שדה התעופה הבא של ישראל הוא... היא...

nitro11

New member
שדה התעופה הבא של ישראל הוא... היא...

רמת דוד
כמובן שום דבר לא סופי.
נחזור קצת אחורה,
בנובמבר 2017 הוגש למועצה הארצית לתכנון ובנייה סקר אתרים
למציאת שדה משלים לנתבג, מצורף לינק למסמך.
ממליץ (ואף מפציר לקרוא את כולו).
http://www.noairport.org.il/wp-content/uploads/2018/03/דוח-שפרן-דוח-מנהל-התכנון.pdf

בינתיים תקציר

ב-7.10.2014
החליטה ממשלת ישראל על הקמת שדה תעופה אזרחי
לטיסות בינלאומיות כשדה משלים לנתב"ג,
שיוקם ויופעל באמצעות המגזר הפרטי.
כמו כן הוחלט כי יוקם צוות היגוי בהובלת משרד התחבורה לקידום תכנון
והקמה של שדה התעופה המשלים.
בסיפא של ההחלטה נאמר כי אין בהחלטה כדי לגרוע מהוראות חוק התכנון
והבניה ואין בו כדי לפגוע
בשיקול דעתם של מוסדות התכנון, לרבות בחינת חלופות ככל שתידרש על ידם.
ב-6.9.2016
דנה המועצה הארצית לתכנון ובניה בנושא והחליטה כי הליך בחינת החלופות ילווה על ידי ועדת עבודה
ופורום התייעצות ויובא בסופו למועצה הארצית במטרה לקבל את ברכת המועצה לאיתור הנבחר.
צוות התכנון הציע מתודולוגיה הכוללת מספר שלבים עד לבחירת החלופה המועדפת. שלבי העבודה שהוצעו הם:

  • מדיניות ומתודולוגיה
  • שדה תעופה גנרי ופרוגרמה כללית
  • רשימת אתרים לבחינה
  • תבחינים לבחינת החלופות
  • בחינת החלופות
  • בחירת אתר מועדף
בשלב הראשון נבחנו חלופות על לגבי השדה הנוסף,
החלופות שהועלו, תוך כדי הדיונים היו:

חלופת אפס- לא לקדם שדה נוסף.
נתב"ג ימשיך לשמש כשדה התעופה היחיד של ישראל.
חלופה זו נפסלה בעיקר בשל הצורך האסטרטגי בשדה נוסף
ומשיקולים סביבתיים.

שדה מתחרה- מקביל בהיקף וביכולות של נתב"ג
מבחינת טווחי טיסה וטיפול במטענים.
חלופה זו נפסלה משיקולי "עלות-תועלת" שכן מדובר בשטח גדול ,
שרובו נדרש לצורך אחוז קטן מאד מהפעילות.

שדה משולב- שיכלול שדה בינלאומי עם תעופה כללית–
חלופה זו נפסלה על הסף שכן אינה עומדת בדרישות בטיחות תעופה.

שדה משלים- שיהווה מענה לטיסות לטווחי
הביניים (עד חמש שעות), עם התמחות בטיסות חסך (low cost).

החלופה שנבחרה היא חלופת השדה המשלים. לאחר ההחלטה על חלופה זו, גובשו הנחות יסוד.
הנחות היסוד שאושרו בפורום ההתייעצות הן:
יעד טיסה- עד 5 שעות
מטוס קריטי- צר גוף בקטגוריה C
שנת היעד- 2050
מספר נוסעים לשנת היעד- 20 מיליון נוסעים


לצורך איתור החלופות גובשו תנאי סף קרקעיים
על בסיס פרוגרמה וסקירות ידע תעופתי רלוונטיות:
אורך מסלול– קטגוריה 4( 3,300 מי–ברוטו);
שטח קרקע– כ-3,000 ד';
מחוץ ל- TMAשל נתב"ג,
טופוגרפיה מישורית


צוות התכנון גיבש רשימת אתרים פוטנציאליים.
הרשימה כללה
את כל החלופות שהוצעו בעבר בתכניות השונות, בסיסי ח"א
וכן איתורים שהוצעו על ידי צוות התכנון.
האיתורים נקבעו על ידי סריקה מדוקדקת של השטח בגבולות
מדינת ישראל, תוך חיפוש מרחב פנוי.
לצורך החיפוש הוחלט לגרועאזורים עם טופוגרפיה הררית.
סך הכל איתר צוות התכנון 21 חלופות.

