שיוויון וחירות

שיוויון וחירות

אני חושב שכל מי שלומד או למד אזרחות כבר נתקל בשני המושגים האלו שעומדים במרכז הדמוקרטיה . דיונים וויכוחים על מדיניות רווחה אל מול מדיניות קפיטליסטית ניתן למצוא בשפע, אך אלה לא מתקדמים לאף מקום ממשי (וכשאני אומר ממשי אני מתכוון להכרעה מסוימת , ולו הקטנה ביותר
) . אז למה לא לדון בשני ערכי הענק האלו, שמהם צומחות הגישות . הכוונה היא כמובן בתחום החברתי-כלכלי. חירות – לפרט יש חופש מלא למצות את הפוטנציאל המצוי בו . החירות תתאפשר רק וכאשר המסגרת המדינית תקטין את ההתערבות שלה בדיני חברה וכלכלה למינימום האפשרי ובכך תתן לפרט את המרחב להתפתח ככל שהוא רק יכול. שוויון – כל הפרטים נולדו שווים, גם מבחינה חברתית וכלכלית . על כן , על המסגרת המדינית לאפשר לכל הפרטים להגיע לידי מיצוי וזאת ע"י מערכות של איזונים בהם יושקעו כספים בכל , ובנזקק יותר למען יצירת השוויון . כך הפרט יוכל לשנות את מעמדו החברתי בלי קשר להוריו וכל ההזדמנויות תהינה פתוחות עבורו . כמובן שהערכים משפעים לא רק במישור של הפרט אלא במישור החברתי . בקצרה : כאשר חירות מקסימלית תינתן, פרטים חזקים יוכלו לפעול ולהפיק יותר ובכך ירימו יחד גם את האוכלוסיות החלשות . כשאר שוויון ינתן , מיסים כבדים יותר יוטלו על כל הפרטים אך חלוקת הכסף לא תהיה שווה אלא תינתן לפי צורכי האוכלוסייה הספציפית . כלומר לדוגמה , לכולם תהיה מערכת חינוך חינם מהגן ועד האוניברסיטה , אך אוכלוסיות קשות יום יקבלו שיעורי תגבור נוספים . אם כך , מהו הערך שיש לשים בו דגש כך שהפרט מצד אחד והחברה כשלם מהצד השני ירוויחו הכי הרבה ? (עם שימת לב לתוצאות והשלכות של כל ערך וגם עמידה במבחן המציאות )
 
ובכן...

שמח שהעלת את הדיון הזה, כי כרגע אני חורש לאזרחות בבית ספר ואין לי איפה לדון על מה שאנחנו לומדים חוץ מבכיתה, ששם קצת קשה לנהל דיון אינטיליגנטי... אז ככה, שיוויון: כתבת "כל הפרטים נולדו שווים, גם מבחינה חברתית וכלכלית" זה לא בדיוק הערך, שיוויון בדמוקרטיה זה יותר קטע יותר מדבר על שיוויון אפשרויות וכו'. "לכולם תהיה מערכת חינוך חינם מהגן ועד האוניברסיטה , אך אוכלוסיות קשות יום יקבלו שיעורי תגבור נוספים ." זה המצב בכמה מדינות מאוד מתקדמות (כמו גרמניה למשל אם אני לא טועה) אבל בארץ לצערי רוב הכסף הולך לתקציב הביטחון ומעט מדי להשכלה. חוץ מזה, אתה גם צריך לחשוב קצת מעבר לזה. מאיפה הכסף לחינוך חינם מהגן עד האוניברסיטה יגיע? הרי צריך לשלם למורים, לשרתים, לציוד לימודי וכו', והכסף הזה יגיע מהכסף של משלמי המילים - העם. כמובן שהעשירים הם אלה שמשלמים הכי הרבה מיסים (בגלל כמויות הכסף שיש להם) ואני מניח שבשלב מסוים קצת ימאס לאותם עשירים, שחלקם עבדו קשה בשביל הכסף הזה (בואו לא נפתח דיון על זה עכשיו...), שכמויות כל כך גדולות של הכסף שלהם הולכים לחינוך אנשים שאין להם כסף, אולי מסיבות מוצדקות (בעיות משפחתיות) ואולי לא (עלצנות של ההורים לעבוד לצד כמות גדולה מדי של ילדים שהם עושים). וזה כבר נוגד את בצורה מסוימת את ערך השוויון - כי אנשים מסוימים צריכים לשלם יותר כסף ואנשים אחרים פחות. גם אם תקראו לזה "הבחנה מוצדקת" זה לא ישנה את העובדה שזה לא שיוויוני. ואם מסתכלים על זה מהצד ה"טבעי" שהרבה אוהבים לעסוק פה בו... זה הכי טבעי שבנאדם יקצור את מה שהוא זרע בלי לחלוק אותו עם אחרים - כי אם הוא קצר הרבה, סימן שהוא גם זרע הרבה ועשה יותר עבודה ממי שקצר פחות. בכל מקרה, לדעתי לקחת לבנאדם שמרויח 16 אלף נטו בחודש (אם אני לא טועה) חצי מהמשכורת בשביל מיסים נוגד לגמרי את ערך החירות. מה שכן, אני מניח שאפשר לסמוך על יצר הפילנטרופיות של עשירים מסוימים, שיתנו מכספם לפי רצונם כדי לתמוך בילדים שצריכים עזרה כספית בחינוך (מלגות) - אבל גם את זה צריך לעשות עם מחשבה ולא סתם לפזר כסף לכל עבר. קחו למשל את המקרה של אפריקה, שמיליארדי דולרים הולכים לעזרה לתושבים שלה כבר שנים, אך מצבה רק הולך ומידרדר, כי רוב העניים בוחרים להשתמש בכסף הזה כדי לקנות אוכל ולעשות יותר ילדים שיהיו עוד יותר עניים ומסכנים, במקום שישתמשו בכסף הזה כדי לחנך את התושבים, או לפחות לתת להם קונדומים.
 
