שגיאות כתיב

69סתוית

New member
שגיאות כתיב../images/Emo141.gif

שבת שלום לכולם, מבקשת לדעת כיצד ניתן לעזור לילדה בת 10 שיש לה שגיאות כתיב איומות עם צלילים זהים (א,ע,ה....ק,כ,ח) מעבר לשגיאות אלו היא תלמידה מבריקה ואין לה בעיות קריאה או בעיות אחרות בכתיבה. תודה
 
בעיקר בלימוד חוקי הלשון.

צריל ללמד את הילדה חוקים כמו 'בגד כפת בראש מלה' שמהם נובע שאם היא מתלבטת בין ח' לכ' בראש מלה זה חייב להיות ח'. צריך לנסות ללמד אותה לדבר בהגיה המבדילה בין הצלילים. אולי בדיבור יהיה לה קל יותר ללמוד. יש עוד טכניקות, תוכלי למצוא אותם בחומר הנלווה של הפורום כמו בשאלות החוזרות, בקישורים, בטאג ליין וכו'.
 

69סתוית

New member
וואלה דפדפתי בין דפי הפורום....

לא ממש מצאתי את הטכניקות בנושא.... אשמח אם ישמי בכאן שיוכל להפנותי לקישורים המתאימים תודה ואיחולי שבוע טוב סתווית
 
חיפוש קליל

של שגיאות כתיב ובוודאי יש הרבה נוספים בפורום שלנו הכי טוב - אם תוכלי לכתוב כאן איזשהו קטע עם המילים שהיא כותבת, אפשר ללמוד מהשגיאות איך ללמד את החוקים.
 

69סתוית

New member
אין בקישורים שום דבר רלוונטי.......

נו טוף....לא חשוב דוגמא לקטע שהילדה כתבה: בני ישראל איו מעוד מאוחזבים מזה שמשה לא חזר בזמן מאהר והארון לא ידע מה לאגיד להם גם כן אז הם אשו אגל מזאב ורקדו מסביבו כמו משוגאים......
 
תיקון שגיאות כתיב

חוקים ללימוד כתיבה : 1. האם היא כתבה את זה לבד ? האם העתיקה ? אם תעתיק היא תכתוב בשגיאות ? 2. ה' הידיעה (מההר), כך תדע גם אהרון ולא הארון. 3. לה.... להגיד, להראות, להשמיע להבין... הכל בה'. 4. לבקש לכתוב את המלה אכזבה – אולי היא יכולה לכתוב נכון, אם לא... .נחכה להזדמנות הולמת להראות לה. 5 . כדאי לתת כמה אפשרויות לתיקון מילים שהיא לא יודעת : למשל המלה "עשו" לכתוב בצורות שונות, ושהיא תבחר. האם היא יודעת לבחור בתשובה הנכונה (עסו, אסו, עשו, עסו)? תני עוד דוגמאות, ננסה עוד.
 
רעיונות חביבים לעבודה - כתיב

תקראי גם את הודעותי בהמשך שרשור זה. 1)הילדים יכינו תפזורת עם מילים שיש בהן את הכלל שנלמד. וכן ניתן להכין תשבץ \ משחק זיכרון. 2) המורה תכין: תפזורת\ תשבץ וכדו' לפי הכלל שנלמד. 3) המורה תכין: טריוויה לסיכום מס' כללים שנלמדו. הטריוויה יכלול קטגוריות כגון: איפה המילה כתובה נכון? נכון \ לא נכון: בכרטיס יהיה כתוב משפט והילדים יחליטו האם הוא כתוב נכון או שיש בו שגיאת כתיב. חבר משפט: הילדים יצטרכו לחבר ולכתוב משפט עם המלה שכתובה בכרטיס, בלי להתבונן בכרטיס. מצא את הכלל: בכרטיס רשומה מילה \ מספר מילים והילדים יגידו מהו כלל הכתיב המתאים, שנלמד לגבי מילה זו. תן דוגמאות לכלל: בכרטיס יהיה רשום אחד מהכללים שנלמדו והילדים יצטרכו לכתוב דוגמאות של מילים המתאימות לכלל זה. 4) כדאי ליצור עם הילדה פרוטפוליו - כלומר תיק עבודות, וכך היא תוכל לראות את התקדמותה. 5) כמו כן כדאי ליצור איתה מלון \ קופסת מילים למילים שלמדה. חשוב מאוד להקפיד שתשתמש במה שלמדה. לחזור ולתרגל מילים מהקופסא ולעקוב במחברות ובחיבורים. ניתן לבקשה ליצור חיבור עם מילים מתוך קופסת המילים. בהצלחה!!!
 

miru2

New member
שגיאות כתיב.

