שילוב

נ ג ה 33

New member
מאוד מאוד מאוד שמחה

על העברת החוק, אך למה הכוונה? שילדים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים כעת בחינוך מיוחד יוכלו ללמוד בכיתות קטנותבבתי ספר רגילים, או שיוכלו להשתלב בכיתה הגדולה עם ליווי סייעת?
 

חני ב

New member
אני מבינה שבכתות רגילות

אני לא חושבת שכתה קטנה זה נקרא שילוב.
 

נ ג ה 33

New member
יש כיתות קטנות

שמהן הילדים יוצאים לשילוב בכיתות הגדולות. ככה זה בכיתות PDD למשל. אני חושבת שגם בחלק מכיתות ל"ל.
 

חני ב

New member
יודעת

אני עובדת בבי"ס רגיל בו כיום יש כתה אחת קטנה, כתה א´. בזמנו שולבו בכתתי 3 ילדים. עדיין, אני חושבת שזה "כאילו" שילוב. בכתבה אני חושבת שמדובר על ילדי ח"מ שנמצאים בכתות רגילות. אצלנו יש ילדה עם תסמונת דאון, בכתה ב´ רגילה, עם סייעת צמודה.
 

נונינה

New member
לדעתי גם וגם....הרי הילד משולב

לפי יכולתו, כך שגם אם הוא משולב מגיע לו סל תמיכה וגם אם הוא לא משולב. מה שסביר הוא שהתקציב במקרה של ילד המשולב בכיתה רגילה יצא על סייעת שאולי לא צריך אותה בכיתה קטנה. שם התקציב יצא על טיפולים פרטניים אחרים..... בכל מקרה ההחלטה לדעתי מעולה. כי היא מאפשרת לבחור לילד סביבה מתאימה ושם להשקיע בו. ולא לבחור לו סביבה לפי איפה יהיה תקציב לעזור לו. מה שעוד מאוד חשוב הוא לתחיל להכשיר מורים לשילוב כבר בסמינר למורים ! להתמודד עם ילד עם צרכים מיוחדים זה לא פשוט וצריך ללמוד את זה באופן מסודר .
 

doroniz

New member
חוק השילוב

באופן עקרוני מדובר בעתירה לבג"ץ שהגישה עמותת ית"ד (תסמונת דאון) שדרשה לאפשר לילד להשתלב בחינוך הרגיל ולקבל את הסיוע המיוחד לו הוא נדרש. במילים פשוטות - הסל התקציבי הולך עם הילד ולא משויך לפי המסגרת שבה הוא לומד/מטופל. עמותת ית"ד זכתה בבג"ץ (זה מופיע בעמוד הראשי של הפורום). ועדת הכנסת לחינוך בראשות ח"כ אורלב ישבה על המדוכה וניסחה את חוק השילוב והוחלט כנראה להעבירו קריאה שניה ושלישית עוד בכנסת הנוכחית. החוק עבר וזו לכשעצמה בשורה נהדרת. עכשו נותר לעשות שני דברים: 1) ללמוד את החוק לפרטיו. 2) לוודא שמרד החינוך (על כל שלוחותיו) מיישם את החוק.
 

Diana M

New member
לצערי ומנסיוני, הדרך עדיין ארוכה

היום זה נראה כאילו תמיד, אך למי שזוכר את ההליך לאחר שהתקבל חוק חינוך מיוחד לקח כמעט עשר שנים לממשו. בעיקר בגלל העדר תקציבים. לכן אני מעדיפה להיות זהירה, אופטימית אך עדיין זהירה. חוקים גם לאחר שעוברים אינם מיושמים כל כך מהר. בעיקר אם אינם מתוקצבים כך שבהחלט עלול להיווצר מצב בו עבר חוק אך אין ישום. עקרונית עד כמה שאני מכירה את הנושא תוכנית השילוב שפעלה עד כה כפרוגרמה, תתחיל לפעול בתוקף חוק. האם יש בכך שינוי גדול? לא ממש. יחד עם זאת אני מעדיפה שלא להרחיב עד אשר אלמד את הנושא יותר לעומק.
 

נ ג ה 33

New member
PDD "על קצה המזלג"

הינו שם כולל לקשת הפרעות התפתחותיות נוירולוגיות (Pervasive development disorders), המופיעות בגיל צעיר אצל ילדים ומשפיעות בתחומי ההתפתחות השונים. ההפרעה מתבטאת בין השאר בקושי ביצירת קשר איכותי עם הזולת (בדר"כ עם ילדים בני גילם), קושי בהבנת השפה, חוסר במשחק דמיוני, תחומי עניין ומשחק מאוד מוגבלים והתנהגויות אובססיביות.
 

