שטן?

לי היה ידוע שכן

לפי מה שהיה ידוע לי, זהו אחד מההבדלים הבסיסיים בין יהדות לנצרות, בין תפיסת האדם כטוב/רע מיסודו. אם אין הבדלים, אז מה כן? שטן/גיהנום קיים לא קיים? (האם גיהנום=הגיהנום הוא עלי אדמות. אדם המרחיק עצמו מהאל (ובכך מחסדו של האל) יוצר לעצמו בכך גיהנום. הגיהנום הוא תיאור של חיים הרחק מהאמונה. אין גיהנום לאחר המוות->>> ???)
 

טל ר

New member
האמנם?

האם היהדות, כמו הנצרות, רואה בשטן מלאך שמרד באלוהים, שהינו אוייב לאלוהים? אני חייב לציין שבספר איוב זה לא נראה כך. שם נראה שהוא ה"הפכא מסתברא" של אלוהים, וכפוף לאלוהים באופן מלא (השטן מבקש רשות מאלוהים למעשיו). בקשר לגהינום, אתה יכול לציין מקור יהודי אשר אומר שיש דבר כזה?
 

masorti

New member
תקרא את הנאמר בעבר בפורום...

תעבור על כל השירשור המתחיל בהודעה הזו, וכן בשירשור (שלינק אליו ניתן גם בשירשור הנ"ל) שמתחיל בלינק הזה (או הודעה אחת מעליו).
 

Lu Tze

New member
הולך ככה:

קודם כל, המשמעות המקורית של המליה "שטן" היא אוייב או מכשול. ביהדות השטן הוא מלאך (שליח) של אלוהים שתפקידו הוא לשמש כקטגור (כך למשל בספר איוב). השטן עובד תחת אלוהים ואין לו סמכות משלו. סיפור נחמד בהקשר זה: דוד (המלך) ידע שהוא עומד למות לכן הוא החל ללמוד תורה 24/7 מכיוון שאסור לשטן לאסוף נשמה של אדם שלומד תורה השטן עשה רוח גדולה בגן של דוד ודוד, מתוך סקרנות, יצא לראות מה קורה ולכן הפסיק ללמוד והשטן אסף את נשמתו. זה מדגים בעיקרון את תפיסת השטן ביהדות. בנצרות השטן משמש ל"פח-זבל" לכל הרעיונות שלא מתיישבים עם התפיסה המונותאיסטית, הוא מקור הרשע בעולם (ביהדות מקור הרשע, עד כמה שידוע לי הם בני אדם רשעים). השטן היה מלאך כיתר המלאכים (וגם קראו לו בשם שונה שאותו אני תמיד שוכח) ויום אחד הוא החליט שהוא זה שצריך לשלוט בעולם ולא אלוהים לכן הוא הנהיג מרד וכשאלוהים ניצח הוא הגלה אותו. השטן משוטט בעולם וגורם לאנשים לחטוא בכדי שהוא יאסוף כמה שיותר נשמות (מזכיר לי קצת את מירוץ החימוש בין ברה"מ לשעבר לארה"ב). והוא לא "עובד" תחת אלוהים.
 

Lu Tze

New member
בנצרות - בהחלט

מדובר בשתי ממלכות שונות, גן עדן שבו שוכנים כל הנשמות הטהורות וגיהנום שבו שוכנות נשמות שהן לא מספיק טהורות כדי להיות בנוכחותו של אלוהים. כמובן שכל זרם/כת בנצרות מגדיר את מידת הטוהר בצורה שונה ולכן רוב הזרמים ובמיוחד הכתות טוענות של שאר זרמים והכתות הולכות לגיהנום ביחד עם אלה שבכלל לא מאמינים בישו. ביהדות זה יותר מסובך. בעיקרון גיהנום לא מוזכר בתנ"ך. את תפקיד הגיהנום (להעניש חוטאים) תפסו שתי תפיסות אחרות, גמול אישי וגמול לדורות. בתורת הגמול האישי אם חטאת אז אתה נענש בתקופת החיים שלך (כיום זה פועל גם לכיוון השני, אם קרה לך משהו רע - חטאת) וגמול לדורות אומר שאם חטאת אז הבנים שלך יענשו (לא ידוע לי מה קורה אם אישה חוטאת או אם הגמול לדורות חל גם על בנות). במילים אחרות, אם חטאת אלוהים יעניש אותך, ואם לא אותך אז את הילדים שלך. רעיון הגיהנום (והחיים שלאחר המוות בכלל) ביהדות הוא רעיון מאוחר יחסית, עד אז היהדות האמינה בגילגול נשמות (תפיסה שעדיין קיימת חלקית כיום). אך ביהדות במודרנית (כשאני אומר מודרנית אני מתכוון ליהדות של היום לעומת היהדות של פעם). כדאי גם לציין שהכניסה לגיהנום לפי היהדות נמצאת מתחת לגיא בן-הינום (בגלל כל עניין פולחן הבעל), ת'אמת? הייתי שם ולא ראיתי שום כניסה : ) ואם כבר, אני רוצה לציין שאני עושה עבודה בפילוסופיה בנושא "אילו בעיות פילוסופיות פותר השטן?" (בעיקר התחום המוסר, ה"טוב" המוחלט שהוא אלוהים וכוחו הבלתי מוגבל של אלוהים. אם למישהו יש מידע בנושא, אשמח.
 
