שותפות באז"מ -כמה שאלות!

tom kook

New member
שותפות באז"מ -כמה שאלות!

עקב מצבי הכלכלי איני יכול להרשות לעצמי לקנות אז"מ לבדי אלא רק עם שותפים וכאן מתחילות לי כמה שאלות!! נגיד שמצאתי 2 שותפים שאני מרגיש שאני בטוח בחברות איתם במאה אחוז (ובואו לא ניכנס לדיון עם מי כן כדאי לי להיכנס לשותפות) השאלה שלי היא איך מתחלקת השותפות מבחינה כלכלית! מה שאני ושותפי לעתיד חושבים לעשות זה אחרי הקניה שבה אנו מתחלקים באופן שווה אנו עומדים לפתוח חשבון בנק משותף שאליו תהיה הזרמה קבוע ושווה כל חודש של מזומנים שמהם נשלם את הביטוח ,טיפולים וכל ההחזקה השותפת! את הדלק כל אחד ישלם ביחס לשעות הטיסה כלומר מנסים להחזיר מטוס עם דלק מלא! אבל הבעיה של שנינו היא מה קורה בתאונה קלה כמו שבירת כני נסע או כל נזק שלא הופך את המטוס למטוס "גמור", האים הטייס "המזיק" אחראי לשיפוץ או זה שאנו שותפים אומר שאנחנו בייחד באש ובמים?! או אולי בכלל שווה לעשות ביטוח מקיף (יש כזה בכלל??? ) בקיצור אשמח לשמוע על שותפויות מוצלחות ולא מוצלחות ואיך המחויבות בין השותפים עובדת! אני מודע לבעיתיות שיכולה להיות בפרסום כזה אז אשמח לקבל זאת למייל [email protected] בנוסף אם יש פה הצעות למכירת אזמ"ים אשמח לקבל אותם לדואל זה גם תודה רבה תום קוק
 

giyora

New member
לא לדוא"ל! כן בפורום!

לא בפעם הראשונה שנשאלות שאלות ומתבקשות תשובות לדוא"ל. הייתי דווקה שמח לתגובות בפורום. גם כשישנה אפשרות שיצתרפו למלל אינטרסים פרטיים של כותבים- זה המקום לקרוא על כך ולשפוט באופן אישי. לדוגמא: אני שמח שיוסי מיליס עונה (הייתה לי הרגשה שהוא נמנע בהתחלה מלענות בעניני ביטוח, שלא ליצור רושם מוטעה על כונותיו). אני(מקווה שלא רק אני) אשמח ללמוד מנסיונו ומקצועו של כל מי שקרוב לענין שלנו-התעופה . ג.ג.
 
הנה כמה אפשרויות

מאלו שאני מכיר. חלוקת הוצאות קבועות (ביטוח, אחסנה ו- CofA ) ללא קשר למספר השעות שטסים. היוצא מהכלל הוא במידה ואחד השותפים אינו פעיל, ואז יתכן וישלם רק חלק מהוצאות אלו או בכלל לא. הוצאות משתנות - טיפולים ותקלות: חלוקה שוה ללא קשר למספר השעות שטס כל שותף. דורש אמון רב והיעדר קטנוניות לחלוטין אצל כל השותפים, כל עוד וכולם טסים בתחום הסביר. היתרון - אין בילבולי מח של חישובים ו"תיחמונים". החסרון - יש מעט מאד אנשים שיטוסו 50 שעות בשנה כשהשותף טס 100 שעות בשנה שלא ירגישו "פריירים". חלוקה יחסית לפי מספר שעות - לכאורה הצודק ביותר, אם כי דורש הקפדה על רישום וחישובים. דלק - הכלל הפשוט והטוב של חברת השכרה. סיימת לטוס, מלא מיכלים. כך בטוח כל אחד משלם עבור הדלק שצרך. עכשיו מתחילה הבדיקה החשובה באמת - מה עושים כשיש נזק. אם אתה "כשרון", לקחת מטוס תקין והכנסת אותו באדמה - תשלם. אם היתה תקלה "כח עליון" שגרמה לנזק - חלוקה שווה. ופה מגיעים לחשיבות השותפים. אם היה קט מנוע והרסת את המטוס למרות שמסלול כמו ה 30 של בן גוריון היה לידך, האם זו תקלה או "כשרון"? ואם הזדקרת ונכנסת באדמה, האם המנוע "גימגם" או שעשית אוירובטיקה. זהו התחום האפור וחשוב מאד שיהיה אמון רב בין השותפים. בכל הנ"ל זה לא ממש משנה אם יש חשבון משותף או שכשצריך שולפים פנקס צ´קים. גם לא אכנס למקרה שה"כשרון" הנ"ל גם נהרג (חו"ח - אבל זה קורה), ואז מי משלם? בתקווה שכיסיתי את האפשרויות.
 

