שינויים בקווי התחבורה החל מיום ראשון בעקבות תחילת חודש הרמדאן

רב החברות כבר פרסמו הודעות כי יחולו שינויים בלוחות הזמנים, כמובן שלא ראיתי אף חברה שפרסמה מה בדיוק השינויים.
עקרונית ניתן לצפות לצמצום תדירות ברב הקווים שיש להן יותר מ 2 נסיעות בשעה....מניסיון של שנים קודמות.
 
רב החברות כבר פרסמו הודעות כי יחולו שינויים בלוחות הזמנים, כמובן שלא ראיתי אף חברה שפרסמה מה בדיוק השינויים.
עקרונית ניתן לצפות לצמצום תדירות ברב הקווים שיש להן יותר מ 2 נסיעות בשעה....מניסיון של שנים קודמות.
במהלך הרמדאן אחת הבעיות העיקריות היא שעת שבירת הצום, ולכן הצפי הוא גם לדילול מסיבי יותר החל 18:00 בערך.

בעיד אל פיטר שחותם את המפה הגילולים עשויים להגיע עד כמעט חצי מהשירות.

השינויים כן אמורים להיות ברישוי ולהשתקף במערכות השונות (אפליקציות וכו').
 
ניכנס לאוירת חודש אדר.
יש מגזר אחד מודע לחשיבות הפסקת התחבורה הציבורית בחגים. מגזר זה בטח מזדהה עם רצון הנהגים ל "קצת מנוחה ושקט חודש אחד בשנה" והרצון לשמור על הערבישקייט. אולי ראוי שרוב ה"שינויים" יתקיימו בקוים הרלבנטיים לאותו מגזר?
 

connex

Active member
הבעיה שרוב נהגי האוטובוסים הם נהגים ערבים כך שזה משפיע על כל הקווים. גם של החרדים וגם לציבור לכללי כך שאי אפשר באמת לתחום את הצמצום. מעבר לכך גם הרבה נהגים בחברות הקבלן הם ערבים אז אני מניח שבטח נסיעות בקווים עם מספר נסיעות מצומצם ביום יבוטלו וקווים עירונים יפעלו בתדירות של פעם בחצי שעה במקום פעם ברבע שעה/עשרים דקות. אבל זאת רק השערה שלי. כמו שהוזכר פה ובנושא אחר על תודעת השירות של אגד, אנחנו צריכים לברר במוקדים טלפונים מה השינויים במקום לקבל את השירות המאד בסיסי הזה מהחברות. אולי גם נשלח פקס? נראה שיש כאן נסיון לכסת"ח מצד החברות. אני מקווה שעדיין יהיה ניתן להתלונן על קווים שלא מגיעים אם הם לא מודיעים מראש כמו ביום רגיל. לא מעניין אותי רמאדן או לא, גם מחר, גם עוד שבוע וגם עוד חצי שנה (אם לא יפטרו אותי בגלל אי יכולת ההגעה) אני צריך להגיע לעבודה
 

Ccyclist

Well-known member
ניכנס לאוירת חודש אדר.
יש מגזר אחד מודע לחשיבות הפסקת התחבורה הציבורית בחגים. מגזר זה בטח מזדהה עם רצון הנהגים ל "קצת מנוחה ושקט חודש אחד בשנה" והרצון לשמור על הערבישקייט. אולי ראוי שרוב ה"שינויים" יתקיימו בקוים הרלבנטיים לאותו מגזר?

מזל שה"ערסישקייט" טיפה שונה.

לפני כשנתיים רציתי לאכול במסעדת כרמל בעכו, מסעדה / מאפייה ללא גלוטן. זה היה בסוף חופשת הפסח ובזמן הרמדאן. ביררתי מראש אם פתוח ונעניתי בחיוב. הגעתי ומשיחות של בעל המקום עם עובדים ומכרים עוברי אורח הבנתי שהוא צם. היה זוג שישב בשולחן אחר ואכל. לפני שהזמנתי שאלתי אותו אם זה בסדר מצידו שאוכל מולו כשהוא צם או שעדיף שאקח טייקאווי.
ח
בקונטקסט של ה"התחשבות" אליה מרגילים אותנו התשובה שלו היתה מפתיעה:

לא רק שמבחינתו זה בסדר גמור שאוכל שם, מבחינתו זו מצווה. במשך חודש הרמדאן ישנה מצווה מפורשת להתפרנס במהלך היום.

להבנתי ההשלכה העיקרית של הרמדאן על התח"צ היא בערב כאשר מסורתית ישנה סעודת האיפתאר, שהיא בדרך כלל משפחתית / קהילתית. יכול להיות שמצבם הפיזי של הנהגים אינו מזהיר כי במהלך היום אסור לאכול או לשתות, אבל מותר לאכול כל הלילה כך שזה קצר יותר ממה שאנחנו מכירים מיום כיפור.

