שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 14- השיא

YossihNew

Well-known member
השיא הוא הסיבה לסיפור. כאן הכותב חושף על מה המסע שהדמות עברה כרגע באמת היה- ובארק השינוי החיובי, למה המסע הזה היה שווה את כל כאב הלב והטראומה.​
 

YossihNew

Well-known member
בארקי דמויות, כמו בעלילה, השיא הוא הנקודה בסוף סימן הקריאה. השיא הוא הסיבה לסיפור. כאן הכותב חושף על מה המסע שהדמות עברה כרגע באמת היה- ובארק השינוי החיובי, למה המסע הזה היה שווה את כל כאב הלב והטראומה.

זה הכי חשוב בשיח שלנו, השיא הוא המקום בו הדמות שלכם מוכיחה שהיא באמת אדם שהשתנה. הקוראים שלכם חזו בהתפתחותה. הם ראו אותה מזועזעת כשיצאה מעולמה הרגיל. הם ראו את תגובותיה הנואשות כשניסתה לשמור על שיווי המשקל בחצי הראשון של המערכה השנייה. הם ראו את התגלית שלה במחצית, ואת המעבר שלה מהשקר אל האמת. הם ראו אותה פועלת לפי האמת בנקודת העלילה השלישית- ומשלמת את המחיר על כך.

עכשיו, לאחר חצי מהמערכה השלישית, הקונפליקט הגיע לנקודה בה העימות חייב לקרות בין הגיבור והרשע. אם לגיבור יש איזה סיכוי לנצח בקונפליקט, הוא חייב להוכיח שהוא יכול לדבוק באמת לטווח ארוך. אם הוא לא יוכל לאסוף את כל הלקחים שלמד בסיפור ולהיצמד אליהם עכשיו, כשהלחץ גדול, אז הכול יהיה אבוד לנצח.

כשאתם שוקלים מה צריך לקרות בארק הדמות שלכם בשיא, זכרו את הקווים המבניים האלה לעלילה שלכם:
  • השיא הוא סצנה או סדרת סצנות שמכריחות את הגיבור להתמודד עם הקונפליקט הראשי בעימות החלטי.​
  • השיא מביא את הקונפליקט הראשי להתרה בצורה שמגשימה את כל ההבטחות, ועדיין מפתיע באופן נעים את הקוראים, בגלל שלא כל מה שקורה הוא מה שהם חזו.​
  • השיא מתחיל לקראת 90% מהסיפור שלכם ומסתיים ממש לפני הפרק או השניים האחרונים.​
  • השיא לפעמים יחולק לשני שיאים (הראשון יהיה "שיא מזויף"), תלוי בכמה שהקונפליקט שלכם מסובך ובכמה רעים הגיבור צריך להתעמת.

השיא

סגרנו את השיח על המערכה השלישית כשהזכרנו את ההתקפה החוזרת על החיים החדשים של הדמות שלכם (כלומר, חיבוק האמת). למרות שההתקפה החדשה הזאת יכולה להתרחש ממש לפני השיא (כמו שהיא קורית ב"אילת" כשנרי מסביר לעומרי על חוסר היכולת שלו להשתנות), לעתים קרובות יותר, ההתקפה הפסיכולוגית תמשיך עד השיא עצמו. המשמעות הפסיכולוגית של התקפות נגד כאלו היא שלחצים, חסרונות, הרגלים, רצונות והתמכרויות שאתגרנו אותם אולי נסוגו לקצת זמן, אבל יכולים לחזור כמגננה אחרונה או בהתקפה נואשת לפני שייעלמו לנצח.


תזמנו את הדחייה האחרונה של השקר בו הדמות שלכם מאמינה

דחיית השקר בשיא


לפי טבע הסיפור שלכם, ובעיקר עד כמה העימות החיצוני עם הנבל קשור לעימות הפנימי של הדמות, הדמות לא תוכל לעצור את ההתקפה הזאת עד לרגע השיא עצמו. הרשע אולי ילחם מול הגיבור עם השקר, ירביץ לעור שהחלים ונוצר מעל הפצע הישן. זאת הנקודה החלשה של הגיבור, והרשע יודע את זה.

לשים את ההתקפה החוזרת והדחייה הסופית של השקר וחיבוק האמת בשיא מאפשר לכם להשוות בין הקונפליקט החיצוני והפנימי שלכם. הוא גם מעלה את הסיכון ואת המתח. הקוראים ישבו על קצה מושבם, כוססים ציפורניים, כי הם יודעים טוב מאוד שאם הדמות לא תשלים את הארק שלה עכשיו, הרשע יחסל אותה.

אבל, לשלב בין שני הקונפליקטים זה גם בעייתי. בגלל שהשיא הוא כזה אזור צפוף בסיפור שלכם, לא תמיד יהיה לכם זמן ומקום להשלים באופן הגיוני את ארק הדמות שלכם באותו הזמן בו היא תילחם ברשע. קרב חרבות עד המוות הוא בדרך כלל לא הזמן לכלול החלטות קיומיות.

