שומר הסף

iricky

New member
שומר הסף

אדם אחד יש הדר בשכונתי, איש תם וישר וירא אלוהים, סר מרע ועושה טוב, ולא טעם טעמו של חטא מימיו. קיבל עליו אותו צדיק להלוך בדרך ה', לקיים בגופו את הכתוב "והלכת בדרכיו". כיצד? שמא תאמר רחום וחנון הוא? לא כי. שמא תאמר איש חסיד הוא? לאו, מן המתנגדים הוא. שמא תאמר, מאריך אפו לרשעים, נושא עוונם פשעם וחטאתם? נהפוך הוא. מכל שלוש עשרה דרכיו של הקב"ה בחר הוא דווקא בארבע עשרה, זאת שאין אומרין אותה. קנאי הוא לאמונתו ולאלוהיו, מוכיח לרבים שסטו מדרך הישר, דרכו שלו. נטפל לעוברי אורח תמימים ומטיל עליהם קנאתו, והוא מיסרם בק"ן שוטים ועקרבים, נוקם ונוטר כנחש, כולו אש וגפרית. כל אדם שנותן בו את עיניו מיד הוא נכווה.
שכונתנו שכונה מעורבת היא, דתיים וחילוניים גם יחד, שלא כאותן קהילות הקדושות שנתברכה בהן ארצנו הקדושה שהן כולן קודש וכל אנשיהן קודש, שמלאות וממולאות הן בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, ויושבין בהן תלמידי חכמים הממיתין עצמן באוהלה של תורה ועמלים בתורה הקדושה כל ימיהם, ואינם מוסיפים על תלמודם כלום, אפילו לא לימודי ליבה, כדרך שאמרו חכמים, כל המכניס לביתו יותר מכד ספרים, מהומה הוא מכניס לתוך ביתו.
דתיים שבשכונתנו, אין צורך למנות מעלותיהם שניכרות הן מעצמן. חילוניים שבהם, אפשר שאינם יודעים מה זה אשרי, אך ענווים וצנועים הם, ומכבדים זה לזה, וכשרואים עלמות ואמותיהן מברכין לשלום לאלה ולאלה בלא הפרש, ואף מוסיפים "מה שלום הגברת"? ועוד יש ביניהם גם דוקטורים ופרופסורים באוניברסיטאות, מהם ידועים ומפורסמים, כדר' רכניץ שהיה מלמד בתחילה בגמנסיה לבנות ביפו, ולימים נתפרסם בכל העולם כולו כמומחה גדול לאצות. ולא שת ליבו אותו אדם לגדולתם ולחכמתם, והיו כמדרס לרגליו, שכל הדוקטורים שהכיר חשודים היו עליו בחילול שבת, על אחת כמה וכמה בשכונתנו זו.
פעם אחת מצאני יושב בפתח בית הכנסת הישן, שנתנוני לשומר הסף שלו. בא ונעץ בי מבטו כמי שעומד לפני דוכן שבשוק ובודק את הסחורה אם יפה היא וראויה היא להכניסה אל תוך ביתו. ראני שאני עומד בגילוי ראש. התחיל שופך עלי קנאתו. כיצד זה ריק ופוחז חילוני שכמותך, הוא אומר לי, עוכר ישראל ומורד במלכות, כיצד אתה מעז לקבל עליך משרת שליח ציבור כל כך נכבדה, שאתה המביא והמוציא לכל באי בית הכנסת, לכל הקהל הקדוש הזה. הסר הכתר מעל ראשך והשב עטרה ליושנה, שאין ממנין שליח צבור אלא גדול שבצבור בחכמתו ובמעשיו. לך, לך. איש אינו רוצה בך.
א"ל, לא הניחו כתר על ראשי ולא עשוני שליח ציבור. לשומר הסף של בית הכנסת הישן נתנוני, שהשומר מימים ימימה קשתה עליו המלאכה, ומשאוי שנותיו כבד עליו. ואני עיתותי בידי ובקשתי לי משרה שאין בה טירחה מרובה, והריני עושה מלאכתי באמונה וככל שנותן בידי הקב"ה. מפשפש יפה יפה בכליהם של הבאים, שמא יבוא השטן ויחריב את העולם. ואם לפרנס, אמרו חכמים אין ממנין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו, ואני מימי לא פסחתי אפילו על שרץ אחד שלא הכנסתי לקופתי.
א"ל, בור ועם הארץ שכמותך, והרי מאחוריו אמרו ולא באחוריו. אלא כיצד רשע שכמותך שאין לו חלק ונחלה באוהלה של תורה ידע להבחין בין מאחוריו לבין באחוריו? לך לך. נמצא לנו שומר אחר.
אמרתי לי, יודע אני להבחין בין מאחוריו ובין באחוריו, אלא תמה אני על אדם זה שלא זו בלבד שהטיל בי בוץ ורפש אלא אף זרק זוהמה לתוך פיו. מה עניין אחוריים לכאן? אמר לי לבי, אין לך עסק עם אדם שכזה, כלח ולך. הצצתי בשעוני וראיתי שכבר הגיע זמן פרישה. נטלתי רגלי והלכתי.
הערב רד, ונפשי היתה כבדה עלי. עיפות פשתה בי, עליתי על יצועי ונרדמתי. בא אליהו ועמד לפני. אמר לי. מה רצונך מאותו אדם? א"ל, אין רצוני בדבר, אלא אם על כבודי לא מחל, שמא ימחל על כבודו ולא יזרוק זוהמה לתוך פיו. א"ל, מה זוהמה היא זו? א"ל, כך וכך. א"ל. לא זוהמה הטיל לתוך פיו, אלא קנא קנא להשם אלהי צבאות כי עזבת בריתו.
לא יצאה תיבת בריתו מפיו עד שנשמע קול רעש חזק. נעורתי משנתי וראיתי שהוא חלום. ואף אליהו פרח והלך לו. ישבתי על מיטתי והייתי תמה. ניחא לאותו אדם שמייסר את הבריות בחרצובות לשונו שיאמר דברים אשר לא כן, אלא אף אליהו מלאך השלום מחרה מחזיק אחריו? שמא יש דברים בגו?
בא משה ועמד לפני. א"ל. למה נפלו פניך? א"ל. כך וכך. א"ל. אף אני הייתי תמה על אותם דברים. שעה שהתפללתי אל היושב במרומים שיודיעני את דרכיו ואדעהו, אמר לי בלשון זו וראית את אחורי ופני לא יראו. ואף אותו היום ששאלתיו על בן יוסף, אמר לי, חזור לאחוריך. ואיני יודע מה כיוון בזה.
ראה משה שתועלת לא תצמח לו מאדם שכמותי, ונסתלק והלך לו גם הוא.
ואני רעי וידידי עדיין עומד ותוהה מה אמר לי אותו אדם הדר בשכונתי, ומה אמר לי אליהו ומה אמר לי משה. שמא יש בכם עצה ותושיה?
 