../images/Emo6.gif לא ענית, לפחות לא קלטתי את זה

כמובן ששוויון הוא ערך נרחב יותר אך אני בא לדבר על סוגיה שבמהותה היא קונפליקט אשר באה לידי ביטוי במישור החברתי-כלכלי בלבד. אני חושב שאתה טועה בקשר לכסף שהעם משלם. כמובן שהעם ישלם , ובמיוחד אלה שירוויחו הכי הרבה( הכל באחוזים כמובן). יש בזה הגיון, הרי העשיר עושה את הכסף שלו מהחברה , בדרך זו או אחרת ועל כן - מה רע שיחזיר ? ונחזור למסלול הראשי - מימון אכלוסיה חלשה הוא לא עד אין קיץ . כל הרעיון הוא שהיותם אכלוסיה קשה תשתנה- חלקם אפילו יהפכו עשרים שיממנו מחדש את אותם חלשים חדשים, אך רובם יוכלו להתקיים בלי מדיניות רווחה . הרעיון הוא צמצום פערים חברתיים - לא מימון עד אין קיץ של העם את החלשים . חינוך זו הדרך הבטוחה והטובה ביותר לעשות את זה . כמובן שאוכלוסיות חלשות לא יעלמו . יהיו זקנים . יהיו יתומים . יהיו נכים ובעלי מוגבלויות שונות . אך החברה היא זו שרוצה לפרוש את רשת הביטחון. במקרה והיחיד יפגע ,זה שפרש מבעוד מועד את הרשת והסכים לעזור לחלשים ממנו יתמך אף הוא. ככה גם הוא מרוויח חברה חזקה יותר ובריאה יותר. ובנוגע לפילנתרופיות, היא לא באמת קיימת בעולם העסקי . אנשי עסקים מעונינים רק בעוד כסף או בשמם הטוב . גם מקדולנדס ממנת(או מימנה) בתי ספר בארה"ב , אך היא לא שכחה לשים סניף שלה בקפיטריה, או יותר חשוב - ללמד את הילדים לצרוך את הזבל שלה ולא של אחרות . או לדוגמה חברינו הטובים האחים עופר . אחד מהם רצה לתרום כסף למוזיאון ת"א (לא לתפוס אותי במילה) אך ורק אם ישנו את שם המוזיאון על שמו, כל זה בעוד שהמוזיאון הוא מוזיאון ציבורי . התפלאות - ממש לא . יש עוד מספיק דוגמאות למקרים שבהם התורמים עושים זאת עם כוונות שונות . בקיצור , לא הייתי ממליץ לסמוך על אותם "פילנתרופים", יכול להיות שיש כאלה, אבל הם פחותים ונדירים. את האמת שניסיתי כמה שיותר לא לנטוע את דעתי בהודעה הראשונה כדי לתת לכל להתבטא. כתבת אז הגבתי . מה שכן - לא התייחסתי למבחן המציאות , שהוא גורם בפני עצמו לשני הערכים בנפרד.
 
לא עניתי...

כיוון שאין לי תשובה לזה... יש יותר מדי משתנים בכל העסק, ואף פעם לא למדתי כלכלה בשום צורה ככה שאין לי ממש יכולת להבין את הכל ולדעת מה יהיה הכי טוב. אבל פשוט שפכתי קצת ממה שעובר לי בראש על הנושא הזה.
 
למעלה