שיטת dir

יפית178

New member
שיטת dir

היי חברים. אנחנו עורכים לילדה הקטנה בת השנתיים תוכנית ביתית aba. אנו מעוניינים לשלב גם את שיטת dir במקביל.האם מישהו פה התנסה בשילוב שתי השיטות? הבנתי שבמכון בייקר בבר אילן יש הדרכה הורית איך לעבוד עם הילדים.האם מישהו פה הודרך שם? אשמח לשמוע פרטים.תודה!
 

TikvaBonneh

New member
כן, אנחנו שילבנו

ההדרכה ההורית במכון בייקר מעולה. המדריכה היא מרפאה בעיסוק. המחירים נוחים יחסית. יש פגישות פעם בשבוע, לסירוגין עם הילדה יחד עם ההורים, בה מצלמים את הפגישות בוידאו, ועם ההורים בלי הילדה, בה עוברים על הסרט שצולם ומקבלים משוב.
 

אריה127

New member
גם אנחנו שילבנו

לדעתנו, השילוב מאוד חשוב ונכון!
יש בבDIR דברים שאין בaba או שבaba לא שמים עליהם מספיק דגש.
כמו לדוגמה, מודעות לפרופיל החושי של הילד, פיתוח ה"אני" (ובכלל שימת דגש על התפתחות פסיכולוגית) ועוד דברים רבים.
מבחינת השילוב, התקשנו למצוא תרפיסטיות שיעשו dir "נכון".
הנחנו את התרפיסטיות של ה aba לשלב אלמנטים של dir, כמו לדוגמא "אפקט", "הפסקות" כיף מתוזמנות תוך שימת לב לפרופיל החושי (הנפות, סיבובים וכד').
את כל ה DIR אנחנו עשינו.
גם אנחנו היינו במכון בייקר, וממש לא היינו מרוצים. הפסקנו לאחר 4 מפגשים. מצד שני, את ה DIR שלנו למדנו אצל קלינאית מאוד מאוד טובה, כך שלא חידשו לנו.
לסיכום, השילוב מאוד חשוב ותורם.
 

יפית178

New member
תודה אריה.האם שמעת על טיפול דיאדי

סוג של טיפול רגשי הורה-ילד שעובדים בו עפ"י שיטת dir? הקלינאית שלנו אמרה שזו דרך נהדרת לקבל הדרכת הורים של dir ויש על זה החזר מהקופה, כי זה נכלל בשלושת הטיפולים השבועיים שהילדים שלנו זכאים להם.
 

יפית178

New member
תודה על תגובתך.האם טיפול דיאדי בשיטת dir מתאים?

הומלץ לנו על מרפאה בתנועה שעושה הדרכת הורית בשיטת dir.האם זה לדעתך יכול להיות שילוב נכון?
 

אריה127

New member
אם המטפלת טובה

הסתכלתי קצת באינטרנט מהו טיפול דיאדי ונראה שזה משהו אחר ולא DIR אבל בדרך כלל פחות חשוב "הכותרת" של הטיפול, אלא מה קורה בו.
בעיקרון את הDIR עושים בעיקר ההורים
עוד קצת הסבר על DIR - "הפגישה" הטיפולית בDIR נקראת FLOOR TIME. דהיינו מפגש על הרצפה בגובה הילד (תרתי משמע).
FT אמור להמשך 20 דקות. "וההצלחה" שלו נמדדת ע"י מספר מעגלי תקשורת בין הילד למטפל. כשהמטרה זה להרחיב את מספר מעגלי התקשורת, ואת האיכות והמשך של כל מעגל. ׁ(בתחילת הדרך מדובר במשימה לא פשוטה)
 
שאלה בנושא

הבת שלי (בת 2.9) נמצאת במעון יום שיקומי.
בחצי שנה שהיא נמצאת שם היא התקדמה מאד יפה.
עלו בי תהיות, האם עבודה נוספת בבית בשיטות השונות יכול לקדם אותה אפילו יותר אבל אני לא רואה זמן פנוי שבו ניתן לקבל את הטיפולים בכמות השעות שאתם מדברים עליהם פה.
האם אתם חושבים שיש צורך בטיפולים נוספים?
לכל ההורים המטפלים באופן פרטי, שעות רבות בשבוע: האם הילדים לא נמצאים במסגרת טיפולית?
מתי בדיוק עושים את אותם הטיפולים?
תודה.
&nbsp
 

אריה127

New member
מוציאים יותר מוקדם...

בראייה ממוקדת, הזמן אחר הצהריים במסגרות חנ"מ הוא לא זמן כ"כ טיפולי.
אנחנו הוצאנו בסביבות 2+ (על ידינו במעון, ובגן ע"י הסעת מועצה) היה מגיע בסביבות 4 לאחר שינה.
בסביבות 4 וחצי התחלת טיפול בבית.
נשמע דורש מההורים הרבה, וזה באמת כך.
אך לא מדובר במשהו שעושים כל החיים..
&nbsp
האם צריך טיפולים נוספים? - תלוי בילד, ובקשיים איתם הוא מתמודד.
 
