שיטת סינגפור

e rational

New member
שיטת סינגפור

אני מרפרף מדי פעם על הפורום ורואה איזכורים רבים לשיטת ההוראה הסינגפורית במתמטיקה. הנה מה שהצלחתי להבין עד עכשיו: * ציוני הסינגפורים במבחנים הבינלאומיים גבוהים (ביחד עם עוד כמה מדינות מהמזרח הרחוק...). * התוכנית תורגמה לעברית ויש ניסיון לקדם אותה. * משרד החינוך (כהרגלו) לא מתייחס ברצינות לניסיונות הקידום של התוכנית. שאלותי: 1) האם לדעתכם הצלחת הסינגפורים טמונה "רק" בשיטת ההוראה? אני לא מכיר את השיטה אבל כהימור הייתי אומר שזה קשור "גם" לשיטת ההוראה ולא "רק" לשיטת ההוראה. 2) הילד הסינגפורי והילד הישראלי אינם חיים באותו אקלים תרבותי ולכן אין לצפות שהעתקת השיטה as is תביא לתוצאות דומות, יש צורך בבחינה מעמיקה של התוכנית לתלמיד הישראלי. האם נעשתה התאמה שכזו? 3) האם נערך מחקר שבודק את שיטת ההוראה הסינגפורית אל מול השיטה שרווחת בישראל זה שנים רבות, או שהעגלה נרתמה לפני הסוס וכדרכנו בקודש אנחנו עושים את הפיילוט ישר בקנה מידה ארצי?
 

shira shira

New member
תשובותי

1) יש צדק בדבריך. התלמיד הסינגפורי והמערכת הסינגפורית שונים מאוד מהמערכת בארץ. אבל, בספרים הסינגפורים יש פשטות וחכמה, חוסר התחכמות ותובנה שמזכירים את מה שהיה בארץ כשכן הצלחנו במתמטיקה. 2) הספרים תורגמו תוך התאמה לתרבות הישראלית. בנוסף, נכתבו מדריכים למורה המותאמים לארץ. 3) והניסוי - על כך נכתב רבות בעיתונות. משרד החינוך אכן ערך ניסוי. אבל, וכאן יש אבל גדול: עוד לפני שהעבירו אותו היה ברור שהמבחנים לא תקפים ושהוא בעייתי ביותר. לאחר שהוציאו ממון רב, לא הסכימו לפרסם ממצאים שבאמת משווים בין השיטות. הפיילוט הסינגפורי לא נעשה מיד בקנ"מ ארצי - התחיל ממספר מועט של בתי ספר וצמח בהדרגה. במקביל, יצאו מספר תכניות נוספות.
 

e rational

New member
המבחנים הבינלאומיים

לפי הבנתי הטריגר לשיטת סינגפור היה הכשלון במבחנים הבינלאומיים בישראל וההצלחה במבחנים הבינלאומיים בסינגפור. נשים לב שהמבחנים הבינלאומיים הם חיצוניים, ורק מעיקים על התלמיד שלא רואה בהם כל חשיבות. בעוד בארצות המזרח מחונכים התלמידים "להתאבד" על כל ציון, התלמיד הישראלי משקיע רק כשהוא רואה את החשיבות והתועלת שתצא לו מזה. האם המבחנים הבינלאומיים באמת משקפים נכוחה את מצב ההוראה בארץ?
 

shira shira

New member
מבחנים ארציים

לצערי כן. גם במבחנים הארציים - המיצ"ב - המצב מדאיג למדי. המיצ"ב מותאם לתכנית הלימודים בארץ. המורים ובתי הספר מאוד מאוד לחוצים מהביצוע שלהם במבחנים הללו, מכינים את התלמידים ומדגישים להם את חשיבותם. גם במבחנים הללו, התלמידים מראים חוסר ידע גדול. אפשר למצוא תירוצים רבים, אבל המצב בשטח (גם מדיווחים של מרצים באוניברסיטאות, גם מהורדת הרמה של בחינות הבגרות ועוד), הוא שתלמידינו לא יודעים מתמטיקה כמו שהיינו רוצים שידעו.
 

e rational

New member
שיפור המצב....

לדעתי הבעיה היא לא בתוכנית הלימודים. אני קושר את הדרדור המתמטי בעיקר לירידה התרבותית-חינוכית בערכת החינוך באופן כללי. התלמידים היום פשוט עצלנים, הם מתייחסים ללמודים כאל מטלה שיש לסיים כמה שיותר מהר. בשל כך קל להם יותר להתפס לאלגוריתמים ולהפעיל אותם בלי הבנה. העיקר הוא להגיע אל התוצאה שבסוף ולהקיף אותה בריבוע כדי לקבל ציון גבוה בבחינה - עדיף עם כמה שפחות השקעה. לראות תלמיד שמגלה סקרנות ילדותית אמיתית זה כבר מחזה נדיר שהופך לנושא שיחה בין מורים. אני בספק אם שינוי של תוכנית לימודים זו או אחרת תביא מזור לצרותינו, כל עוד אין בקצה השני תלמיד שמעוניין ללמוד. אנחנו נמצאים במעין מעגל קסמים התלמיד (מטבעו?) מעוניין להשקיע כמה שפחות, המורה רואה מזהה "קשיים" אצל התלמיד ו"עוזר" לו על ידי הפיכת חומר הלימודים מנושא מעמיק למשהו שיטחי הרי צריך רק לדעת איך להציב בנוסחה וזה יוצא, מכאן הדרך קצרה למיקוד החומר לבגרות (כי הרי אין לתלמידים זמן להתמודד עם כ"כ הרבה חומר). המעגל נשלם כאשר התלמיד "מבין" שמתמטיקה זה בסך הכל הפעלה של נוסחה כדי להגיע לתוצאה ובשביל דבר כזה בוודאי לא צריך להשקיע, חבל על הזמן לשבת בכיתה ולהקשיב, חבר שלי יסביר לי את זה לפני המבחן ב-10 דקות... אז עד כמה המאמצים והמלחמות להכניס תוכנית לימודים חדשה יצילו אותנו?
 
למעלה