להיעשות בציבור דווקא ולא ביחידות! שמעתי פעם רעיון יפה ממורי ורבי הרב יצחק שילת שניתן להשתמש בו לענות בדיוק לשאלה הזאת. בקידוש לבנה אנחנו נוהגים לומר: וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלקַי וֵאלקֵי אֲבוֹתַי לְמַלּאת פְּגִימַת הַלְּבָנָה וְלא יִהְיֶה בָּהּ שׁוּם מִעוּט, וִיהִי אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וּכְאוֹר שִׁבְעַת יְמֵי בְרֵאשִׁית כְּמוֹ שֶׁהָיְתָה קוֹדֶם מִעוּטָהּ.
הרב שילת שאל - מדוע נוסח הבקשה הוא בלשון יחיד ("ה' אֱלקַי וֵאלקֵי אֲבוֹתַי")? הרי יש לנו הלכה במסכת ברכות לגבי תפילת הדרך (דף כט ע"ב-דף ל ע"א): אמר אביי: לעולם לישתף אינש נפשיה בהדי צבורא (= לעולם ישתף אדם עצמו עם הצבור). היכי נימא? - "יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתוליכנו לשלום" וכו'.
תפילת הדרך נאמרת על ידי אדם בצאתו לדרכו הפרטית שלו. אביי אומר, כאשר אדם מתפלל לה' את תפילת הדרך, הוא צריך לצאת מנקודת מבטו הפרטית, בה הוא רואה רק את צרכיו שלו ואת דרכו שלו, ולהתפלל בלשון רבים, שהרי יש עוד בני אדם רבים בדרך. אם כך הוא הדבר בנסיעה פרטית שאדם נוסע, על אחת כמה וכמה שכך צריך להיות כאשר אדם מתפלל על עניינים כלליים, כגון מילוי פגימת הלבנה לעתיד לבוא. מדוע, אם כן, מנוסחת תפילה זו בלשון יחיד?
ענה הרב שילת - כאשר אדם יוצא לדרכו, הרי שישנו חשש שהוא יהיה מרוכז אך ורק בענייניו הפרטיים, ולא יחשוב על צרכי הציבור ואנשים אחרים. לכן אומרים לו חז"ל להתפלל בלשון רבים. אבל כאשר מדובר על מילוי פגימת הלבנה, אף אחד לא יחשוב כאן שמדובר בענייניו. אדרבה, הוא עלול לחשוב שהדבר כלל אינו נוגע אליו - אני מתפלל שנזכה שהקב"ה ימלא את פגימת הלבנה ותבוא הגאולה, אבל מה לי ולזה? זה עניין גלובלי שאינו קשור אלי. דווקא כאן אומרים לו - עליך להתפלל בלשון יחיד! זה מאד נוגע אליך!
שהרי ממה נבעה פגימת הלבנה? מקנאה שקנאה הלבנה בשמש, ואמרה "אין שני מלכים יכולים לשמש בכתר אחד". איך מתקנים את הפגם הזה? האם זו בעיה גלובלית שלא נוגעת אל האדם הפרטי? בוודאי שלא! זו בעיה שנוגעת מאד באופן אישי לכל אחד ואחד מאיתנו! מישהו מאיתנו יכול לומר שהוא נקי לגמרי מפגימת הלבנה - פגם הקנאה? מילויה של פגימת הלבנה יבוא רק מתיקון של מידת הקנאה של כל אחד ואחד מאיתנו בראש ובראשונה באופן פרטי. לכן דווקא כאן יש להתפלל בלשון יחיד - "וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלקַי וֵאלקֵי אֲבוֹתַי לְמַלּאת פְּגִימַת הַלְּבָנָה".
אולי זו גם כוונת הבחינה של 'אבל יחיד'. החורבן הוא אכן אסון לאומי, אבל אדם בטעות עלול לחשוב שמשום כך הדבר אינו נוגע אליו באופן פרטי. כולנו יודעים לדבר על הבעיות שיש בחברה, בצבור וכד', אבל אנחנו צריכים להבין שהתיקון לבעיות האלה מתחיל בראש ובראשונה בכל אחד ואחד מאיתנו באופן פרטי.
בגמרא במסכת תענית (דף ל ע"ב) מובא: וחכמים אומרים: כל העושה מלאכה בתשעה באב ואינו מתאבל על ירושלים - אינו רואה בשמחתה, שנאמר (ישעיהו סו,י): 'שמחו את ירושלים וגילו בה כל אהביה, שישו אתה משוש כל המתאבלים עליה'. מכאן אמרו: כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה, ושאינו מתאבל על ירושלים - אינו רואה בשמחתה.
כל יחיד ויחיד מושפע מהאופן שבו הוא התאבל על ירושלים באופן אישי. מי שממשיך בתשעה באב בשגרת החיים הרגילה של עבודתו, משום שהוא אינו רואה כיצד אבלותו הפרטית מעלה או מורידה מהתיקון שנדרש לחלל הגדול עליו אנחנו מתאבלים ביום הזה, הרי שהוא אינו תורם דבר לתיקון הנדרש, ולכן לא יראה את אותו תיקון.
שנדע כולנו ביום הזה למצוא את התרומה הפרטית שיכול כל אחד מאיתנו לתרום לתיקון הכללי.
 
למעלה