במבנה ארקי הדמויות, החצי הראשון של המערכה השנייה הוא איפה שהדמות שלכם משוטטת (או נזרקת) לטריטוריה לא מוכרת - והולכת לאיבוד. היא אולי לא ממש רואה את זה ככה בעצמה, אבל כאן היא מתחילה לגלות שהחוקים הישנים (השקר שהיא מאמינה בו) כבר לא תקפים.
זה קצת מסחרר אותה. היא נאבקת להגיב לאירועים של נקודת העלילה הראשונה, ורודפת כמה שהיא יכולה אחרי הדבר שהיא רוצה. היא מגיבה במובן שהיא נתונה לחסדי הכוח המרושע: היא לא בשליטה על הקונפליקט. אבל אל תבלבלו תגובה עם פסיביות. הדמות שלכם תהיה מאוד פעילה ברדיפה אחרי מטרותיה הפעם, והיא תלמד איזה שיטות אינן מועילות להשגת המטרה. הידע החדש הזה, בתורו, יכין את הקרקע ויעזור לה להתחיל להבין איך האמונה שלה בשקר מעכבת אותה.
המערכה השנייה היא החלק הכי גדול בסיפור שלכם, והיא מכילה בערך חצי מהסיפור- ולכן אני אוהב לחלק אותה לשלושה חלקים: החצי הראשון של המערכה השנייה, המחצית, והחצי השני של המערכה השנייה. נשוחח על המחצית והחצי השני בעתיד. לעת עתה, בואו ניקח רגע ונראה את העקרונות המבניים של החצי השני של המערכה השנייה:
החצי הראשון של המערכה השנייה הוא איפה שהדמויות שלכם מגיבות לנקודת העלילה הראשונה.
החצי הראשון של המערכה השנייה מראה את הדמות שלכם מנסה להחזיר את האיזון ולגלות איך לשרוד בעולם החדש שהיא מצאה את עצמה בה.
החצי הראשון של המערכה השנייה כולל נקודת תפנית (שלוש שמיניות מהסיפור), בו הרשע מנפח את שריריו ומזכיר לקוראים מול מה הגיבור נלחם.
החצי הראשון של המערכה השנייה מתחיל מיד לאחר נקודת העלילה הראשונה וימשיך עד המחצית לאחר חצי מהסיפור.
באופן כללי, אפשר לחלק את הסיפור לשתי מחציות. החצי הראשון קשור לתגובת הדמות לאירועים. השני קשור לפעולות שלה. זה לא יהיה ברור יותר מאשר בחצי הראשון של המערכה השנייה, כשהנטל האמיתי של השקר של הדמות סופסוף מתחיל להתגלות.
ארבעה חלקים של ארק הדמות בחצי הראשון של המערכה השנייה
כשתבנו את ארק הדמות שלכם בחצי הראשון של המערכה השנייה, תוודאו שאתם מכניסים את ארבעת החלקים הללו. אין תזמון מדויק לכל אחד מהם: כל עוד הם יתרחשו לפני המחצית, הכול יהיה מוכן לנקודת המפנה הגדולה בפיתוח הדמות שלכם.
ספקו לדמות כלים להתגבר על השקר
לאחר שנקודת העלילה הראשונה מזעזעת את העולם הרגיל של הדמות שלכם, היא תהיה במצב פגיע. וזה אומר שהיא צריכה לקבל עזרה בהתגברות על השקר. לא יתנו לה את כל הכלים עדיין, אבל היא תקבל לפחות קצת. היא תקבל חלק אחד מהפאזל. או שאולי נוכל לחשוב על זה כשלב הראשון בסולם בו תשתמש כדי לעלות בסולם מעל השקר.
הכלי הראשון יבוא בצורת מידע לגבי איך להתגבר על השקר. לעתים קרובות, זה יבוא מדמות אחרת (לעתים קרובות מורה או שומר) שמציעה עזרה. החצי הראשון במערכה הראשונה הוא לעתים קרובות איפה שהגיבור ישקיע זמן באימונים או בללמוד כישרון הכרחי כדי להילחם ברשע בסוף. באותו הזמן שהוא ילמד כישורים פיזיים הכרחיים, הוא צריך גם ללמוד את האמת כדי להתגבר על השקר שלו.
האמיתות הללו צריכות להיות נגישות ולא תיאורטיות. לדוגמה, אם השקר של הדמות שלכם היא "מי שמטייל הכי מהר מטייל לבד", אז הכלים שהוא יקבל כרגע לא יכולים להיות רק זה שמישהו אחר יגיד לו "המון ידיים יקלו על המצב". בעצם, הוא צריך לקבל הזדמנות אמיתית לראות את האמת ולראות את זה בפעולה. במילים אחרות, להראות, לא לספר. תראו את הדברים. קל לכתוב סצנה שנשמעת נכון, אבל למחרת בבוקר ברור שאתם לא מתארים פעולה פיזית או התנהגות ויזואלית, אלא גישה שכלית. גישה זה בסדר להתחלה, אבל לפני שתתקדמו, אתם חייבים להביא פעולה שהקהל יכול לראות.
