עבודה בשתי השיטות
אכן אנחנו עובדים בתוכנית בית המשלבת את שתי הגישות. התאור של תלמה על שתי הגישות/שיטות נכון. קשה לסכם בקצרה שתי שיטות עליהן נכתבו ספרים רבים כל כך, אך אנסה לעשות זאת. ABA מלמדת את הילד מיומנויות שונות ומכינה אותו לחיים עצמאיים. בשלבים ההתחלתיים (שיכולים להימשך חודשים) מציגים פעולה מסויימת בפני הילד (למשל "מחא כפיים"), ונותנים לו חיזוק כאשר הוא מבצע אותה (החיזוק יכול להיות ממתק, חיבוק, צעצוע וכד'). עם הזמן, הפעולות הנדרשות הופכות למורכבות יותר, והמיומנויות הנרכשות גדלות. הביקורת העיקרית נגד שיטה זו טוענת שמדובר בעצם במעין "אילוף" של הילד, והתרכזות בפעולות טכניות בלבד. לטענת המבקרים, הילד הופך לרובוט המבצע פעולות על פי הוראה או על פי פורמט מסויים. למשל, בשיטה זו ניתן ללמד ילד לשחק עם בובה, אך המשחק מכני ואינו משחק סימבולי אמיתי. כמו כן, גם האינטראקציה החברתית עם אחרים מכנית מאוד ואינה ספונטנית. ביקורת נוספת כלפי השיטה נובעת מהטענה של תומכיה בדבר ההוכחה המחקרית ליעילותה. התומכים בשיטה זו מציגים מחקר של דר' לובאס משנת 1987 שהתקיים באונ' UCLA, לפיו 49% מהילדים (9 מתוך 19) שהשתתפו במחקר וטופלו בשיטה זו בלבד, השתלבו במסגרת חינוכית רגילה לאחר פרק זמן מסויים של טיפול. מה שהתומכים אינם מציינים, היא העובדה שמאז המחקר הזה טופלו בשיטה זו עשרות אלפי ילדים ברחבי העולם, מרביתם בארה"ב, ואין נתונים מחקריים עדכניים המאשרים את אחוזי ההצלחה שהושגו בניסוי משנת 1987. בבדיקה של משתתפי הניסוי ההוא לאחר 6 שנים, התברר שרק חלקם נותרו בכיתה רגילה. לשיטת ABA יתרונות רבים, בעיקר בכך שהיא מכינה את הילד לחיים ומלמדת אותו מיומנויות בסיסיות לחיים עצמאיים. משום כך, השיטה מאוד אהודה על מדינות רבות (בעיקר בארה"ב), היות והיא מאפשרת לבוגרים חיים עצמאיים בעתיד, ומקטינה את תלותם במדינה בהמשך, ולכן, בחישוב לטווח ארוך, היא משתלמת יותר למדינה (בוגרים עצמאיים חוסכים למדינה כסף רב, כיוון שאינם נזקקים לאישפוז במוסד או לליווי צמוד על חשבון המדינה, לכל חייהם). העבודה בשיטה זו יקרה מאוד ודורשת מטפל צמוד לילד ועבודה במשך שעות רבות ביום. בארץ, אלו"ט אימצה את השיטה, המיושמת בגני אלוטף, ודוחפת גם את משרד החינוך להכיר בה וליישמה. השיטה השניה, ששמה הנכון DIR, אך מכונה בארץ "שיטת גרינשפן" על שם אחד ממפתחיה (ותודה תלמה על איזכורה של סרינה ווידר שפיתחה את השיטה יחד עם סטנלי גרינשפן), מתמקדת יותר בהיבטים רגשיים ואישיים של הילד, וכפי שצויין, מנסה לזרום עם הילד ולנצל יוזמות שלו, לצורך רכישת מיומנויות. הילד אינו לומד מיומנויות שונות באופן מכני, אלא תוך כדי משחק וקשר דו סטרי עם המטפל. המשחק והתנועה והקשר הדו סטרי אמורים לפתח אצל הילד מיומנויות חברתיות ויוזמה לתקשורת עם אחרים. בשיטה זו ההתקדמות בלימוד המיומנויות בד"כ איטית יותר מאשר בשיטת ABA ומכיוון שהיא פחות מובנית כמו ה ABA, לא ניתן לכמת את ההישגים ולהציג נתוני הצלחה והתקדמות מדוייקים, וזוהי אחת הביקורות של המצדדים ב ABA כנגד שיטה זו. מבקרי השיטה מציינים את האיטיות בהתקדמות אצל חלק מהילדים, וכן את הצורך במטפלים מאוד מיומנים. כמו כן, הביקורת טוענת גם כנגד מטרות מעורפלות הקיימום בשיטה זו. מרכז בייקר בביה"ס לחינוך באונ' בר-אילן מתמקד בשיטה זו. מאחר ומדובר בשתי גישות שונות לטיפול בילדים עם אוטיזם, לכל גישה יש את החסידים שלה, כאשר חלקם (בעיקר חסידי ה ABA) ממש אורתודוקסים בכל הקשור לשיטתם ולאמונתם בה, וקשה למצוא אנשים המכירים היטב את שתי השיטות ומוכנים לשלב בינהן. בננו בן השלוש מטופל בתוכנית בית המשלבת את שתי השיטות, מתוך כוונה למצות את הטוב משתיהן. ה ABA מיועדת להקנות לו מיומנויות בסיסיות חסרות (חיקוי, הצבעה, מילוי הוראות) וה DIR משתמשת ביסודות המוקנים על ידי ה ABA לצורך פיתוח יכולות אחרות, בעיקר בתחום החברתי/רגשי. למזלנו אספנו צוות מטפלים המכירים את שתי השיטות ופתוחים לקבלת רעיונות אחד מהשני.