רן בג

New member
דרור כיסה את האפשרויות. "חידוד קל"

"מנסיון קרבות" (כבורר..) עדיף לאמץ את הנוסחא הבאה אשר דרור הביא בין האפשרויות. א. חלוקה שווה בכל ההוצאות הקבועות (אחסנה,ביטוח,אגרות,שיפורים) ב. מיכלים מלאים עם סיום הטיסה. ג. תשלום יחסי באחזקה שוטפת עפ"י שעות טיסה. (קל מאוד לעשות זאת ע"י חלוקת מספר השעות של כל אחד בסכ"ה) ד. מי ששובר -מתקן. אלא אם ברור שהתקלה נוצרה מבלאי או כשל לא סביר.לצורך בירור זה אפשר להסכים על "בורר מראש" שמקובל על כולם.
 
שיטה אחרת

יש בעיה מהותית עם "שברת שילמת" מהסיבה הפשוטה שתמיד נוצרת מריבה מי אשם - המוסך, האחרון שטס, הטייס, הפקח/בקר, וכו´. פרופ שהקצה שלו נעלם - מי אשם? טייס אחרון? לפניו? בלאי? יש גם בעיה יותר קשה - אתה אומר שאין לך כסף לקנות מטוס לבד. מה יהיה אם תעשה TOTAL LOSS אחרי שעה אחת? תשלם על מטוס שלם לשותפים? ממה? לגבי מילוי דלק אחרי טיסה - זה עובד, תאורטית. בפועל זה מביא למצב של "שכחתי אחזיר לך" "התחנה היתה סגורה" "היה כבר חושך" וכו´. הפתרון של השותפים שלי היה מאד פשוט ואלגנטי: 1. שברת - שילמנו! זה מוסיף אחריות לכל טייס שיודע שעל הנזק שלו גם האחרים ישלמו מצד אחד, ומבהיר מה קורה ב TOTAL LOSS מצד שני. 2. כל שעת טיסה עולה כסף. כמה כסף? תתחילו עם 40 דולר/שעה. פעם בחודש עוברים על ספר המטוס ורואים מי טס כמה, ומעבירים את הכסף לחשבון הבנק, ממנו משולמות *כל* ההוצאות - תיקונים אגרות ביטוח וכולי. מי שלא טס לא מרגיש פרייר כי הוא לא משלם אגורה. 3. במידה ומצטבר כסף בבנק - מצוין, יהיה כסף לשיפוץ מנוע ותקלות. 4. במידה וחסר כסף - להגדיל את העלות לשעה, רטרואקטיווית ולגבות יותר מהשותפים "אחורה". 5. הוצאות זה הוצאות - לא חשוב אם זה "קבוע" "דלק" או טיפול. כן, זה דורש אמון מלא בין השותפים, אבל אמון שלדעתי אין טעם להכנס לשותפות כלל אם אינו קיים: 1. נרשמות שעות בספר כמו שצריך (אחרת אתה גם לא יודע אם הטיפולים בוצעו בזמן). 2. יש אמון בסיסי שכולם ברמת טיסה סבירה וישמרו על המטוס. 3. יש הבנה ברורה של ביטוח-הדדי ל TOTAL LOSS. 4. שותף לא פעיל יודע שלטוב ולרע הוא לא משלם (Dם לא אגרת חניה) אבל מצד שני המטוס מאבד מערכו בטיסה של האחרים. לגבי פירוק השותפות - זאת הנקודה הכי קריטית. אנחנו קבענו: כל שותף ראשי לדרוש "פירוק". הוא יפרסם מודעות, ידבר עם הקונים וכולי. כאשר מסוכם מחיר, יש שתי אפשרויות: 1. מכירה וחלוקת הכסף. 2. השותפים "קונים" את חלקו היחסי של השותף באותו ערך משפטית זה נקרא FIRST REFUSAL RIGHT 3. אין מושג של "החלפת השותף" ושל "שותף חדש מוסכם" - זה בעיה נוראית. פועלים לפי 1 ו 2 הנ"ל (אלא אם יש הסכמה מלאה בין השותפים לעשות משהו אחר) לגבי בורר - קבעו רשימה (יותר מאדם אחד) של בוררים וסכמו שכל ויכוח יפתר ע"י הבורר ללא טענות וערעורים (ובשום אופן לא פונים לבית המשפט) לכל שינוי במטוס (הספת מכשירים, שיפור ברקסים, מקום חניה וכו´) דרוש רוב של השותפים (3 מ 4 או 2 מ 3). מקווה שזה עוזר - אתה יכול להרים טלפון לעזרה נוספת.
 

