שחיקת רכב

מילקי 10

New member
שחיקת רכב

שאלה...
רכב שנסע 50 אלף ק"מ במישור לעומת רכב שנסע את אותו קילומטרג' בעיר עם עליות וירידות, ירושלים, חיפה
האם יש הבדל בשחיקה או שזניח?
 

חן 1111

Active member
קודם כל, זה זניח.

ויש דעות שונות לגבי זה. יש תאוריה שפעולה במהירות אחידה ובעומס נמוך דווקא מזיקה למנוע, וקטעים של עליות, מעמץ וסיבובים גבוהים מועילים לו.
 

מילקי 10

New member
לא הבנתי

כשהמנוע מתאמץ זה טוב לו??
אם אני נוסעת על 120-130 זה לאמץ מנוע (נניח רכב מיני), מה טוב בזה?
 

enigo

New member
הטענה על עבודה בעומס קבוע רלבנטית - אולי - להרצה

מעבר לזה, היו טענות לגבי הצטברות פיח במנועים שלא מגיעים לסל"ד גבוה בגלל טמ' נמוכות יחסית בתא הבעירה - אני לא בטוח שזה נכון גם למנוע מודרני, שבו הבקרה על פעולת המנוע הרבה יותר מדויקת. ובכל מקרה - פיח אפשר לנקות.
אבל אין ספק שעבודה בסל"ד גבוה יותר שוחקת יותר את המנוע (אם כי מסכים שזה כנראה לא משמעותי), אין ספק שהחלפות הילוכים (שנדרשות יותר בתוואי הררי) שוחקות את תיבת ההילוכים (חושב שזה כבר קצת פחות זניח), ואין ספק שירידות ופניות רבות שוחקות יותר את הבלמים (בטוח לא זניח) ורכיבי המתלה (לא בטוח כמה משמעותי, אולי זניח ואולי לא).
אז אם אני, אישית, צריך לקנות רכב שנסע בעיקר מב"ש למצפה רמון, או רכב שנסע בעיקר מטבריה לקצרין - אני בוחר את הרכב הדרומי.
 

חן 1111

Active member
דווקא שמעתי על מנועים מודרניים שסובלים מפיח

ואני לא בטוח שעבודה בסל"ד גבוה שוחקת כל כך. לא מדובר על סל"ד מקסימלי. בסך הכל על משהו כמו 4000 סל"ד במקום 2000, וגם זה לפעמים. מצד שני בסיבובים גבוהים לחץ השמן גבוה יותר, וכמו שאמרת, הפיח והמשקעים נשרפים כנראה טוב יותר. לפעמים במנועים שפועלים בעומס קל מדי הולך הממיר הקטליטי, כי הוא מתכסה במשקעים שלא נשרפו, או שנסתם מסנן החלקיקים וצריך לקחת אותו לניקוי במוסך.
למעשה רוב השחיקה של מנוע היא בהתנעה או בשלב ההתחממות. כך שהייתי בודק יותר (אם אפשר) אם הרכב נסע נסיעות ממושכות או הרבה נסיעות קצרות, יותר מאשר אם הוא עבד בעליות או במישור.
לגבי גיר אוטומטי אתה צודק. בבלמים נשחקות רק הרפידות, וזה חלק מתכלה ומתחלף, ולא ברור לי למה ירידות צריכות לעשות משהו רע למתלה.
 

enigo

New member
עניין פשוט של מתמטיקה

אם בכל מעבר של הבוכנה בצילינדר יש שחיקה של X, אז אם היא עוברת כפול פעמים במרחק/זמן נתון, (4000 במקום 2000 סל"ד) אז תהיה כפול שחיקה.
מה שאולי שווה להזכיר הוא שמנועים היום בדרך כלל מתים בעקבות טראומה, ולא שחיקה.
לגבי מתלים - ירידות לא שוחקות אותם, פניות כן, או בכלל עומסים. גם כביש משובש שוחק את רכיבי המתלה יותר מכביש איכותי.
ואגב, ברקסים זה לא רק רפידות, אלא גם קליפרים - בוכנות שנשחקות, מובילים שמתרחבים וכן הלאה.
 

חן 1111

Active member
זהו שזה לא רק מתמטיקה.

הבוכנה באמת עוברת כפול מרחק, אבל התנאים לא זהים. פיזור חום שונה, לחץ שמן שונה... ואני לא בטוח מה ההשפעה האמיתית.
נכון שמנועים מתים בדרך כלל בגלל טראומה, כך שנדיר למצוא היום מנוע "שחוק", ואם כן אז זה אחרי הרבה מאות אלפי ק"מ.
לגבי מתלים, אני חושב שהדבר העיקרי ששוחק אותם זה כביש משובש או נהיגה פרועה במובן של פגיעה במדרכות, נסיעה בשטח וכדומה.
&nbsp
 

enigo

New member
לחץ שמן ב-2000 וב-4000 די זהה

לפחות באוטו שלי שיש בו מד לחץ שמן.
 

Rtitan

New member
בזמן עבודה בטמפרטורת עבודה נורמלית...

אני לא בטוח שיש למנוע בלאי משמעותי - עיקר הבלאי של מנוע הוא בזמן ההתנעה, בעיקר התנעה אחרי חניה ארוכה של מספר שעות, ונסיעות עירוניות קצרות שבהן המנוע לא מגיע לתנאים אופטימליים.
בנסיעות ארוכות המנוע עובד בתנאים אופטימליים מבחינתו. עליות וירידות מאפשרות לו לעבוד עדיין בתנאים אופטימליים, אבל נכנסים פרמטרים נוספים של סל"ד גבוה ששורף משקעי פיח מחד, וירידות שיוצרות תת-לחץ בתאי השריפה, שמייעל שימון של חלקים שונים, אני לא בטוח לגבי כמה זה בעל משקל אם בכלל. ועדיין - תחזוקת הרכב היא בעלת המשקל הגבוה ביותר: טיפולים תקופתיים בזמן - ולא רק לפי המלצת היצרן: הרכב מהדרום שנסע הרבה בתנאי אבק לעומת מכונית שנסעה בין קצרין וטבריה באוויר נקי.
שימוש קבוע בתוספי דלק טובים.
המתלים - סביבה עתירה / נטולת פסי האטה בכביש, כבישים מרובי מהמורות לעומת כבישים טובים.
&nbsp
אני מסתכן לומר שבמכוניות מודרניות אין הבדל ממשי בין רכב הררי ורכב מישורי - המשקל הגבוה ביותר הוא מי נהג ברכב ואיך, ומי טיפל בו ואיך.
 

חן 1111

Active member
נכון. מכיוון שזה הלחץ שנקבע על ידי פורק הלחץ

והוא נמדד בתחילת המעגל, כך שאתה לא באמת יודע את ספיקת השמן ולחץ השמן שמגיעים לכל החלקים במנוע. בסיבובים גבוהים יותר הספיקה גבוהה יותר, אבל גם יש צריכה גבוהה יותר. אני לא יודע מה ההשפעה ומה יותר טוב, רק שזה לא אותו דבר.
 
למעלה