שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 7- המערכה הראשונה

YossihNew

Well-known member
על פניו, המערכה הראשונה נראית כמו החלק הכי איטי בסיפור- ולעתים קרובות היא כן. זאת רק הכנה, אחרי הכול, נכון? נכון מאוד, חוץ מהמילה הקטנה 'רק'. זאת לא 'רק' הכנה: זאת הכנה! היא מכינה לקראת העלילה, אבל חשוב מזה, היא מכינה את ארקי הדמויות.​
 

YossihNew

Well-known member
המערכה הראשונה היא אחד מהחלקים האהובים עליי בכל הסיפורים. למה? על פניו, המערכה הראשונה נראית כמו החלק הכי איטי בסיפור- ולעתים קרובות היא כן. זאת רק הכנה, אחרי הכול, נכון? נכון מאוד, חוץ מהמילה הקטנה 'רק'. זאת לא 'רק' הכנה: זאת הכנה! היא מכינה לקראת העלילה, אבל חשוב מזה, היא מכינה את ארקי הדמויות.

כפי שכבר ראינו בששת החלקים הקודמים בסדרה, ההכנה שנחוצה רק כדי להתכונן למערכה הראשונה שלכם היא די אינטנסיבית. אבל ברגע שהתכוננתם והחלטתם מהו השקר בו הדמות שלכם מאמינה, הדבר שהיא רוצה, הדבר שהיא צריכה, הרוח שלה, הרגע המאפיין שלה, והעולם הרגיל שלה (וואו!), המערכה הראשונה עצמה היא די פשוטה לתכנון.

מבנה ארק הדמות מוצא את יסודו במבנה העלילה. לעת עתה, בואו נעבור במהירות על הבסיס של מבנה העלילה במערכה הראשונה, רק כדי לרענן את זכרונכם:
  • המערכה הראשונה מכסה את הרבע הראשון מהסיפור.​
  • המערכה הראשונה מציגה דמויות, מקומות וסיכונים חשובים.​
  • המערכה הראשונה מציגה את הקונפליקט, אבל הגיבור לא יתערב בו באופן מלא עד לנקודת העלילה הראשונה בתחילת המערכה השנייה (עוד על זה עוד מעט).​

סיפורים נבנים לעתים קרובות בשלוש מערכות, שמסווגות בדרך כלל בתור 1) ההחלטה של הגיבור לפעול, 2) הפעולה עצמה, ו-3) השלכות הפעולה.


שישה חלקים בארק הדמות במערכה הראשונה

עם כמה חריגים בולטים, מבנה ארק הדמות גמיש יותר בתזמון שלו ממבנה העלילה. מתחת יש את ששת האלמנטים החשובים של ארק שינוי חיובי שצריכים להגיע במערכה הראשונה, אבל רוב האלמנטים האלה יכולים לקרות פשוט בכל מקום ברבע הראשון בסיפור שלכם. תשתמשו בהבנת הסיפור ובקצב הנכון כדי לעזור לעצמכם לתזמן את אירועי המפתח בארק הדמות שלכם.

1. תחזקו את השקר
תחזוק השקר של הדמות שלכם יתחיל ממש בהתחלה, בעיקר בתגלית של הדבר שהיא רוצה והדבר שהיא צריכה. הרגע המאפיין שלה והעולם הרגיל שלה שניהם יפגינו את השקר. הקוראים צריכים לראות איך הבעיות הפנימיות של הדמות, בתורן, גורמות לבעיות חיצוניות.

החיזוק הזה צריך להמשיך במערכה הראשונה. השקר של הדמות שלכם אולי כולל כמה שכבות, אז תרגישו חופשי לקחת זמן ולהציג כל אחת מהן. אתם לא חייבים לדחוס הכול ישר על ההתחלה. תלכדו את הקוראים עם הצצה לבעיות של הדמות שלכם, ואז תשתמשו בשאר המערכה הראשונה כדי למלא את החורים.

למשל, השקר של אלכס שמואלוב פשוט ניתן לו בידי אביו שאומר לו ישר שהוא צריך ללמוד לרשת את החברה של המשפחה.


2. רמזו על הפוטנציאל של הדמות להתגבר על השקר
ממש בהתחלה, הקוראים צריכים לראות אפילו הבטחה קטנה שלדמות שלכם יש את היכולת להשתנות. איזה מאפיין ספציפי יהיה חשוב ביכולת של הדמות שלכם לצאת מהשקר שלה? אפילו אם הדמות שלכם לא ממש פיתחה את המאפיין הזה, רמזו ממש בהתחלה שהזרע שם.

ב"אליפים", האכפתיות של דוידי מוצגת ממש מההתחלה בגישה האכפתית שלו לאילנה, יותר מכל שאר האליפים.


