אסנת ברזילי
New member
שילוב דרך חיים -
יש לי רעיון( אם נראה לכם )ואני פונה כאן במיוחד למורות ולבעלי מקצוע הנושא של שילוב מאד חשוב וכפי שדיאנה הדגישה וזה לדעתי המפתח זה הכנה לאתר צרכים לאתר את הצדדים החזקים בילד וגם במורה נעלה רעיונות - נקודות : מה באמת צריך להכין במה זה מדובר בשטח, ביום יום אולי יחד נוכל להכין כאן סוג של טופס למורה הצעיר שנכנס לראשונה לנעלים האלו!!! הנדוקות שאני רוצה להעלות מנסיוני: (אנחנו יוצאים מנקודת מבט: שיש מסגרת ולא מדובר בחיפוש מסגרת.) הכרת הילד שישולב :שיחה עם ההורים ועם הילד במידה ואפשרי( איתור מוקדי ענין - תחומי התענינות - נקודות שמעלות מוטיבציה ביום יום !!!!) תצפית במסגרת הטבעית של הילד - בית - פעילות משפחתית אם יש סייעת שתכיר את הילד עוד בקיץ ותעבוד איתו על מנת שתכיר את צורת הרכישה של הילד - שתכיר את תגובותיו שתתכיר אותו כילד את הילד שבו על בסיס התחלתי זה ליצור רשימת סדר עדיפיות משותף ליעדים של ההורים ויעדים של המחנך עבור הילד ע"מ שהבחירה מתי ואיך להשתלב תהיה אפקטיבית . מהיבט כללי - האם שילוב חברתי או דידקטי ! יש להיות קשוב גם לילד ולראות תקופתית מה סדר העדיפות שלו!!! לפעמים ילדים מפנים את האנרגיה שלהם יותר לאספקט החברתי ולפעמים יש יותר מוטיבציה ללמידה ולשייכות דרך החלק הלימודי לזרום עם הנתיות ולהגדיר מחדש תת תוכנית תקופתית כי לפעמים כאשר נותנים לאותו תחום לזרום קדימה כל התחומים לאחר מכן מתקדמים ת לא להכנס לדפוס אלו היעדים שקבענו בתחילת השנה שעלינו לקדם. לפעמים יש רגרסיה בתחום מסויים ע"מ לפנות אנרגיה לתחום אחר כאשר נרכש האיזון חוזר. איך מאתרים מה חשוב :ואיפה להתעקש אז לא מדובר בזה לנסות כי לפעמים יש הפתעות !!! להרגיש את הילד כי לא מדובר רק במה אנחנו רוצים כיעדים למען הילד מה לוגיסטית קל יותר למערכת!!! יש גם את האלמנט של הילדים האחרים - איפה הם יהיו פנויים יותר לתמוך באיזה סוג שעורים הם יכולים להיות כח נוסף בסוגיית שילוב מבחינת הילד :ראשית מה האלמנטים החזקים של הילד - במילים אחרות הוא טוב בחשבון הוא טוב באומנות - כמובן שקודם כל יש לשלב בתחומים בהם הוא חזק ופחות אנרגיה תבוזבז מבחינתו הוא יפנה את עצמו יותר לאלמנט של שילוב מדד אחר תחומים חדשים לכולם כמו שפה נוספת או מחשבים או כל נושא חדש שבו כולם נמצאים באותו נקודת התחלה יש לצרף - יתן תחושה של שייכות של אותו מעמד ( כמובן א זה תחום שהלקות מאד ברורה ולא יעמוד ברכישה של אותו תחום אז לא ) פעילויות או שעורים שבהם צורת הלימוד תואמת את צורת הרכישה של הילד כמו במדעים או אומנות והילד המשתלב יהיה פחות חריג בהתנהגותו יש לזה יותר סיכוי ללמידה אמיתית כי שוב פחות בזבוב של אנרגיה בכמה מישרוים אני חושבת שהכלל שיש למצוא את התחומים בהם יהיה על הילד לעשות מאמץ ברובד אחד איתור המורה המשלבת :הגדרת התכונות שאנו רוצים לראות