נפלאות ההפרטה יצרו מצב שכמחצית מנהגי האוטובוסים בארץ הינם ערבים ישראלים. העובדה שלא מתכוננים מראש לרמדאן מראה עד כמה הכל בארץ מתקיים בשליפות של הרגע האחרון. בניגוד לאירופה - בארץ יש גם חודשי ירח לצורך חגי היהדות כך שהרמדאן לא נופל באופן מנותק לחלוטין מתפישת הזמן המקובלת, גם אם יש אלמנט של הכרזה על מולד הירח שיוצרת גמישות של יום אחד בתאריך התחלתו.
 
בעבודה שגם אני מנסה להגיע אליה יש מספיק ערבים מוסלמים. ברמאדן יצא לי כבר לראות חלק מהם על סף עילפון. לא מלבב לחשוב על נהג אוטובוס במצב כזה.
 
מזל שה"ערסישקייט" טיפה שונה.

לפני כשנתיים רציתי לאכול במסעדת כרמל בעכו, מסעדה / מאפייה ללא גלוטן. זה היה בסוף חופשת הפסח ובזמן הרמדאן. ביררתי מראש אם פתוח ונעניתי בחיוב. הגעתי ומשיחות של בעל המקום עם עובדים ומכרים עוברי אורח הבנתי שהוא צם. היה זוג שישב בשולחן אחר ואכל. לפני שהזמנתי שאלתי אותו אם זה בסדר מצידו שאוכל מולו כשהוא צם או שעדיף שאקח טייקאווי.
ח
בקונטקסט של ה"התחשבות" אליה מרגילים אותנו התשובה שלו היתה מפתיעה:

לא רק שמבחינתו זה בסדר גמור שאוכל שם, מבחינתו זו מצווה. במשך חודש הרמדאן ישנה מצווה מפורשת להתפרנס במהלך היום.

להבנתי ההשלכה העיקרית של הרמדאן על התח"צ היא בערב כאשר מסורתית ישנה סעודת האיפתאר, שהיא בדרך כלל משפחתית / קהילתית. יכול להיות שמצבם הפיזי של הנהגים אינו מזהיר כי במהלך היום אסור לאכול או לשתות, אבל מותר לאכול כל הלילה כך שזה קצר יותר ממה שאנחנו מכירים מיום כיפור.

נפלאות ההפרטה יצרו מצב שכמחצית מנהגי האוטובוסים בארץ הינם ערבים ישראלים. העובדה שלא מתכוננים מראש לרמדאן מראה עד כמה הכל בארץ מתקיים בשליפות של הרגע האחרון. בניגוד לאירופה - בארץ יש גם חודשי ירח לצורך חגי היהדות כך שהרמדאן לא נופל באופן מנותק לחלוטין מתפישת הזמן המקובלת, גם אם יש אלמנט של הכרזה על מולד הירח שיוצרת גמישות של יום אחד בתאריך התחלתו.
ההפרטה לא קשורה לעובדה שרב הנהגים הם ערבים. פשוט אין הרבה יהודים שרוצים לעבוד היום כנהגי אוטובוס, העדפות התעסוקה השתנו. בסניפי הצפון יש נהגים נוצרים ודרוזים שמתגברים את השירות בתקופה זו, פחות רלוונטי לאזורים אחרים שכן האוכלוסיות האלו מרוכזות בעיקר בצפון הארץ. גם אין באמת דרך להתכונן מראש למחסור של 60% או יותר מכח העבודה.
 

Ccyclist

Well-known member
ההפרטה לא קשורה לעובדה שרב הנהגים הם ערבים. פשוט אין הרבה יהודים שרוצים לעבוד היום כנהגי אוטובוס, העדפות התעסוקה השתנו. בסניפי הצפון יש נהגים נוצרים ודרוזים שמתגברים את השירות בתקופה זו, פחות רלוונטי לאזורים אחרים שכן האוכלוסיות האלו מרוכזות בעיקר בצפון הארץ. גם אין באמת דרך להתכונן מראש למחסור של 60% או יותר מכח העבודה.

בימים שמרבית הנהגים היו חברים באגד היה למקצוע מעמד אחר ודמוגרפיה אחרת. כשמשלמים את המינימום האפשרי לנהגים בתנאים מינימליים מקבלים מצב שונה.

