שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 3- הדבר שהדמות שלכם רוצה מול הדבר שהדמות שלכם צריכה

YossihNew

Well-known member
השקר נמצא בחיי הדמות שלכם, ובסיפור שלכם, בעזרת העימות בין הדבר שהיא צריכה (האמת) והדבר שהיא רוצה (המרפא כביכול לתסמיני השקר).​
 

YossihNew

Well-known member
השקר שהדמות שלכם מאמינה בו הוא הסיבה לכל ארקי הדמויות. אחרי הכול, אם הכול יופי-טופי, למה להשתנות? אולי נחשוב על השקר כריקבון בשיניים. הכול אולי נראה נוצץ ולבן מבחוץ, אבל בפנים יש ריקבון. אם הדמות רוצה לשמוח, היא תצטרך לעשות משהו גדול כדי להוציא את הריקבון מחייה.

אבל, כמו רוב האנשים עם שן רקובה, הוא מכחיש. אפילו שהוא ממשיך לנשוך את השן ולדחוף אותה בלשונו, הוא לא רוצה להודות שיש לו בעיה. בשביל להימנע מלהתמודד עם האמת הכואבת של השקר שלו, הוא רוצה להעמיד פנים שהבעיה היא משהו אחר. אנחנו יודעים שהדמויות לא עובדות אל הפתרון האמיתי אלא למה שהן חושבות שהוא הפתרון. והדמויות נאבקות לעתים קרובות בבעיה שהיא רק תסמין לבעיה האמיתית.

השקר משחק תפקיד בחיי הדמות שלכם, ובסיפור שלכם, דרך הקונפליקט בין מה שהיא צריכה (האמת) והדבר שהיא רוצה (המרפא כביכול לתסמיני השקר).


מה שהדמות שלכם רוצה

הקשר הראשון בין ארק הדמות והעלילה נמצא במטרה של הגיבור. מה הוא רוצה? מהי מטרת הסיפור הגדולה שלו? שליטה עולמית? אישה? לשרוד? למות? להשיג העלאה?

כל סיפור מתחיל עם מטרת הדמות. פשוט מספיק, כן? אבל זאת רק העלילה. מה עם הדמות?

כאן, חבריי, זה הופך למעניין. זה לא מספיק שניצור מטרת סיפור שהיא רק מטרה על פניה. כדי לטפל בארק הדמות, המטרה הזאת צריכה להיות משהו שמשנה לדמות ברמה עמוקה יותר. הוא לא יכול סתם לרצות שליטה עולמית ו/או אישה כי, היי, מי לא? הוא רוצה את זה מסיבה עמוקה יותר, אחת שאפילו הוא אולי לא יבין ממש.

אם ניחשתם שהשקר הוא השורש לסיבה העמוקה הזאת, אז ניחשתם נכון.

אפילו אם רק באופן תת הכרתי, הדמות מבינה שיש לה בעייה בחיים. הבעיות שלה אולי נוכחות ברמת החיים העלובה שלה או שהבעיה שלה היא חוסר סיפוק פנימי שמופיע אפילו באמצע החיים החיצוניים המושלמים שלה לכאורה. אבל מה שהיא לא מבינה, בתוכה או אחרת, זה את הפתרון האמיתי- הדבר שהיא צריכה. לא, היא חושבת שאם פשוט תשיג את מה שהיא רוצה, הכול יהיה טוב.


מה הדבר שהדמות שלכם רוצה?

הדבר שהדמות שלכם רוצה הוא כמעט תמיד משהו חיצוני, משהו פיזי. היא מנסה לפתור את הריקנות הפנימית שלה בפתרון חיצוני. הבעיה שלה היא דיכאון, אבל היא עסוקה בלשים גבס על הזרוע שלה. היא חושבת שאם פשוט תשיג את העבודה החדשה, האישה החדשה הזאת, מחבטי הגולף החדשים האלה, הכול יהיה מושלם. היא תהיה עשירה, חזקה, אהובה, מכובדת - ושלמה.