ב"אליפים", דוידי מכיר את המשפחה של רוני ומבין שהם דומים יותר ממה שחשב, ובנוסף היחסים שלו עם אילנה מתחזקים והם הופכים סופסוף לזוג, מה שהופך אותו ליותר מהחבר'ה.
הראו את הגיבור מתקשה בהמשך חייו
בנקודת העלילה הראשונה שלכם, העולם מסביב לגיבור השתנה. אבל הוא עדיין לא הבין את זה. אור האמת אולי נוצץ בקצה העין שלו, אבל הוא לא ממש מודע לזה עדיין. הוא עדיין לא הבין בכלל שיש שקר להתגבר עליו. הוא עדיין מנסה לעשות עסקים כרגיל. הוא מגיב לאירועים חדשים באותה הדרך הישנה- וזה לא עובד.
במהלך המערכה השנייה, הדמות, בעצם, תיענש על הפעולה לפי השקר. אם לפני השקר נראה כאילו הוא חיזק אותה ונתן לה את מה שרצתה, השקר עכשיו מתחיל להיכנס לה לדרך. הוא הופך למכשול בהתקדמות שלה, לא רק הדבר שהיא צריכה, אלא אפילו הדבר שהיא רוצה- מטרת העלילה שלה. אבל היא ממשיכה לפעול ככה, כי היא עדיין לא מבינה מה קורה. הדמות תיכשל בלי להבין למה- אולי היא מכחישה שהבעיה בכלל קיימת.
התוצאה של העונש הזה היא ההתפתחות של דרכי הפעולה. הדמות אולי לא מזהה לחלוטין את השקר שגורם לכישלונות שלה. אבל היא כן תזהה שהיא נכשלת, והיא תתחיל לחפש דרכים חדשים לשנות את התנהגותה. במהלך החצי הזה מאפייני ההתנהגות של הדמות (הפעולות והגישה בהתאם לשקר) יהיו קשים יותר לדמות לחבק וליישם. האתגר הזה עבורה יגרום לדמות לשקול שיטה שונה שרגע החסד (המחצית) יציע.
לדוגמה, לאחר שגדליה פוגש את דבורה, הגישה שלו לגבי ההלכה גורמת להוצאת המאמר שלו מכתב העת החרדי- ובמקומו מכניסים מאמר של דבורה, טוב יותר.
הזיזו את הדמות קרוב יותר למה שהיא רוצה ורחוק יותר ממה שהיא צריכה
כרגע, הדמות עוד נחושה להשיג את הדבר שהיא רוצה. היא משוכנעת שזה יפתור את כל בעיותיה, והיא חושקת בה בפנאטיות צרת אופקים. מה שהיא לא מבינה כשהיא רצה אל המטרה זה שככל שהיא מתקרבת לדבר שהיא רוצה, היא מתרחקת יותר מהדבר שהיא צריכה, רק בגלל שהיא מאמינה שהדבר שהיא רוצה מבטל את הצורך בדבר שהיא צריכה.
למרות הבעיות שנגרמות בגלל הפעולות המונעות מהשקר שלה, הדמות עדיין תתקדם לקראת המטרה שלה בקטע הזה. ב"יומני החופש הגדול" של מיכל קופר קרן, אדם ממשיך להתקדם בבדיקות האפליקציה. ב"דאוס" של גידי דר ודני וסרמן, דני ממשיך לצ'וטט עם נסיכת האופל. ב"הבאר" של ירון ארזי, החבורה ממשיכה לשקר להמון אנשים.
אבל ההתקדמות הזאת היא סתם ציפוי על עץ אכול. הניצחונות על פני השטח מעוורים את הדמות בנוגע לטבע האמיתי של הקונפליקט הפנימי שלה. הפיתוי של הדבר שהיא רוצה מושך אותה להרס שלה. היא אולי תהיה בדרך לנצח את הקונפליקט החיצוני, אבל, אם תמשיך ללכת בדרך הזאת, היא תפסיד בקונפליקט הפנימי.
ב"כדברא", לוק מצליח להתקדם במשימה, לסכסך בין קירקי ודקל ולהבין איך לפגוע בקירקי. הוא השיג את מה שרצה, אבל הוא עשה את זה כשפגע בליבי ובעוד המון אנשים בדרך, מה שהופך אותו לדמות מאוד שלילית.
