מאחר והשרשור הקודם שנפתח בנושא זה זוהם על-ידי תגובות פבלוביות-תוקפניות ומאחר והנושא מעניין בעיני והשרשור כשלעצמו היה חשוב, מצאתי לנכון להביא כאן שוב דברים שהובאו בעבר במסגרת פינת ההלכה היומית בקומונה.
יודגש עוד מראש, ככל שמטרת השאלה 'היכן היה' וכו' מגיעה מחילונים שכל מטרתם הוא לתקוף ו/או להוכיח את צדקתם (בעיניהם) לפיו אין אלוקים, אין טעם בשרשור הזה. ככל שהשאלה נשאלת ברצינות על-ידי אנשים (דתיים וחילונים כאחד) שהשאלה באמת מעניינת אותם ולעתים אף מטרידה אותם, השרשור הזה יכול אולי לעזור, ולא במקצת, להתקדם להבנת הנושא.
להלן הדברים:
בס"ד
שאלת השאלות, איפה היה אלוקים בשואה ואם היה, כיצד נתן לזה לקרות.
אומר כבר בתחילת הדברים, התשובה שנתיימר לתת כאן לשאלה זו, לא תספק את הספקנים. בכל זאת מצאתי לנכון לכתוב רשומה זו, כדי לתת לאחת ולתמיד בצורה מסודרת לפחות חלק מההיבטים השונים של היהדות בסוגיה זו.
להבנתי התשובה הנכונה היחידה לשאלה הזאת, היא שאין לנו תשובה עליה. יש אמנם הסברים שונים שאפשר לבחון ואף לקבל, אבל תשובה חד-משמעית? לא חושב שיש מישהו שיש לו.
היהודי שאינו מאמין יקפוץ על תשובה זו כמוצא שלל רב, אך עבור היהודי המאמין היא חלק משגרת חייו. היהודי המאמין יודע לכתחילה שחלק בלתי נפרד מאמונתו הוא העובדה שאיננו יודעים הכל ושלעולם לא תהיינה לנו תשובות על 100% מהשאלות. מי שעובדה זו משפיעה על אמונתו, לא זקוק לשואה כדי לפקפק בקיומו של האל. מי שעובדה זו לא משפיעה על אמונתו, השואה לא תהיה כנראה מה שתשנה זאת.
מה בכל זאת אפשר לענות? כמה דברים. כולם נכונים גם אם אף אחד מהם לא בהכרח מספק.
תשובה א' – זה כלל לא משנה
מערכת היחסים בינינו לבין האלוקים היא לא מערכת שוויונית, מערכת של תן וקח. מדובר במערכת יחסים בה אנו חייבים לאל מחד, אבל לא יכולים לבוא אליו בדרישות מאידך. טוב? רע? לא משנה. זה מה יש. על כן גם אם אין בכוחנו להבין מדוע נצרכה השואה לקרות, השאלה היכן היה האל במהלכה חסרת כל רלוונטיות.
תשובה ב' – לכתחילה השאלה לא הוגנת
מערכת היחסים בינינו היא דווקא כן של תן וקח. אלא שהקב"ה הוא זה שקובע את הכללים. כך אנו מוצאים במקרא כללים מאוד ברורים לפיהם אנחנו חייבים בא-ב-ג' ובתמורה הוא מתחייב לד-ה-ו'. לא ניתן לחלוק על כך שאנחנו, כקולקטיב, לא מקיימים את הצד שלנו. אין לנו אפשרות אם כן לבוא בטענות כיצד הוא לא מקיים את הצד שלו, כאשר לכתחילה נקבע בצורה מאוד ברורה שהא בהא תליא.
תשובה ג' – לכתחילה השאלה מיותרת
לא רק שעל-פי הכללים אנו חייבים לעשות את א-ב-ג' כדי שהקב"ה יקיים את הבטחותיו (החיוביות) כלפינו, אלא שאף נמסר לנו במפורש (כבר לפני אלפי שנים) מה יהיה העונש אם לא נקיים את הצד שלנו בעסקה.
עונש זה כולל בין השאר באופן די מדויק את מה שראינו, בין השאר, בתקופת השואה. אנחנו מדברים אם כן על מצב בו האל עמד לחלוטין בהתחייבויותיו (וזה דווקא ראיה לקיומו), אלא שבעוונותינו היו אלו ההתחייבויות הכואבות יותר שהוא עמד בהן, השליליות.
