שילוב בגן

שילוב בגן

שלום.
יש לי ילד מאובחן בספקטרום כמעט בן 4. היום לומד בגן שפתי בטרום טרום חובה. בשנה שעברה היה באלוטף.
ילד גבולי ומבלבל.

אבל עדיין לא היה בחינוך רגיל. בשנה הבאה (טרום חובה) הוא אמור לעבור לשילוב יחידני לגן רגיל.

יש לנו באיזור מספר גנים. אני מתלבטת האם שווה לעשות סיור ולהפגש עם כל אחת מהגננות כדי לבחור לו גן?
אם כן שווה להפגש, אז מה מומלץ לספר לה ולשאול?

אשמח לתשובות מהורים מנוסים בנושא.
לי ממש אין נסיון בזה. כלומר אני מכירה מה זה חינוך רגיל מבתי הבכורה אבל לא מכירה כל הענין של שילוב של ילד בספקטרום.

תודה רבה על העזרה מראש!
 

yuliyuli1

New member
נורא קשה לייעץ

בעיקר כי כל גן הוא אחר (גננת אחרת, ילדים אחרים) וגם לכל ילד בספקטרום קשיים שונים.
בנוסף אני מכירה רק את האופציה של השילוב...
אני יכולה להגיד שזה לא קל לשלב. זה דורש לא מעט כסף ואנרגיות, אבל בגלל שאין לי מידע על גני תקשורת קשה לי להגיד אם זה טוב יותר או פחות...
 
אני התכוונתי לשאול, האם

שווה לי לדבר עם גננות של הגנים הרגילים באיזורינו כדי לבחור גן?
אני לא מדברת על גני תקשורת.

רק על גנים רגילים.

האם לשווה להפגש ולשוחח עם גננת כדי לבחור גן (בין הרגילים)?

אם כן, אז מה לספר לה ומה לשאול אותה?
תודה
 

TikvaBonneh

New member
מאוד חשוב לפגוש את הגננת

ספרי לה על הבן שלך - גם על הקשיים וגם על החוזקות. ובחרי את הגננת שתראה בשילוב זכות גדולה ולא מעמסה.
 

AnatShemer

New member
בעיני מאוד חשוב להיפגש

לפני שהייתי מספרת על הילד (חוץ מהעובדה שהוא מיוחד) הייתי שואלת אותה מה הייתה רוצה לדעת עליו. זה היה נותן לי אפשרות להבין מה עמדת המוצא שלה: האם רואה אותו כאדם שלם ("ספרי לי מה אוהב, במה מתעניין, על המשפחה שלכם, מה קשה לו, איך הכי נכון לעזור לו") או כאוסף בעיות מהלך ("ספרי לי מה הקשיים שלו, איזה טיפולים מקבל, במה שווה לבני-גילו ובמה מאחר בהתפתחות").
הייתי שואלת אותה לגבי היחסים איתכם - רמת השיתוף והפתיחות, קביעת מטרות, יכולת שלכם להשפיע על ההתנהלות איתו, תקשורת ביניכם.
הייתי שואלת גם לגבי התפיסה שלה את תפקיד המשלב\ת.
והייתי שואלת גם לגבי הרוח הכללית של הגן וכן מרכיבים יותר ספציפיים כמו סדר-יום, מנוחה, פעילות בחוץ, אפשרויות להתאמה של הסביבה לצרכים שלו, איך יתמודדו עם מצבים מסוימים שאת יכולה לצפות בהקשר הספציפי שלו.
כמו שאמרה תקווה, יהיה טוב אם תמצאי גננת שרואה בו אתגר חיובי ורצוי, ולא נטל.
 

yuliyuli1

New member
אני חושבת שזה שגננת שואלת על הקשיים זה לא אומר שהיא רואה

בו אוסף בעיות מהלך.
אם הייתי הגננת בהחלט ייתכן שהייתי שואלת קודם כל על הקשיים - וזה לא היה מתוך רצון לראות רק את השלילי.
כן חשוב שתהיה הרגשה של כימיה עם הגננת, ואני גם הייתי מנסה לברר את מידת הגמישות של הגננת לגבי מספר צפיות של מטפלים פרטיים בגן (אם כי גם את זה קשה לדעת כי לי היתה גננת שממש פחדה מהמתי"א אבל לפסוף אפשרה לצפות יותר מ 3 פעמים בשנה, ובבית הספר אמרו לי שלא יוכלו להרשות הרבה צפיות אבל בפועל הם לא מערימים קשיים)
 