אנחנו יורדים על הדבר שהדמות שלכם רוצה, אבל באמת, זאת יכולה להיות מטרה ממש ראויה כשלעצמה. היא אולי רוצה:
  • להשיג שידוך של נערה כנועה (גדליה משבאבניקים)​
  • לרשת את החברה של אבא שלו (אלכס שמואלוב מגאליס)​
  • להשיג כסף בתחרות סנוקר (עומרי אטיאס מאילת)​
  • להרוס את החיים של השותף של אבא שלו לשעבר (אדם סלע מיומני החופש הגדול)​
  • לא להיות חלק מהקבוצה (דוידי כהן מאליפים)​
  • להצליח להסתיר את סוד העל טבעי (לוק מכדברא)​
  • לשמור על מעמדה כמלכת הכיתה כדי להיראות מוצלחת (דניאל מכוכב הצפון)​
  • שידוך שיהיה לטעמו של אביו (עקיבא שטיסל משטיסל)​

רוב הדברים האלו לא בעייתיים. אבל הבעיה עם הדמויות האלה היא שהן רודפות אחרי מטרות שמעמיקות את שעבודן לשקרים. הן לא רודפות אחרי שמחה והשלמה בצורה טובה ומתעמתות עם השקר. בעצם, הן מנסות להשיג את מה שהן רוצות למרות שהן מסרבות לאזור אומץ ולהסתכל עמוק באפלת נשמתן.


מה שהדמות שלכם צריכה

במילה אחת, מה שהדמות שלכם צריכה היא האמת. היא צריכה את הנסיוב המיוחד לשקר שלה. זה הדבר הכי חשוב בחייה. אם היא תפספס את האמת, היא לעולם לא תצליח לצמוח בדרך חיובית. או שהיא תישאר תקועה במאבק הפנימי הנוכחי שלה לנצח, או שהיא פשוט תצלול למצב גרוע יותר (ונראה זאת כשנלמד את הארק השלילי אחר כך).

הדמות שלכם תבלה את רוב הסיפור ברדיפה אחרי המטרה החיצונית שלה- הדבר שהיא רוצה. אבל מה שהסיפור שלכם באמת אומר, ברמה עמוקה יותר, זה שהיא תגדל למקום בו היא, קודם לא במודע, ואז במודע, תכיר ותרדוף אחרי המטרה הפנימית שלה- הדבר שהיא צריכה.


מה הדבר שהדמות שלכם צריכה?

הדבר שהדמות שלכם צריכה בדרך כלל לא יהיה משהו פיזי- למרות שהוא יכול להיות (ובדרך כלל צריך) בצורה פיזית או נראית לעין עד לסוף הסיפור. הדבר שהדמות שלכם צריכה בדרך כלל יהיה רק הבנה של משהו. בכמה מהסיפורים, ההבנה הזאת אולי לא תשנה את חייה החיצוניים, אבל הוא תמיד ישנה את התפיסה שלה לגבי עצמה והעולם מסביבה, מה שישאיר אותה מסוגלת להתמודד עם שאר הבעיות החיצוניות שלה.

הדבר שהדמות שלכם צריכה אולי מבטל את הדבר שהיא רוצה. היא תצטרך מתישהו להגיע לנקודה בה היא מוכנה להקריב את מה שהיא רוצה כדי להבטיח את מה שהיא צריכה. לפעמים הסיפור יצטרך להסתיים בצורה מרירה של רווח פנימי והפסד חיצוני. אבל, לפעמים, ברגע שהדמות תבין מה היא צריכה, היא אז תצליח להתחזק ברדיפה של מה שהיא רוצה- וככה היא תוכל לשלב בין מטרותיה הפנימיות והחיצוניות בסוף.

הדבר שהדמות שלכם צריכה אולי יהיה:
  • להשיג שידוך לגמרי שונה ממה שחשב (גדליה משבאבניקים)​
  • להבין שהחברות היא מה שחסר לו (אלכס שמואלוב מגאליס)​
  • להשלים עם אבא שלו (עומרי אטיאס מאילת)​
  • לסלוח ליריב של אבא שלו ולמשפחתו (אדם סלע מיומני החופש הגדול)​
  • לצאת מחיי הפשע (דוידי כהן מאליפים)​
  • להשתלב אצל בני האדם (לוק מכדברא)​
  • להבין שאוהבים אותה גם אם היא לא מספר אחת (דניאל מכוכב הצפון)​
  • את השידוך שהוא רוצה (עקיבא שטיסל משטיסל)​

כפי שאתם רואים, אלו דברים לא גשמיים. אבל כולם דברים שאפשר להפגין בצורה פיזית שנראית כי הם דורשים שהדמויות יפעלו לפי האמונה החדשה שלהן, ברגע שהשיגו אותה.