יחיאב

New member
פששש. גם סיפור עגנוני וגם חידה?

(רק "כלח ולך" צ"ל "כלך ולך").
כשקראתי את עניין שרצים באחוריו, חשבתי שאתה מתכוון לכך שהוא אוכל שרצים ועל כן הם בכרסו ובאחוריו. לא לזה התכוונת?
 

iricky

New member
זה גם מה שהבין שומר הסף מדבריו של אותו אדם

אבל לאור דברי אליהו נראה שאין העניין כך.
על איזה סיפור עגנוני מדובר? יש שם יותר מאחד.
 

יחיאב

New member
אני לא מחזיק מעצמי ידען בעגנון

אבל אפשר לזהות את הרישא כלשון הנקוטה ב"תהילה" ואח"כ עניין הזמן ועזיבת הברית וה"כלך ולך" מהאדונית והרוכל. ואפשר גם שעניין הקהילות הקדושות בהן נתברכה ארצנו מהסיפור הסאטירי על מדינת היהודים. ואפשר גם עניין הדוקטורים והפרופסורים מ"שירה".

לעצם החידה, לויודע.
 

iricky

New member
הרישא של הרישא לקוחה דווקא מאיוב

ההמשך הוא שלי. הפסוק האחרון שם מבוסס על הסיפור על רשב"י ובנו שיצאו מן המערה ו"כל מקום שנתנו בו את עיניהם מיד היה נשרף". כלך לך הוא ביטוי עברי נפוץ. בעניין הקהילות הקדושות אכן יש איזו אסוציאציה עם מדינת היהודים, אבל יותר מזה הוא בא להעיד על המציאות שלנו היום. החילוניים שאינם יודעים מה זה אשרי אבל יודעים לומר "מה שלום הגברת" נזכרים 'בתמול שלשום'. הדוקטורים החשודים בחילול שבת לקוחים מדברים שנשא עגנון בטקס קבלת תואר דוקטור באוניברסיטה העברית (1958). דר' רכניץ המומחה לאצות הוא גיבורו של סיפור מופלא הפחות מוכר לציבור הרחב - 'שבועת אמונים'. הרקע לסיפור כולו הוא אירוע ממשי שאירע לי לא מזמן - אפשר שתזהה אותו. אבל לקחתי אותו קדימה ועשיתי ממנו סיפור עגנוני עם חידה.

אז מה בכל זאת עם החידה? צריך לחשוב מחוץ לקופסה ולהיעזר ברמזים שבסיפור.
 