זהבה נ

New member
לצערי היישום של חוק זה ינגוס בתקציב

החינוך המיוחד, שכולנו יודעים שהם לא מרובים. החוק מאוד טוב ואני בעדו באופן כללי, אבל ספציפית אני חושבת שמדינה נאורה כמו שלנו צריכה למצוא את התקציב עבור התלמידים המשולבים ולא לנגוס מתלמידי החינוך המיוחד. עלות יישום החוק גבוהה מאוד וכמו כל חוק פקידי האוצר כבר ינגסו וינגסו...... החוק חשוב ביותר
 

Diana M

New member
דווקא נשמע לי יותר הגיוני לגרור

תקציב של ילד בחינוך המיוחד לרגיל מאשר האפשרות השניה במסגרתה ילדים אלה יהפכו לעדיפות א´ וינגסו לחלוטין מתקציב סל השילוב. ולא לשכוח. תקציב ילד בחינוך המיוחד עומד על כ-40.000 בשנה לעומתו ילד בחינוך הרגיל מתוקצב בכ- עשרה אחוז מכך בלבד. על מנת לממש את ההחוק כלשונו נדרשים תקציבים עצומים, בואו נראה כיצד יגיב האוצר.
 
לא ינגוס כי אם היו אותם ילדים הולכי

הולכים לחינוך המחיוחד היו שם מקבךים את המשאבים אז מה זה משנה שהם מקבלים את זה במסגרת רגילה התקציב הוע עבורם אפשר ךראות אחרת מה עם כל השנים שהורים כמוני הוצעיאו שלושת אלפים דולר לחודש לכל העליות של השרותים וככך חסכו על חשבונם במסגרת של החינול המיוחד מה יש לכם לומר על זה !!!!! \
 

Diana M

New member
עדיין מקודם להניח הנחות

ילד בעל צרכים מיוחדים אשר ביקר בחינוך המיוחד נהנה מתקציבי החינוך המיוחד. בעוד שילד בעל אותם צרכים מיוחדים שהוריו בחרו להשאירו בחינוך הרגיל, "כאילו" (או שלא כאילו) נענש מבחינה תקציבית ונהנה, הרבה , הרבה פחות מסל המשאבים הממלכתי. השאלה הגדולה שצריכה להעסיק את כולם אינה מי נגד מי כאן אלא מי בעד מי. והמשמעות היא תוספת תקציבים על הקיים בחינוך המיוחד ולא "נגיסות" תקציבים תוך משק סגור. וכאן תהייה הבחינה האמיתית של החוק.
 

doroniz

New member
תקציב שילוב

מסכים עם אסנת - נכון להיום (לפני החלת חוק השילוב) היתה התייחסות נפרדת לשילוב (גם תקציבית כמדומני), אם כי בפועל ילדי השילוב יצאו נפגעים מהמערכת - במיוחד השילוב הפרטני. כיתות שילוב מוגדרות כחינוך מיוחד למרות שהן בתוך בתי ספר "רגילים". חוק השילוב אמור להצמיד את התקציב לילד, כך שגם אם הוא ישולב פרטנית הוא יהיה זכאי לכל התוספות התקציביות והטיפוליות. על הנייר זה לא אמור לבוא על חשבון תקציבי ילדי החינוך המיוחד. אבל ראשית צריך ללמוד את החוק היטב. שנית - יש עוד פער גדול בין חוק (על הנייר) לבין יישומו בשטח (ראו מקרה חוק החינוך המיוחד). דורון.
 