בני סובל מאותה בעיה. להלן מס' טיפים/חוקים שעזרו לו במקצת: דברים הקשורים במשפחה - יכתבו בא' - סבתא, סבא, אמא וכו'... דברים הקשורים למים - יכתבו בט'- טל, מטר, ממטרה, מטריה... דברים הקשורים בעץ - יכתבו בע' - עץ, עציץ, עלה.... לימוד שורשים: הכוונה - שורש ה.ל.ך - מכאן שהלך, הולך, הליכה וכו' תמיד בכ' כאותיות השורש. שורש - כ.ת.ב - כתיבה, כתבו, כתבה, מכתב וכו'... ברור שגם קריאה מרובה יכולה לתרום והרבה. בזמנו היתה עוד שיטה, לי בתור ילדה מאד עזרה - אך היא לא מתאימה לכולם. השיטה אומרת שבמשך חודש - מדי יום להעתיק דף. לא חשוב איזה, זה יכול להיות ממזגין, עתון, אינציקלופדיה, ספר ילדים. העיקר דף. בשיטה זו העין רואה ומצלמת, היד מתאמנת והמוח משנן. אך כאמור לא מתאים לכל אחד. (בני למשל, מתקשה ומכאן שגם שונא לכתוב.)
 

שבט

New member
נשמעת מתסכלת השיטה הזאת

נראה לי שאם אני הייתי צריכה לעשות זאת הייתי מתחרפנת במהירות (כנראה כמו הבן שלך)
 
הצעה לטיפול בשגיאות כתיב הומופוניות

1.שלב ראשון לפני תחילת העבודה - העלאת המודעות לבעיה, והבהרה, ששגיאות הכתיב נובעות ממבנה השפה \ הכתיבה בעברית: חשוב לשוחח עם הילדה על הנושא ולהבהיר לה שהיא כותבת נכון לפי השמיעה, אך יש בשפה העברית אותיות מבלבלות, שנשמעות דומה או אפילו ממש אותו הדבר וכותבים אותם באופנים שונים. כדאי לרשום יחד עם הילדה אלו אותיות גורמות לבלבול בכתיבה. מה נעשה? צריך לכתוב לא רק לפי השמיעה, אלא גם לפי הראיה, ולפי חוקים שעוזרים לנו לזכור. 2. שלב שני - כדאי לבדוק האם הילדה יודעת כיצד כותבים נכון מילים שונות כאשר הן מוצגות בפניה. לדוגמא: מראים לה שני כרטיסים שעל אחד כתוב: "מעוד" ועל השני כתוב: "מאוד" אומרים לה שבשני הכרטיסים כתובה המילה מאוד אך רק בכרטיס אחד היא כתובה נכון, ומבקשים ממנה שתראה מה הכרטיס הנכון. כדאי לבדוק בשתי רמות: רמה של מילים ממש קלות שסביר שהיא תדע כגון: אבא אבה. (יש גם אבחון בנוי) ומילים מתוך אוסף המילים שהיא שוגה בהן. גם כאן רצוי לשוחח אחרי התרגיל ולהראות לה שהיא יודעת שיש דרך מסויימת נכונה לכתיבת המילה. 3. אם היא יודעת איפה זה כתוב נכון, גם במילים שהיא שוגה בכתיבתן זה יכול לעזור לה בהמשך לבקר את עצמה ע"י כך שתכתוב את האפשרויות השונות ותבחר מבניהן את האפשרות שנראית לה נכונה. 4. בכל מקרה חשוב להזהר שלא לעצור את שטף הכתיבה אלא היא תתקן אחרי שגומרת לכתוב. וגם זה, לפחות בהתחלה, יעשה רק בזמן מיוחד שיוקצה לטיפול בשגיאות כתיב, ורק על קטע מאוד קטן, שורה אחת או מקסימום שתי שורות. המורה תסמן בצד את מספר השגיאות, אם יש, והילדה תנסה לאתר אותן ולתקנן. (שיטות 3 ו 4 הן עפ"י ציפורה מאק, נתיב הכתיב)
 
המשך, הצעות לטיפול בשגיאות כתיב

אחרי שהילדה מתקנת קטע שכתבה בוחרים משם מילה שמחליטים ללמוד. כדאי קודם לבחור מילים שיש כלל לגביהן, דוגמת הכללים שיונה ציינה. ואז אחרי שלומדים את הכלל יש לעבוד על המילה שבה שגתה ועל מילים נוספות מהכלל בשלוש רמות: 1. העתקה - של קטע קצר בן שורה עד שתי שורות שבו המילים הנלמדות. צריך ללמד את הילדה שעליה להתבונן במילה שמעתיקה, להסתיר אותה (אפשר בעזרת מחק), לכתוב אותה ואז להסיר את המסתיר ולבדוק, אם יש צורך - לתקן. לעבור למילה הבאה וכך הלאה. 2. הכתבה - המורה תכתיב את הקטע שהועתק קודם. התלמידה תבדוק ותתקן אם יש צורך. אם יש צורך יערך לימוד נוסף. 3. במידה והילדה עברה בהצלחה את שלבים 1 ו 2 = כתיבה חופשית. הילדה תכתוב משפט לפי רצונה \ תשובה לשאלה כך שיהיו בה המילה \ מילים שלמדה.
 
למעלה