אז כל היום הילד מקבל טיפולים עד שעה 19:30 בערב?

הייתי מאד רוצה להתייעץ עם מישהו שיסביר לי את כל שיטות הטיפול ויסביר לי מאיפה מתחילים אם אני אגלה שזה מתאים לבת שלי.
האם יש מישהו באלו"ט או מקום אחר שיכול לתת ייעוץ פרטני על דרך טיפולית?
איך מתחילים לברר?
מרגישה שאני טובעת בים של מידע בלי מידע קונקרטי....
 

אריה127

New member
זו כבר הסטוריה עתיקה מבחינתו... אבל בעיקרון כן

בעיקרון השתדלנו "לטפל" כל זמן אפשרי.
המושג "טיפול" לא מדוייק, מדובר בלגדל אותו בדרך שמקדמת אותו הכי טוב. צריך לשם כך מודעות רבה לצרכים שלו וכיצד ניתן לענות על הצרכים האלה. ז.א. לא "סתם" משחקים או מספרים סיפור אלא מבינים שזהו תהליך של למידה של הילד ולכן אני שואל את עצמי איזה צורך (חוויתי, רגשי, לימודי וכו') של הילד אני נותן מענה. בעקבות התהליך הפכנו לאנשים מודעים יותר וללא ספק להורים הרבה יותר טובים.
מבחינת שיטות: באופן כללי
aba זו מתודה חינוכית שניתן דרכה ללמד (בעיקרון באמצעות חיזוקים: אכילים, רגשיים וכו'). הלימוד בעיקרו הוא ליד שולחן ומאוד מובנה. ניתן ללמד המון דברים אבל באין עיקרון היא עובדת על הקוגניציה. התוכניות החשובות ביותר בה הם נושא החיקוי (מילולי וחברתי). ללימוד התוכנית אני מאוד ממליץ על הספר של מיכאל בן צבי. לרשימת השלבים בתוכנית יש את הABBLAS-R. ה aba מאוד טובה ומוצלחת בלימוד שפה (הבנה ודיבור).
DIR זו גישה פסיכולוגית. ולכן יש בה דגש בעיקר על נושא הויסות (חושי ורגשי), גישה התפתחותית (התפתחות משחק והתפתחות דמיון)
אנחנו מצאנו את הDIR טובה יותר גם בתחום הטיפול בתכנון תנועה (לפי מודל הDIR התכנון תנועה הוא אחד מה"ליבות" של האוטיזם)
חוץ מזה יש בשתי הגישות נושאים משותפים שעובדים אליהם בגישה שונה. לדוגמא בDIR מדגישים את הלימוד המזדמן כדרך ללמוד בצורה חוויתית- רגשית וכדרך להפנים למידה. גם מסיבה זו השילוב ממש חשוב וחיוני.
כיון שDIR זה יותר "משחק" אני חושב שלהרבה הורים יותר קל להתחבר לעשייה ב DIR. מאשר לשבת עם הילד שלך ליד שולחן.
אצלנו זו הסטוריה כיון שהתהליך האינטנסיבי הזה היה כאשר היה בין 2+ לגיל 5 (היום מתקרב לגיל 7).
המלצות: מנסיון שלנו - זה הדבר הטוב ביותר שקרה לנו: לילד אבל גם לזוגיות ולמשפחה. (יש לנו עוד שלושה ילדים)
אם יש לך עוד שאלות אשמח לענות.
 

AnatShemer

New member
אני מוסיפה להסבר של אריה

גם הסבר על תוכנית RDI, שהיא תוכנית קוגניטיבית - התפתחותית שמבוצעת ע"י ההורים .
 

TikvaBonneh

New member
עבודה נוספת

הסיבה שלקחתי בגיל הזה לכל כך הרבה טיפולים אחר הצהריים היא שהוא היה במצב כל כך קשה שלא יכולתי סתם לעשות איתו אחר הצהריים דברים שעושים עם ילד רגיל. בגימבורי ובגן שעשועים הוא היה רב עם ילדים ומרביץ להם. בבית הוא היה קופץ על הרהיטים, ברחוב הוא היה בורח לי.
אם הילדה שלך מתקדמת יפה בגן, ואחר הצהריים מתנהל בצורה שמתאימה לשתיכן, אז אין צורך לרוץ לטיפולים נוספים.
 

אריה127

New member
תלוי בצרכים של הילד

כל תקופה היינו חושבים מחדש על מה צריך להיות המוקד.
בכללי: בהתחלה הבסיס היה רק DIR.
לאחר כמה (4) חודשים - חצי חצי (כ10 שעות כל אחד) .
בהמשך - הרבה יותר תוכניות שפתיות, ריפוי בעיסוק משולב DIR, ופחות תוכניות aba (בסביבות 6-8 ש"ש).
&nbsp
 
למעלה