בשלב זה נפסלו 3 חלופות: תל-נוף המצוי במרחב האוירי של נתב"ג,
כורזים בשל הטופוגרפיה הלא מישורית
וחיפה בשל מגבלות מהותיות על הארכת המסלול לים
וחוסר אפשרות להגדיל את שטח השדה לצורך הנדרש.


לאחר שנותרו 18 חלופות, החליט פורום התכנון החליט
לבצע הליך בדיקה רב שלבי.
בשלב הראשון נבחנו החלופות בבדיקת המאקרו בתחום האווירי
על בסיס חמישה תתי תבחינים:
מרחב אווירי גבוה; הצטרפות נפרדת למערך
הנתיבים הבינלאומיים; מרחב אווירי נמוך ומניעת הפרעות לשדות תעופה
קיימים; מידת הקירבה אל גבולות בינלאומיים; טופוגרפית הסביבה.


בשלב זה נפסלו חלופות נוספות:
אפיק–בשל קירבה לגבולות בהליכי נחיתה/ המראה;
בקעת יבנאל– בשל קירבה לגבולות וטופוגרפיה,
תבור– בשל הפרעה אפשרית לבסיס רמת דוד ושיקולים טופוגרפיים,
מגידו– בשל חדירהלמרחב אווירי של בסיס רמת דוד,
תענך– קונפליקט חמור עם בסיס רמת דוד;
רמת כוכב– קירבה לגבולות והפרעה לרמת דוד;
חצור– מעבר דרך איזורי אימונים, שילוב במערך הנתיבים הקיים והעמוס, קונפליקט עם בסיס תל נוף;
עוזרד– מעבר דרך איזורי אימונים, שילוב במערך הנתיבים הקיים והעמוס, קונפליקט עם בסיס תל נוף, חלופת מזרח מערב קרובה לגבול;
מצדה– נתיב תנועה עמוס והפרעה לאזורי אימונים קיימים;
ציקלג1+2–שימוש בנתיבי אוויר קיימים ומאוכלסים בצפיפות כבר היום,
חציית אזורי אימונים–לרבות בקרבת בית ספר לטיסה של ח"א;
חצרים- שימוש בנתיבי אוויר קיימים ומאוכלסים בצפיפות כבר היום
וכן שילוב עם בי"ס לטיסה שעלול להוות סכנה בטיחותית.


בתום הבדיקה האווירית נותרו 6 חלופות:
עמק זבולון, רמת דוד, בקעת נטופה, נבטים, תמנע ועובדה.

חלופות אלו נבחנו בקריטריוני מאקרו נוספים על בסיס תתי-תבחינים.
קרקעי: התאמה למדיניות תכנון, פגיעה בזכויות בנייה בתחום
הגבלות הבנייה של השדה.
כלכלי: מזעור מרחק מאזורי ביקוש, תרומה לפיתוח האזור.
תשתיות: נגישות תחבורתית, פגיעה תשתיות על.
סביבה: מזעור פוטנציאל למפגעי רעש, מזעור פוטנציאל לפגיעה בערכי טבע,
נוף ומורשת.

בשלב המאקרו נפסלו ארבע חלופות:
תמנע ועובדה– בשל ריחוקן מאזורי הביקוש,
עמק זבולון– בשל פגיעה מהותית בזכויות בנייה בתחום הגבלות הבניה של השדה.
ובקעת נטופה בשל פגיעה בערכי טבע ונוף.

