גן אדלר
גן אדלר? מטרות על: הגן יהווה מערכת אשר בה הילד יתנסה ויתאמן בפיתוח תחושת השתייכות. (יכולת הסתגלות למצבים משתנים, מודעות עצמית, אמפתיות לזולת וכדומה). בוגר גן אדלר יהיה בעל יכולת להסתגל למצבים פנימיים וחיצוניים משתנים, ברמה רגשית, קוגנטיבית וחברתית. הילד יהיה בעל יכולת בחירה מודעת ואחראית. הילד יתנהל על פי מערכת ערכים שאותה יפנים ויבין כי היא מתבטאת בחוקים וגבולות שיש לקיימם. הילד יהיה סובלני ובעל יכולת לקבל את השונה והחריג. הילד יפתח מסוגלות ורצון לתרומה ומועילות לסביבה החברתית. מטרות אופרטיביות: הילד יפתח תחושת השתייכות בגן לחברת הילדים, לצוות ולכל קהילת הגן. הילד יפתח יכולת בחירה וקבלת אחריות לתוצאות מעשיו. הילד יפעל על פי מערכת ערכים שאותה יפנים. הילד יבין את זכויותיו וחובותיו במסגרת הנתונה. הילד יפתח ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי. הילד יוכל לזהות את רגשותיו, להמליל אותם ולנהל אותם בצורה חיובית. הילד יוכל להיות אמפתי לחבר, ולשתף פעולה. הילד ייקח אחריות בתחום הציבורי ויהפוך למעורב, מתנדב ועוזר. מטרות לצוות הגן: השתתפות בהשתלמויות. הסכמה לליווי צמוד של המכון. יכולת להכיל את כל ההורים, גם אלה שפחות מעורבים… יכולת לפתור בעיות בדרך אסרטיבית ובוגרת. יכולת לעודד (חשוב ביותר). מטרות להורי הגן: ההורים יבינו את החשיבות של דיבור השפה אחת עם הצוות ויתחברו למצע הגן. ההורים יהיו שותפים לדרך בצורה מעורבת ומתוך נכונות לשתף פעולה לטובת ילדיהם. ההורים ישקיעו זמן ומשאבים להבנת התיאוריה. ההורים יתאמו ציפיות עם הצוות ויפעלו לפיהן. הדרכים להשגת המטרות בפעילויות בגן בראשי פרקים: תחושת השתייכות ניתן להשיג בעזרת הדרך של קבלת הילדים בבוקר, משחקי חברה, פעילויות לגיבוש של הורים וילדים וכדומה. בתחילה שייכות לקבוצת השווים וברמה גבוהה יותר שייכות לקהילת הגן ואף למדינה. דמוקרטיה- קבלת החלטות הדרך משותפת, קביעת גבולות. הרגשת מועילות ומסוגלות – מתן תפקידים ומטלות בהתאם לגילו של הילד. כמו למשל סידור הגן, ספירת הכיסאות במפגש, עריכת שולחן, בישול ואפיה, שטיפת כלי האוכל שלו, לבוש והנעלה ועוד. הרגשת ערך וביטחון עצמי יושגו ע"י עידוד רב ומתן תחושת הצלחה. ערכים – לימוד ערכים והסבר לגבי חשיבותם, פתרון בעיות של דילמות מוסריות, חוקים. מטרתיות – הבנת ההתנהגות כמשיגת מטרה. ניתן לעזור לילד להבין מהי מטרתו ובכך להיות יותר מודע להתנהגותו. לבחור ולקחת אחריות על הבחירה – לימוד שלבי הבחירה. (הגדרת הבעיה, העלאת אפשרויות לפתרון, בדיקת ההצעות, קבלת החלטה…) סובייקטיביות – שיחות אישיות בין הילדים לבין עצמם לשם הבנה כיצד הצד השני רואה את הדברים. מודעות לרגשות – הכרת מגוון הרגשות ופיתוח אינטליגנציה רגשית. אינטליגנציה חברתית – עזרה לזולת במצבים מזדמנים או מתוכננים בגן. שיתוף פעולה במשימות שונות, פתרון בעיות. הכרת העצמי – היכולות והקשיים, שיקוף. תפקוד במשימות החיים ברמת הילד.