תשובה ד' – השאלה ראויה אך תשובה, אין
איננו מסוגלים להבין את מהלכי הבורא. אולי יבוא יום ונבין. אולי גם לא. נכון להיום, אין לנו את הכוחות או הכלים הנדרשים לכך. אז אפשר אמנם למצוא גם חיוב שלכאורה יצא מהשואה, כמו למשל הקמת המדינה שנים ספורות לאחריה, דבר שלא בהכרח היה מתאפשר אלמלא העולם היה נחשף קודם לכן לצורך בקיומה של מדינה ייעודית לעם היהודי. ואולי ההסבר שונה לחלוטין. אנחנו פשוט לא יודעים, אבל אי-ידיעתנו לא משנה כהוא זה את העובדה שהקב"ה יודע מה הוא עושה וחזקה שהוא עושה לטובתנו גם כאשר איננו מסוגלים להבין זאת.
יצוין שבכל תשובה ותשובה דלעיל אפשר לפרט, אך על-מנת שלא להאריך בחרתי שלא לעשות זאת בשלב ראשון. אני מניח שהקוראים יבינו את הכוונה גם כאשר הדברים כתובים בתקציר ואם לא, נשמח לפרט בהמשך הדיון, אם יתפתח.
לא נוכל לסיים בלי להתייחס לטענה שאף היא נשמעת לא מעט, לפיה הקב"ה בעצמו ביצע את השואה, שהרי על-פי המאמינים הוא אחראי על כל דבר שנעשה בעולם ועל כן הוא בהכרח גם אחראי לפעולות הנאצים ועוזריהם;
אכן יש ממש בטענה זו, אבל רק אם אנו מתעלמים מכמה דברים מהותיים. גם כאן יש כמה הסברים, וכל אחד יאמץ (או ידחה) את זו שנראית לו.
הסבר א' – כאמור לעיל, הנחת היהודי המאמין היא שהקב"ה יודע מה הוא עושה גם כאשר אנחנו לא מבינים זאת. על כן בוודאי שהוא היה 'מעורב' בפעילות הגרמנים, דבר אשר אגב לא שוללת כמובן את אשמתם שלהם ולא כאן המקום להרחיב על כך. מדוע עשה זאת? שאלה זו אינה שונה מהשאלה הגדולה יותר, היכן היה האלוקים בשואה. התשובה היא שמה לעשות, אין לנו תשובה ברורה וחד-משמעית שתספק את כולם.
הסבר ב' – בהמשך לכך שאנו לא עמדנו בהתחייבויות שלנו, הובטחה לנו תקופה של 'הסתר פנים', כלומר תקופה בה העולם יתנהל על-פי דרך הטבע (טבע הטבע וטבע האדם) ללא מעורבות אלוקית, לא לטוב ולא לרע.
גם כאן, קיום הבטחה זו דווקא מעידה על קיומו של האל, אבל מעבר לכך, היא מסבירה לחלוטין את המאורעות הקשים שעברו על עמנו בתקופה זו, מאורעות שהאחרונה שבהן היא השואה. כמובן שעל-פי הסבר זה לא שייך לדבר על 'אשמת האל' ביחס לפעולות הנאצים ועוזריהם, אלא יש לראות במעשים כמשהו שהומצא לחלוטין במוחם הרע של שונאי ישראל האנושיים.
בלי קשר לכל הנ"ל, יש כידוע הרבה מאוד מקרים במהלך השואה אשר בעיני המאמינים מלמדים על נוכחות האל. אנשים שניצלו שלא בדרך הטבע וכיו"ב, וכולנו מכירים סיפורים כאלה. מה זה אומר? מדוע א' ניצל וב' נספה? איננו יודעים את התשובה לכך. אבל עבור א' בוודאי שקשה לומר שאלוקים לא נכח שם, גם בתקופה הקשה, כך שבסופו של דבר הכל בעיני המתבונן.
כאמור בתחילת הדברים, המסמך הזה לא יספק את הספקנים. הוא נכתב כולו על רגל אחת, וכל תפקידו הוא לתת הצצה להסברים האפשריים שיכולים לתת מענה לשאלת השאלות. האם המענה מהווה תשובה חד-משמעית מחייבת? ברור שלא ואיש לא טוען כך. אבל הסבר אפשרי אפשר ללמוד מכאן. אם רוצים בכל אופן.
