שוב אני מציקה לכם בנושאי שילוב...

תירתיר2

New member
שוב אני מציקה לכם בנושאי שילוב...

כפי שאולי כבר הספקתי לעדכן, קלינאית התקשורת שמטפלת בשחר טוענת כי זהו "ילד קלאסי לשילוב בחינוך הרגיל"-עם סייעת. אבל כשאני רואה כמה בינתיים שחר מפוספס בגן, ומצד שני אני עובדת בגן שפתי ורואה כמה השקעה ותשומת לב אישית מקבל כל ילד, אני שואלת את עצמי, למה ששחר לא יקבל טיפול כל כך מסור בגן שפתי? נכון שהוא מאוד אינטילגנט, אבל החיים במסגרת גדולה כל כך קשים עבורו,הוא לא מקבל מספיק גבולות ואתגרים, ואני יודעת שבגן שפתי לא יוותרו לו ויעזרו לו להתקדם. ההתלבטות העיקרית היא הגיל: כיום שחר בן 5, הוא יהיה שנה הבאה נניח בגן שפתי, ואז- לכתה אלף רגילה? האם יספיק להתקדם עד כדי כך בשנת לימודים אחת ויחידה?
 

נונינה

New member
אין לי תשובות קלות או פתרון

בית ספר. תמיד יש שיקולים לכאן ולכאן........... רכזת התיק של בני ברמת חן אמרה שהיא קצת קינאה שילדתה "הנורמלית" הולכת לגן רגיל ולא מקבלת 10% מתשומת הלב שמקבלים הילדים בחינוך המיוחד. כי בחינוך הרגיל הילדים פשוט לא מקבלים מספיק לפי שום קריטריון. אם יש אפשרות לשלוח את שחר לגן רגיל עם סייעת טובה (שעולה כסף....) ומודרכת ע"י אנשי מקצוע טובים (במקרה שלך זה דוקא פשוט) ואם מוצאים גננת שמוכנה להתמסר לשילוב, להבין את שחר, לשבת עם הצוות הפרטי שלו ולדעת איך היא יכולה לתרום ולא להשאיר אותו לסייעת בתור פתרון אז לשילוב באמת יש יתרונות - הילדים המפותחים ימשכו את שחר כלפי מעלה. אבל.... אם התסכול שלו בגלל הפערים בין היכולות שלו ליכולות שמראים ילדים אחרים יהיה גדול מדי, זה יפריע לו להתפתח ויגרום לו לפתח דימוי עצמי נמוך. ואם לא ניתן לתת לו את התמיכה המירבית בגן, אז הוא " יבזבז" זמן, כאשר הוא צריך למצות את הזמן כדי להדביק את הפיגור.............. ועוד משהו חשוב. מניסיוני האישי, צריך לוותר על מרוץ המוכנות לכיתה א´ כי זה מוסיף רק לחץ ולא עוזר בשום מקום. צריך לעזור לילד להיות בסביבה הכי מתאימה לו מחד ולתת לו לעשות את הדרך בקצב שהוא יכול מאידך. אם שחר לא יוכל להיות מתאים לכיתה א´ בגיל 6 הוא יוכל להשאר עוד שנה בגן, ואם גם בגיל 7 הוא לא ידביק פערים אז צריך יהיה למצוא לו כיתה קטנה מתאימה. וצריך להפנים ולקבל את זה. אין לנו שום שליטה על קצב ההתקדמות. אנחנו רק מציעים מצע של תמיכה על מנת שהילד יוכל להתמך בו. בהצלחה !!!
 
שילוב - שאלת המליון דולר

שלום לך, כמורה בחינוך מיוחד העוסקת הרבה מאד בשילוב תלמידים לקויי למידה ולקויי שפה בכיתות רגילות, אני חייבת להגיד לך, שאין תשובה חד-משמעית לשאלתך, חייבים לדון כל עניין לגופו, ולפי כל ילד. בכל אופן, אנסה להביע את דעתי (ודיאנה כמובן תאיר ותעיר...) אם מדובר רק על שנת הגן - אולי אכן כדאי לתת לשחר מסגרת של גן שפתי, שאכן עשוי לתרום לו הרבה, ולקדם אותו הרבה יותר מאשר מסגרת רגילה. אך כאשר מדובר במסגרת בית הספר, לדעתי לטווח ארוך, עדיף להכניס את הילד למסגרת רגילה (כמובן אם הוא מסוגל לכך, ואין סיכון שיכשל או ישבר) עם הרבה עזרה, מאשר במסגרת של כיתה מקדמת. הפער בין כיתות רגילות למקדמות בדרך כלל הוא גדול מאד, וחבל שהילד יפספס את ההתמודדות עם חברה תקינה ורגילה, ולמידה ברמה רגילה ממוצעת אם הוא אכן מסוגל לזה. שוב אני מדגישה, אני מדברת מנסיוני האישי, ללא כל הכרות עם הילד, סתם הגיגים של מישהו מהתחום... מצרפת לך קישור לדיון שערכנו כאן בפורום בתחילת שנת הלימודים על הנושא (הדרכה מאלפת שקבלתי לפני שהתחלתי עם פרויקט השילוב) וגם את זה כדאי לך לקרוא. בהצלחה בכל דרך שתבחרו
 

תירתיר2

New member
תודה! והמשך...