במורה שמשלבת מה ההגדרה שהיא נותנת לילד עם צרכים מיוחדים ( לא סיסמאות)ומקומו ותרומתו מה באמת תגדיר לעצמה אלו יעדים, איך לגרום לו לתרום ולהרגיש שזקוקים לו ויכול לבצע משימות איך באים לידי ביטוי החששות שלה איך בכוונתה להתמודד כאשר תעמוד בפני מצבים חדשים למי או איך תשיג את ההדרכה ואיורור איפה רואה את חלקה ביום יום בשילוב חלק ראשון מהיבט :דוגמא, הכוונה לילד עצמו ברמה החברתית התנהגותית ולימודית איך כמותית ואיכותית תעביר מסר ואיך תבצע את השילוב ( הכנת חומר מראש למורה חינוך המיוחד - לסייעת הצמודה ) ע"מ שתהיה התרמה מקדימה - פניה מספר פעמים אישית לילד לבירור האם עוקב ומבין בצורה מובנית תעבור לילד הילד המשולב או הילדים המשולבים בפרקי זמן קבועים- מילות עידוו או הערות חיוביות - מילים למקד את הילד בפרקי זמן קבועים - תזכורת לילד -הגדרת יעדים זמן לביצוע היעדים מההיבט החברתי : בהכנת הילדים המשלבים - בדינמיקה היום יומית מהם הכלים שתשתמש ע"מ להסביר לילדים המשלבים על מצבים מסוימים שנוצרו - בשוטף לא רק כהכנת רקע איפה רואה את הגבול בתפקיד החינוכי של הילדים המשלבים ואיפה נותנת חבל להתמודדות וצמיחה עם (תמיכה ) אני מתכוונת: העברת סמכות במידה מסויימת לילדים להכיל את הילד המשולב ולהתמודד עם סוגיית האינטרקציה ועם סוגיית העזרה מה מצופה מהם כמשלבים - איך הם יכולים לעזור( ליוי הדגמה מתן הסבר -נוסף - תזכורות קלות בנושא התנהגות מקובלת או כזו שמפריעה למהלך השעור) במיוחד שבישראל עובדים בשולחנות של מספר ילדים לכן ניתן לבצע. בניית סבב של קבוצת ילדים על מנת שהעומס לא יפול על אותם ילדים איתור אלו ילדים יעזרו הנושא החברתי החברתי ומי הילדים שיעזרו לימודית העברת מסר שהילד המשולב הוא חלק מ- תורם לקבוצה ב-....כמובן כל שיכבת גיל יש להתיחס בנפרד. נושא נוסף יותר לוגיסטי: איתור צרכים של הילד והכנת הכתה פיסית מיקום שימוש באביזרים שיכולים לתרום לשילוב ולהקל איפה ימוקם הילד המשולב - הכנת אביזרי הכתה באיזה צורה נבנה כלים שדרכם הילד יוכל להשתלב כתורם וחלק מהסביבה ( לוח מיוחד - ) איך נחלק את זמני שהייתו יש שעורים שישאר כל הזמן יש שעורים שיציאה יזומה (עיקבית) יש שעורים של שעתים רצופות שעה אחת תהיה עם הקניה - התרמה ושניה בפנים איך בונים שעון פנימי אצל המורה לאתר את הרגעים שלפני התנהגות או קושי ולעזור לילד לתת לו כלים מיד על מנת לצמצם את אותם מצבים בו ההתנהגות תפורש כחריגה ע"י הילדים האחרים וגם יפריע למהלך השעור איך לעזור לילד לאתר את התחלת המצבים ,להיות במודעות ולבקש עזרה, או לדעת אלו כלים עליו להשתמש בעצמו (אביזרים - ומשפטי מפתח - על שולחנו- ) בנית שפה שפת סימנים בין המורה המשלבת הסייעת אם יש והילד לאותם מצבים. כמובן פה אני מעלה סוגיות ראשונות סוגיות שניות מהם הדברים שמנסיוננו עולים מהם הטריגרים לכל המצבים איך מונעים אותם איך מאתרים אותם מראש המשך יום נעים
