שיטת קריאה

יערה24

New member
שיטת קריאה

במהלך לימודי נחשפתי לשיטות קריאה רבות. בפורום מורים גילתי ששיטת ליטף היא השיטה השכיחה לשימוש. האם שיטת ליטף היא השיטה שמשרד החינוך ממליץ? מהי השיטה היעילה לדעתכם? תודה רבה
 

Diana M

New member
אין דבר כזה השיטה היעילה

ישנן שיטות קריאה רבות מספור וסוף סוף הוקמה ועדה במשרד החינוך אשר בחנה את כל השיטות ויצאה עם רשימת שיטות מומלצות. אין שיטה אחת. שיטה אשר יכולה להתאים כמו כפפה ליד עבור ילד אחד תהייה חסרת יעילות לחלוטין עבור ילד אחר. מורה מקצועית ונבונה תעשה שימוש בגישה הקלקטית המשלבת שיטות קריאה שונות על פי הצרכים של תלמיד נתון. בגדול, שנים רבות מדי עסקו בנושא הקריאה אנשים שבינם לבין הבנת עובדות בעלות תוקף אמפירי- מדעי לא היה הרבה מן המשותף. לשמחתנו הרבה עידן זה הגיע לקיצו. כיום ברור גם במשרד החינוך מה שהאקדמיה יודעת מזה שנים, על מנת להקנות קריאה יש לעשות שימוש בגישה מובנית החושפת ילד שלב אחר שלב עד קריאה מלאה, תוך שימת דגש על פיתוח וטיפוח הליכים פונולוגיים. "שיטה טובה" היא שיטה השמה דגש על הליכים של פרוק והרכבה (אנליזה וסינטזה) ובמקביל מטפלת בשלם. כל זמן שתלמיד לא ירכוש את הקוד האלפאביתי ולא יבין כי קיים קשר בין הצלילים לייצוגים הגרפיים ושניתן ליצור מילים מייצוגים אלה. הוא לא יגיע לקריאה מיומנת. אני לא מכירה לעומק את שיטת ליטף כך שלא אוכל להמליץ או לשלול מצרפת לך קישור לגבי השיטה כולל ביקורת על חסרונותיה. נסי להשיג את הדו"ח של הועדה אשר עסקה בשיטות קריאה . דיאנה
 

נונינה1

New member
דיברתי השבוע עם מורה לחינוך מיוחד

בדיוק על הנושא הזה. הם הגיעו למסקנה ש 40% מהילדים ילמדו לקרוא גם אם לא ילמדו אותם, ה-40% האחרים ילמדו בכל שיטה שילמדו וה-20% האחרים זקוקים לשיטה שמתאימה להם - לפעמים זו השיטה ה"ישנה" של הברות שמתחברות למילה ולפעמים זה השיטה ההפוכה של קודם לצלם מילים שלמות ורק אח"כ להתחיל לפרק אותן. לגבי השיטות עצמן "בלי סודות" מול "ליטף". אותה מורה אמרה לי שבלי שום קשר לאיזו שיטה יותר טובה , ליטף בנויה יותר טוב מאשר בלי סודות מבחינת מבנה, הדרגתיות, עומס, וכדו'......
 
למעלה