שוברים את הכלים...

osyab

New member
שוברים את הכלים...

שלום, הבן שלי בן 4 ויש לי הרושם שאני עוברת וחשה על בשרי את המרד והכעס הגדול של הגיל הזה......בכל פעם שהוא משחק עם עצמו ולא מצליח לעשות משהו שהוא רוצה אם זה משחק שולחן, טרקטורים או כל דבר אפשרי הוא "שובר את הכלים" ובדרך כלל זורק על הריצפה או מפזר....ניסית להסביר עוד פעם ועוד פעם ואני לא מצליחה להגיע איתו להבנה..גם היום הוא בבבית חולה קניתי לו משחק ולפני כמובן דיברנו על הנושא והוא כמובן אמר שלא יעשה כך......לא עברה שעה והוא לא הצליח משהוא וזרק איזה חלק על הריצפה כמובן שהחלק נישבר...אמרתי לו שהיום הוא לא ישחק באף משחק שלו.... מה אני עושה????
 
שאלות הבהרה...

שלום רב, איך את מרגישה עם ההתנהגות שלו? איזה רגש את מגלה מולו? איך אמרת לו שהיום הוא לא ישחק באף משחק? מה הוא עושה עכשיו? האם אכן הוא לא משחק במשחקים שלו? עינת גבע, מכון אדלר.
 

osyab

New member
תשובה

זה פוגע בי ואני פשוט לא מוצאת את הדרך לעזור לו ולהסביר לו שאני או כל מי שליידו מוכן לעזור לו ושידבר..... ויבקש היום אמרתי לו שההיתנהגות שלו מאוד מעציבה אותי וזה כואב לי בלב הדרך שהוא מיתנהג עם המשחקים. הוא ישב ראה טלויזייה ולא נתתי לא לשחק למרות שרצה...אמרתי שאולי אני אקח את המשחקים ואתן לילידים שרוצים...ושישחקו יפה.....וגם סיפרתי לו שיש ילדים שיש להם מעט מאוד משחקים ושהם שומרים עליהם טוב טוב באוד לו יש הרבה והוא לא מעריך אותם...
 

survivorrr

New member
יכולות להיות כמה סיבות לתופעה.

ואת צריכה להתאים את הפתרון לסיבה. נכון לרגע זה את עושה את השגיאה שהרבה הורים נופלים בה: נכנסת למאבק. חס וחלילה וחס. הנה כמה דוגמאות לסיבות אפשריות לתופעה (אני מניח שיש עוד). אפשרות אחת - את קונה לו משחקים וצעצועים שאינם מתאימים (לא מתאימים לגילו או לכישוריו או לאופיו וכו' אבל סביר שבאיזה שהוא מקום אין כאן התאמה). אפשרות שניה - הוא לא מקבל הסבר למשימות - הסבר שיבין ויניח את דעתו. יותר מזה - יתכן שהוא משחק לבד וזה לא מתאים לו. אפשרות שלישית - ההגיון שלו פועל אחרת ולכן הוא לא מצליח. אני מניח שהוא הולך לגן כל שהוא. צריך לשאול את הגננת אילו משחקים הוא מעדיף ואיך הוא מסתדר איתם. נסי גם לבדוק איתה את כישוריו החברתיים. את המשחקים תקני לו להבא בהתאם. אם הוא משחק לבד - זה הזמן להפוך את המשחק לזמן איכות איתך. שחקו ביחד. תפתרו את המשימות יחד. אל תפתרי בשבילו. הדגימי פעם אחת ואחר כך תני לו להוביל. אם יתקשה - תתמכי בו בקטנה אבל אל תקחי את ההובלה. עשו את זה ביחד. הציבי לפניו משימות במטלות עם מידרג קושי עולה כך שהפתרונות יהיו בהישג ידו ובטחונו העצמי וגם סבלנותו יגברו. הסבירי לו כך שהוא ישקף לך את ההסבר (יסביר לך בחזרה לדוגמא) ואת תראי אם הוא באמת הבין. לאפשרות שההגיון שלו עובד אחרת צריך סבלנות ואורך רוח. יש לי בת כזו בבית. צריך לנסות ולהבין איך ההגיון שלו עובד. הבת שלי כיום היא בגירה אבל כשהיתה בערך בגיל הזה קנינו משחק. במשחק צריך לפתור משימות. אחותה - ברגע שתפשה את הפרינציפ - אף שגיאה. והיא - מה שרק עשיתי - אף תשובה נכונה. לא עזר כלום. כשהרגשתי שאני עומד לאבד את סבלנותי (ויש לי הרבה בלי עין הרע), לקחתי רוורס ושאלתי אותה למה בחרה בתשובה זו ולא באפשרות אחרת. היא הסבירה לי. עברנו למשימה אחרת ושוב שאלתי. שוב קיבלתי הסבר. כך עברנו כמה משימות וראיתי שההגיון שהנחה אותה בכל המשימות היה נחרץ ועיקבי לחלוטין. אותו הגיון בכל המשימות. לכן לא היתה אף תשובה נכונה. רק שההגיון הזה היה שונה מההגיון של ממציא המשחק. ואז הבנתי שהמשחק - כל כמה שהיה אטרקטיבי (כנראה אטרקטיבי להורים בעיקר) היה בנוי להגיון קונבנציונאלי. בנוי להולכי בתלם. לא לפורצי חשיבה. מיד המשחק הלך לעולמו. זו ילדה שמתמיד ראיתי שהראש שלה עובד אחרת מכולם. היא רואה דברים, היא חווה דברים ומבינה דברים אחרת מכולם. כשאת ואני נראה משהו - היא תסתכל על אותו דבר אבל תראה משהו אחר. זה היה קשה גם לה. לך תסביר לפיצי למה אצלה יש בעיה במקום שלאחרים אין. אבל תמיד תמכתי בה. היום היא עושה חיל בכל מעשי ידיה. מה שהיא מקבלת על עצמה - אין מי שיעשה טוב ממנה. אבל הראש עדיין עובד אחרת. רק שכיום היא למדה במשך השנים לסמוך עלי וקל לה יותר לשמוע עצה ממני. תצטרכי לבדוק האם הראש שלו במקרה עובד אחרת מכלל הילדים ובמיוחד מאחים שלו. נסי להתאים את המשחקים והצעצועים להגיון שלו. נסי לקנות לו משחקים וצעצועים שיתנו להגיון שלו כר נרחב לפעולה. בשום אופן אל תנסי להכניס לו את החשיבה לתלם של כולם (שלא יהיה משהו בסיגנון "כך צריך לעשות - כזה ראה וקדש"). זה יהיה אסון בשבילו. להיפך. תני להגיון ולדמיון שלו לפרוץ כל גבול. כבר נאמר בתנך: חנוך לנער על פי דרכו, כי יזקין לא יסור ממנה. בהצלחה.
 
למעלה