יש לי רעיון( אם נראה לכם )ואני פונה כאן במיוחד למורות ולבעלי מקצוע הנושא של שילוב מאד חשוב וכפי שדיאנה הדגישה וזה לדעתי המפתח זה הכנה לאתר צרכים לאתר את הצדדים החזקים בילד וגם במורה נעלה רעיונות - נקודות : מה באמת צריך להכין במה זה מדובר בשטח, ביום יום אולי יחד נוכל להכין כאן סוג של טופס למורה הצעיר שנכנס לראשונה לנעלים האלו!!! הנדוקות שאני רוצה להעלות מנסיוני: (אנחנו יוצאים מנקודת מבט: שיש מסגרת ולא מדובר בחיפוש מסגרת.) הכרת הילד שישולב :שיחה עם ההורים ועם הילד במידה ואפשרי( איתור מוקדי ענין - תחומי התענינות - נקודות שמעלות מוטיבציה ביום יום !!!!) תצפית במסגרת הטבעית של הילד - בית - פעילות משפחתית אם יש סייעת שתכיר את הילד עוד בקיץ ותעבוד איתו על מנת שתכיר את צורת הרכישה של הילד - שתכיר את תגובותיו שתתכיר אותו כילד את הילד שבו על בסיס התחלתי זה ליצור רשימת סדר עדיפיות משותף ליעדים של ההורים ויעדים של המחנך עבור הילד ע"מ שהבחירה מתי ואיך להשתלב תהיה אפקטיבית . מהיבט כללי - האם שילוב חברתי או דידקטי ! יש להיות קשוב גם לילד ולראות תקופתית מה סדר העדיפות שלו!!! לפעמים ילדים מפנים את האנרגיה שלהם יותר לאספקט החברתי ולפעמים יש יותר מוטיבציה ללמידה ולשייכות דרך החלק הלימודי לזרום עם הנתיות ולהגדיר מחדש תת תוכנית תקופתית כי לפעמים כאשר נותנים לאותו תחום לזרום קדימה כל התחומים לאחר מכן מתקדמים ת לא להכנס לדפוס אלו היעדים שקבענו בתחילת השנה שעלינו לקדם. לפעמים יש רגרסיה בתחום מסויים ע"מ לפנות אנרגיה לתחום אחר כאשר נרכש האיזון חוזר. איך מאתרים מה חשוב :ואיפה להתעקש אז לא מדובר בזה לנסות כי לפעמים יש הפתעות !!! להרגיש את הילד כי לא מדובר רק במה אנחנו רוצים כיעדים למען הילד מה לוגיסטית קל יותר למערכת!!! יש גם את האלמנט של הילדים האחרים - איפה הם יהיו פנויים יותר לתמוך באיזה סוג שעורים הם יכולים להיות כח נוסף בסוגיית שילוב מבחינת הילד :ראשית מה האלמנטים החזקים של הילד - במילים אחרות הוא טוב בחשבון הוא טוב באומנות - כמובן שקודם כל יש לשלב בתחומים בהם הוא חזק ופחות אנרגיה תבוזבז מבחינתו הוא יפנה את עצמו יותר לאלמנט של שילוב מדד אחר תחומים חדשים לכולם כמו שפה נוספת או מחשבים או כל נושא חדש שבו כולם נמצאים באותו נקודת התחלה יש לצרף - יתן תחושה של שייכות של אותו מעמד ( כמובן א זה תחום שהלקות מאד ברורה ולא יעמוד ברכישה של אותו תחום אז לא ) פעילויות או שעורים שבהם צורת הלימוד תואמת את צורת הרכישה של הילד כמו במדעים או אומנות והילד המשתלב יהיה פחות חריג בהתנהגותו יש לזה יותר סיכוי ללמידה אמיתית כי שוב פחות בזבוב של אנרגיה בכמה מישרוים אני חושבת שהכלל שיש למצוא את התחומים בהם יהיה על הילד לעשות מאמץ ברובד אחד איתור המורה המשלבת :הגדרת התכונות שאנו רוצים לראות במורה שמשלבת מה ההגדרה