האמת? למצוא סייעת מתאימה אני כמעט מתעצלת... למי יש כוח להתחיל לנסות? לבדוק? ואולי להיכשל? לדעתי כרגע בגן הוא לא מתוסכל, כי אינו מודע לחריגותו. לי כאם וכאשת מקצוע החריגות בולטת ומכאיבה, אך לו זה באמת לא איכפת. גם אם צוחקים עליו הוא ממש לא שומע ולא קולט. המטרה שלי היא כמובן, ששחר יגיע בבית הספר לכיתה רגילה, ולכן אני שוקלת כרגע העברה למסגרת גנית מיוחדת, כדי שיצליח להתקדם מספיק ומהר. בינתיים זה לא ממש קורה. אני יודעת שכיתות מקדמות בבית ספר הן ברמה נמוכה באופן משמעותית יחסית לבני הגיל, אבל בגן שפתי הפערים עדיין לא כ"כ גדולים, והגננת עושה מאמצים להכין את הילד לכיתה א´ רגילה. ולמה גן שפתי ולא תקשורתי? אלף, כי אין אצלנו באיזור, ושנית- כי בגן שפתי הילדים בדרך כלל מתקשרים היטב ולוקים מבחינות אחרות, כך שאת הדגם החיובי של התקשורת הוא כן יוכל לקבל, אבל בסביבה יותר תומכת ומותאמת, ופחות מוצפת בילדים ובגירויים.
 

נונינה

New member
גן שפתי במקום תקשורתי....

מצד אחד את צודקת - בגן שפתי הוא יהיה בחברת ילדים תקינים תקשורתית וזה טוב. מצד שני התמיכה שהוא יקבל לצד התקשורתי תהיה פחות מקצועית... וכאן נכנסת חשיבותה של הסייעת הטובה, וחשיבותה הרבה של הדרכתה של הסייעת ע"י אנשי המקצוע שמטפלים בילד, וגם של הגננת. איך מוצאים סייעת טובה - שאלה מליון הדולר. יש לי שתיים. אחת מדהימה, פשוט אשת מקצוע אמיתית. עובד כבר כ-5 שנים. עכשיו לומדת פסיכולוגיה אבל כבר ממש אשת מקצוע. השניה גמרה תואר ועובדת פעם ראשונה אצלנו ואנחנו פשוט צריכים ללמד אותה את העבודה - וזה לא קל, ולא מיידי........... וגם אותה מצאנו אחרי שריאיינתי עשרות בטלפון. נשאר לי רק לאחל לכם הרבה הצלחה. אני ממליצה לחפש באוניברסיטאות - סטודנטיות לחינוך מיוחד, ותראפיה... או בנות שעשו שירות לאומי בגן מיוחד... עדיפות א´ לבנות עם נסיון שאפשר לדבר עם אלו שעבדו איתן ולהבין את היכולות שלהן מראש אחרת לוקחים חתול בשק.
 

אמא מ

New member
שילוב

מאד קשה לייעץ לאחרים, אני מכירה רק את בני ולגביו לא היו לי כל התלבטויות בשלב בו נמצא בנך (הוא היה "קלאסי" לחינוך מיוחד). האם אין באזור שלך גנים משולבים ? בגן כזה הילד חשוף לדרישות ה"רגילות", מוקף ילדים "רגילים" וזוכה לצוות מורחב המוכשר לטפל בו ולהקל עליו את השילוב. לפני שהכנסתי את בני לגן המיוחד ביקרתי גם בגן משלב, היה לי ברור שבני מתאים יותר למסגרת הגן המיוחד למרות שבהמלצות של הפסיכולוגית והקלינאית נרשם שהוא יפיק תועלת משילוב.כשהילד שולט בשפה וכושר הלימוד שלו כשל ילד "רגיל" ,נראה לי שכדאי לשלבו בידיעה שכל הזמן יהיה צורך לתמוך בו ובמורות. יש לקחת בחשבון שהילד יגיע לשלב בו הוא יזהה את היותו שונה ואז עשויים לצוץ קשיים רגשיים. בני סובל ממצבי רוח ואנחנו לא מצליחים לזהות את הגורמים להתפרצותם. ועוד משפט לסיום,התייעצתי עם דר´ זימין בנוגע לשילוב. דר´ זימין אמר לי שמאחר והילד במצב רגשי טוב מאד אין סיבה לשנות את המסגרת ולגרום לו למתח שבעצם הישיבה בכיתה הגדולה ,את השילוב התקשורתי הילד מקבל בכיתת לקויי הלמידה בה הוא נמצא ואת כל מה שקשור לתוכן אפשר לתת במסגרת שעורים פרטיים וחוגים. אני השתכנעתי. בטוחה שלא עזרתי לך, אני בעצמי מתבלבלת מהכתוב, לילה טוב.
 
למעלה