tom kook

New member
תודה מיקי!

אני חושב שיש רבה הגיון בריא בדרך שהצעת למרות שיש בה בעיות (אבל הרי השותפות עצמה כבר יוצרת בעיות לא...) בכל מקרה תודה רבה לכולם !
 

yoavav

New member
שותפות - מעשה שהיה באמת

קראתי את הרעיונות השונים לשותפויות ואני מעלה על הכתב מעשה שהיה על מנת לדון במספר בעיות. רקע: ארבעה שותפים העובדים באותו מקום עבודה, חסרי כל ניסיון בתעופה קלה או בתעופה בכלל רכשו מטוס. סידרו אותם, תכמנו אותם, לא עמדו בזמנים. בסוף היה מטוס. ביום הראשון, טסו שלושה שותפים כשעה כל אחד עם המדריך. חניך תורן מילא דלק. ביום השני, השותף הרביעי עלה לטוס עם המדריך, בסוף ההמראה בגובה 500 רגל, המדריך מראה לחניך שהסל"ד הוא 7,000 (מעל המגבלות) וקט מנוע. המדריך מנחית את המטוס על שביל בין אגני החימצון בראשון לציון. בסוף השביל, אגם חימצון (אלא מה? בלונדית?). המטוס צולל והמנוע נשאר בחוץ. למדריך ולחניך שלום. שותפים מסודרים אנחנו. פונים למינהל התעופה שיחקור. המינהל חוקר ומוציא מסקנה שעורבב שמן סינטטי במקום שמן מינרלי. עושים משפט חברים כדי להחליט מה לעשות. האם השותף אשם (הוא טס שתי דקות במטוס) ובכלל לא ידע להטיס אותו. חניך תורן אשם שעירבב דלק עבור כולם? כולם אשמים? גזר הדין היה, השותף שטס אחראי. מסקנות: א. לא לטוס במנועי שתי פעימות. ב. לבחור מדריך שהתאמן בנחיתות אונס לפני שהוא עולה עם חניכים. ג. לא לפנות למינהל שיחקור תאונות אז"מ - אף פעם לא ניתן לדעת את המסקנות. ד. אנחנו חארות של שותפים. ה. אם נופלים עם מטוס, רצוי לא לנחות לאגן חימצון. ועכשיו ברצינות: לשותפות נכנסים כי אין כסף לקנות מטוס לבד. לכן ברור ששותף שהורס את המטוס לא יכול להחזיר את המטוס לשותפים. כל מי שזה לא ברור לו, טומן את ראשו בחול. הסכומים של הרס מטוס או נזק גדול הם עשרות רבות של שלפי שקלים, ודאו היטב שלשותפחם שלכם יש להוציא סכומים כאלו. מנגנונים שקובעים מי אשם הם מנגנונים פוליטים (דהיינו מושפעים מהאדם, מיכולת השכנוע שלו, ממה הוא עשה לשאר השותפים וכו´) מנגנונים אלו המופעלים בדיעבד, אינם יכולים (לדעתי) להיות הגונים. אני חושב שמנגנון של נזק, חייב להכיל מגבלת סכום כדי שיהיה ישים.
 
למעלה