יודגש עוד מראש, ככל שמטרת השאלה 'היכן היה' וכו' מגיעה מחילונים שכל מטרתם הוא לתקוף ו/או להוכיח את צדקתם (בעיניהם) לפיו אין אלוקים, אין טעם בשרשור הזה. ככל שהשאלה נשאלת ברצינות על-ידי אנשים (דתיים וחילונים כאחד) שהשאלה באמת מעניינת אותם ולעתים אף מטרידה אותם, השרשור הזה יכול אולי לעזור, ולא במקצת, להתקדם להבנת הנושא.
להלן הדברים:
בס"ד
שאלת השאלות, איפה היה אלוקים בשואה ואם היה, כיצד נתן לזה לקרות.
אומר כבר בתחילת הדברים, התשובה שנתיימר לתת כאן לשאלה זו, לא תספק את הספקנים. בכל זאת מצאתי לנכון לכתוב רשומה זו, כדי לתת לאחת ולתמיד בצורה מסודרת לפחות חלק מההיבטים השונים של היהדות בסוגיה זו.
להבנתי התשובה הנכונה היחידה לשאלה הזאת, היא שאין לנו תשובה עליה. יש אמנם הסברים שונים שאפשר לבחון ואף לקבל, אבל תשובה חד-משמעית? לא חושב שיש מישהו שיש לו.
היהודי שאינו מאמין יקפוץ על תשובה זו כמוצא שלל רב, אך עבור היהודי המאמין היא חלק משגרת חייו. היהודי המאמין יודע לכתחילה שחלק בלתי נפרד מאמונתו הוא העובדה שאיננו יודעים הכל ושלעולם לא תהיינה לנו תשובות על 100% מהשאלות. מי שעובדה זו משפיעה על אמונתו, לא זקוק לשואה כדי לפקפק בקיומו של האל. מי שעובדה זו לא משפיעה על אמונתו, השואה לא תהיה כנראה מה שתשנה זאת.
מה בכל זאת אפשר לענות? כמה דברים. כולם נכונים גם אם אף אחד מהם לא בהכרח מספק.
תשובה א' – זה כלל לא משנה
מערכת היחסים בינינו לבין האלוקים היא לא מערכת שוויונית, מערכת של תן וקח. מדובר במערכת יחסים בה אנו חייבים לאל מחד, אבל לא יכולים לבוא אליו בדרישות מאידך. טוב? רע? לא משנה. זה מה יש. על כן גם אם אין בכוחנו להבין מדוע נצרכה השואה לקרות, השאלה היכן היה האל במהלכה חסרת כל רלוונטיות.
תשובה ב' – לכתחילה השאלה לא הוגנת
מערכת היחסים בינינו היא דווקא כן של תן וקח. אלא שהקב"ה הוא זה שקובע את הכללים. כך אנו מוצאים במקרא כללים מאוד ברורים לפיהם אנחנו חייבים בא-ב-ג' ובתמורה הוא מתחייב לד-ה-ו'. לא ניתן לחלוק על כך שאנחנו, כקולקטיב, לא מקיימים את הצד שלנו. אין לנו אפשרות אם כן לבוא בטענות כיצד הוא לא מקיים את הצד שלו, כאשר לכתחילה נקבע בצורה מאוד ברורה שהא בהא תליא.
תשובה ג' – לכתחילה השאלה מיותרת
לא רק שעל-פי הכללים אנו חייבים לעשות את א-ב-ג' כדי שהקב"ה יקיים את הבטחותיו (החיוביות) כלפינו, אלא שאף נמסר לנו במפורש (כבר לפני אלפי שנים) מה יהיה העונש אם לא נקיים את הצד שלנו בעסקה.
עונש זה כולל בין השאר באופן די מדויק את מה שראינו, בין השאר, בתקופת השואה. אנחנו מדברים אם כן על מצב בו האל עמד לחלוטין בהתחייבויותיו (וזה דווקא ראיה לקיומו), אלא שבעוונותינו היו אלו ההתחייבויות הכואבות יותר שהוא עמד בהן, השליליות.