שהיא נותנת לילד עם צרכים מיוחדים ( לא סיסמאות)ומקומו ותרומתו מה באמת תגדיר לעצמה אלו יעדים, איך לגרום לו לתרום ולהרגיש שזקוקים לו ויכול לבצע משימות איך באים לידי ביטוי החששות שלה איך בכוונתה להתמודד כאשר תעמוד בפני מצבים חדשים למי או איך תשיג את ההדרכה ואיורור איפה רואה את חלקה ביום יום בשילוב חלק ראשון מהיבט :דוגמא, הכוונה לילד עצמו ברמה החברתית התנהגותית ולימודית איך כמותית ואיכותית תעביר מסר ואיך תבצע את השילוב ( הכנת חומר מראש למורה חינוך המיוחד - לסייעת הצמודה ) ע"מ שתהיה התרמה מקדימה - פניה מספר פעמים אישית לילד לבירור האם עוקב ומבין בצורה מובנית תעבור לילד הילד המשולב או הילדים המשולבים בפרקי זמן קבועים- מילות עידוו או הערות חיוביות - מילים למקד את הילד בפרקי זמן קבועים - תזכורת לילד -הגדרת יעדים זמן לביצוע היעדים מההיבט החברתי : בהכנת הילדים המשלבים - בדינמיקה היום יומית מהם הכלים שתשתמש ע"מ להסביר לילדים המשלבים על מצבים מסוימים שנוצרו - בשוטף לא רק כהכנת רקע איפה רואה את הגבול בתפקיד החינוכי של הילדים המשלבים ואיפה נותנת חבל להתמודדות וצמיחה עם (תמיכה ) אני מתכוונת: העברת סמכות במידה מסויימת לילדים להכיל את הילד המשולב ולהתמודד עם סוגיית האינטרקציה ועם סוגיית העזרה מה מצופה מהם כמשלבים - איך הם יכולים לעזור( ליוי הדגמה מתן הסבר -נוסף - תזכורות קלות בנושא התנהגות מקובלת או כזו שמפריעה למהלך השעור) במיוחד שבישראל עובדים בשולחנות של מספר ילדים לכן ניתן לבצע. בניית סבב של קבוצת ילדים על מנת שהעומס לא יפול על אותם ילדים איתור אלו ילדים יעזרו הנושא החברתי החברתי ומי הילדים שיעזרו לימודית העברת מסר שהילד המשולב הוא חלק מ- תורם לקבוצה ב-....כמובן כל שיכבת גיל יש להתיחס בנפרד. נושא נוסף יותר לוגיסטי: איתור צרכים של הילד והכנת הכתה פיסית מיקום שימוש באביזרים שיכולים לתרום לשילוב ולהקל איפה ימוקם הילד המשולב - הכנת אביזרי הכתה באיזה צורה נבנה כלים שדרכם הילד יוכל להשתלב כתורם וחלק מהסביבה ( לוח מיוחד - ) איך נחלק את זמני שהייתו יש שעורים שישאר כל הזמן יש שעורים שיציאה יזומה (עיקבית) יש שעורים של שעתים רצופות שעה אחת תהיה עם הקניה - התרמה ושניה בפנים איך בונים שעון פנימי אצל המורה לאתר את הרגעים שלפני התנהגות או קושי ולעזור לילד לתת לו כלים מיד על מנת לצמצם את אותם מצבים בו ההתנהגות תפורש כחריגה ע"י הילדים האחרים וגם יפריע למהלך השעור איך לעזור לילד לאתר את התחלת המצבים ,להיות במודעות ולבקש עזרה, או לדעת אלו כלים עליו להשתמש בעצמו (אביזרים - ומשפטי מפתח - על שולחנו- ) בנית שפה שפת סימנים בין המורה המשלבת הסייעת אם יש והילד לאותם מצבים. כמובן פה אני מעלה סוגיות ראשונות סוגיות שניות מהם הדברים שמנסיוננו עולים מהם הטריגרים לכל המצבים איך מונעים אותם איך מאתרים אותם מראש המשך יום נעים