3. ספקו את השלב הראשון של הדמות שלכם בלגלות איך לצמוח ולהשתנות
זה לא בהכרח אומר שהיא מתחילה את הצעד הראשון בשינוי. זאת עדיין המערכה הראשונה, אחרי הכול, והדמות עדיין במרחק רב מבכלל להודות שיש לה בעיה. אבל זה לא אומר שלא תוכלו להתחיל להכין את הקרקע. היא לא תוכל להשתנות אלא אם היא קודם תדע איך להשתנות. המערכה הראשונה היא המקום להתחיל לרמוז לשינוי ולתת לדמות הזאת רמז או שניים בנוגע לטבע השקר- ואפילו יותר ספציפית- את האמת שעליה ללמוד כדי להתנגד לו.

ב"כוכב הצפון", המרפא של דניאל (אהבה ומשפחה) נרמז באופן חזק בכך שהיא מדברת עם דריה ואימא שלה על אבא שלה.


4. תנו לדמות מאורע מחולל לסרב לו
המקום הכי טוב למאורע המחולל של הסיפור שלכם הוא בחצי מהמערכה הראשונה. התזמון נותן לכם את ההזדמנות להציג את הדמות שלכם ואת העולם שלה לפני שתפגעו בה ישר עם המאורע המחולל. שימו לב שזה לא אומר שהאירועים הקודמים לא יהיו קשורים לעלילה הראשית. הכול נבנה להכול- גם אם רק באמצעות רמזים.

תחשבו על המאורע המחולל כהזדמנות לדמות שלכם. על פניו, זה אולי משהו נוראי (כמו הכרזת מלחמה). אבל עבור הגיבור הלא רוצה שלכם, זאת ההזדמנות שחיכה לה. הוא עדיין לא יודע את זה, אבל זה הסיכוי הגדול שלו לשנות את חייו ולצאת מהשקר הזה לנצח. מאורע מחולל טוב נראה בהתחלה שהוא בא משום מקום, אבל בסוף מסתבר שנתפר עבור הגיבור.

הנה הדבר החשוב בנושא המאורע המחולל: הדמות שלכם לא ממש אוהבת אותו. היא שוקלת אותו, ואז מנידה בראשה ומעקמת את האף. לא, היא לא מעוניינת. יש לה דברים טובים יותר לעשות- כמו למשל לצחצח את השקר. אם היא תתערב במאורע המחולל, החיים הישנים שלה ישתנו, והיא לא רוצה את זה. עם כמה שהחיים הנוחים שלה לא נוחים עבורה, היא מעדיפה להיצמד למקום המוכר.

אבל מאוחר מדי! המאורע המחולל כבר שינה את הדמות. בדרך ממש קטנה, הוא שינה את המודעות שלה לעצמה, לעולם, ולבעיה שלה. בפעם הראשונה, היא מתחילה להבין שיש לה בעיה. היא בטח לא תוכל להגיד מה הבעיה עדיין. אבל פתאום יש לה הבנה. העולם הישן שלה פתאום לא נוח כל כך יותר.

ב"שבאבניקים", התגובה הראשונה של גדליה להתחברות אל החבורה היא לרצות לעבור לחדר אחר כי הם גורמים לו לאחר לתפילה. הוא מתגבר על זה מהר מספיק כשהוא משחק איתם פוטבול, אבל הסירוב הראשוני שלו חשוב.


5. פתחו את האמונה של הדמות בשקר
לקראת סוף המערכה הראשונה, הדמות עדיין תהיה בשקר. היא תאמין בו עכשיו כמו שהאמינה בתחילת הסיפור. אבל, ברמה התת הכרתית, היא תתחיל להילחם מול היסוד שלו. כתוצאה מכך, האמונה שלה באיך היא משרתת את השקר תתחיל להתפתח. לדוגמה, היא אולי עדיין תאמין שכסף זה כוח, אבל עכשיו היא תאמין שתוכל להשיג את הכסף הזה בהגינות ולא ברמאות.

בסוף המערכה הראשונה, אדם סלע עדיין מאמין שהוא צריך לנקום ביפתח וקסלר על מה שקרה לאבא שלו. אבל הוא מחליט שהוא יכול לנסות גם להתאהב באלינור ולצאת איתה- כך שהוא ישיג גם אהבה בנוסף למטרה שלו להפיל את החברה.


6. תגרמו לדמות להחליט
המערכה הראשונה מסתיימת כשהדמות מחליטה- ולא סתם מחליטה. היא מחליטה שהיא תעשה משהו בנוגע למאורע המחולל המעצבן הזה שנתקל בחייה לפני כמה פרקים. בתמצית, היא מחליטה לעבור בדלת בין שני העולמות. היא עומדת לעזוב את העולם הנורמלי (אולי ממש, אולי מטאפורית) ולהיכנס לעולם חדש של הרפתקה, מלא באתגרים שמעולם לא פגשה קודם ושלא תהיה אותו הדבר אחרי שתתגבר עליהם. זה יעיף אותה לנקודת העלילה הראשונה, עליה נדבר בפעם הבאה.