בשלב זה נותרו שתי חלופות: נבטים ורמת דוד. לגבי חלופות אלו נערכה בחינת מיקרו הכוללת קריטריונים נוספים.
לצורך הכרעה נערך דיון במכלול נתונים לגבי שתי החלופות (מאקרו ומיקרו). הקריטריונים הנוספים שנבחנו הם:

אווירי: היתכנות להגדלת קיבולת אווירית, בטיחות טיסה–בהקשר
של סכנתבע"ח (ציפורים)
קרקעי: אפשרות לתוספת מסלול וצרכים תעופתיים נוספים,
ביסוס מסלולים בתנאי הקרקע השונים
כלכלי: עלות תשתיות תחבורתיות תומכות,
התועלת המשקית המתקבלת מהקמת השדה, פוטנציאל טיסות פנים.
סביבה: משמעות סביבתית מבחינת רעש של הגדלת שדה"ת,
השפעות הידרולוגיות ורדיוסי מגן.

לרמת דוד עדיפות מובהקת בתחום האווירי והכלכלי,
לנבטים מגבלות אוויריות אך עדיפות מבחינת השפעה סביבתית
בהיבט רעש.
מכיוון שטיפול ברעש הוא נושא פתיר,
ההמלצה היא לקדם בשלב ראשון תכנית מפורטת לשדה
משלים ברמת דוד.








 
בתמנע זה מתוכנן להיות בינלאומי

רק שאני לא הבנתי איך זה אמור להיות

הרי זה ממש צמוד אל הגבול הירדני ואל נמל התעופה של עקבה.

היו בעבר גם הצעות להקים נמל תעופה על שטח מיובש בתוך הים
 

משה12333

New member
שדה התעופה רמון הוא שדה התעופה הבי"ל של העיר אילת, במקום

שדה התעופה באילת שצפוי להיהרס ובמקום שדה התעופה האזרחי עובדה שצפוי להתפנות מהבסיס הצבאי של חיל האוויר.

משרד התחבורה יקשר בין שדה התעופה רמון לבין אילת ע"י קו חדש של רכבת קלה. התחנה המרכזית של אילת מתוכננת לעבור אליו.

משרד התחבורה כבר השלים את כביש הערבה החדש בין שדה התעופה לאילת.

לאילת מגיעים תיירים רבים בטיסות בי"ל ושדה התעופה הזה נבנה בעיקר בשבילם כי מספרם גדל משנה לשנה.

(אם נתב"ג יופצץ ע"י טילים מעזה או מלבנון אז נתב"ג יוחלף ע"י רמון שייהפך לנמל התעופה הבי"ל הראשי של ישראל עד לסיום המלחמה).

 
ואם חס וחלילה לא יגיעו הפתעות מ-הצד הירדני

אז אולי כולם יצטרכו להתפנות אל הנמל התעופה הצפוני ב-גליל
 

משה12333

New member
יגיעו גם יגיעו ולכן משרד הביטחון בנה בצד המזרחי של שדה

התעופה את גדר הנ"ט הגבוהה ביותר בעולם.

גובהה הרב מאפשר לה להגן על השדה באופן מושלם מטילים שטסים במקביל לקרקע ומטילים תלולי מסלול.

גם גדר הביטחון בגבול שבין ישראל לירדן שודרגה לכבוד שדה התעופה החדש. כל המיגון החדש עלה לישראל מאות מיליוני שקלים, אך הוא מונע כל אפשרות לפגוע בשדה התעופה מכיוון מזרח.



 
לא קיימת אף נקודה במדינת ישראל שאינה חשופה לפגוע

דווקא שדה התעופה רמון, בנסף לאמצעי ההגנה הפיזיים, מוגן בצורה מיטבית - שדה התעופה הירדני הסמוך .אף גורם לא יהיה מוכן לקחת הימור על ניתוק הטיסות לירדן.
 

nitro11

New member
לכל נקודה בארץ יש פרופיל איומים שונה.

שדה רמון מאוד קרוב לגבול ירדן
וחשוף לאיומים מנשקים קצרי טווח, כגון נ"ט ונשק קל.
אלו איומים אשר אינם מאפיינים את נתב"ג ורמת דוד.
&nbsp
עוד פרמטר של האיום הבטחוני הוא ההתמשכות שלו.
רמת דוד ונתב"ג ייסגרו במקרה של מלחמה רחבת היקף,
עם חמאס, חיזבאללה או סוריה.
רמון ייסגר במקרה של איומים מכיוון ירדן, איומים שיכולים לקרות עקב
אנרכיה או מלחמת אזרחים בממלכה.
&nbsp
במקרה של נתב"ג ורמת-דוד מדובר במקרים אשר תקופת
ההתרחשות שלהם היא קצרה, כמה שבועות לכל היותר.
במקרה של רמון יכול להיווצר מצב של חוסר יציבות
ארוך טווח בירדן (כמה שנים), במקרה זה חברות תעופה לא ינחתו ברמון
ולא משנה כמה גבוהה תהיה הגדר שלו.
 