דוגמאות לדבר שהדמות רוצה והדבר שהדמות צריכה:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
הדבר ששרה רוצה הוא להיות בת נאמנה לאבא שלה, בלי קשר לכל הסכסוכים שקורים בארץ ישראל. הדבר שהיא צריכה הוא לעזור לפלמ"ח, ולאמיל, שהיא מתאהבת בו.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: הדבר שאליהו לרר רוצה הוא שהוא יצליח להגשים את עצמו כמו שמשפחתו רואה אותו, כבחור ישיבה מוכשר, למרות כל הקשיים שלו. הדבר שהוא צריך הוא לעזוב את העולם שלהם ולאפשר לעצמו להפוך לשחקן תיאטרון.


שאלות לשאול בנוגע לדבר שהדמות רוצה והדבר שהדמות צריכה:
  1. איך השקר מעכב את הדמות שלכם?​
  2. איך השקר גורם לדמות שלכם להרגיש עצובה או לא ממומשת?​
  3. איזו אמת הדמות שלכם צריכה כדי לבטל את השקר?​
  4. איך היא תלמד את האמת הזאת?​
  5. מה הדמות שלכם רוצה יותר מכל?​
  6. האם הדבר שהיא רוצה הוא המטרה שלה בעלילה?​
  7. האם היא מאמינה שהדבר שהיא רוצה יפתור את בעיותיה האישיות?​
  8. האם הדבר שהיא רוצה מונע ממנה את הדבר שהיא צריכה?​
  9. האם הדבר שהיא צריכה מבטל את הדבר שהיא רוצה- או שהיא תצליח להשיג את הדבר שהיא רוצה רק אחרי שגילתה את הדבר שהיא צריכה?​
  10. איך חייה ישתנו ברגע שתכיר בדבר שהיא צריכה?​

הקונפליקט הפנימי של הגיבור שלכם קשור למלחמה השקטה בין הרצון לצורך. אבל זאת גם הדרך במנוע של הקונפליקט החיצוני. אם יש לכם את שני האלמנטים האלה שעובדים ביחד, תוכלו לדעת שגם יש לכם עלילה ודמות בדרך להרמוניה מושלמת.​
 
נערך לאחרונה ב:

Roei152

Well-known member
מנהל
"בת השוטר" של ליעד שהם ומיכל קופר קרן:
יש לך טעות מיכל אומנם מעורבת בבת השוטר כיוצרת , אבל היא לא יוצרת ראשית כמו דנה שץ ...
היא אפילו לא מעורבת בעונה השניה מרוב עבודה על הפרויקטים האחרים(מוחדת, תלאתה , ספיידרז 2)
 

YossihNew

Well-known member
וואלה...

קצת חבל.

אבל במקרה המדובר זה של מיכל.

וחוץ מזה- היה יותר משמח לקבל תגובה על המאמר ולא תיקון.
 

Roei152

Well-known member
מנהל
להתאהב בבת של היריב של אבא שלו (אדם סלע מיומני החופש הגדול
לאו דווקא להתאהב באלינור , התכוונת לשיעור במוסר ,.. הרי המטרה שלו הייתה לנקום באוהד וקסלר על שרימה את אבא שלו ..
זה צריך להיות להבין שיש דברים שאנחנו לא צריכים לעשות למען ההורים שלנו .. ההתאהבות היא בונוס ..
 

YossihNew

Well-known member
אגב, רועי- קראו לו יפתח וקסלר. אוהד קנולר זה השחקן...
 

Roei152

Well-known member
מנהל
אני יודע , חשבתי בטעות שלאוהד קראו בשםם שלו בסדרה...
 
למעלה