"זמרו למי שמנצחין אותו, ושמח"
בס"ד "אמרו רבותינו זכרונם לברכה (פסחים קיט): זמרו למי שמנצחין אותו ושמח, כי צריכין לנצח אותו יתברך, כביכול. כי אף-על-פי שנדמה להאדם, שהשם יתברך אינו רוצה ךלקרבו מחמת שקלקל הרבה וגם עכשיו אינו מתנהג כראוי כרצונו יתברך, אף על פי כן צריך האדם לחזק עצמו ביותר ולהשתטח עצמו לפניו יתברך ולפורוש כפיו אליו, שירחם עליו ויקרבהו לעבדותו, כי אף על פי כן אני רוצה להיות איש ירשאל. נמצא, שרוצה לנצח את השם יתברך, כיביכול, והשם יתברך יש לו שמחה מזה שמנצחין אותו, כביכול. (שם, סימן סט). [ועין ב"ליקוטי מוהר"ן" (חלק א, סימן קכד), שכתב שם, שמחמת השמחה שיש לו לה' יתברך מזה, על כן הוא בעצמו שולח לו דבורים בפיו שיוכל לנצח אותו, כי בלי זה בודאי לא היה אפשר לבשר ודם לנצח את הקדוש-ברוך-הוא, אך השם יתברך בבעצמו מסיע לו בזה, כנ"ל.] ("שיחות הר"ן", לר' נחמן מברסלב). אנחנו יודעים, ושמענו רבות, על כך שהנסיונות באו רק לעורר אותנו, ושנזכה לטוב מצד עצמנו. המחשבה הרגילה לפי זאת היא, שכל התחזקות היא בסך הכל ניסיון להתעורר מחדש, אבל יש בזה חילוקים בכמות. מי שנופל קצת, תספיק לו 'חיזוקית', ומי שיותר, צריך לסערת רוחות בחייו ולדבר שיטלטל אותו אנה ואנה. ובכן, אנחנו לא יודעים שיש חילוק מהותי בין ההתחזקויות הללו. בכלל- מה בכלל המחשבה שיקרה דבר כזה? האם התחזקות של ירידה גדולה היא רק ציפיה לדבר רחוק מאד, שספק אם יקרה, ובואו נהיה אמיתיים- החיים יכולים לעבור בהמתנה, ולא יקרה דבר. איך אפשר להגדיר שזאת הדרך, ומי בכלל זוכה ללכת בה? אבל באמת, חילוק עמוק נמצא ביניהם. צריך לדעת, שרצון שרוצה להסתדר עם מציאות ורצון שמוכן להתעלם מהמציאות הם דברים שונים לחלוטין. מי שרוצה להתקדם בעבודת ה', לא אמור לחפש את ההצלחה. הוא אמור לחפש את החזק ויאמץ לבך, וקוה אל ה'. הזוהר הקדוש כותב, "מאן נצח? מאן דאחיד מאני קרבא בידוי" (וד"א- מכאן שמי). מי הוא זה שמנצח? מי שמחזיק את כלי המלחמה בידיו. גם אם לא מצליחים, עצם ההתגברות וההתאמצות היא נצחון. והשאלה היא- את מי ניצחנו? רבי נתן מנעמירוב, זצ"ל, כותב שהנצחון האמיתי הוא הנצחון של נצח. כל התקשרות שלנו לנצח, וכל פעולה קטנה שלנו למענו, הם דברים קיימים לעולם, שדבר לא יכול למחוק אותם, כי אין רצון טוב שנאבד. אבל חשוב מאד לא לאבד את הנקודה הכי חשובה בחידוש של הזוהר הקדוש. לא כתוב כאן שגם לאחוז את הכלים בלבד נחשב לנצחון. כתוב כאן שרק זה הנצחון. לא משנה כמה נצליח עם הכלים שברשותנו, בקשר להגדרת הנצחון. אולי למישורים אחרים ההצלחה נדרשת, אבל אם אתה רוצה לדעת מיהו המנצח- המנצח הוא מי שמתחזק. לאחד יש יותר כלים ולשני פחות, אבל כוח הוא לא מה שמשנה כאן. השאלה היא רק- האם אתה מתגבר להלחם. הרצון שבא כנגד המציאות הוא רצון שמבטא בעצמותו רק דבר אחד- את המלחמה. אין לי שום סיכוי? אולי זה היה משנה לי אם הייתי רק רוצה לשנות את כל המציאות. אבל מלבד לזאת, אני מחובר למציאות של נצח, איך אתה רוצה שאשתוק? אחד ממגורשי ספרד, ניטש מספינה עם אשתו ובניו. עד שהגיעו לחוף באי בודד, בניו כבר מתו. אחר כך אשתו מתה מרוב הצער. נשאר האיש כתמה, מול גופות אהוביו, מוחה דמעה ונושא עיניו למרום: רבונו של עולם, את הכל אתה יכול לקחת ממני, אבל את האמונה לא תוכל, כי כל זמן שרוחי בקרבי, אאמין בך ולא משנה מה יעבור. את זה אנחנו צריכים לדעת. לפעמים, גם אם לא תהיה לזה בטווח הקצר שום השלכה במציאות, פשוט לעמוד במלוא קומתינו ולצעוק: לא אכפת לי משום דבר! ככה אני, ואם אתה חושבים שתוכלו לשנות אותי, אתם יכולים להמשיך לחשוב. קחו את אשר תקחו- אני עם השם יתברך. לנצח.