אתה צודק בכותרת

אכן כל נקודה בארץ חשופה במידה זו או אחרת.
במקרה של מלחמה ו/או פגיעות בשדות התעופה המדינה תשותק. אף חברת תעופה לא תקח סיכונים.
 
איך בדיוק ירחיבו את נמל התעופה של אילת


הרי בסופו של דבר יצטרכו להרחיב את השדה הזה ,
ועדיין לא מובן לי איך בדיוק יעשו את זה ......................
מסביב הכל זה שטח הררי.
 

משה12333

New member
שדה התעופה רמון הוא לא בצד המערבי של כביש הערבה אלא בצידו

המזרחי, בין הכביש לבין הגבול עם ממלכת ירדן.

ממערב לכביש הערבה יש הרים. ממזרח לכביש יש שטח מישורי עד לגבול ולכן שדה התעופה ממוקם בו.

שדה התעופה יתפוס שטח אדיר כי מתוכנננת בו גם התחנה המרכזית החדשה של אילת, גם חניון חנה וסע חדש (כדי לרוקן את אילת ממכוניות התיירים הישראלים), גם תחנה של רכבת קלה וגם תחנה של רכבת כבדה שתגיע מב"ש ותמשיך לאילת. השדה יכול להתרחב דרומה בלי סוף.

 

משה12333

New member
זאת לא תחנה מרכזית רגילה. היא כוללת מטוסי ענק, מטוסים

בינוניים, רכבת כבדה, רכבת קלה וחניון חנה וסע.

זה מרכז תחבורתי ענק שאין כדוגמתו בישראל.

 

nitro11

New member
לא יהיו שום מטוסי ענק

וזה בטח לא מרכז תחבורתי ענק.
ינחתו שם בעיקר מטוסים קטנים המביאים תיירים מאירופה,
כדוגמת בואינג 737, אייבוס a320.
חלק גדול מחברות התעופה מגיעות לאילת בעיקר עקב
הסבסוד הניתן להן מטעם משרד התיירות
כדוגמת בואינג 737, אייבוס a320.
&nbsp
בשדה ישנה אפשרות לנחיתת מטסים גדולים,
למקרה שלא ניתן יהיה לנחות בנתב"ג, זה נעשה כלקח ממבצע צוק איתן.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

משה12333

New member
שדה התעופה רמון ישמש לקווי תיירות סדירים מארה"ב, קנדה

והמזרח הרחוק. רוב קווי התיירות אליו יהיו מאירופה ע"י מטוסים בינוניים.

מטוסי הענק יגיעו אליו מאמריקה ומהמזרח הרחוק.

 

nitro11

New member
כמה מחשבות ותהיות

הפתיחה של השדה צפויה להיות בשנים 2025-2030,
חבל חבל, אני קיוויתי לתאריך מוקדם יותר.

תחבורה: לפי הדו"ח האתר נגיש (מצורפת תמונה)
על ידי דרכים ראשיות מספר 73, 75, 65, 77, ובמסילת העמק,
נראה לי שהתחנה של השדה תהיה תחנת כפר-ברוך,
השאלה האם החיבור בין התחנה לטרמינל יהיה כמו בנתב"ג
או שיהיה צורך בכלי תחבורה נוסף בין התחנה לטרמינל.
בנוסף מציינים שם את מסילת מנשה (לפי המפה היא בכלל עוברת בואדי-ערה).
ניתן לומר שההחלטה על הקמת מסילת העמק היא החלטה נכונה,
עדיפה מסילה המחכה 10 שנים לשדה תעופה, משדה המחכה שנה למסילה.
סביר להניח שעם הקמת השדה המסילה תוכפל.

אחד הדברים שלא מובנים לי זה הכבישים,
כל הכבישים שצויינו כנגישים לשדה אינם באמת מגיעים אליו,
בכדי לחבר את השדה לרשת הכבישים נדרש לבנות כביש
לאורך מסילת העמק מעפולה ועד מחלף תל-קשיש,
שמעתי פעם על תוכנית כזו אך לא מצאתי שום איזכור לה, למישהו התשובות?

התנגדות האוכלוסייה: ניתן לראות מצב מעניין,
כל היישובים הכפריים מתנגדים לשדה ואילו הערים בצפון
תומכות בהקמת השדה.
אפשר להבין זאת, היישובים הקטנים לא יקבלו תרומה רבה מהשדה,
לעומת זאת השדה בהחלט הולך להיטיב עם הערים בצפון,
בעיקר נצרת, טבריה (בהיבט התיירותי), ועפולה וחיפה (בהיבט העסקי).

נחזור להתנגדות היישובים, החשש העיקרי שלהם הוא הרעש,
אפשר להסתכל במפות הרעש בכדי להבין יותר טוב,
אך יש כמה דברים אותם המפות אינן מראות.
בנתב"ג עברו בשנת 2017 20 מיליון נוסעים,
זו הכמות אליו צפוי להגיע השדה ברמת דוד בשנת 2050 (לדעתי יגיע לפני).
בנתב"ג ישנם 3 מסלולים, בכיוונים שונים, ולכן הרעש של המטוסים מתחלק.
ברמת -דוד יהיה אחד (מסלול שני ייבנה במקביל) דהיינו כל הרעש יהיה
על אותם יישובים.
חשש נוסף שלהם הוא לגבי טיסות לילה, במקום להמריא מנתב"ג
ימריאו מרמת דוד, לגבי זה אני לא יודע.

 

משה12333

New member
מחלף תל קשיש מפצל את כביש 6 כלפי צפון לשתי זרועות:

1. הזרוע הצפונית של כביש 6 - ממשיכה צפונה עד לגבול עם לבנון.

2. הזרוע המזרחית של כביש 6 - ממשיכה מזרחה על כביש 77 המשודרג.

הזרוע המזרחית של כביש 6 תתחיל במחלף תל קשיש ותמשיך בכיוון צפון מזרח, בקטע חדש של כביש 77 שייסלל עד למחלף ישי החדש (צומת ישי). הקטע החדש הזה הוא למעשה כביש 77 החדש שבולע את כביש 772 הקיים. בקטע הזה גם מתוכנן חיבור לכביש הקיים שמוביל לכפר יהושע ולשדה תעופה, הכביש שמקביל למסילת העמק.

כך, שדה התעופה יחובר לכל כיוון ומכל כיוון של כביש 6.

 

nitro11

New member
כביש הגישה לכפר יהושע לא יכול לשמש ככביש גישה לשדה תעופה

מדובר בכביש דו נתיבי צר ובנוסף הוא אינו מגיע לכניסות של השדה.
הזרוע המזרחית של כביש 6 גם כן לא מגיעה לקרבת השדה.
לפי מה שידוע לי טרמינל השדה יהיה באזור תחנת כפר ברוך,
מגיע לשם כביש 7255, אבל כמובן שהוא אינו יכול
לשמש ככביש גישה ראשי לשדה.
 

משה12333

New member
הזרוע המזרחית של כביש 6 לא קרובה לשדה אלא צמודה אליו.

צירפתי לך מפה פחות מקצועית כדי שתראה זאת (הזרוע מסומנת במפה בצבע כחול). הזרוע מתוכננת להתחבר ללא רמזורים לכביש הגישה לכפר יהושע, מכל כיוון ואל כל כיוון.

כביש הגישה לכפר יהושע ומסילת העמק שלצידו מהווים דוגמא אדירה לצחוק הגורל.

מסילת העמק המקורית עברה בקו ישר מהכניסה לכפר יהושע ועד לעפולה. מסילת העמק החדשה לא יכלה לעבור בקו הזה בגלל בסיס רמת דוד. מסלולי המטוסים הם בדיוק על הקו הזה.