דחיית השקר לפני השיא

לפי קצב הסיפור, אולי תחליטו שהכי טוב הוא שהדמות שלכם תילחם ותנצח את השקר שלה בפעם האחרונה לפני שתרוץ אל השיא. ברגע הזה, הדמות שלכם תדחה את שאריות הספק האחרונות בנוגע לשקר ותרוץ קדימה כדי להשיג את האמת. היא, סופסוף, מרוכזת לגמרי- וכתוצאה מכך, חזקה מספיק כדי לפגוש את הרשע. היא השתנתה.

השיא מתחיל כשהדמות מבינה את האמת החדשה הזאת, סופסוף באופן מלא. בנקודה הזאת, הדמות צריכה לגמור עם כל המאבקים הפנימיים שלה. חוסר הביטחון שנשאר עכשיו קשור יותר להשלכות של האמת החדשה (האם היא תוכל לנצח את הרע? או שתהרוג אותה בדרך?) מאשר לבחירותיה הפנימיות.

זכרו: אחד מהדברים הכי חשובים להיזהר מהם בסיום כזה הוא לוודא שהדמות תלמד את הלקח שלה קרוב מאוד לשיא. אם האירועים יקרו רחוק מדי, הקשר בין למידת הלקח וההצלחה האחרונה בשיא ייחלש. אם זה אפשרי לבצע את הבחירה האחרונה בלמידת הלקח עם השיא במקום, זה מונע את בעיית הזמן.

רגע השיא

רגע השיא הוא השיא שבשיא. הוא הרגע היחיד שפותר את הקונפליקט הכללי של הסיפור. בזיהוי רגע השיא, חפשו (או צרו) את הסצנה היחידה שהקוראים חיכו לה מאז תחילת הסיפור. הבחור הרע מת. הגיבור מציע נישואין. הנערה מקבלת את העבודה שהיא רצתה.

הקונפליקט מסתיים כי הגיבור סופסוף השמיד את הכוח המרושע. המכשול בינו ובין מטרת העלילה שלו נעלם. זה לא אומר, עם זאת, שהדמות משיגה את הדבר שהיא רוצה. ארקי שינוי חיובי בדרך כלל קשורים לדמות שמוצאת את הדבר שהיא צריכה.

ככזה, עד שתגיע למטרת העלילה שלה, המטרה עצמה אולי השתנתה לגמרי, כך שהיא כבר לא רוצה יותר בדבר שהיא רצתה.

או שאולי היא עוד רוצה את הדבר שהוא רצתה, אבל דוחה אותו, בידיעה שלא תוכל להחזיק גם בו וגם בדבר שהיא צריכה.

או שהסיבות שלה לרצון השתנו, וכך היא מרגיש מעורבת לגבי הניצחון שלה.

או שהיא משיגה את הדבר שהיא רוצה, אבל רק בגלל שהיא ממוקדת עכשיו בדבר שהיא צריכה.


איך השיא מתגלה בארקי דמויות?

ארק הדמות שלכם בשיא יכול להתגלות בתור:
  • שיחה עם רב שהוא מאוד מעריך, ואומר לו שלא יפתור את בעיית היצר שלו. גדליה סופסוף מוכיח את אמונתו לאמת החדשה כשהוא דורש משלומי להיפגש עם דבורה ומקריב את כל אמונותיו כדי לפגוש אותה, כדי להגשים את אהבתו. רגע השיא מגיע כשגדליה מודה שהשלים עם ההתנהגות של דבורה, וכך אין מכשול לאהבתם. (שבאבניקים)​
  • אלכס מבין שהמשפחה שלו תקפה את האמת שלו כשהוא שומע שיחה בין אחותו לאביו ומוותר על הכול כדי לעזור לכולם להגן על גאליס. הוא מוכיח את החשיבה החדשה שלו כשהוא מודה בפני נינה על כל מה שקרה- ומופתע כשהיא אומרת שלמרות כמה ששיקר לה ופגע בה, היא עדיין אוהבת אותו. רגע השיא מגיע כשלאחר הצלת המחנה, אלכס ונינה מתנשקים וחוזרים. (גאליס)​
  • עומרי חוזר כדי לעצור את פיראס ויעל ומסכן את חייו כדי להציל את החבורה (ההתקפה באה כשנרי שכנע אותו לעזוב אחרי השיא המזויף, כשהוא טען שאדם לא יכול להשתנות מעבר לדם שלו). רגע השיא מגיע כשעומרי מציל את כולם ומתנשק עם תום סופסוף. (אילת)​
  • אדם כמעט נשבר מההתקפות של אלינור אבל רוצה לנסוע משם לאחר שלא ענתה למתנות שלו. לבסוף אבא שלו משתף פעולה עם אבא של אלינור כדי להציל את התוכנה והם מסייעים להם להיות ביחד. רגע השיא מגיע אחר כך כשהוא יורד מהרכבת וסופסוף עם אלינור באמת. (יומני החופש הגדול)​
  • כל האליפים חושבים שדוידי לא שינה את דרכיו לאחר שהם מגלים על הגניבות שלו, ולבסוף מחליטים לעזור לו מול פואד ורחמים. רגע השיא מגיע כשהאליפים והדלידים עוזרים לדוידי להתגבר על פואד ורחמים. (דוידי)​
  • לוק הולך עם לילה לריאל בזמן שגרי מנסה להרוג את קירקי בעזרת אמילי, שלועגת ללוק על הבחירה שלו בבני האדם. רגע השיא מגיע, כשבשביל להציל את קירקי, לוק מוכן לאפשר ללילה לחסל אותה. (כדברא)​
  • ההתקפה החדשה מגיעה בעיקר מדניאל עצמה. דניאל לא סובלת את זה שאימא שלה נלקחת ממנה לכלא אחרי מה שגיל עשה. היא משלימה עם גורלה, והולכת להיפרד מכולם, וכועסת מול בן על זה שהרעים מנצחים בסוף. רגע השיא מגיע כשדניאל סופסוף מתחבקת עם מאיה והן משלימות אחרי כל מה שקרה. (כוכב הצפון)​
  • ההתקפה החדשה באה מצד שולם, שמפקפק בהחלטה של עקיבא להיות עם אלישבע. לבסוף, עקיבא מחבק את הרצון שלו להיות צייר. רגע השיא מגיע כשעקיבא מוכן לעשות תערוכה של הציורים שלו והולך סופסוף בעקבות החלום שלו. (שטיסל)​


