שגיאות כתיב

estyb1

New member
שגיאות כתיב

אני זוכרת שבעבר היה פה שירשור בנוגע לשגיאות כתיב, אודה לכם אם אוכל לקבל את השירשור. או מי שמכם מוכן לחשוף אותי בפני החומרים שלו על העבודה בשגיאות כתיב- זה יעזור לי מאוד. תודה מראש
 
קיבלתי זה עתה

מישהי הכינה אפשר לקבל תגידי מה בדיוק את צריכה, ננסה לבדוק עוד.
 

nesya1

New member
שגיאות כתיב

האם ילד בכיתה ד עם בעיה בזיכרון פונולוגי יכול להתגבר על שגיאות כתיב בכוחות עצמו? מה עלי לעשות? במורה מתקנת הוא לא מעוניין, אך הוא אמר לי שזה מאוד מפריע לו והוא רוצה שאעזור לו. כיצד? ושאלה שניה האם קושי פונולוגי הינו דיסלקציה בשפה מעודנת יותר?
 
רוב הילדים יכולים להגבר על

שגיאות כתיב עם עזרה נכונה. אם את יכולה להרשות לעצמך הוראה מתקנת אני לא רואה שום סיבה שהילד יתנגד. אפשר להסביר לו בדרכים רבות כי עזרה מבחוץ יכולה רק לעזור ולהועיל לו וכן לשפר את מה שצריך לשפר. הוא עדיין בכיתה ד' וזאת רק ההתחלה. מה יהיה כשהילד יהיה בגיל ההתבגרות? אם את חושבת שאת יכולה לעזור לו אדרבה תחסכי לעצמך כסף להוראה מתקנת אך מנסיון שלי בבית וממה שאני מכירה ורואה מאוד קשה לעזור לילד שלך כאשר הדברים מתחילים להיות מורכבים יותר. לפעמים זה מתחיל מבעיה "קטנה" כביכול רק להתגבר על שגיאות הכתיב אבל אז צצים להם עוד בעיות ועוד אי הבנות. מאחלת לך ולילד הצלחה והלוואי ותוכלו להתגבר על שגיאות הכתיב יחדיו.
 
פונולוגיה

כשיש קושי במודעות הפונולוגית - אכן עלולה להיות בעיה בקריאה ובכתיבה. מודעות פונולוגית היא היכולת לשמוע ולהבין שיש חלקים צלילים (פונולוגים) בשפה. היכולת לבצע מניפולציות עם החלקים הללו - עם הצלילים הפותחים מלה, המסיימים, התוספות בהתחלה או בסוף של מילים שונות. המחקרים מראים, שאם משפרים את המודעות הפונולוגית, מצליחים לשפר את הקריאה וגם את הבנת הנקרא. חשוב מאד שהילד יהיה מודע לכך שאפשר לחלק ליחידות קטנות. ילד שאין לו מודעות פונולוגית, ויש לו שגיאות כתיב, יתקשה להתגבר על שגיאות הכתיב בעצמו. אם הוא אינו מעוניין במורה מתקנת ובכל זאת רוצה שאת תעזרי לו, אולי תצרפי לכאן משהו שהוא כותב ונראה את כל השגיאות שיש בקטע כתוב אחד קטן, ננסה ללמד אותך את הדרך שטוב ללמד אותו. הרעיון המרכזי הוא - לימוד חוקי הכתיב, והמודעות להם. כשמודעים - השגיאות פוחתות. בוודאי שגם נדרש לכך תרגול, והוא יוכל לעשות זאת. תנסי ?
 

estyb1

New member
איך אפשר לעבוד על המודעות הפונולוגי

השאלה שלי היא אם תלמיד בכיתות י'-י"ב שיש לו שגיאות כתיב נוראיות, הבעיה שלו במודעות הפונולגית? ידוע שהכתיבה משפרת ומחזקת את המודעות, אבל איך אפשר לעבוד בהוראה מתקנת על הבעיה הגלובלית הנ"ל, שבאה לידי ביטוי גם בהבנה וכתיבה? אשמח לשמוע חוות דעת
 
בכיתה י"ב

כדאי לעבוד על חוקי כתיב. בעצם חוקי הלשון - הדקדוק, פעלים בניינים מוספיות וכו', הן הדרך הטובה ללמד.
 

nesya1

New member
התשובה ממש מעשירה

מודעות פונולוגית. זה נשמע מצויין יותר מאוחר אנסה להגניב קטע מכתיבתו. ולראשונה הבנתי שבעצם הבעיה היא בשמיעה. ונכון הצלילים הפותחים והסוגרים של המילה הם ממש קטסטרופלים עבורו. וכעת גם ירד לי "אסימון" מדוע הוא "מפטר" מורות מתקנות למינהם. כי הם בעצם לא נוגעות ומסייעות לו בשורש הבעיה. אני זקוקה עם אגדיר זאת נכון למורה שיש לה ידע לא בהוראה מתקנת ככלל אלא מומחית במודעות פונולוגית. רק שתעבוד איתו על הצלילים הפותחים והמסיימים האומנם?
 
