לצונמית שלום!
"תחום" של שגיאות כתיב הכוונה: 1) שגיאות פונלוגיות \ פונטיות: האדם אינו כותב במילה את כל הצלילים או שהוא מוסיף צלילים או הופך את סדר הצלילים, או מחליף צליל בצליל. כלומר במקום לכתוב כלב כותב למשל: כל, או לכב או כלרב וכדומה. שגיאות אלו נובעות מחוסר הבנת העקרון האלפביתי והתאמת סמל וצליל או מחוסר קשב ואי הפעלת בקרה. 2) שגיאות על רקע קושי באבחנה שמיעתית: האדם מחליף צלילים דומים. למשל: במקום מדפסת הוא כותב מתפסת. (לדלת ולתו אותו מקום חיתוך, ולכן הן נשמעות דומות). 3) שגיאות שאדם אינו מכיר את חוקי הכתיב: למשל, אינו מוסיף אותיות אהו"י במקומות המתאימים או מוסיף אותיות אהו"י מיותרות. כגון: במקום חלום כותב חלם או במקום כלב כלבה (כי אינו מבין מתי מוסיפים ומתי אין מוסיפים ה שותקת. חוקי כתיב נוספים הם: ה הידיעה, ו החיבור ועוד. 4) שגיאות שאדם מכיר את חוקי הכתיב אך שוגה במילים שבהן האותיות נשמעות אותו הדבר, כגון קדור במקום כדור. 5) יש להבחין בין אדם שבכל הפעמים ששוגה עושה אותה שגיאה: נניח תמיד יכתוב "סקין" (סכין) לבין אדם שאינו עקבי בשגיאותיו וכך לפעמים יכתוב שכין לפעמים סקין לפעמים סכין ולפעמים שקין. 6) יש להבחין בין אדם שכאשר מראים לו כמה צורות כתיב יודע מהי צורת הכתיב הנכונה, לבין אדם שכאשר מראים לו אותה מילה בכמה צורות כתיב עדיין בוחר בצורה שגויה וחושב שהיא הנכונה. בהצלחה!