עוד דוגמאות לשיא בארק דמות:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
השינוי של שרה מושלם לחלוטין כשהיא רוצה לסייע לפלמ"ח. היא מסרבת לתת ללורנס להזהיר את אבא שלה בנוגע למעפילים שבאים כי היא לא רוצה להיות כזאת יותר ורוצה לעשות את הדבר הנכון. ברגע שהיא מנסה לצאת נגד אביה, היא הוכיחה את השינוי, והתנהגה אחרת לגמרי מאיך שהתנהגה במערכה הראשונה. רגע השיא מגיע כשהיא אומרת שלא משנה לה לאן אבא שלה ישלח אותה, היא תחזור לשם, ותממש את האהבה שלה עם אמיל.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: אליהו מחבק את החילונים ואת חייו החדשים כשהוא מוכן להופיע איתם בהצגה של בית הספר. עם זאת, הוא נחטף בידי אימא שלו ועומד לנסוע. אפילו שהוא רצה לנסוע לאביו בתחילת הסדרה, הוא לא מוכן להקשיב למה שאימא שלו אומרת. הוא מסרב להגן על אימא שלו ואפילו מוכן לסרב לדף חדש שהיא מציעה לו. הוא מקבל את ההזדמנות הזאת כשרונן מגיע להציל אותו מפני הרבנית ומאפשר לו לעזוב את הספינה. אליהו, שיכול היה לקבל חיים ללא כל חובות וגם בלי דעות קדומות, מבין שהצדק חשוב יותר מלהיות נאמן למשפחה. ברגע שיא נפלא, הוא מתעמת עם אימא שלו וכועס על מה שעשתה. והוא מקבל את ההזדמנות להישאר דווקא בעולם החילוני.


שאלות לשאול לגבי ארק הדמות שלכם בשיא:

  1. איך הדמות שלכם מוכיחה שהיא אדם שונה בשיא?​
  2. האם ההתקפה הנוספת על האמת החדשה שלה מתרחשת לפני השיא או במהלך השיא? מה אתגרי הקצב של כל בחירה?​
  3. איך החיבוק האחרון של הדמות את האמת יגרום לניצחונה בקונפליקט החיצוני?​
  4. האם היא מחבקת באופן מלא את הדבר שהיא צריכה בשיא?​
  5. איך היא משתמשת בדבר שהיא צריכה כדי לנצח את הרע?​
  6. האם היא משיגה את הדבר שהיא רוצה?​
  7. איך ההשקפה שלה לגבי הדבר שהיא רוצה השתנתה? היא עדיין רוצה אותו?​

בתחילת הסיפור שלכם שאלתם שאלה: האם הדמות תתגבר על השקר שלה כדי להשיג את הדבר שהיא צריכה? בארק שינוי חיובי, השיא עונה על השאלה הזאת ב"כן" רועם. יותר מכך, הוא מספק הוכחה ויזואלית ודרמטית לאיך שהדמות שלכם השתנתה בידי האמת.

מזל טוב! הדמות שלכם השלימה את הארק שלה. היא עוזבת את הסיפור כאדם טוב יותר משהיא נכנסה אליו, והקוראים יכולים להיות בטוחים שלא משנה איזה מבחנים היא תעבור בעתיד, היא תהיה מצוידת אליהם כהלכה. כל מה שנשאר עכשיו זה הסיום המרגש (והחשוב) של ההתרה.​
 
למעלה