לכן, המסילה החדשה עוקפת את הבסיס מדרום ואז חוזרת לקו המקורי.

כעת, העקיפה הזאת היא מיותרת. המסילה חייבת להמשיך ישר כפי שהיתה במקור כדי להיכנס לתוך השדה הבי"ל החדש (כך גם בנתב"ג וכך מתוכננת מסילה חדשה שתכנס לתוך שדה התעופה רמון בדרום).

כביש הגישה לכפר יהושע ממשיך לשדה תעופה ודרכו מגיעים גם לתחנת הרכבת ההיסטורית של כפר יהושע שמשמשת היום כמוזיאון.

התחנה הישנה הזאת מסמנת בדיוק את תוואי המסילה הישנה שהמשיכה ממנה לעפולה בקו ישר, דרך השטח של הבסיס.

המסילה תוחזר לתוואי המקורי שלה, הכביש יורחב לשני נתיבים לכל כיוון ומבני התחנה הישנה ינוסרו ויועתקו ממקומם מעט דרומה.

התחנה הישנה הפכה למוזיאון כי המסילה הישנה נטשה אותה וכעת, כשהמסילה תחזור אליה, התחנה תצטרך לנטוש את המסילה.

המסילה החדשה גם תוכפל לכל אורכה, מחיפה ועד לבית שאן.


(העבודות על הזרוע המזרחית החדשה של כביש 6 מתבצעות בימים אלה).





 

nitro11

New member
אתה פשוט ממציא תוכניות שלא קיימות

כביש 77 ייסלל במקביל (ולא במקום) לכביש 722,
וישמש ככביש ארצי מהיר, כביש 722 ישמש ככביש אזורי.
&nbsp
אני לא בטוח בכך שכביש 77 (הזרוע המזרחית של כביש 6)
יתחבר לכביש הגישה לכפר יהושע.
בנוסף לכך כביש הגישה לכפר יהושע לא יכול לשמש ככביש גישה ראשי לשדה
וככביש מהיר הן עקב עיקוליו שלא מתאימים לכביש מהיר והן
מהעובדה שאין לא חיבור ממזרח.
&nbsp
גם אם מסילת העמק הייתה ממשיכה בתוואי המקורי שלה
היא לא הייתה קרובה לטרמינל היות והיא הייתה עוברת דרומית למסלול 15/33
ואילו הטרמינל ייבנה צפונית מזרחית לו.
מסלול 15/33 הוא המסלול אשר ישמש את השדה האזרחי.
לדעתי תהיה סוג של רק"ל בין תחנת כפר-ברוך לשדה.
 

משה12333

New member
צירפתי לך תקריבים של הזרוע המזרחית החדשה של כביש 6.

תוכל לראות בהם את החיבור לכביש של בית יהושע.

הכביש לבית יהושע כבר עבר בשנים האחרונות שדרוגים רציניים בקטעים ממנו. כעת הוא יעבור עוד שדרוג. הכביש הזה משמש כעת, בין השאר, גם לכניסה האחורית לבסיס רמת דוד.

הבסיס הצבאי ומסלולי הטיסה לא יישארו כפי שהם היום. המטרה היא לא לצרף לבסיס את מטוסי הנוסעים האזרחיים, לצד הצבאיים, כמו בעובדה או בשדה דב.

המטרה היא להקים במקום שדה תעופה חדש, שדה התעופה "גליל" במקום הבסיס הצבאי, שישמש לטיסות בי"ל סביב השעון כמו בנתב"ג וברמון.

הממשלה כעת תוקעת יתד אזרחי בבסיס הצבאי, כדי למנוע התנגדויות אזרחיות להקמת "גליל". מיד אחרי היתד יגיע כל האוהל בדמות שדה תעופה בי"ל ענק חדש.

אין לישראל ברירה אחרת כי כמות הטיסות לישראל ומישראל הולכת וגוברת בכל שנה ונתב"ג כבר לא מצליח לעמוד בעומס.

התכנית היא תכנית תשתית לאומית בעלת עדיפות עליונה למדינת ישראל.















 
למעלה