תשובה ד' – השאלה ראויה אך תשובה, אין
איננו מסוגלים להבין את מהלכי הבורא. אולי יבוא יום ונבין. אולי גם לא. נכון להיום, אין לנו את הכוחות או הכלים הנדרשים לכך. אז אפשר אמנם למצוא גם חיוב שלכאורה יצא מהשואה, כמו למשל הקמת המדינה שנים ספורות לאחריה, דבר שלא בהכרח היה מתאפשר אלמלא העולם היה נחשף קודם לכן לצורך בקיומה של מדינה ייעודית לעם היהודי. ואולי ההסבר שונה לחלוטין. אנחנו פשוט לא יודעים, אבל אי-ידיעתנו לא משנה כהוא זה את העובדה שהקב"ה יודע מה הוא עושה וחזקה שהוא עושה לטובתנו גם כאשר איננו מסוגלים להבין זאת.
יצוין שבכל תשובה ותשובה דלעיל אפשר לפרט, אך על-מנת שלא להאריך בחרתי שלא לעשות זאת בשלב ראשון. אני מניח שהקוראים יבינו את הכוונה גם כאשר הדברים כתובים בתקציר ואם לא, נשמח לפרט בהמשך הדיון, אם יתפתח.
לא נוכל לסיים בלי להתייחס לטענה שאף היא נשמעת לא מעט, לפיה הקב"ה בעצמו ביצע את השואה, שהרי על-פי המאמינים הוא אחראי על כל דבר שנעשה בעולם ועל כן הוא בהכרח גם אחראי לפעולות הנאצים ועוזריהם;
אכן יש ממש בטענה זו, אבל רק אם אנו מתעלמים מכמה דברים מהותיים. גם כאן יש כמה הסברים, וכל אחד יאמץ (או ידחה) את זו שנראית לו.
הסבר א' – כאמור לעיל, הנחת היהודי המאמין היא שהקב"ה יודע מה הוא עושה גם כאשר אנחנו לא מבינים זאת. על כן בוודאי שהוא היה 'מעורב' בפעילות הגרמנים, דבר אשר אגב לא שוללת כמובן את אשמתם שלהם ולא כאן המקום להרחיב על כך. מדוע עשה זאת? שאלה זו אינה שונה מהשאלה הגדולה יותר, היכן היה האלוקים בשואה. התשובה היא שמה לעשות, אין לנו תשובה ברורה וחד-משמעית שתספק את כולם.
הסבר ב' – בהמשך לכך שאנו לא עמדנו בהתחייבויות שלנו, הובטחה לנו תקופה של 'הסתר פנים', כלומר תקופה בה העולם יתנהל על-פי דרך הטבע (טבע הטבע וטבע האדם) ללא מעורבות אלוקית, לא לטוב ולא לרע.
גם כאן, קיום הבטחה זו דווקא מעידה על קיומו של האל, אבל מעבר לכך, היא מסבירה לחלוטין את המאורעות הקשים שעברו על עמנו בתקופה זו, מאורעות שהאחרונה שבהן היא השואה. כמובן שעל-פי הסבר זה לא שייך לדבר על 'אשמת האל' ביחס לפעולות הנאצים ועוזריהם, אלא יש לראות במעשים כמשהו שהומצא לחלוטין במוחם הרע של שונאי ישראל האנושיים.
בלי קשר לכל הנ"ל, יש כידוע הרבה מאוד מקרים במהלך השואה אשר בעיני המאמינים מלמדים על נוכחות האל. אנשים שניצלו שלא בדרך הטבע וכיו"ב, וכולנו מכירים סיפורים כאלה. מה זה אומר? מדוע א' ניצל וב' נספה? איננו יודעים את התשובה לכך. אבל עבור א' בוודאי שקשה לומר שאלוקים לא נכח שם, גם בתקופה הקשה, כך שבסופו של דבר הכל בעיני המתבונן.
כאמור בתחילת הדברים, המסמך הזה לא יספק את הספקנים. הוא נכתב כולו על רגל אחת, וכל תפקידו הוא לתת הצצה להסברים האפשריים שיכולים לתת מענה לשאלת השאלות. האם המענה מהווה תשובה חד-משמעית מחייבת? ברור שלא ואיש לא טוען כך. אבל הסבר אפשרי אפשר ללמוד מכאן. אם רוצים בכל אופן.