אז אם כך

קיים ביהדות רעיון של גיהנום (כמקום פיזי)? (ציינת שביהדות המאוחרת קיים). לגבי שאלתך, לא בוודאות, אבל נזכרתי שאיתמר קליינברג - "הנצרות - מראשיתה ועד הקונפורמציה" מדבר על תפיסת השטן והגיהנום ביהדות ובנצרות. זה בוודאי יכול לעזור לך בעבודתך (ולי חלקית בשאלתי כאן...). גם נזכרתי שהשאלתי ממישהו את הספר פעם והוא עדיין אצלי :)
 

Lu Tze

New member
טוב... אני לא ממש מומחה גדול

ביהדות אבל: כמו שאמרתי, הכניסה לגיהנום נמצאת מתחת לגיא בן-הינום (מקום ליד ירושלים שיש בו בית-קברות קטן). ויש סיפורים על גדולים בתורה שביקרו בגיהנום (לא זוכר את הרקע). בעיקרון הם ראו שם אנשים תלויים מכל מיני מקומות (מהרגליים, מהנחיריים וכו') יותר מזה אני לא זוכר. אם זה מעניין אותך, באיסלאם יש ממש הפנייה ספציפית לגיהנום ולגן-עדן, אני לא ממש זוכר אבל זה הולך ככה: אם עומדים במקום מסויים (מול או ליד) אחת מחומות ירושלים אז הגיהנום נמצא בכיוון מסויים וגן עדן בכיוון אחר.
 
טוב.. זה כבר די קל

אם עומדים במקום מסויים בירושלים (נניח ביציאה מירושלים) וצריך להחליט אם מתחשק לנסוע לבלות בתל אביב או לבלות בקסבה של חברון ... ההחלטה קלה.
 
לא בדיוק

באסלאם ירושלים מוזכרת בעיקר בנושאי יום הדין ... התיאורים שם מושפעים הן מהיהדות והן מהנצרות ולדוגמא מספרות החדית' (סיפורי מדרש מוסלמים)שביום הדין ירושלים תרד מן השמים נקייה ומסודרת כמו כלה שבאה לפני בעלה ועוד'... ומדרש שני אומר שמכה תתקרב לירושלים ובין הערים הללו יעבור גשר דק חוט השערה וחד כחרב והנביא (מחמד) הוא זה שימליץ על אלו שיעברו את אותו גשר ... ויש עוד המון סיפורים כאלו על ירושלים באסלאם .... למידע נוסף עופר לבנה כפרי. עיונים במעמדה של ירושלים בתקופה באסלאם הקדום.ירושלים: יד יצחק בן צבי, 2000.
 
לא בדיוק

באסלאם ירושלים מוזכרת בעיקר בנושאי יום הדין ... התיאורים שם מושפעים הן מהיהדות והן מהנצרות ולדוגמא מספרות החדית' (סיפורי מדרש מוסלמים)שביום הדין ירושלים תרד מן השמים נקייה ומסודרת כמו כלה שבאה לפני בעלה ועוד'... ומדרש שני אומר שמכה תתקרב לירושלים ובין הערים הללו יעבור גשר דק חוט השערה וחד כחרב והנביא (מחמד) הוא זה שימליץ על אלו שיעברו את אותו גשר ... ויש עוד המון סיפורים כאלו על ירושלים באסלאם .... למידע נוסף עופר לבנה כפרי. עיונים במעמדה של ירושלים בתקופה באסלאם הקדום.ירושלים: יד יצחק בן צבי, 2000.
 
למעלה