מורה להשכיר

את בעצם צריכה למצוא מישהי שתהיה לה : 1. נשמה לקבל אותו כמו שהוא. 2. להיות מוכנה לקבל ביקורת כשמשהו לא מוצא חן בעיניו, ולכן - צריכה לבנות איתו תוכנית לימוד. 3. מורה לא מרובעת, שתוכל להיות גמישה לפי השגיאות שלו. יכולה להיות מורה ללשון עם הבנה לחינוך מיוחד או להיפך.
 

nesya1

New member
דוגמא לתשובות בתנכ

השאלה היתה: כיצד הגבעונים רימו את יהושוע? תשובה: עגבעונים רמו את יהושה בכך שאיתחפשו לאנשים שבעו מי רכוק אם נוסות יין שבהם כורים , נאלים ישנות ולחם יבש ואימדו פנים. הסבר: הגבעונים רימו את יהושע בכך שהתחפשו לאנשים שבאו מרחוק עם נודות יין שבהם חורים, נעלים ישנות ולחם יבש והעמידו פנים. אז כן הבנתי אני צריכה לחפש מורה ללשון עם הבנה לחינוך מיוחד או להיפך ואני שואלת שוב האם קושי במודעות פונולוגית היא דיסלקציה?
 
אולי קריאה בקול של טקסטים תעזור?

כי נראה לעיני הלא מקצועיות שלהחליף ד' בס' מעיד על כך שהוא כותב על פי השמיעה שלו ולכן אם הוא יקריא בקול את הטקסט- אולי יתרחש התהליך ההפוך- דהיינו שהוא ישמע על פי הקריאה שלו...
 
אולי קריאה בקול של טקסטים תעזור?

כי נראה לעיני הלא מקצועיות שלהחליף ד' בס' מעיד על כך שהוא כותב על פי השמיעה שלו ולכן אם הוא יקריא בקול את הטקסט- אולי יתרחש התהליך ההפוך- דהיינו שהוא ישמע על פי הקריאה שלו...
 

אפרוח11

New member
תשובות

מתוך הכתוב מופיעים פה מספר סוגים של שגיאות כתיב: 1.שגיאות הומופוניות, כלומר החלפת אותיות בעלות צליל דומה כמו: ק/כ, א/ע (שכיום לא שומעים את ההבדל בינהן), ח/כ. שגיאות אלה מופיעות אצל הרבה ילדים והן פוחתות עם הזמן. בכיתה ד' כבר לא צריכות להופיע כל כך הרבה שגיאות מן הסוג הזה. 2.שגיאות של מבנה שפה - תבניות קבועות של זמנים במקרה הנ"ל צורת התפעל- הת שבמקומה כותב אית.. וה' הידיעה לפני מילה. 3.שגיאות של החלפת אותיות לא דומות בצלילן שגיאות אלו יכולות להעיד על כמה דברים: קושי בתפיסה תבניתית של המילה- זה יכול להסביר את השגיאות ההומופוניות הרבות והשגיאות הקשורות למבנה שפה. ניתן לעבוד על שגיאות אלו דרך משפחות מילים ושורשים ועבודה רבה של הברקת מילים. הפקת הצלילים בחלל הפה אינה נכונה- זה יכול להסביר את השגיאות של כתיבת ה' הידיעה (צורת הוצאת האויר מהגרוןאינה נכונה)וקושי בהבחנה בין ד' לס' (הנחת הלשון בחלל הפה אינה נכונה). על שגיאות אלו ניתן לעבוד עם קלינאית תקשורת ו/או מורה להוראה מתקנת. לכיתה ד' מופיעות כאן יחסית הרבה שגיאות כתיב. אולי כדאי לבדוק האם תתכן דיסלקציה ובד בבד לעבוד עם הילד.
 
דיסלקציה או דיסגרפיה

דיסלקציה = חוסר היכולת לקרוא. הילד קורא. אין לו דיסלקציה. דיסגרפיה = חוסר היכולת לכתוב. קושי פיזי בצורה של האותיות וכו'. הילד כותב. אין לו דיסגרפיה. מדברת על שגיאות כתיב - יש באמת.. יש אפשרות לעבוד על חוקי הכתיב, כמו שאני רואה ככה ב"וויש" קל : ה' הידיעה Xועַ Xיעַ כל אלו שנגמרים בח' או בע' ויש להם פתח גנוב/ה. ב'כ'פ בתחילת המלה - מקבלים דגש. בניינים : הפעיל, התפעל (שיש להם חוקים מאד קלים ללמוד, ואחר כך אפשר להשליך על הרבה מאד מילים בשפה.) עם ו-אם, ההבדל. יש לך קצה חוט להתחלה. תתחילי. כמו שזה נראה זו לא הבעיה של מודעות פונולוגית, אלא בעיקר הזנחה בית ספרית לשגיאות הכתיב. ה' הידיעה, כשלומדים - אין סיבה להמשיך לשגות בה. השגיאות שאת מראה אינן חמורות בכלל. יש לו ייצוג של מה שהוא שומע, אלא שאין הבדל בשמיעה בין א' ל-ע' למשל, ולכן יש שגיאות. לשגיאות האלו קוראים - שגיאות הומופוניות - כיוון שהצלילים שהוא שומע בשביל א' ובשביל ע' היינו הך המה.. ח' וכ' לא דגושה היינו הך.... אז... אפשר לקחת אוויר, אין פה בעיה של מודעות פונולוגית, לדעתי המהירה...
 

estyb1

New member
../images/Emo51.gif רבה ליונה!

עזרת לי מאוד, אני מאוד מעריכה זאת. הייתי שמחה לקבל רעיונות נוספים משיטות נוספות על שגיאות כתיב.
 
דוגמאות של שגיאות כתיב

אם תוכלי להעלות כאן משהו כתוב אפילו פסקה אחת, אוכל לקחת מהשגיאות האלו ולהמליץ על כמה חוקים. הרי חוקי הכתיב מרובים המה... חבל שאפרוש כאן לחינם הכל... הכי טוב, זה לראות את השטח ולהגיב בהתאם לצורך.
 
למעלה