SMADAR55

New member
מאוד חשוב להיפגש עם הגננת. תחשבי גם על אופציה

של שילוב בגן שבו לגננת יש נסיון קודם בשילוב יחידני. אם תקבלי המלצות מהורים ששילבו בגן מסויים והיו מרוצים , שווה לעשות מאמץ שהילד ישובץ שם ואפילו אם הגן אינו שייך לאזור הרישום שלכם. אפשר ללכת לעיריה ולנמק את הצורך בבחירת גן זה.

כשהבן שלי עלה לכתה א' ערכתי סבב פגישות עם מנהלות בית ספר בעיר , אספתי מידע ורק אחר כך החלטתי . אני יכולה לומר לך שבשיחות כולן היו להוטות לקלוט אותו בבית ספרן. כולן הדגישו כמה עובדים בבית ספר על הכלה וקבלת השונה. לי היה חשוב ללמוד כמה נסיון יש לבית ספר בשילוב (כמה ילדים משולבים יש כיום, כמה היו בשנים האחרונות, כמה נסיון יש למורות). בכל שיחה כזו קולטים דברים, לפעמים קולטים כמה שאין להם נסיון ושאפילו הם לא בקיאים בהליכים בירוקרטיים כדוגמת ועדת שילוב בית ספרית.
חשוב לשוחח ולספר על הילד ולהתעכב על הקשיים ולשמוע את התגובה של הגננת. חשוב לתחקר אותה על נסיונה. האם במקרה יש לה הסמכה בחינוך מיוחד? (יש גננות שהוסמכו ובעלות נסיון), האם התנסתה בשילוב יחידני? האם יש צפי לכמות הילדים בגן ? (עדיף גן עם פחות ילדים).
 

yuliyuli1

New member
אם כי גם גננת בלי ניסיון יכולה להיות מתאימה

הכי חשוב זה שבאמת יהיה רצון לשלב.

לגננת שלנו לא היה ניסיון בכלל בשילוב, אבל בגלל שהבן שלי אובחן אחרי שכבר היה כמעט שנה בגן - השארנו אותו שם, והגננת היתה מאוד תומכת.
 
מאד חשוב לעשות את הסיור הזה ולבחור גן לשילוב!

הצלחה של שילוב בחלק ניקר תלויה בנפשות הפועלות: גננת, סייעת, מנחה.
חשוב מאד לבחור גננת מנוסה, יציבה ובטוחה בעצמה, שומרת על סדר בגן. חשוב לשאול את הגננת איך היא תתיחס לסייעת ולמנחת שילוב (אם בעיר שלכן נהוג "חצי-פרטי"). באיזה גן יש אוירה טובה ורגועה יותר (כן, איך שלא יהיה בחדר עם 35-40 ילדים לא יהיה נירוונה)
גם כדאי לדבר עם הורים של הגנים, מי הגננת פחות "לחוצה", אבל, שוב, עקבית ואסרטיבית.
במיוחד שהילד שלך גבוהה ו-"מבלבל", לדברייך, וזה אומר שהרבה אנשים לא מנוסים יתיחסו לקשיים שלו כסתם פינוק או התנהגות לא מקובלת על הדעת!
 
בכל מקרה כדאי לעשות סיור

הדבר החשוב ביותר בגן, זהשהוא יהיה נעים לך ולילד. כשאת מגיעה, תנסי להקשיב לעצמך, לתחושת הבטן, מה היא אומרת לך על הגן?
את מכירה את הילד שלך הכי טוב, יודעת מה יהיה לו טוב. הרבה מעבר להכל.

לפני שאת מדברת עם הגננת, תחשבי על רגע קסום איתו, תחשבי על האהבה שלך אליו, ואז תתחילי לספר על מה הוא אוהב, איזה דברים נפלאים הוא עושה, ורק הסוף מהם הקשיים שאיתם הוא מתמודד. כך תתני את את הרושם הראשוני ממנו כרושם נפלא.
וכמובן, תהחרי בגננת שתרצה לקבל אותו באהבה ...

המון הצלחה
 
למעלה