da dalia1

New member
שילוב - הכל תלוי בהורים

אני מאוד שמחה על החוק החדש אך כמו שכולם הזכירו עוד רחוקה הדרך בעיקר בשל בעיות התקציב, אני לא רוצה להכניס פולוטיקה אבל מה לעשות שרוב הכסף הולך על המלחמה בשטחים. לתכלס ומנסיוננו בני משולב בבית ספר רגיל בכיתה ב´ בכיתה א´ חוץ מבסייע שהיה לו שאנחנו שילמנו באופן פרטי הוא לא קיבל שום סיוע מבית הספר. השנה הוא מקבל 3 שעות הוראה מתקנת ושעה עם היועצת מבית הספר- דרך מתי"א ו12 שעות סייעת (סטודנטית לחינוך מיוחד) שאנחנו משלמים באופן פרטי, בנינו לו תכנית ומערכת אישית ובה מלבד ההוראה המתקנת, שעה פרטנית מוזיקה(המשולמת פרטי) שעה ריפוי בעיסוק - מקבלים החזר מקופ"ח וכל זאת במסגרת בית הספר (בקיבוץ). יש התקדמות רבה משנה שעברה והכי חשוב שהילד מאושר אוהב ללכת לבית הספר והשילוב נעשה בצורה מקצועית. לשימחתנו העזרה מקצבת הביטוח הלאומי מכסה חלק מההוצאות שהן גדולות ממה שמקבלים, אבל בלעדיה היה קשה מאוד להסתדר, כשפנינו למפקחת האזורית קיבלנו תשובה שלילית לגבי מתן סייעת או עזרה בתשלום לסייעת, בטענה שיש ילדים עם נכות פיזית שלא מקבלים סייוע אין תקציב, וזה בהחלט משקף את המצב.
 

doritmor

New member
שאלה ל- da dalia1

אשמח מאוד לדעת עוד פרטים על השילוב שעשיתם. אנחנו שוקלים זאת עבור ילדנו בשנה הבאה (כיתה א´ - איזה פחד...). האם מדובר בילד PDD ? מי הכין לו את תכנית השילוב (שאמרת שנעשית בצורה מקצועית)?
 

da dalia1

New member
לדורית

תוכנית השילוב נעשתה בעיקר ביוזמתנו כיוון ששננו אנשי מקצוע בתחום אני מרפאה בעיסוק ויניב קלינאי תקשורת יש לנו את הכילים והידע (לא תמיד), אבל בד"כ הבנו שאביב בננו שמאובחן כאספרגר זקוק למסגרת רגילה, כיוון שכל המסגרות שבהן היה עד לבית הספר היו רגילות,ואנחנו מאוד מאמינים באביב ביכולות הטובות שלו ובשילוב, ולא רק לאביב אלה גם מסגרת עצמה למורים ולילדים שלמדו להכיר אותו ועכשיו הוא חלק בלתי נפרד מהם. זה לא קל כי צריך להלחם מידי פעם ובמקרה שלנו זה הצליח, זה לא אומר שאין ירידות ועליות מטאוריות שאופיניות להתפתחות של אביב, ומידי פעם נתקלים במחסום שצריך לטכס עיצה ולעבור, לשים גבולות ודרישות לצוות בבית הספר לדרוש דברים מסויימים, והכי חשוב לדעת מה רוצים ומה טובת הילד. מה העוצמות שלו מה החולשות וללכת איתו ועם מה שאתם כהורים מאמינים כי כמעט תמיד זה הדבר הנכון. עכשיו אחרי שכבר עברנו שנה אנחנו מרגישים שדברים הולכים בכיוון הרצוי וזה ממש כייף.אני רוצה לציין שאביב משולב בבית ספר קיבוצי שנחשב בי,ס ניסויי, יש 23 ילדים בכיתה והמון תמיכה כך שמראש יש לתת את הדעת על המסגרת ועד כמה היא מקבלת ומסוגלת ורוצה לקלוט ילד עם צרכים מיוחדים שהם מאוד חדשים ולא מוכרים, גם לנו כהורים. אם יש עוד משהוא ספציפי לגבי בנך אשמח לייעץ ולעזור כמה שניתן. דליה, באתר עמותת אפ"י יש חומר ועצות לשילוב כדאי להציץ.
 

נונינה

New member
גם אנחנו כנראה נלך על שילוב...

בשנה הבאה, והבטן יד מפרפרת לי, כי נראה לי שהמערכת מאוד לא ערוכה לכך. ועם כל זאת נראה לי שבני ממש צריך חברה רגילה על מנת שבקבוצה של כ-35 ילדים הוא יוכל למצוא כאלו שיוכל לקשור איתם קשרי ידידות. מה שמאוד מצטמצם כשהולכים על כיתה קטנה. אבן הנגף אצלנו לדעתי תהיה היכולת שלו להתישר לפי חוקי הכיתה - ז"א לשבת בשקט ולהקשיב גם כשמשעמם לו (הוא קורא שוטף). להתגבר על התסכול כשהוא מצביע ולא נותנים לו לדבר וכאלו דברים.... נראה לי שנעבוד הכי קשה על הקשר עם המורה והמנהלת על מנת לרתום אותם להצלחת התהליך. כרגע הילד משולב בגן רגיל עם גננת מ ד ה י מ ה ולכן השילוב מצליח באופן יפיפה בהצלחה לכולנו..............
 
למעלה