יחיאב

New member
אה... לא חשבתי על זה שכתבת בדם לבך. יפה

יגבי החידה. לא יודע. אבל נשמע מעניין.
 

iricky

New member
בקיצור

באותו מאמר חז"ל לא מדובר על איבר מסוים בגופו של האדם אלא על ההיסטוריה שלו. מי שקופת שרצים תולה לו מאחוריו הכוונה שהעבר שלו איננו דוגמה ומופת לטוהר אבל עכשיו הוא בסדר. ואחד כזה דווקא רצוי שימונה לפרנס. מי שקופת שרצים תולה לו באחוריו הכוונה היא שהוא עכשיו, ממש בימים אלה, נגוע בכל מיני חולירע, ואחד כזה צריך לשים בקלבוש ולא בממשלה, למרות שאצלנו נוהגים בדיוק להיפך.
באותו אופן - הביטוי "חזור לאחוריך" אינו מעיד על חזרה מבחינת המיקום, אלא על תנועה בזמן, לעבר (כמו במקרה של בעל השרצים) או לעתיד (כמו במדרש על משה ור' עקיבא).
גם ראיית האחוריים של הקב"ה בדברו אל משה אינה עוסקת כמובן באחוריים של גוף האדם אלא באחוריים מבחינת הזמן. אין אנו מסוגלים לצפות את ההיסטוריה קדימה כיון שאין לנו שום מושג מהן תוכניותיו של שר ההיסטוריה. אבל אנו יכולים לעמוד על משמעותם של מאורעות היסטוריים בראיה רטרוספקטיבית, בראיה לאחור. לדוגמה, אם נתעלם מליבוביץ לרגע, הרי תוצאות מלחמת ששת הימים נראו אז לכולם כנס גדול, אתחלתא דגאולה וכו'. היום, בראיה לאחור, אנחנו יודעים שזה בעצם היה האסון הגדול ביותר שקרה לנו. אז נכון, ליבוביץ ראה זאת כבר אז, אבל הוא היה נביא ואנחנו לא.
 

יחיאב

New member
חשבתי על זה, אבל

זה לא פותר את החידה כפי שניסחת אותה.
מהו 'באחוריו' כשהוא אמר "בור ועם הארץ שכמותך, והרי מאחוריו אמרו ולא באחוריו."?
 

iricky

New member
איך לא פותר?

לפי התפיסה של אותו אדם מלא שומר הסף בהווה שלו בקופה של שרצים, ולכן יש לו קופה של שרצים באחוריו. וכיון שכך, הוא אינו יכול להצדיק את מינויו לפרנס על הציבור באותו מאמר של חז"ל, כי כאמור מאמר חז"ל מדבר על מי שעברו היה מלא בשרצים אבל עכשיו הוא "נקי".
לא בטוח שאותו אדם שבמציאות התכוון לזה כשאמר מה שאמר, אבל בשביל הסיפור זו פרשנות יפה, לא?
 

יחיאב

New member
הפרשנות יפה מאוד.

אבל עדיין היא לא מתיישבת עם 'באחוריו' כאמירה שאינה מתייחסת לגוף.
אני מבין ש'מאחוריו' הכוונה לעבר ההיסטורי שנמצא מאחוריו, אבל איך ניתן לומר ש'באחוריו' הכוונה להווה מבלי להתייחס לפן הפיסי?
מה שאני אומר הוא שגם כשההוא לעג לך ואמר "בור ועם הארץ שכמותך, והרי מאחוריו אמרו ולא באחוריו", הוא התייחס ל'באחוריו' הפיסי כפי שאתה התייחסת לזה כשציינת את אכילת השרצים.
 

iricky

New member
באחוריו כן מתיחס לצד הפיסי

אבל עכשיו אחרי שהבהרנו שהביטוי מאחוריו מתיחס לזמן, אזי הביטוי באחוריו יכול להתיחס לכל חלק מחלקו האחורי של הגוף ולאו דווקא לאותו איבר המכונה 'אחוריים'. וזה הגיוני שאדם יסתיר את קופת השרצים שלו באחוריו ולא יציגה בחזיתו כבחלון ראווה.
בסיפור ובכל השרשור הזה כלל לא התיחסתי לאכילת שרצים. אלו לא השרצים שאוכלים אותם אלא השרצים שעושים אותם.
 
ואולי

תחביבך לפשפש בכליהם של הנכנסים ולאסוף לך אוסף נאה של שרצים לא לך במקום לטרוח ולאסוף ממעמקי נפשך את שרציך שלך הוא שקומם קנאי זה? אחרי הכל- גם אם אסורים לאכילה- עדיין רכוש הם. אם ראוי, ע"פ מאמר המשורר, לזכות באור מצור ולא מהפקר, קל וחומר ראוי לאסוף שרצים מבארך ולא מחברך. מדוע זה תמנע מאיש את התענוג במלחמה בשרציו? הנח לשרצי אחרים. יודע היטב השטן, אשר הוא איש האלוהים (כך כתוב בספר איוב), שיש להעמיד את האדם בניסיון. הנח לשטן לעולל את תעלוליו. אלו הם תעלולים אלוהיים. אל תהא כעובדי האדם הטועה (והפיקטיבי) יש"ו אשר התכחשו לאיש האלוהים השטן. זכה את השטן ממשפטיהם הקדומים. אשרי האיש אשר לא הלך בעצתם. אכן, שרצים הם מצאו בכל העולם, וכך הפכו את העולם לשרץ.
 
למעלה