שילוב ילד עם ליקוי למידה

nama11

New member
שילוב ילד עם ליקוי למידה

בני בכתה ה´ סובל מליקוי למידה רב תחומי, כמו כן לפי האיבחון שעשה הוא ילד מחונן, וכנראה שיש לו בעיות של קשב וריכוז, מבחינה לימודית הוא מצטיין במדעים ואומנות, אבל ביתר המקצועות הוא משתתף ומקשיב אבל לא משתף פעולה בכתב בכלל וגם לא מוכן לעשות שעורי בית בכתב. הוא תמיד למד בכתה רגילה ובגלל שעברנו מגורים הוא עבר לבית ספר רגיל אבל משלב, כעת במקרה התפנה מקום בשילוב והודיעו לנו שמחודש הבא הוא יתקבל לתוכנית השילוב שזה אומר כארבע שעות שבועיות של מורה או סטודנטיות שישבו איתו. הבעיה שיש לו התפרצויות לא נשלטות, כך שמתחילת השנה השעו אותו כפעמיים, וקראו לנו ההורים לקחת אותו באמצע הלימודים כארבע פעמים. ביה"ס הקודם היה סלחני בעניין זה ואילו כאן הם מתייחסים לבעיות המשמעת בחומרה, המנהלת הבהירה לי ולבני באופן חד משמעי שבפעם הבאה של השעיה הם יעבירו את הבן לבית ספר אחר (מסגרת של חינוך מיוחד), כי "אין להם בבית הספר הזה כלים להתמודד עם ילדים שיש להם בעיות משמעת". כל העניין מצער אותי אני לא נגד כתה מקדמת אבל הילד כבר בכתה ה´, הוא עדיין לא נהנה מהשילוב וכבר מעלים את האפשרות להעביר אותו, וכן זה קצת נשמע לי כמו פתרון קל לבית הספר פשוט ל"נקות" את בית הספר מילדים שיש להם בעיות משמעת, לחינוך המיוחד בלי לחשוב לעומק מה טובת הילד.רציתי לדעת מה דעתכם?
 

Diana M

New member
לקות למידה רב תחומית

שלום מאיה וברוכה הבאה. בשנים האחרונות ילדים ליקויי למידה כמעט ואינם מושמים בחינוך המיוחד אלא במקרים מאוד קיצוניים או על פי בקשת הורים (כן , יש בהחלט גם מצבים כאלה) אשר מעדיפים לראות את הילד בסביבה לימודית מותאמת בה יחווה הילד למידה לצד רווחה ריגשית לעומת התמודדות יום יומית קשה לעיתים מתסכלת ביותר בחינוך הרגיל. יחד עם זאת כאשר ללקות הלמידה חוברות בעיות התנהגות קשות, הדרך אל מסגרת מיוחדת אכן קצרה ובטוחה יותר, מפני שבעוד המערכת מוכנה להתמודד עם קשיים אקדמיים ואחרים, עם קשיים התנהגותיים קשה לה הרבה יותר. ומבחינה מעשית: את מציינת כי בנך סובל מהפרעת קשב וריכוז, האם הוא אובחן על ידי נוירולוג ילדים? והאם הוא מטופל תרופתית? ואם לא, מדוע? בדרך כלל כאשר מדובר בפרעת ריכוז וקשב קיימת תגובה חיובית ביותר לטיפול תרופתי המשולב בטיפול התנהגותי ודידקטי כולל. לא בקלות בית הספר יעביר את בנך לחינוך המיוחד, במיוחד לאור התנגדותך המוצדקת, מפני שמקומו כנראה באמת לא שם. אך יחד עם זאת יש להבין כי חייבים להעניק לו טיפול מתאים הן בבית הספר (מורת שילוב, התאמת דרכי היבחנות וכד´) והן במישורים אחרים, כגון: טיפול ריגשי על פי הצורך וטיפול תרופתי במידה וקיימת המלצה רפואית לכך. אחרת, בנך אולי ימשיך בחינוך הרגיל אך בהחלט עלול לפתח תיסכולים ומועקות אשר יחמירו את מצבו ולא רק בבית הספר. עצתי, ליזום שיחה עם מנהלת בית הספר, המחנכת והצוות הטיפולי ולקבל החלטות משמעותיות לגבי המשך ההתמודדות המשותפת לצורך קידמו ושילובו המוצלח בכתה הרגילה. בצלחה דיאנה
 

nama11

New member
לקוי למידה רב תחומי

לדיאנה, תודה על תשובתך המפורטת, הילד לא קיבל טיפול תרופתי מאחר ואני וגם משפחתי שלחצה עלינו שלא לתת לילד, בכל אופן נראה שאין מנוס אלא ללכת לנוירולוג שנית כדי שימליץ על הטיפול. בנוגע ליתר סוגי העזרה, הילד כן מקבל עזרה, כי כפי שציינתי זהו בי"ס משלב ולכן הילד מקבל עזרה של מורה מתקנת ומחודש הבא הוא יתחיל לקבל עזרה יותר אינטנסיבית של סטודנטים שלומדים את התחום. בנוגע לתחום הריגשי אנחנו הולכים איתו לטיפול בתתחנה לבריאות הנפש אך בינתיים אין שיתוף פעולה מצד בני. כמו כן הילד מקבל שעורים ממורה פעמיים בשבוע אחה"צ, ובנתיים זה נשמע לי שאני וגם צוות בית הספר עושים את המירב עבור הילד.
 
ליקוי למידה רב תחומי

יש לי עוד כמה מילים להוסיף על אלה של דיאנה, מנסיוני בטיפול בילדים לקויי למידה, ההישגים הגדולים ביותר מושגים כשהילד מקבל טיפול רב תחומי/מקצועי. מהמעט שהבנתי בקשר לבנך, אני ממליצה לך לחפש טיפול רגשי שאינו שיחתי, כמו טיפול באומנות פלסטית, בתנועה, בדרמה וסיפור וכו´,נדמה לי שאין מה להמשיך ללכת לטיפול שהילד מתנגד לו(בתחנה) בנוסף, העשרה אינסטרומנטלית יכולה להיות רבת ערך מאוד. האם בנך עבר איבחון סנסורי על ידי מרפאה בעיסוק? ברכה והצלחה שרון
 

Diana M

New member
אתם אכן עושים המון

על פי תאורך. אך מנסיוני למדתי כי לעיתים "כמות" אינה הדבר הנחוץ אלא איטגרציה נכונה בין כל הגורמים המטפלים ובעיקר חיבור המחנכת וגיוסה למשימת השילוב. מסיבה זו חשוב שמישהו מצוות בית הספר יקח על עצמו את תפקיד האיטגרטור, או כפי שנהוג לכנות פונקציה זו בעולם הטיפול "מנהל מקרה". עבודה תוך תאום ותכנון בין כל הגורמים עשויה לעשות פלאים לקידמו של בנך. ובענין סוגיית האיבחון מחודש על ידי נוירולוג, אני ממליצה בכל לב. ואם יש צורך , גם על מתן טיפול בהתאם להמצלחה. אך שוב על הטיפול להיות חלק ממערך כולל ולא כעומד בפני עצמו. המון הצלחה דיאנה
 
למעלה