בסוף המערכה הראשונה של "אילת", עומרי אטיאס מחליט לוותר על השטרות משוד הברינקס כדי לזכות את אבא שלו ולגלות מי רוצה את התרופה של קרני. זאת לא החלטה פסיבית מצידו. זאת בחירה פעילה, שהופכת אותו בפעם הראשונה בסיפור לשותף מרצון בתכנית של תום.


עוד דוגמאות לארק דמות במערכה ראשונה:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
השקר של שרה מחוזק במערכה הראשונה בסדרה של מפגשים, קודם עם אנשי הקיבוץ ובעיקר עם אמיל ואלינור, ואז עם החיילים הבריטים, לורנס, ובאופן הכי דרמטי- עם אבא שלה כשאמיל שם. אנחנו רואים את האפשרות הכי קטנה לשינוי באהבה שניצתת מיד כששרה פוגשת את אמיל. בנוגע לזה, לא רק נרמז לנו מה שרה צריכה לעשות כדי להשתנות, אלא שאנחנו פשוט רואים את זה כל הזמן. ההגעה של אמיל היא המאורע המחולל, ושרה מפחדת מזה, למרות שידוע לה שהיא מתאהבת במעפיל הלא חוקי שאבא שלה רוצה לתפוס. עדיין, היא מתאהבת, וחלק קטן במוח שלה מתחיל לתהות אם אולי היא צריכה לצאת נגד אבא שלה. היא ואמיל הופכים לזוג סופית בסוף המערכה הראשונה- ובפעם הראשונה יש לנו את הזוגיות המסוכנת שלהם.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: השקר של אליהו נבנה בשהות של דנה בביתו, ואז מחוזק כל הזמן בגישה שלו במהלך המערכה הראשונה. אנחנו רואים קצת תקווה עבורו כשהוא מחליט לעזור (לא ברצון רב ובעיקר בשביל עצמו) לדנה ליצור קשר עם העולם החילוני שהיא זנחה כשהגיעה אליהם. אליהו מתגלה כמתעניין בעולם המשחק, ודנה אפילו מציעה לעזור לו קצת להגשים את חלומו- אפילו שאליהו די מסרב להאמין בזה. ההגעה של איתי לביתו של אליהו היא המאורע המחולל. אליהו לא רוצה שדנה תסכן אותו, אבל בלי שהוא יודע על זה, הוא מתחיל לעזור לה מאוד, והוא מוכן להסתכל אפילו בעבורה מול הרב יצחק. לבסוף אליהו מחליט ללכת לרמת גן ולהזהיר את איתי שלא יחפש את דנה, בלי לדעת שהפיכתו למתווך בין איתי ודנה תכניס אותו להרפתקה גדולה.


שאלות לשאול לגבי ארק הדמות שלכם במערכה הראשונה:
  1. איך תציגו ותחזקו את השקר של הדמות שלכם במערכה הראשונה?​
  2. איך תשתמשו במרווח התמרון במערכה הראשונה כדי להציג את השכבות השונות של השקר, המטרות והאישיות של הדמות שלכם?​
  3. איך תרמזו על הפוטנציאל של הדמות שלכם להתגבר על השקר?​
  4. איזה היבט מהאמת אתם יכולים לחלוק עם הדמות במערכה הראשונה? איך תחלקו אותו (בלימוד של דמות אחרת וכו')?​
  5. מה יהיה המאורע המחולל?​
  6. למה הדמות שלכם תדחה אותו בהתחלה?​
  7. כמה מהר הדמות שלכם תתגבר על הדחייה הראשונית של ה"קריאה להרפתקה" של המאורע המחולל?​
  8. לקראת סוף המערכה הראשונה, איך האמונה של הדמות שלכם באיך שהיא מספקת את השקר תתחיל להתפתח?​
  9. איזו החלטה הדמות תעשה שתגרום לה להתערב במאורע המחולל?​

כאבן היסוד הראשונה בארק הדמות שלכם, המערכה הראשונה היא ההזדמנות שלכם להניח יסוד מוצק לכל הסיפור שלכם. הבנייה היא יותר מחצי מהקרב. אם אתם מכינים הכול ישר בהתחלה, יהיו לכם כל הכלים שתצטרכו בשאר המערכות. תאתגרו את הצופים שלכם ותשלחו את הדמות שלכם להרפתקה שתשנה את חייה לנצח.​
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה