שילוב חברתי של ילדי כיתת תיקשורת בחטיבת ביניים
שלום לכולם,
בני התחיל בשנה שעברה כיתה ז' תקשורתית בבית ספר רגיל. בית הספר מקסים (זהו בית ספר לאומנויות), הנחשב לחטיבה הטובה בעיר, בעל אוירה נעימה, הצוות החינוכי של הכיתות התקשורתיות מעולה, אחרי כל הצרות עם הצוות האטום בשילוב היחידני סוף-סוף בני פורח, וילדים אחרים גם כן. הבעיה היחידה היא השילוב החברתי. הכיתה התקשורתית היא חממה נפלאה אבל בהיעדר שילוב חברתי עם ילדים מהכיתות הרגילות היא בעצם סוג של גטו. ברמת ההנהלה של בית הספר יש נכונות רבה להביא לשילוב חברתי, גם וועד הורים הבית ספרי תומך בעניין ומוכן לעזור, השאלה היא רק- איך עושים זאת?? לבית הספר אין שום ניסיון בשילוב כי מחזור של בני הוא המחזור הראשון של בית הספר בו יש כיתות תקשורתיות. האמת היא שגם לי אין מושג איך ניתן לשלב בחטיבה, למרות שביסודי תוך תווך, הכוונה ועידוד שלי בני יצר קשרים שקיימים עד היום. להבדיל ממצב שהיה ביסודי, הילדים נמצאים בכיתה הגדולה רק שעות ספורות, קשה למצוא תחומי עניין משותפים כי כל ילדי בית הספר מתעניינים בעיקר באומנות (מוזיקה, דרמה, מחול וציור), אין חוגים אחרי בית הספר ( לכולם יש יום לימודים ארוך, החברה מכיתות הרגילות לומדים אומנות ושלנו-כישורים חברתיים) , כולם מפוזרים ברחבי העיר, ובעיקר- ובגיל זה ההורים כבר מצוץ לתמונה בכל מה שקשור לחיי חברה.
מניסיון של שנה שעברה מפגשים חד-פעמיים, כמו טיול שנתי או קבלת שבת משותפת, לא מספיקים ליצירת הקשרים. בית הספר צריך ליצור באופן יזום תנאים לאינטראקציה עקבית ומתמשכת בין ילדים משני סוגי הכיתות, ע"י סדרת מפגשים או ע"י מתן משימות/פרויקטים לקבוצות מעורבות. אבל אילו מפגשים? איזה סוג של משימות? אין לי רעיונות.
אני גם מניחה שאין ברירה אלא לעודד ילדים מכיתות רגילות ליזום שיחות בהפסקות עם ילדים מכיתה תקשורתית שהם הכירו במפגשים או המשולבים אצלם בכיתה, כי ילדים שלנו לא יעשו זאת מיוזמתם גם אם הם מאוד מעוניינים בקשר. אבל איך לעשות זאת כדי שזה לא יבוא מתוך פטרונות אלא יביא לשיח של שווים?
מבקשת לשמוע רעיונות וללמוד מניסיונכם. אשמח גם להמלצות על אנשי מקצוע שיכולים לייעץ בעניין.
שלום לכולם,
בני התחיל בשנה שעברה כיתה ז' תקשורתית בבית ספר רגיל. בית הספר מקסים (זהו בית ספר לאומנויות), הנחשב לחטיבה הטובה בעיר, בעל אוירה נעימה, הצוות החינוכי של הכיתות התקשורתיות מעולה, אחרי כל הצרות עם הצוות האטום בשילוב היחידני סוף-סוף בני פורח, וילדים אחרים גם כן. הבעיה היחידה היא השילוב החברתי. הכיתה התקשורתית היא חממה נפלאה אבל בהיעדר שילוב חברתי עם ילדים מהכיתות הרגילות היא בעצם סוג של גטו. ברמת ההנהלה של בית הספר יש נכונות רבה להביא לשילוב חברתי, גם וועד הורים הבית ספרי תומך בעניין ומוכן לעזור, השאלה היא רק- איך עושים זאת?? לבית הספר אין שום ניסיון בשילוב כי מחזור של בני הוא המחזור הראשון של בית הספר בו יש כיתות תקשורתיות. האמת היא שגם לי אין מושג איך ניתן לשלב בחטיבה, למרות שביסודי תוך תווך, הכוונה ועידוד שלי בני יצר קשרים שקיימים עד היום. להבדיל ממצב שהיה ביסודי, הילדים נמצאים בכיתה הגדולה רק שעות ספורות, קשה למצוא תחומי עניין משותפים כי כל ילדי בית הספר מתעניינים בעיקר באומנות (מוזיקה, דרמה, מחול וציור), אין חוגים אחרי בית הספר ( לכולם יש יום לימודים ארוך, החברה מכיתות הרגילות לומדים אומנות ושלנו-כישורים חברתיים) , כולם מפוזרים ברחבי העיר, ובעיקר- ובגיל זה ההורים כבר מצוץ לתמונה בכל מה שקשור לחיי חברה.
מניסיון של שנה שעברה מפגשים חד-פעמיים, כמו טיול שנתי או קבלת שבת משותפת, לא מספיקים ליצירת הקשרים. בית הספר צריך ליצור באופן יזום תנאים לאינטראקציה עקבית ומתמשכת בין ילדים משני סוגי הכיתות, ע"י סדרת מפגשים או ע"י מתן משימות/פרויקטים לקבוצות מעורבות. אבל אילו מפגשים? איזה סוג של משימות? אין לי רעיונות.
אני גם מניחה שאין ברירה אלא לעודד ילדים מכיתות רגילות ליזום שיחות בהפסקות עם ילדים מכיתה תקשורתית שהם הכירו במפגשים או המשולבים אצלם בכיתה, כי ילדים שלנו לא יעשו זאת מיוזמתם גם אם הם מאוד מעוניינים בקשר. אבל איך לעשות זאת כדי שזה לא יבוא מתוך פטרונות אלא יביא לשיח של שווים?
מבקשת לשמוע רעיונות וללמוד מניסיונכם. אשמח גם להמלצות על אנשי מקצוע שיכולים לייעץ בעניין.