לגבי הרמדאן עצמו - הוא אינו הפתעה. זה חג שחוזר על עצמו כל שנה למשך חודש ירחי שמקביל (פלוס - מינוס יום) לאחד החודשים הירחיים העבריים. ב 2022 הוא הקביל לניסן, השנה הוא מקביל לאדר ב'. מכיוון שהוא ארוע ידוע - הוא צריך להיות בתוכניות ארוכות הטווח של משרד התחבורה והמפעילות. מכיוון שהמגבלה העיקרית בחג היא סעודת האיפתאר - החברות יכולות לבנות את המשמרות כך שעובדים לא מוסלמים יכסו את משמרות הערב. הרמדאן הוא צום מהזריחה לשקיעה אז יתכן שמותר לאכול ארוחת בוקר לפני הזריחה, מה שהופך משמרות בוקר לצמים להומניות יותר.

בנוסף - העקרונות שאני חוזר עליהם לייעול ושיפור המערכת בכל ימות השנה תקפים גם ברמדאן או במקבילו החרדי בין הזמנים: פחות קווים, יותר תדירות והחלפות, אי אפשר לבנות מערכת מכל מקום לכל מקום.
 

connex

Active member
ההשוואה בין הרמאדאן לבין הזמנים אינה נכונה.
ברמאדאן אולי קיים מחסור בנהגים בגלל החג אבל התחבורה הציבורית מתנהלת אחרת. בבין הזמנים לוקחים אוטובוסים ונהגים שמשמשים את המגזר הכללי לטובת הקווים המיוחדים שמופעלים בתקופה הזאת וכך אין ברירה אלא לבטל קווים עירוניים או לצמצם משמעותית תדירות מקו שפועל כל רבע שעה לקו שפועל כל חצי שעה, ארבעים דקות. רוב הנסיעות בקווים הבינעירונים מצטמצמים. ולחברות כנראה נוח יותר לבטל לחלוטין נסיעות בקווים בינעירוניים מאשר למצוא קבלן שיפעיל אותם
 

DanBus43Maalit72

Active member
אני יכול להגיד שרוב השינויים בדרום היו רק בקווי מטורפלין הערבים
לדעתי צמצומי הקווים ברמאדן צריכים להיות בקווים שמשרתים את הישובים של המגזר הערבי מוסלמי בלבד לא כולל חלק מהישובים המעורבים.

יש ישובים מערבים וישובים של המגזר שיש בהם מקומות תעסוקה שאין לצמצם בהם את תדירות האוטובוסים כגון לוד וכפר קאסם(איזור התעשייה בפאתי העיר).

אני עובד בלוד וכל שנה ברמדאן מצמצמים את האוטובוסים ברמלוד לתדירות ביזיונית של אחת לשעה וזה מקשה על הגעה לעבודה בעיר.
 
לא מעשי לצמצם רק בישובים הערביים כי גם בישובים שיש בהם רב יהודי, נהגי האוטובוס ברובם ערבים. מנגד במהלך שעות היום גם בישובים הערביים מתנהלת שגרת חיים ואנשים יוצאים לעבודה ומשתמשים בתחבורה. בצפון בחלק מהישובים הגדולים כגון סכנין אכן השירות הפנימי מסתיים לפני שבירת הצום.
 

DanBus43Maalit72

Active member
לא מעשי לצמצם רק בישובים הערביים כי גם בישובים שיש בהם רב יהודי, נהגי האוטובוס ברובם ערבים. מנגד במהלך שעות היום גם בישובים הערביים מתנהלת שגרת חיים ואנשים יוצאים לעבודה ומשתמשים בתחבורה. בצפון בחלק מהישובים הגדולים כגון סכנין אכן השירות הפנימי מסתיים לפני שבירת הצום.
יש קווים תדירים בערים מרכזיות שכן אפשר קצת לחתוך להם בנסיעות אך מקווים שתדירותם אחת לחצי שעה או נמוכה יותר אין למצמם בשום אופן בנסיעות.


באיזור לוד ואיירפורט סיטי קווים כגון 23, 150, 244, 249, 462, 479 ו 506 הינם קריטיים להגעה לעבודה באוזרים אלו. הצמצום של כל הקווים האלו(למעט 249) לתדירות מגוחכת של אחת לשעה עקב הרמדאן פוגע ביכולת להגיע לעבודה באותם איזורים.
 

yair480

Active member
אני משער שהצמצום העיקרי ברוב ימי הרמאדן הוא שנסיעות בין 17 ל19 לא יבוצעו וייתכנו זמני המתנה ארוכים מהרגיל בתחנות.
נהג מוסלמי שמסיים נסיעה לקראת השקיעה לא יצא לנסיעה הבאה שלו אלא יתיישב לאכול (גם אם הוא רק שתה או אכל מעט כדי לשמור על יכולת לתפקד בעבודה).
וזה נחמד שיש עוד נהגים מהסניף שגם צמו (או מציינים את הרמאדן באופן כזה או אחר) ככה שהם יפתחו שולחן ויחזרו לעבוד אחרי שאכלו ושבעו.
 
למעלה