תנו לדמות הצצה לחיים בלי השקר
נקודת העלילה הראשונה מכינה תסריט חדש עבור הדמות- אחד בו היא מציצה, לראשונה, לאיך שחייה יראו בלי השקר. ההצצה הזאת בטח תקרה בגלל הפגנה של פעולות וגישות של דמויות אחרות, אבל זה גם יקרה הודות לזה שהדמות תנטוש לרגע את השקר ותקבל רמז לפרס האמת.
בשלב הזה בסיפור, הדמות לא צריכה לקבל יותר מהצצה. היא לא מוכנה להשתכנע בטעות בשקר שלה. אבל היא צריכה להתחיל לראות את הסדקים. יש חיים מעבר לשקר, ואלו חיים די מדהימים. צריך לתת לה תחושה קטנה כמה טוב יהיה לזרוק הצידה את השקר ולא להסתכל לאחור.
ב"אילת", עומרי עוזר לתום לגלות את האמת על ההברחות ומגלה, לראשונה, כמה טוב להיות עם אנשים נחמדים כמו אבא שלו ומשפחת שחר.
עוד דוגמאות לארק דמות בחצי הראשון של המערכה השנייה:
"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון: משפחת דסברג מספקת כלים לשרה כדי שתתגבר על השקר שלה. אמיל מכניס אותה לעניין האוצר, והם מטיילים ביחד כשהם עוברים הרפתקאות ומתחילים להתקרב מאוד אחד אל השנייה. שרה גם עוזרת לאמיל למצוא תרופה לבעיות שלו בחיים למרות כל הצרות שזה מכניס אותה עם אבא שלה. שרה מקבלת הצצה למה שהחיים שלה יכולים להיות אם היא הייתה דוחה את השקר ויוצאת נגד אבא שלה. שרה עדיין צריכה להיאבק בזה, רק כדי שכל העניין יתפוצץ לבסוף לקראת המחצית.
"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: אליהו מקבל כלים מכל הדמויות שהוא פוגש והגיעו מרמת גן החילונית. דנה אומרת לו שהוא יכול להגשים את חלומו, ואדם מציע לו את התפקיד של איתי בהצגה של בית הספר. אבל הוא מתנגד. הוא פוגע באנשים כשהוא מנסה לשלב בין חייו החרדיים לחיי הבמה, וכתוצאה מכך שחר "מענישה" אותו כשהיא כועסת על המשחק שלו ועל הריחוק ממנה. אליהו מנסה לברוח ולעזוב את ההצגה בגלל שהוא לא יכול לגעת בשחר בגלל כל האיסורים שיש עליו. בחצי הראשון של המערכה השנייה, אליהו פשוט רואה את העולם החילוני בו הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. האמת נמצאת ממש מול פניו של אליהו, אבל הוא ממשיך להתנגד אליה, ומתעקש שלעולם לא יצליח לקבל אותה.
שאלות לשאול לגבי ארק הדמות שלכם בחצי הראשון של המערכה השנייה:
איך הדמות שלכם תגיב לנקודת העלילה הראשונה?
איזה "כלים" אתם יכולים לתת שיעזרו לדמות שלכם לבנות את השלב הראשון בסולם שיטפס מעל השקר שלה?
איזו דמות משנית יכולה להציע עצה או התנהגות לדוגמה שתעזור ללמד את הגיבור שלכם?
איך תוכלו להראות לדמות את השלב הראשון בהתגברות על השקר שלה, במקום סתם לספר לה עליו?
איך הדמות שלכם תנסה להשתמש בשקר כדי לפתור בעיות בעלילה?
איך היא "תיענש" כתוצאה מכך?
איך הכישלונות האלה יפתחו את הטקטיקה וההשקפות של הדמות שלכם?
איך הרדיפה צרת האופקים של הדמות שלכם לאחר מטרת העלילה שלה תוביל אותה קרוב יותר לדבר שהיא רוצה?
איך הרדיפה של הדבר שהיא רוצה תגרום לה להסתכן להתרחק מהדבר שהיא צריכה?
לאחר נקודת העלילה הראשונה, איך העולם החדש או העולם הרגיל שהשתנה יספק לדמות הצצה של איך החיים שלה יהיו בלי השקר?
במהלך החצי הראשון של המערכה השנייה, הדמות שלכם תהיה נחושה מתמיד להגיע למטרת העלילה שלה. היא תנסה ממש להשתלט על חייה- ועל הקונפליקט- ובכמה רמות, נראה שזה עובד. במובנים אחרים, היא מפשלת יותר מתמיד. תשתמשו בחצי הראשון של המערכה השנייה כדי לחקור את מעמקי האישיות של הדמות שלכם, האמונות, והתשוקות. התוצאה היא באר של אפשרויות בלתי נגמרות עבור סצנות כיפיות ומונעות מקונפליקט!